Expressimo heavyweight på RB 700 arm

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Her kommer det noen erfaringer fra utkifting av orginal Rega motvektslodd og endestubb til Expressimo. Først byttet jeg bare motvektsloddet og opplevde en forbedring, mer definert og stram bass, mellomtonen ble litt mer gjennomsiktig, og toppen noe mer utstrakt. Alt i alt en god forbedring selv om den ikke kan karakteriseres som veldig stor. Etter et par uker var det klart for å bytte endestubben også, men ærlig talt trodde jeg ikke det skulle utgjøre noen stor forskjell. Så feil kan man ta. Det jeg opplevde med skifte av endestubb fra Rega til Expressimo var helt sjokkernde stor. Lydbildet nærmest av en annen klasse, og ble
forbedret på alle parametre fra bass til diskant samt rom og perspektiv- det virket som om det forsvant endel forvrengning som åpenbart forekom før bytte av endestubben. Hva som er årsaken til den store opplevde forbedringen er jeg ikke sikker på, men at det kan ha noe med fjerning av resonanser i armen er en nærliggende forklaring. Hvorvidt dette også skyldes en synergieffekt mellom lodd og endestubb vet jeg ikke, men jeg skal førsøke å teste endestubben og Rega loddet sammen. Selve stubbens konstruksjon (et rør) hvor det er en gjenomgående skrue som kan strammes, gjør at kontaktpunktet mellom armrør og stubb blir veldig rigid, og mye tightere enn orginalstubben. Dette er kanskje noe av forklaringen på forbedringene? Dette er selvsagt helt subjektive oppfatninger, men jeg stoler såpass på mine egne ører, at jeg ikke er i tvil om at dette var en formiddabel forbedring for en billig penge ca 130 USD. P7en fikke en ny dimensjon gitt.

affen
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
slår meg på den !

Jeg har oppgradert min Rb-600 arm med denne motvekten - jeg trodde nesten ikke mine egne ører - ufattelig effektiv (resultatet varierer litt med PU - min erfaring er at jo høyere stifttrykk PU'en skla ha jo mer effekt får man av denne oppgraderingen)

Desverre er det slik at expressimo skal slutte å produsere denne !

Men det er håp for alle andre : OriginLive har en tilsvarende løsning med stub + motvekt

Maxwell import har nettopp begynt med OriginLive i Norge.
vi kommer til å ta ca 1000kr for denne oppgraderingen -

www.originlive.com

--
trond seland
maxwell hifi import
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
godt å høre at pengene ikke var bortkasta. velkommen i expressimoklubben:)

jakr
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Kan god stemme det, jeg kjører med 2 gram på min PU
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
jakr dette fungerte mye bedre en jeg hadde turt å håpe.
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
expressimo er fabelaktig !

jeg har også origin live oppgraderingen - den er det samme egentlig - jeg har ikke registrert noen lydmessig forskjell på expressimo og originlive - begge er like fine å se på også

godt å se at originlive endelig er i norge - de har ufattelig mye bra - sinnsykt gode armer i alle fall ..


så ja - jeg melder meg inn i expressimoklubben ...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Endelig! Origin Live i Norge (igjen)! Gratulerer, Hr.Seland. Klokt valg!
 
P

Parelius

Gjest
slår meg på den !

Jeg har oppgradert min Rb-600 arm med denne motvekten - jeg trodde nesten ikke mine egne ører - ufattelig effektiv (resultatet varierer litt med PU - min erfaring er at jo høyere stifttrykk PU'en skla ha jo mer effekt får man av denne oppgraderingen)

Desverre er det slik at expressimo skal slutte å produsere denne !

Men det er håp for alle andre : OriginLive har en tilsvarende løsning med stub + motvekt

Maxwell import har nettopp begynt med OriginLive i Norge.
vi kommer til å ta ca 1000kr for denne oppgraderingen -

www.originlive.com

--
trond seland
maxwell hifi import
Hadde jeg vært deg, så hadde satt tilknytningen til bransjen under nicket, eller på bunnlinja under, slik at den stod der fast. Greit å vite for oss andre, uansett.

Ikke misforstå, ingen kritikk av denne postingen som sådan. Du uttaler deg om Expressimo fordelaktig (og som du ikke selger selv), og kommer med litt bransjeopplysning om egne varer, men med grei signatur under.

At ikke høvdingen greier å implementere regler for dette, er meg ubegripelig, selv om han har kommet med oppfordinger.
 

maxwellimport

Bransjeaktør
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
Jeg glemte meg visst - skulle ha benyttet denne rammen ja.

Maxwell Import
trond seland
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bra beskrivelse Affen.

Jeg monterte Expressimo på min P-25 i fjor sommer. Det du skriver samsvarer 100% med min erfaring. Jeg har ikke gjort forsøk med bruk av en av delene, så det kan jeg ikke si noe om. Jeg gidder nok ikke heller på en stund. Jeg er fortsatt mer optatt av å spille plater enn å tweake spilleren.

Dette er en av de beste HIFI-investeringene jeg har gjort.
(Gradientene var en større sjokkopplevelse, men de kostet tross alt orn'tlige penger..)

;D
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Kan ikke skjønne annet enn at de som har Rega armer bør skaffe skaffe seg expressimo før de forsvinner for godt, for maken til oppgradering for beskjedne penger skal du lete lenge etter. Hører at Origin Live er tilsvarende så det kan jo være et alternativ.
 
Topp Bunn