Følsomhet?

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
29
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Hei har lest mye på siden til Truls Gravesen. Han har laget flere 4 Veis konstruksjoner som er aktive i bass seksjonen. Disse er oppgitt til å følsomhet over 90 db. Det jeg sliter med å forstå er at elementer brukt har følsomhet oppgitt til under 90 db i spesifikasjonene. Trodde man bare kunne senke følsomhet. Dette er jo vanlig bassrefleks konstruksjon. Kan noen utdype. Eller er det bare jeg som leser spesifikasjon feil?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.164
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Greit om du nevner hvilken konstruksjon.

Håvard

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
16.833
Sted
Langesund
Så og si alle høyttalerkonstruksjoner skryter på seg litt følsomhet.

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.795
Sted
Sandefjord
Om du tar to like elementer, oppgitt til 80dB følsomhet så vil summen for disse to sammen tilsvare 83dB. Siden 2 elementer = 2x forbrukt effekt så får du et netto bidrag :)

Et eksempel fra mine egne linjekilder der jeg bruker 24 like elementer, til samme signal oppnår jeg en systemeffektivitet på ca 97-98dB selv om hvert individuelle element har en følsomhet på 83-84dB

LS2020.jpg

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
29
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Om du tar to like elementer, oppgitt til 80dB følsomhet så vil summen for disse to sammen tilsvare 83dB. Siden 2 elementer = 2x forbrukt effekt så får du et netto bidrag :)

Et eksempel fra mine egne linjekilder der jeg bruker 24 like elementer, til samme signal oppnår jeg en systemeffektivitet på ca 97-98dB selv om hvert individuelle element har en følsomhet på 83-84dB

Vis vedlegget 683618
Takk for svar. Kult oppsett du har.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Og så har du det at det er to elementer som spiller saman i overgangen, det er jo ikkje sånn at bassen ikkje spiller noko som helst over delefrekvensen, den bidrar bare mindre.

Og filter gain, altså at delefilteret påvirker følsomheten. Snedige greier, som eg ikkje kan godt nok til å forklare enkelt, Snickers skreiv noko om det ein plass.

Topp Bunn