I og med at jeg i 2,5 år har vært (meget fornøyd) eier av Eximus CD5, er det vel på sin plass å "melde seg" på i denne tråden!
Jeg har hatt hifi som hobby i 35 år, og musikk som hovedinteresse minst like lenge. (Det eneste jeg er god til å spille på er forøvrig stereo, så er den ballen lagt død) Gikk igjennom arkiverte kvitteringer for noen kvelder siden, og det har vært ufattelig mengder utstyr innom i løpet av disse 35 årene - mye moro, noen få frustrasjoner, og det har visst blitt brukt endel penger også, men nå har roen senket seg og jeg er fornøyd!!
Ved en tilfeldighet ble jeg kjent med Andervik Audio da jeg var ute etter å kjøpe en Dynamic Precision C1b preamp, og fikk elendig kundebehandling i en av hovedstadens hifi asyler. Den andre forhandleren av DP her på Østlandet var Terje Andervik, og da var veien kort til Porsgrunn, og det ble litt av et lykketreff - Ihvertfall når det gjelder lyden jeg nå har fått hjemme og også for fantastisk kundebehandling og veiledning.
Stello DA220 MK2 og Stello CDT200 kom i hus sommeren 2006, på bekostning av EC EMC1 up (Hadde EC'en i 7 år og trodde ikke jeg skulle finne noe som spilte bedre enn den!!) Januar 2007 var det ut med Stello settet - Fikk prøve en Eximus CD10 av Andervik, og da var det gjort - Etter mine preferanser en "god del" bedre enn Stello settet. Sommeren 2010 ble det bytte igjen - Eximus CD5 kom i hus på prøve, og den var/er enda litt bedre lydmessig enn CD10. (Og en fantastisk byggekvalitet og utseende = Stor eieglede!!)
Resten av anlegget: DP A1s, DP C1s, Respons Grand Dimension, Rega P25 med Ortofon MC20 Supreme, ASR mini basis,Transparent kabler.
CD5'en er for øyeblikket en liten tur hos Andervik for justering, og i mellomtiden spiller jeg på en Stello CDA500, og det er slett ingen stor nedtur lydmessig. (Så en slik en tilsalgs her på HFS for 10000 kr for en stund siden, og den som benyttet den sjansen gjorde et kjempekupp!)
Eximus DP1 har også vært innom et par uker i høst både for å prøve den som hodetelefonforsterker og som preamp. Lydmessig var den fullt på høyde med Dynamic Precision C1s, men jeg orker ikke forforsterker uten fjernkontroll igjen...
Stello AI700 var også innom noen uker rundt nytt år, denne skal jo være nesten lik Eximus DP1 og 2xS1 i et kabinett, og denne også spilte meget bra, men ikke fullt så bra som DP settet mitt synes jeg. Det hører med til historien at Transparent høyttalerkabler ikke var noen perfekt match til denne forsterkeren, så med litt matching av kabler kan det nok være DP settet hadde fått større konkurranse enn jeg ønsket. DP settet skal nemlig aldri selges (tror jeg....)
Nå holdt jeg visst på å glemme en Stello HP 100 som jeg bruker som hodetelefonforsterker, og det er den desidert beste hodetelefonforsterkeren jeg har hørt til "akseptabel" pris. (Har Denon AH-D 2000, AH-D 5000, AH-D 7000, AH-A 100, Sennheiser HD 598 og HD 650, Beyer Dynamic DT 990, Shure SRH 940 ++++++)
Bilder kommer nok etterhvert - medlemmet her på HFS som er på hifi rundtur i Vestfold kommer snart på besøk, og da kommer nok bildene også!