Få din platespiller satt opp optimalt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • NB! Dette er en betalt annonse. Vennligst hold dere til temaet. Takk.

    Som importør av ett av markedets beste verktøy for finjustering av platespillere (AnalogMagik), så kan vi levere din platespiller perfekt satt opp ved kjøp. Med det menes at vi kan hente ut det fulle potensialet til din platespiller og således maksimere ditt utbytte av produktet.

    Det er nå også mulig å levere inn din platespiller til oss for finjustering selv om den ikke er kjøpt hos oss. Tjenesten koster kr. 625,- pr. time og man betaler maksimalt for 4 timer. Om jobben tar lenger tid enn 4 timer, hvilket ofte er tilfelle, så dekkes dette av oss.

    Om platespilleren kjøpes hos oss, så dekker vi 50% av kostnadene (100% av kostnaden over 4 timer) for platespillere under kr. 50 000,- og 100% av kostnadene for platespillere over kr. 50 000,- (tjenesten er altså helt gratis over et visst prisnivå).

    Om du gir oss tilgang til ditt RIAA-trinn, så vil vi også kunne optimalisere last (impedans- og kapasitansverdier) ved bruk av AnalogMagik. Dette utføres da på timespris.

    Du kan lese mere om verktøyet som benyttes her: AnalogMagik - All In One Cartridge Setup Software & Test LPs

    Vår portefølje av platespillere er blant landets største med merker som Clearaudio, VPI, SME, TW-acustic og Brinkmann. I de fleste tilfellene lar det seg gjøre å sende en ferdig justert platespiller fra oss og til kunden, enten fullstendig montert i esken eller med tonearm og pickup separat fra plint og tallerken i samme eske. I sistnevnte tilfelle merker vi av høyden for optimal VTA/SRA ved bruk av teip (armsøyle plasseres da av mottaker slik at nedre kant av teip akkurat er synlig over armbasen-/bordet).

    Det å sette opp en platespiller 100% optimalt er en utfordrende jobb som krever egnet verktøy. De ulike innstillingsparameterne er:

    1. Pivot til spindel avstand: I noen tilfeller følger det med en mal som brukes til å sette avstanden nøyaktig. Det finnes også protraktorer med integrert avstandsmåler til formålet.
    2. Stifttrykk (VTF; Vertical Tracking Force): Her er det en fordel å bruke en nøyaktig vekt som f.eks. Clearaudios Weight Watcher. Det er dessverre altfor mange unøyaktige vekter på markedet og vi har testet ganske mange og funnet dem uegnet. Den mest brukte vekten gir for eksempel forskjellig stifttrykk omtrent hver gang man senker stiften ned på vekten. Weight Watcher skiller seg ut med konsistente målinger hver gang.
    3. Lateral sporingsvinkel (HTA; Horizontal Tracking Angle også kalt Offset): Denne settes ved bruk av en protraktor. Vi benytter en med lasergravering for høyest mulig punktnøyaktighet.
    4. VTA (Vertical Tracking Angle) og SRA (Stylus Rake Angle): Dette er to sider av samme sak. Vinkelen mellom plate og diamant skal ideelt sett være 92 grader (det er med denne vinkelen platene blir kuttet). Dette betyr i teorien at armen skal være noe høyere bak enn foran da en arm som er i vater normalt tilsvarer 90 grader. Jeg sier normalt fordi dette også vil være avhengig av hvor perfekt nålefanen er montert i pickup og diamant på nålefane. Noen bruker USB-mikroskop til å måle denne vinkelen for så å gjøre justeringer inntil ca. 92 grader oppnås, mens vi bruker vårt AnalogMagik verktøy til å sette vinkelen slik at forvrengningen minimeres (AnalogMagik inneholder en forvrengningsanalysator) da det er dette man forsøker å oppnå ved å bruke 92 grader.
    5. Asimut (vertikal sporingsvinkel): Om man ser på pickup’en rett forfra, så skal nålefanen være snorrett. Asimut påvirker kanalseparasjonen. En korrekt asimut gir maksimal kanalseparasjon. Noen senker pickup’en ned på et speil for å sjekke asimut (om asimut er korrekt, så skal speilbildet sammenfalle med det virkelige bildet). Noen protraktorer kommer med integrert speil nettopp p.g.a. dette. Vi benytter i stedet AnalogMagik til å måle kanalseparasjonen og så justerer vi asimut inntil kanalseparasjonen er høyest mulig.
    6. Rotasjonshastighet: Denne settes pinlig nøyaktig med AnalogMagik. AnalogMagik kan også måle hvor god motorstyringen til en platespiller er ved å kvantifisere avvik i hastighet over tid (kjent som WOW & flutter). Her er TW-acustic i særklasse og dette er også årsaken til at TW-acustic leverer kontrollenheter til en rekke andre platespillermerker.
    7. Anti-skating: Skatingkraften, som skyldes friksjon i rillene og at armens pivotpunkt ikke er tangentiell til rillen, må balanseres for at PU skal spore optimalt. Ved bruk av AnalogMagik, så justeres graden av anti-skating ved hjelp av et testspor mot slutten av vinylplaten.
    Siden AnalogMagik gjør oss i stand til å kvantifisere en platespillers egenskaper som forvrengning, kanalseparasjon, hastighetsavvik og vibrasjon/resonanser, så har vi opparbeidet oss en intern database inneholdende alle platespillerne vi hittil har satt opp. Våre kunder vil for øvrig kunne motta resultatene fra optimaliseringsarbeidet av sin platespiller på forespørsel.

    Under finner dere noen bilder av aktuelle platespillere som kan leveres av oss. Vi ønsker nye og gamle kunder velkommen! Gjallarhorn Audio

    TW-acustic Raven GT2:
    IMG_1620.JPG


    Clearaudio Innovation:
    innovation-blbl_XL.png


    Brinkmann Bardo:
    bardo_XL.png


    VPI Prime Signature:
    primeSign-rw_XL.png


    SME Synergy:
    synergy_XL.png


    AnalogMagik verktøyet:
    analogmagik_XL.png
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Her er noen flere modeller fra Clearaudio. Clearaudio kan også kjøpes hos en av våre forhandlere; Norsk Audio Teknikk (i Oslo), Renaissance Audio (i Bergen) og Bebop HiFi (i Ålesund).

    Concept Active:
    conceptA-bw_XL.png


    Emotion SE:
    emotionSE-utenP_XL.png


    Performance DC:
    performanceDC-blsi_XL.png


    Ovation:
    ovation-siph_XL.png


    ovation-blbl_XL.png


    Innovation:
    innovation-blrd_XL.png


    Master Innovation:
    innovationMaster-siph_XL.png


    innovationMaster-blbl_XL.png
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Godt tiltak. Heller ikke noe å si på prisen imho.
    Å få satt opp vinylriggen helt perfekt er virkelig noe som gir uttelling på lydkvaliteten.
    Ettersom jeg bor på en annen kant av landet så er jo ikke dette noe som er realistisk for egen del, men for de som har anledning vil jeg helt klart anbefale dette tilbudet.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jo, vi får nå i større grad til å frakte ferdig justerte platespillere (nevnt i annonsetekst) :)

    Vi har blant annet levert flere VPI Prime Signature fullt ut ferdig montert i originalemballasjen. Sist ut var en Performance DC, hvor arm med påmontert PU riktignok måtte pakkes separat fra plint og tallerken (dog i samme eske siden innvendig emballasje var lagt opp til det). Vi bruker da som nevnt en markør som gjør mottaker i stand til enkelt å finne tilbake til vår VTA.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ser ikke noen enkel måte å få sendt dette på. Men skal tygges og tenkes 😉
    Kanskje ta med meg på tur neste gang jeg reiser til østlandet.

    Sitter på det meste av gode verktøy selv, og har brukt noen timer på optimalisering som det er. Men det er interessant dette verktøyet!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bare en lille kommentar til pkt. 7. Du skriver "centrifugalkraften". Det hedder "skatingkraften/skating force".
    Centifugalkraft er præcis det stik modsatte :)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Et viktig punkt når det gjelder platespillere er kvaliteten på lageret, og at lageret er korrekt smurt. Dette er som regel godt ivaretatt når spilleren settes opp første gang, men de fleste produsenter og forhandlere er alt for sløve når det gjelder å gi råd om smøring framover i tid (hyppighet, mengde og smøremiddel). For SME er det greit; spillerne skal ikke ha oljeskift. For andre merker er det ofte mye rot med smøreanbefalinger. I sin tid var jeg i ferd med å kjøpe Raven One som en kilde sa skulle være helt vedlikeholdsfri, mens produsenten selv anbefalte å ta av tallerkenen og smøre hvert halvår. Det kan umulig være bra å åpne lageret så ofte (hver åpning gir små riper). Dette var i 2010, og mulig rutinene er blitt klarere nå. Uansett; det ville være flott om dere også kunne gi 100 pst sikre råd om smørerutiner på alle spillerne dere selger. Det er dessverre sjelden kost i bransjen. Bare et godt råd🙂
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vi tar alltid spørsmål vi ikke kan svare på videre til produsenten. Alt vi kan håpe på er et entydig svar, men som du er inne på er dette dessverre ikke alltid tilfelle. Ofte kommer vi til bunns i saken etter noen iterasjoner med produsenten.

    Om man skulle oppleve økt støy fra platespilleren eller ujevn hastighet, så kan det være et tegn på at lageret bør smøres. I de fleste tilfeller er det tale om å påføre et tynt lag (film) av den medfølgende oljen. Er den originale oljen borte eller brukt opp, så skaffer vi ny fra produsenten for deg.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Da har I hvertfall jeg bestilt (AnalogMagik) komplett med lyd kort og alt som trengs :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne vært mulig å få dette gjort i Trheim :)
     

    Conceptvirus

    Fersking
    Ble medlem
    03.12.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    2
    Sted
    SVG
    Jeg har satt opp flere platesillere med andre verktøy og ble fasinert av denne tekniske og målbare måten å sette opp platespilleren på. Da jeg kjøpte ny spiller hos Gjallarhorn Audio fikk jeg den satt opp med dette verktøyet.
    I mitt tilfelle var dette en VPI Prime Signature. Etter min erfaring og med mine referanser var justeringene som ble utført veldig bra og dette gjorde at jeg kjøpte verktøyet selv for å kunne justere ved bytte av PU og andre komponenter. For mitt vedkommende var det en øreåpner å justere inn platespiller med dette verktøyet. Var også heldig å få besøk av Raj, som er superbruker i AnalogMagik, etter at han hadde hatt en runde med spilleren var det klare forbedringer på definisjon, senterbilde og bredde. Dette er et avansert justeringsverktøy og det tar tid å lære seg, men det bekrefter også hvor nøyaktig det er. De minste justeringer ga større påvirking en jeg hadde forventet. Det kjennes riktig å gi platespiller, PU og RIAA de beste forutsettningene til å levere optimalt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hva heter dette verktøyet og hva koster det?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Prisen som oppgis her er med 15% rabatt.

    AnalogMagik verktøyet ble utviklet fordi gründer, som også er en audiofil, ble lei av å måtte bruke en rekke forskjellige verktøy for å komme i mål med platespilleroppsettet. AnalogMagik omfatter derfor funksjonalitet for måling av en rekke parametre med ett og samme verktøy. Det vil derfor kreve en viss innsats å sette seg inn i.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg har satt opp flere platesillere med andre verktøy og ble fasinert av denne tekniske og målbare måten å sette opp platespilleren på. Da jeg kjøpte ny spiller hos Gjallarhorn Audio fikk jeg den satt opp med dette verktøyet.
    I mitt tilfelle var dette en VPI Prime Signature. Etter min erfaring og med mine referanser var justeringene som ble utført veldig bra og dette gjorde at jeg kjøpte verktøyet selv for å kunne justere ved bytte av PU og andre komponenter. For mitt vedkommende var det en øreåpner å justere inn platespiller med dette verktøyet. Var også heldig å få besøk av Raj, som er superbruker i AnalogMagik, etter at han hadde hatt en runde med spilleren var det klare forbedringer på definisjon, senterbilde og bredde. Dette er et avansert justeringsverktøy og det tar tid å lære seg, men det bekrefter også hvor nøyaktig det er. De minste justeringer ga større påvirking en jeg hadde forventet. Det kjennes riktig å gi platespiller, PU og RIAA de beste forutsettningene til å levere optimalt.
    Takk for din hyggelige tilbakemelding av vår tjeneste. Raj er ansvarlig for all finjustering av platespillere hos oss. Han er utdannet elektronikkingeniør fra Imperial College i London. Både han og kona(!) er audiofile, og driver vårt demorom utenfor Moss. Ved finjustering av platespillere, er det ytterst viktig å være nøye (noe av arbeidet involverer en skala som er mindre enn 1 millimeter). Det er Raj.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Gjallarhorn Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1.624
Link til alle artikler
212
Gjallarhorn Audio sine annonser
Bransjenyheter
Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

  • 0
Vi har intet mindre enn 6 Norgeslanseringer under Oslo HiFi Show nå i helgen. Du finner oss på rom 106 og 108 i første etasje. Under kan du se hvilke produkter det er Norgespremiere på. Velkommen...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

  • 5
B.audio er et forholdsvis nystartet firma, men de har i løpet av kort tid blitt anerkjent for sitt gode design og høye lydkvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 2016 av brødrene Cédric og Sébastien...
Fortsett
Bransjenyheter
Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

  • 10
Varemerket Stenheim ble etablert i 2010 av fem elektronikkingeniører som tidligere hadde jobbet i det sveitsiske high-end firmaet Goldmund. Deres første høyttaler, Alumine, ble lansert i 2011...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

  • 6
Vi lar julefreden senke seg og holder vårt showroom stengt i romjulen. Men vår nettbutikk vil være betjent og det vil fremdeles være mulig å hente varer på vår adresse ved kjøp eller hjemlån i...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på Harbeth (-25%)

Juletilbud på Harbeth (-25%)

  • 0
Det blir juletilbud på Harbeth ut desember for å få ned vår lagerbeholdning. Alt av modeller, bortsett fra toppmodellen, er på lager i de fleste finisher. Merk at tilbudet om 25% rabatt på...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på SPEC (-25%)

Juletilbud på SPEC (-25%)

  • 0
Vi kjører juletilbud på SPEC i hele desember ved å tilby 25% rabatt på alle produktene som befinner seg på lager. SPEC sine integrerte forsterkere er unike klasse D forsterkere med lav effekt...
Fortsett
Topp Bunn