Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Lyngen skrev:
Du kan da spille rimelig høyt med 100W med middels følsomhet. Eller du synes det låter så mye bedre på svært høy volum? Eller har du et meget stort rom?
Du kan spille høyt, ja. Men det har ikke noe med dynamikk å gjøre. Målet er å kunne reprodusere den plutselige overgangen fra fullstendig stillhet til fullt symfoniorkester ved realistiske nivåer uten at det blir anstrengt. Da er følsomheten ganske vesentlig såvidt jeg har skjønt. I alle fall kan det virke sånn i praksis.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Det jeg stusser på er at dersom dynamikk er den altoverskyggende prioritering så hadde jeg valgt horn og tilhørende rør, men det er meg. Derfor har jeg i utgangspunktet problemer med å forstå en del av kanditatene.
Horn er veldig aktuelt, ja. Men de ligger gjerne litt opp i pris. Noe brukt Avantgarde er allikevel absolutt interessant.

Hvilke kandidater er det du mener ikke hører hjemme på lista?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

oyvindk skrev:
Du kan bruke 100W på Avantgarde, men du får sikkert ikke bedre lyd enn med en 2-10W SE rørforsterker. IMO.
Det er godt mulig. Det er uansett lett å bygge en billig top-of-the-line transistorforsterker med mer passende effekt. Rør blir fort veldig mye dyrere med gode utgangstrafoer og denslags. Men det skal da alltids være rom for oppgraderinger. Høyttalerne kommer i første rekke.

Overkill på effektfronten er da uansett ikke noen krise i seg selv.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Kanskje feil å si at jeg jeg ikke mener kandidatene hører hjemme på lista (nå er den forresten editert). Men kommentaren var myntet på at du f.eks avskriver Escalante og Merlin i og med følsomhet, og på bakgrunn av dette konkluderer du med at de ikke gir tilstrekkelig dynamikk (må jo være en følge av svaret på spørsmålet mitt om bakgrunn for krav til følsomhet). Jeg stusser vel litt på hvorfor du skal ha så enormt lettdreven høyttaler med en 100 watter med mindre dynamikk går foran alt. Dersom dynamikk går foran alt, ja, da er det vel bare horn som gjelder? Så skjønner jeg heller ikke prisen, for med 100 000 til disposisjon så får du da det aller meste med unntak av trio, i hvert fall uno og duo, med penger til overs om du handler brukt?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.852
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Nye Respons Grand Dimension får mye skryt i siste Fidelity nettopp p.g.a. fabelaktig dynamikk. Har selv testet forgjengeren til denne høytaleren med topp ARC utstyr og kan bekrefte bra dynamisk kontrast.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse. Escalante ble avskrevet først og fremst på grunn av pris.

Merlin avskrev jeg på bakgrunn av følsomhet og impedans, ja, og litt på grunn av andre designfaktorer. Et konvensjonelt to-veis design med 6,5" element til den prisen. Da ønsker jeg heller å bygge noe lignende på egen hånd.

Dynamikk går foran. (Men overskygger ikke alle andre faktorer.)

Zu Definition (f.eks) skal etter sigende overgå Avantgarde Duo hva gjelder dynamikk (og ikke minst mer sømløs integrering av bass). Det er altså ikke bare horn som er aktuelt når dynamikken er førsteprioritet.

Dette med forsterkeren min bør forresten ikke være en avgjørende faktor. Den er for eksempel ikke veldig mye kraftigere enn Avantgardes egen 50 watter. Uansett kjøper man vel forsterker til å matche høyttalerne. Ikke omvendt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Her er tre kandidater som jeg synes du skal vurdere.

Audio Note Kits (du kan jo velge dyrere elementer mener jeg):
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/AN_ht_kit

Også disse Hammer Dynamics (her får du mye for pengene):
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/super_12

Upgrade Audio som har disse selger også Sonist (lettdrevne de også):
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/concerto3

Alle disse selges av Upgrade Audio! ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Jeg skjønner poenget til DIY_dude. For, horn har en dynamikk jeg opplever du ikke finner andre steder. Det jeg stusser på er at dersom dynamikk er den altoverskyggende prioritering så hadde jeg valgt horn og tilhørende rør, men det er meg. Derfor har jeg i utgangspunktet problemer med å forstå en del av kanditatene.

Lyngen, dynamikk og volum er så vidt jeg kan skjønne ikke samme sak. Dynamikk har med hurtighet og konstrast å gjøre IMHO.
Jeg spurte om det er noe direkte sammenheng generelt mellom følsomhet og dynamikk.

Dynamikk har da ingenting med hurtighet å gjøre...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Lyngen skrev:
Fosse skrev:
Jeg skjønner poenget til DIY_dude. For, horn har en dynamikk jeg opplever du ikke finner andre steder. Det jeg stusser på er at dersom dynamikk er den altoverskyggende prioritering så hadde jeg valgt horn og tilhørende rør, men det er meg. Derfor har jeg i utgangspunktet problemer med å forstå en del av kanditatene.

Lyngen, dynamikk og volum er så vidt jeg kan skjønne ikke samme sak. Dynamikk har med hurtighet og konstrast å gjøre IMHO.
Jeg spurte om det er noe direkte sammenheng generelt mellom følsomhet og dynamikk.

Dynamikk har da ingenting med hurtighet å gjøre...
Mulig jeg misforstod. Men, jeg mener nå så absolutt at dynamikk har med hurtighet å gjøre. Uten å starte noen diskusjon om betydning av begreper så oppfatter jeg med dynamikk evnen til å servere noe hurtig. Kall det gjerne aksellerasjon. Hva mener du ligger i ordet dynamikk?

DIY_dude, da forstår jeg dine valg bedre. Men, Merlin skal du se bort ifra på tross av impedanse, ikke på grunn av... Den er nemlig omtrentlig så snill som det kan få blitt i så henseende.
 
U

utgatt60135

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Det er feil! Dynamikk er kort og godt forskjeller mellom de laveste signaler og kraftige signaler. F.eks vil høyttaler A med stor dynamikk gi høyere lyd når det slås kraftig på tromma enn høyttaler B met dårlig dynamikk hvis de har lik volum når det slås svakt på tromma.

En annen ting er at endel tenker mest på bass når dynamikk nevnes. Dynamikk gjelder jo for alle frekvenser.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Synes du har en utrolig arrogant måte å svare på, merk at jeg formulerer meg med "jeg mener" og "jeg oppfatter". Det er godt mulig du har rett teknisk sett med hensyn til formuleringen din, men det gjør ikke utsagnet mitt feil av den grunn. Det du legger i ordet dynamikk er det jeg har oppfattet som dynamisk kontrast (hva er i så fall det?), men det egentlige poenget er at høyttalere som serverer denne differensieringen i volum vil oppfattes hurtige eller kjappe. Hva legger man ellers i begrepet kjapp? Om det ikke knytter seg til dynamikk? Og til slutt, det jeg var ute etter å poengtere var at dynamikk ikke er entydig med å kunne spille høyt, men der skjønner jeg at vi er enige?

Så får du heller bære over med min uvitenhet. Det virker nå i hvert fall som at jeg jevnt over har sammenfallende oppfatning med de fleste om hva som låter dynamisk og ikke når jeg hører det. Mulig det er formuleringene mine som er knotete og vanskelige å forstå?
 
P

Parelius

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
Fosse skrev:
Hvorfor skal du ha så lettdrevet høyttaler hvis du skal bruke en 100W forsterker?
Dynamikk. Du får ikke dette med en tungdrevet høyttaler. 100W er heller ikke ekstremt mye, selv med en lettdrevet høyttaler. Zu Definition takler fint 500W.
Heh? Mine ATC (som riktignok er aktive, men som i passiv versjon ikke akkurat er oppgitt som lettdrevne), er da dynamiske (selv om det nok finnes mer dynamiske høyttalere).
 
U

utgatt60135

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Synes du har en utrolig arrogant måte å svare påog vanskelige å forstå?
Hva?? Er det arrogant å fortelle hva dynamikk betyr?

At god dynamikk ofte medfører hurtighet er godt mulig. Er det ofte slik?
 
B

bendis

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

får ofte bakoversveis av høyttalere med høy følsomhet hva angår fart og sprut -dynamikk er hva jeg velger å kalle det ::)
virker som noe rett og slett forsvinner oppover med ineffektive høyttalere. men jeg holder meg stort sett til den billige klassen da.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Jaja, vi trenger ikke krangle her da. ::) Jeg tror de fleste er ganske enige om hva som menes når man snakker om dynamikk, uten at vi trenger å gå inn på definisjoner.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Selvfølgelig er det ikke arrogant å fortelle hva dynamikk er. Hvem i alle dager påstår slikt?
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.011
Antall liker
1.363
Torget vurderinger
5
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

I forhold til pris virker Bastanis Prometheus som det beste alternativet så langt.
En ny kandidat på listen kan være Rethm Saadhana, ut fra det jeg har lest. Lowther, 97 dB, aktiv bass.
 
U

utgatt60135

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

http://www.idi.ntnu.no/emner/it2302/V06/Forelesning12.html
Dynamikk er forskjellen mellom den kraftigste og den svakeste lyden i et opptak.
Aschough og Gyldendals leksikon;

(av gresk "kraft") mus. læren om tonenes forslkellige styrkegrader (p, pp osv.)
Om i såfall HiFi bransjen har økt betydningen til å omfatte hurtighet (start/stopp egenskaper) er det nytt for meg. Det synes jeg i såfall er pussig.
Er det såpass stor usikkerhet så kanskje vi kan lage en tråd på tech.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.852
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Det mange glemmer med dynamikk er høytalerens evne til å være helt stille, jo mer stille en høytaler er mellom transistene jo større vil dynamikken være ;)

Derfor anbefales bla Respon Grand.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Lyngen skrev:
Er det såpass stor usikkerhet så kanskje vi kan lage en tråd på tech.
Gjør det du
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Reference 3A Grand Veena. La oss poste ett bilde:

Jeg tror dette er ett bra alternativ jeg. Kan sikkert skrives på listen.
Koster 79k.
Denne låter nok dritbra kjenner jeg reference3a rett.
Leser den spiller meget bra med 22watt rørtrinn. 100watt transistor blir sikkert godt med trøkk det!
Synes den virker som en mulig kandidat i valgprosessen.

En annen høyttaler jo jeg ikke tenkte på med en gang er jo Daedalus Audio DA-1

En test: http://www.positive-feedback.com/Issue20/daedalusda1.htm
mvh
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
Hvis pris ikke hadde vært noe tema så ville jeg vel kjøpt Avantgarde Duo Mezzo med én gang, eller Trio for den sakens skyld, men det skjer neppe noen gang.
Tja, aldri si aldri ;)
Det finnes for øyeblikket et godt utvalg av brukte Duo'er som kan oppgraderes til Duo Omega hos www.artsound.dk
Med budsjettet ditt kan du helt sikkert få deg et sett Duo'er i dag og du er også sannsynligvis svært nære Duo Omega.
Dermed er det bare å spare litt til og VOILA så blir neste oppgradering Duo Mezzo ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
Zu Definition (f.eks) skal etter sigende overgå Avantgarde Duo hva gjelder dynamikk (og ikke minst mer sømløs integrering av bass). Det er altså ikke bare horn som er aktuelt når dynamikken er førsteprioritet.
Jeg anbefaler deg å lytte selv til de ulike høyttalerne du nevner. Noen ganger, ofte når det er litt mismatch mellom forsterker, høyttaler og rom, så kan dynamikken være overdrevet, faktisk. Dette gjelder spesielt i bassen. (Og nå snakker jeg ikke om hurtighet og transienter, men om hvordan høyttaleren evner å følge dynamikken til kilden). At en forsterker evner å kontrollere bassen (her kommer hurtigheten inn) vil i enkelte tilfeller justere ned overdrevne dynamikkpeaker man kan få med en forsterker med mindre kontroll.

Det er ikke så lenge siden jeg hørte et par Avantgarde Duo, og det som slo meg var at alt var så riktig at det ikke var lett å finne noe som stakk seg ut, hverken i positiv eller negativ retning. Ofte fremheves jo enkelte fordeler med en høyttaler. I de tilfellene tenker jeg som regel at en del andre aspekter faktisk ikke er så spektakulære. Slik er det ikke med Avantgarde Duo. Lydbildet blir en helhet, og sjelden har jeg hørt høyttalere forsvinne slik når man lukker øynene, mens lydbildet bare er der. Og for dem som synes at stille skal være stille, så har Duoene det også, noe som selvfølgelig øker den totale dynamiske kontrasten. Likevel mener jeg at det gjerne er elektronikken som legger det viktigste grunnlaget for total stillhet, ikke nødvendigvis høyttalerne.

Men det å sette opp et par Duo riktig kan være en utfordring. Jeg var ikke med på justeringsfasen, men fikk forklart av eieren at det å justere hornene i dybderetning med bare en centimeter eller to gjorde hørbare utslag i den totale integreringen mellom de ulike elementene. Det kan jo hende at den som rapporterer om vanskelig integrering mellom bassen og resten ikke har fått dette til 100%. Min erfaring er ihvertfall at riktig justert låter Duo bare helt riktig... og helt herlig! :)
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Klipschorn kunne kanskje være noe? 105dB - 1W /1m

Link til hjemmebesøk hos Lech på det svensks hififorum.nu
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56910

Jeg har ikke hørt disse selv og jeg har en følelse av det kan være vanskelig å få lytte til disse i norge?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Da blir nok frua blid :D
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Brukte Avantgarde-høyttalere er et hot tips som jeg gjerne tar imot.

Klipschhorn skulle jeg så gjerne ha fått hørt. Jeg er ikke sikker på om jeg liker utseendet, men de er jo mindre prangende enn Avantgarde. Finnes det mange av disse i Norge tro?

Konvensjonelle høyttalere med Scan Speak, Seas og Peerless-elementer kommer jeg ikke til å kjøpe. Da ville jeg heller ha bygget selv.

Skal prøve å grave opp litt mer info på Grand Veena. Disse er jo i det minste mulige å få lyttet til.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
Da blir nok frua blid :D
Bygg på huset ;)

pk
 
B

bendis

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

klipsch og bastanis er vel på hver sin planet lydmessig ??? helt ulike konstruksjoner
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Continuo skrev:
Her er tre kandidater som jeg synes du skal vurdere.

Audio Note Kits (du kan jo velge dyrere elementer mener jeg):
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/AN_ht_kit

Også disse Hammer Dynamics (her får du mye for pengene):
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/super_12

Upgrade Audio som har disse selger også Sonist (lettdrevne de også):
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/concerto3

Alle disse selges av Upgrade Audio! ;D
Jeg vet ikke om du absolutt må ha høyttalere til nesten 100000 kroner, men hvis ikke så burde du høre på Hammer hvis du har mulighet, det er definitivt det hifiproduktet jeg har hørt noensinne som gir mest for pengene. :)
Det var snakk om dynamikk lenger opp i tråden, Hammer har dynamikk så det holder, men trives best sammen med en liten rørforsterker. ;)
Og med en rørforsterker fra Audio Note får du godlyd på kjøpet! ;)
 
B

bendis

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

12tommeren i hammer dynamics kan skaffes for under 1000kr paret fra deleleverandører utenlands. de som selger den til 7995kr gir hverken kasse internkabling eller noe med i sitt såkalte "kit".
men sammenlignet med ferdighøyttalere er den sikkert god
 

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Innlegg
115
Antall liker
0
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
Brukte Avantgarde-høyttalere er et hot tips som jeg gjerne tar imot.

Klipschhorn skulle jeg så gjerne ha fått hørt. Jeg er ikke sikker på om jeg liker utseendet, men de er jo mindre prangende enn Avantgarde. Finnes det mange av disse i Norge tro?
Avantgarde versus klipsch, avhengig av din personlige smak og musikksmak, så er jo avantgarde en full-range speaker, det er ikke klipsch.. jeg bare nevner det :-X ;D
Jeg er serdeles inhabil, men om du leter i området trådemnet antyder økonomisk, så er duo absolutt en må-lyttes-til.
Ikke noen bakdel at de kan drives av diverse snasne saker som leverer ensiffrede antall watt heller, istedet for tunge kraftverkamper..

Har forresten hørt jbl array, det var en skuffelse for meg, ikke naturlig og ikke homogent, MEN det var i et demorom i butikk så det trenger ikke si stort. Derfor vil jeg ikke utdype noe mer om mine opplevelser med disse høyttalerne.

Mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.399
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Det finnes brukte Trio i markedet :eek:
DE OPPFYLLER ALLE DISSE KRAVENE
mvh
LMC
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.315
Antall liker
71
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

LMC skrev:
Det finnes brukte Trio i markedet :eek:
DE OPPFYLLER ALLE DISSE KRAVENE
mvh
LMC
Er det vanlig altså? Jeg hadde intrykk av at disse var sjelden vare.

Hans på ArtSound har jo brukte DUO'er i fleng. Det kan jo også være en mulighet. Avantgarde er nok høyttalerne som tiltaler meg mest, men det kan hende jeg blir nødt til å gå for noe i en litt lavere prisklasse (les: DIY) i første omgang. Uansett må jeg nok lytte litt mer rundt før jeg tar noen avgjørelse. Har jo fått inn veldig mange innspill nå.

Hvis tidspunkt og pris er rett så er det ikke usannsynlig at jeg hopper på et par brukte Avantgarde. Det er i alle fall veldig fristende.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.852
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Kanskje du bør ta deg en tur til "Leif the Man" og oppleve Trio ;)
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

http://www.horninghybrid.com/alkibiades.htm

jeg fandt ud af rør - og i særdeleshed trioder i singleended konfiguration,havde lyden jeg søgte..
efter mange års søgen fandt jeg højtaleren som evnede at gengive triodernes kvaliteter - især homogenitet som diverse horn oftest fejler på!
udover homogenitet (som er essentiel for uforstyrret lytning!) ønsker jeg rimelig jævn impulsformidling i bassen,som meget gerne må gå dybt.
disse krav udelukker 98% af effektive højtalere på den del af markedet jeg har hørt.

problemet med højtalere i den klasse,er at de afslører fejl i afspillekæden - dvs det øvrige grej bliver sat under lup/forstørrelsesglas,og samtlige fejl nådesløst ødelægger oplevelsen!

det er en udbredt misforståelse at mange watt garanterer dynamik,og de kvaliteter der efterlyses her i tråden,finder man ikke i en 100watt transistorforstærker.

god solid impulsægte bas kræver luft bag elementet,hvilket indikerer store kabinetter!
og de som vælger at supplere med subwoofere,bliver aldrig tilfredse qua forskellen på HASTIGHEDEN (Qèt) på de forskellige enheder,som uhyre sjældent stemmer overens -
hvilket ødelægger homogeniteten i den totale (fulde frekvensområde) gengivelse.

en let membran kombineret med stor magnet leverer accelleration = hurtighed!
at dette opleves som dynamik kan ikke undre,selv ved lavt lytteniveau.
at mange watt i en relativt letdreven højtaler,også giver høj dynamik ( stor forskel på laveste og højeste niveau) er en anden sag - men slet ikke ensbetydende med fornemmelsen af impulsægthed,som er afhængig af evnen til at eksplodere i et splitsekund!

god fornøjelse på jagten - jeg har gjort mine erfaringer,og ønsker kun at spare dig og andre for spildte penge og tid.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Jeg har ikke lest hele tråden, og det er mulig jeg bommer her, men jeg har Imagic 1.6 stående i stua for tiden, og de drives med særdeles heldig resultat av et sett 300b-single-ended monoblokker. Disse kommer innenfor 100 000kr grensen. Subber kommer i tillegg.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Gori skrev:
DIY_dude skrev:
Brukte Avantgarde-høyttalere er et hot tips som jeg gjerne tar imot.

Klipschhorn skulle jeg så gjerne ha fått hørt. Jeg er ikke sikker på om jeg liker utseendet, men de er jo mindre prangende enn Avantgarde. Finnes det mange av disse i Norge tro?
Avantgarde versus klipsch, avhengig av din personlige smak og musikksmak, så er jo avantgarde en full-range speaker, det er ikke klipsch.. jeg bare nevner det :-X ;D
Jeg er serdeles inhabil, men om du leter i området trådemnet antyder økonomisk, så er duo absolutt en må-lyttes-til.
Ikke noen bakdel at de kan drives av diverse snasne saker som leverer ensiffrede antall watt heller, istedet for tunge kraftverkamper..

Har forresten hørt jbl array, det var en skuffelse for meg, ikke naturlig og ikke homogent, MEN det var i et demorom i butikk så det trenger ikke si stort. Derfor vil jeg ikke utdype noe mer om mine opplevelser med disse høyttalerne.

Mvh
Har du vært hjemme hos Rognlien? Jeg har ikke hørt mange Klipsch-anlegg, men der i gården var det i hvert fall bunn nok. Bortimot naturstridig og langt mer enn forventet.
 
Topp Bunn