Jeg jobber med en modul til programmet som skal gjøre det mulig å få en intuitiv forståelse av hvor god en driver er. Foreløpig fremstår den som dette:
Det vi ser her er en kurve der for det første slaglengde og strøm er matchet mot hverandre i samme akse. Fra frekvensaksen har jeg hentet inn avvik i impedansen, og har dermed omregnet dette til konstant spenning kraftfaktor. Vi kan definere en slaglengde for driveren og analysere hvordan driveren klarer seg på tvers av diagrammet, altså når den jobber med strøm og/eller slaglengde samtidig som den skal gjengi ulike frekvenser.
Her er noen andre eksempler (liten bug som er rettet gjør at jeg mangler frekvenspunktene i disse. Skalaen er den samme som for den første (som er Tonalab 15")
AE/Lambda motor med 14mm oppgitt x-max og såkalt Apollo-upgrade:
Morel UW958
Morel bassdriver (for Magico sin toppmodell):
Planen videre er å omforme disse kurvene slik at man får en normalisert kurve som viser prosentvis avvik fra konstantspenning kraftaktor, altså en kurve som stiger jo høyere avviket er. I tillegg vil jeg inkludere DC-offset som en faktor siden dette er et stort problem for enkelte drivere. Her er DC offset for de samme driverne:
Tonalab 15", +0/-5%. Varierer med ca 1% avhengig av slaglengde innenfor x-max.
AE, +0/-30%, inntreffer sent, kanskje forbi x-max. Innenfor x-max er avviket mellom -15 og -20% og varierer lite med slaglengde.
Morel, ca +/-10% inntreffer ved x-max.
Magico, ca +/-10%, inntreffer forholdsvis tidlig og peaker rundt 9mm begge veier:
Dette er noe misvisende siden de to første driverne har omkring 6dB høyere virkningsgrad enn de to siste. For en direkte sammenlikning burde de to første dermed vært simulert ved bare ca 8A (noe jeg selvsagt kan velge i programvaren).