Førstekjøpte vinyl.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det begynner å bli ganske så mange år siden jeg kjøpte min første vinyplate.
Da tenker jeg på plate som er handlet og betalt av meg sjøl.
Fikk jo noen steinkaker av foreldrene mine før dette ;)
Dette er min første egenkjøpte og den ble handlet på Norges første "butikksenter" i det jeg mener å huske må ha vært i ca.1958?
Nå kan dere jo gjette hvor?
Den kostet hele 13 kroner og var en såkalt ep og med 5 låter.



45ep "New orthophonic High Fidelity



Enhver kopiering av platen forbudt. offentlig framføring tillatt bare med samtykke av Tono - i ervervsøyemed dessuten mot avgift til Fond for utøvende kunstnere Oslo ;D
Står det å lese på coveret.



Min første Lp er jeg noe usikker på, men mener å huske at det er denne.



Jeg trodde det var denne, men det er det nok ikke.


Men dette var mitt store "idol" den gang i 1965.
Gitar ble kjøpt en 12 strenger Framus og ved hjelp av en kamerat i blokka ble Donna,Donna med Donovan lært (på et vis ::) og House of The Rising Sun :D.
Det var det, for jeg likte nok ikke det jeg hørte og dessuten så var det problematisk og få stemt gitaren.
Etter dette spiller jeg bare på anlegg ;D

Donovan kom jo rimelig godt i skyggen av Bob Dylan etter hvert, men for meg har han betydd en del.
Fine melodier og fin musikk, selv om det kanskje ble vel mye av en form for "vibrato" i stemmebruken hans etter hvert.
Likevel svært koselig å mimre til de platene jeg har med ham.
Stafettpinnen går til nestemann, fint om andre kan bidra med sine førstekjøpte.

Mvh.KW
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.033
Antall liker
6.272
Gjerne det. Min første LP var denne:



Har den fortsatt, men den er rimelig utslitt, hvis jeg husker rett. :)
 

lomax

Medlem
Ble medlem
24.09.2004
Innlegg
22
Antall liker
0
Året var '64, LP'n var "PAPA's GOT A BRAND NEW BAG" med James Brown. Inkjøpt i bruktplatesjappa som lå ytterst i Skippergata i Oslo. Strøkent ex.

Gikk deretter på Myhrbrathen på Jernbanetorget og kjøpte platespiller. Ekspeditøren var litt fortvilet over min musikksmak, så han ga meg en EP med Gene Pitney på kjøpet.

Deretter var det rett hjem for å koble opp Kurer'n. Var en plage i nabolaget fra da av..
Oppgraderingene begynte allerede på neste lønning..

PS. Gene Pitney døde tidligere denne uken, 63 ? år..
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.114
Antall liker
34.021
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kjøpte den første plata som 8-9 åring. Var et betydelig innhogg i sparegrisen, og den ble flittig spilt på familiens radiokabinett med Garrard plateskifter.
Wild Thing....trenger jeg si mer ?







Coveret var noe forskjellig fra bildet, men location og de smakfulle dressene var de samme ;D
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Min første LP plate var denne:


Har den enda, spilles riktignok veldig sjeldent! :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Året var '64, LP'n var "PAPA's GOT A BRAND NEW BAG" med James Brown. Inkjøpt i bruktplatesjappa som lå ytterst i Skippergata i Oslo. Strøkent ex.

Gikk deretter på Myhrbrathen på Jernbanetorget og kjøpte platespiller. Ekspeditøren var litt fortvilet over min musikksmak, så han ga meg en EP med Gene Pitney på kjøpet.

Deretter var det rett hjem for å koble opp Kurer'n. Var en plage i nabolaget fra da av..
Oppgraderingene begynte allerede på neste lønning..

PS. Gene Pitney døde tidligere denne uken, 63 ? år..
Hei Iomax!
Dette var artig å høre, for her kjøpte jeg også ganske tidlig noen bruktlper.
Opp en steintrapp, ei eldre dame (slik jeg oppfattet det den gang), og jeg kjøpte "A Treasure of Folk Music" med Leadbelly, Big Bill Broonzy og Josh White, samt en med Joan Baez og jeg husker meget godt at dama som sto der uttrykte sin bekymring for om jeg likte slik musikk
;D Dette var jo i min "folk" periode og like etter begynte en periode med Irsk folkemusic særlig Dubliners.
Deretter også soulmusic og James Brown var vel kongen der og jeg husker at det å danse etter "Like a Sexmachine" (som var lang) på Dovrehallen (på tirsdagskveldene) det var TIDER det ;D
Dette må ha vært ganske nære den tiden du kjøpte din noe som gjør meg litt usikker på hvilken lp som virkelig var min første.
Det er jo så forbaska lenge siden ;D ;D
Mvh.KW
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Dette er min første egenkjøpte og den ble handlet på Norges første "butikksenter" i det jeg mener å huske må ha vært i ca.1958?
Nå kan dere jo gjette hvor?
Kan det ha vært kjøpesenteret på Lambertseter?

Forøvrig er "Goodbye Yellow Brick Road" med Elton John
min førstekjøpte.(1976)

B.R.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan det ha vært kjøpesenteret på Lambertseter?

Forøvrig er "Goodbye Yellow Brick Road" med Elton John
min førstekjøpte.(1976)

B.R.
Hei!
Nei , det er feil og dette er jeg noe jeg føler meg veldig sikker på siden det ved åpningen (jeg var der) ble pressisert at det var landets første i sitt slag.
Derimot så husker jeg ikke nødvendigvis helt riktig årstall.
Vi lar flere prøve seg ;) ;)
Mvh.KW
 
K

kbwh

Gjest
Den første platen jeg husker å ha kjøpt er denne her. Har kjøpt endel søppel på de nesten 30 årene som har gått siden, men det var en god start:
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Den første platen jeg husker å ha kjøpt er denne her. Har kjøpt endel søppel på de nesten 30 årene som har gått siden, men det var en god start:
Hei!
Meeeget enig :D

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
...og ingen høyttalere i verden spiller reggae bedre enn Sf  ;)
Hei!
Vel ::), det er nå kanskje en litt drøy påstand, men det går faktisk veldig bra.
Dette var noe av grunnen til at jeg valgte bort Magnepan1,6 som jeg hadde på hjemlån for noen år siden.
Cremona med Rel5 gjør en helt ok. jobb med reggae, samtidig som der er bra på mye annet også (god allrounder)
Akkurat nå hører jeg på webradio stasjon"L`Electrique (mye rythm`bass) en av 104 radiostasjoner på net. bare under gruppe "electronica" det er helt enormt med radiostasjoner og dette er på mitt iTunes (program)

PÅ live365.com skal det visstnok være helt sinnsykt med utvalg av radiostasjoner.
Jeg har ikke kommet så langt og det er visst nødvendig med et eget program (nedlastbart og koster noen kroner) for å få nyttiggjort seg alle sammen (noen av de ligger i iTunes)
En kollega som er interessert i country (den litt mer progressive typen) viste meg at det var mange hundre å velge i.
Det er altså mange hovedgrupper og en haug med radiostasjoner i hver.
Bare i iTunes er det ca. 40 med jazz og egen gruppe også med reggae, særlig African Music er bra, vanskelig å sitte stille ;D

Mvh.KW
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
13.001
Første innkjøpte vinyl skive mener jeg var Deep Purple - Who do we think we are tilbake i 1973 når jeg var 13 år ;D
Det var tider!
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Deep Purple

"Made in Japan", det kan man kalle nybegynnerflaks.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Første album på vinyl:



Første plate var singel på vinyl var The Beatles med "Girl/ Michelle". Finner ikke coveret på nettet. Men det er "standard" gruppebilde i lyseblått, med 10 på topp lista trykket på baksiden.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Min første sorte skive var denne:

Til mitt forsvar. Jeg var seks...
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Jeg må nok si at den første LP'en jeg kjøpte, eller fikk :p, var franklin - bombadilla life, sinnsykt gøye låter, ihvertfall når du kjenner et medlem... ;D
 
Topp Bunn