Få det til å låte balansert

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Få det til å låte balansert

Det er fort gjort å miste motet når man skal ta i bruk equalizere. Øret vårt kan registrere svingninger med frekvenser mellom 16Hz til i 20 000Hz (20kHz). Å vite hvor man skal legge på og trekke av kommer med trening og erfaring. Mange tror nøkkelen ligger i bassområdet, men ofte er det i det viktige mellomtoneområde du har mest å hente.

Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.

I tette moderne mikser har hvert instrument sin lille plass og det innbefatter mye manipulering av frekvenser. Derfor er det viktig å vite hvilke instrumenter som ligger i de forskjellige frekvensområdene, men også hvilke frekvenser de forskjellige instrumenter dekker. Og da holder det ikke bare å snakke om bass, mellomtone og diskant.

Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
Her er noen viktige frekvensområder
50-100Hz

  • Dette området gir bassinstrumenter fylde
  • Gir fedme i basstrommer og tyngde i bassgitarer
  • For mye og det låter flabbete
  • For lite og miksen mangler tyngde
100-200Hz

  • Dette området tilfører varme
  • Gir punch i skarptromme
  • For mye og det blir fort ullent
  • For lite gjør at det kan låte kaldt
200-400Hz

  • Viktig område som gir varme i pianoer, gitarer og vokal
  • Blir fort tjukt og gjørmete i dette området pga proximity effekten
  • Fjerner du her tar du fort vekk viktig «mat» og det kan låte tynt
400-600Hz

  • «Pappkartong» området
  • Her ligger mye rom lyd
  • Ta vekk og du får mer punch i basstromma
  • Hjelper å fjerne her på tammer og overheadmikker
600-1000Hz

  • Vanskelig området
  • Her ligger mye av tonen i instrumenter og vokal
  • For mye og det låter hult og honky
  • For lite og instrumenter låter unaturlig
2-5kHz

  • Presence området hvor øret er mest følsomt
  • Tilfører attack på alt
  • For mye er smertefullt
  • For lite gjør at at f eks vokal kan forsvinne
5-10kHz

  • Åpner opp og gjør ting klarere
  • Kan være fint område og åpne trommene i
  • For mye og det låt stygt
  • For lite og det vil låte ullent
Over 10kHz

  • Tilfører luftighet
  • For mye og det låter kunstig og lite musikalsk
  • For lite låter det fort kjedelig
Oppsummert

Å vite hvordan du jobber med
EQ er helt avgjørende i dagens musikkproduksjon. Men, for all del ikke fall for fristelsen og tro at en EQ kan få ting til å låte riktig og redde deg i enhver situsjon – i mange tilfelle kan den dessverre ikke det.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.102
Antall liker
20.424
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tror, det største problemet uinvidde sliter med første gangen er, at de EQ´er i for store
spring i stedet for å ta områdene med 1-1,5 dB om gangen. Da lærer du også innflytelsen,
dette har på de forskjellige toneområdene.
Det med å slenge på 5-10 dB med en gang her og der...... ja, da sliter de fleste ;)
 
Topp Bunn