Exclusive streaming!

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Jeg streamer med Tidal direkte fra laptop med usb til SPDIF videre med coaxialkabel direkte inn i DAC på min JVC AX Z1010.Når jeg velger lydutgang til SPDIF (Ying Tao, billig kinesisk) får jeg muligheten til å velge innstillingen "exclusive" isteden for "System default".Innbiller meg at dette gir litt bedre lyd.Problemet er med denne eksklusive innstillingen kan ikke streame flac.Er årsaken svak i SPDIF eller i Laptop som forøvrig har 4G ram?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.282
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
exclusive mode gir deg muligheten til å bypasse operativsystemet. Ift din problemstilling er jeg usikker, men jeg tror at båndbredden for spdif er begrensningen her og ikke din pc.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.345
Exclusive i denne sammenhengen betyr trolig kun at musikkprogrammet Tidal får enerett til lydutgang. Dermed unngår man at alle systemlyder og andre programmer mikses sammen med lyden fra Tidal.

Som nevt er SPDIF sin begrensing 192kHz. Men mange billige kinadingser benytter en chip som gir seg ved 96kHz. Og er den bygget med en eldre chip får man maks 48kHz ut av dem.

Alt det sagt, begrensing kan også ligge på Windows innstillinger under Egenskaper -> Avansert tab'n

1730194063050.png

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Takker!Skal se om jeg finner egenskaper for Hi-FI cable input👌!

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.869
Sted
Horten
Jeg streamer med Tidal direkte fra laptop med usb til SPDIF videre med coaxialkabel direkte inn i DAC på min JVC AX Z1010.Når jeg velger lydutgang til SPDIF (Ying Tao, billig kinesisk) får jeg muligheten til å velge innstillingen "exclusive" isteden for "System default".Innbiller meg at dette gir litt bedre lyd.Problemet er med denne eksklusive innstillingen kan ikke streame flac.Er årsaken svak i SPDIF eller i Laptop som forøvrig har 4G ram?
Satser på at du får fixet det.
Men om ikke, så vil jeg anbefale å legge ut et bilde/skjermbilde av hvor du setter den verdien mellom System Default og Excusive.
-For "system default" høres ikke ut som et valg i Tidal-klienten. (men kan ta feil, flere år siden jeg hadde Tidal)

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Vil bare påpeke at høyttalere er oppgraderte Merlin VSM X.Ying Tao er navnet på SPDIF.Finner heller ikke "Egenskaper for Hi-FI cable input" på laptop...

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.869
Sted
Horten
Ok, System Default er høyttaler som er satt opp i Windows. -Med da de parametrene som PeriodeLytter viste bilde av.
OBS: Merk at <Hifi Cable Input> er et navn som kun finnes på PeriodeLytter sin PC.

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Fant den Hifi cable input nå.Den er innstilt slik PeriodeLytter anbefaler!

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.345
Beklager missforrståelse. Du skal selvsagt benytte "lydkortet" som du har installert. Skjermdump som jeg postet var bare et eksempel for å vise at man kan sette Sample Rate for det aktuelle "lydkortet".

Sample Rate må stemme med format man streamer fra Tidal. I hvertfall er det min erfaring når man har satt lydkortet til Exlusive modus. I vanlig modus kan det hende at systemet automatisk resampler alt den får av audio fra apper og system slik at den kan mikse sammen alle signalene.

For å oppsumere, velg riktig lydkort, sett sample rate til format for den aktuelle låten man spiller av i Tidal.

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Hva mener du egentlig med å skifte lydkort? Eventuelt å kjøpe et eksternt lydkort.På enkelte album låter det rett og slett fantastisk, men på noen album feks. Electric Ladyland eller Graceland av Paul Simon er diskant for spiss,mens Stan Getz på 60- talls album lyder utmerket.Anskaffet meg Merlin høytalerne sist uke.Før dem hadde jeg Klipsch KSP300 med innebygde subber.JBH her på sentralen fikset delefiltre på Klipsh med Mit,Blackgate og Mundorf Gold in oil kondensatorer osv.Må venne meg til Merlin som opplagt er bedre, men som sagt er diskant på enkelte album vel påtrengende!

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.345
Jeg mener velg riktig lydkort fra listen du har vist skjermdup av. Slik din PC er konfigurert er det da Høytalere(YigTao Audio)

Deretter velger du Sample Rate for dette "lydkortet" slik at den matcher oppløsningpå FLAC-filen du strømmer fra Tidal.

Det er normalt ingen autoswitching mellom sample rater i Exlusive modus. Så spiller du en låt i CD kvalitet så må du velge 44.1/16. Og så øke denne om spiller høyoppløsig.
1730233471114.png

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
Graceland av Paul Simon er diskant for spiss........
.........men som sagt er diskant på enkelte album vel påtrengende!
Ja, det er den......og noen flere innspillinger som skiller seg ut på den måten.....også på Vinyl :unsure:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1
Beklager missforrståelse. Du skal selvsagt benytte "lydkortet" som du har installert. Skjermdump som jeg postet var bare et eksempel for å vise at man kan sette Sample Rate for det aktuelle "lydkortet".

Sample Rate må stemme med format man streamer fra Tidal. I hvertfall er det min erfaring når man har satt lydkortet til Exlusive modus. I vanlig modus kan det hende at systemet automatisk resampler alt den får av audio fra apper og system slik at den kan mikse sammen alle signalene.

For å oppsumere, velg riktig lydkort, sett sample rate til format for den aktuelle låten man spiller av i Tidal.
Dette stemmer ikke helt. Ved å sette exclusive i Tidal vil samplerate skifte automatisk iht. til samplerate i sporet som blir avspilt. Det er dette som er poenget.

Forresten, om lydutgangen støtter Max 24/ 96khz men det du spiller av er 24/192 så vil et av følgende skje: du vil ikke få lyd eller få «rar» lyd , eller så vil du Tidal internt resample til enten 24/96khz eller annen bitrate/frekvens. Jeg vet faktisk ikke hva som skjer men, så muligens noen vil teste dette? (Jeg har ikke hatt problemstillingen siden jeg bare har testet med en USB-sắc som takler alt opptil 24/384khz)

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Ying Tao SPDIF støtter 192 kHz by the way.Jeg kan avspilles låter med kvalitet HØY.Det er merkelig da innstillingen "exclusive" påvirker kun høy og max...
..

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1
Innstillingen påvirker "alt" da dette går på systemnivå og er ikke avhengig av kvalitet på det man streamer.

Topp Bunn