F...en og......

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Hvem sier at det skal være enklest mulig? Den dagen jeg blir så lat at jeg ikke gidder reise meg og sette på en plate, da fortjener jeg ikke høre på musikk. Det er liksom underforstått at toppen av lykke er å ligge i koma og alt skal gå av seg selv. Forbasket nonsens ;). Jeg liker å gjøre ting selv og ser ikke nytten av å ligge i galopperende koma i hverdagen. Setter man på en plate er det dessuten større sjanse for å høre hele albumet i stedet for å låtzappe, noe som i seg selv er respekt for artisten og i seg selv avslappende.

Jeg har avlet 3 jenter som helt på eget initiativ har funnet ut at vinyl er kult fordi man gir musikken et fysisk format og får med et stort cover og kanskje også innstikk eller innercover med supplerende info. Har ikke hørt de synes det er slitsomt å sette på/snu/ta av platen.... ;).

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.041
Hvem sier at det skal være enklest mulig? Den dagen jeg blir så lat at jeg ikke gidder reise meg og sette på en plate, da fortjener jeg ikke høre på musikk. Det er liksom underforstått at toppen av lykke er å ligge i koma og alt skal gå av seg selv. Forbasket nonsens ;). Jeg liker å gjøre ting selv og ser ikke nytten av å ligge i galopperende koma i hverdagen. Setter man på en plate er det dessuten større sjanse for å høre hele albumet i stedet for å låtzappe, noe som i seg selv er respekt for artisten og i seg selv avslappende.

Jeg har avlet 3 jenter som helt på eget initiativ har funnet ut at vinyl er kult fordi man gir musikken et fysisk format og får med et stort cover og kanskje også innstikk eller innercover med supplerende info. Har ikke hørt de synes det er slitsomt å sette på/snu/ta av platen.... ;).
Regner med det var meg som trigget dette, men jeg skrev det med glimt i øye og med smilefjes. Prøvde faktisk å være morsom, men ikke lett å slå gjennom her verken med ironi eller humor.;D

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.041
Jeg har en selvskrevet regel om å alltid høre gjennom hele låten uansett avspillingsmetode, og på den måten oppdager man plutselig at en låt som høres dårlig ut i begynnelsen kan utvikle seg til å bli meget god.

Drev litt med plater i ungdommen og forstår gleden med det, men jeg har for lite utvalg til at det blir brukt. Hører mye mer musikk nå etter at streaming kom inn i huset. Bare elsker hvor lettvint det er og tilgjengeligheten til uendelig med musikk.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.125
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehe, på jobben min er vi 40 stykker som til stadighet misforstår og snakker forbi hverandre.
At ikke det skulle skje på et diskusjonsforum ville forundre meg.
Uenighet er helt greit, det er måten vi takler det på som gjelder.
Jeg synes det blir lettere å gi beng jo eldre jeg blir.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette passer vel sånn halvveis inn nå:

http://www.hifisentralen.no/forumet...knuse-samtlige-vinyl-hypes-3.html#post2586462

Dazed skrev:
Hvis målet for "bra" er å spille av musikken mest mulig identisk med det lagrede signalet på plata, er det nok ingen som tror at vinylplater er "bedre" enn CD/digitalt lagret musikk, og sistnevnte har egenskaper som gir formatet potensiale til større dynamikkområde, etc... Om dette potensialet blir brukt, er selvsagt noe helt annet.

Likevel er det mange av oss som liker lyden av vinylplater bedre. Videre, og viktigere, er det hele totalopplevelsen rundt det å spille og lytte til LP-plater som er så attraktiv. LANGT fra bare lyden. ...Selv om jeg og mange andre foretrekker lyden fra en platespiller fremfor den fra en "mer korrekt" og på den måten "bedre" CD-spiller.

Jeg tør påstå at jeg hadde kost meg mer med en platespillerrigg til 10.000,- og en stabel vinylplater enn med en digital kilde og en DAC til en pris med både seks og syv sifre.

Føler man det ikke slik, kan man bare kose seg med CD og streaming vel vitende om at det "er bedre".

Ikke sånn å forstå at jeg ikke samtidig setter pris på både kvaliteten og funksjonaliteten streaming og digitale løsninger gir. Det gjør jeg. Man må ikke velge bare én!

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
http://www.hifisentralen.no/forumet...ital-avspilling-avstemming-3.html#post2053269

Dazed skrev:
Hos meg har jeg lagt sjela litt mer i å få god lyd fra vinylplater, og jeg innbiller meg at det er det som låter best her. Selvsagt er det 100% avhengig av den enkelte innspillingen det lyttes til.

Det er imidlertid litt på siden av poenget for meg. Å spille vinylplater er en så mye rikere opplevelse enn å spille digitalt lagret musikk, at det er ingen egentlige spørsmål om hva jeg foretrekker. Å sette seg ned og kose seg med musikk, etter å ha gjennomgått prosessen med å finne frem vinylplata, ta den ut av plast- og innercover, sjekke at den er ren og støvfri, legge den på tallerkenen og evt. og gi den en runde med børsten før man slipper pickupen ned på rillene for så å skynde seg tilbake til stolen med et stort deilig cover å lese/kikke på mens musikken strømmer fra høyttalerne, gjenskapt av superelegant men forståelig elektronikk og finmekanikk, er en skikkelig zen-opplevelse. Et lite, nostalgisk rituale som gir en deilig metaopplevelse i tillegg til bare det å høre musikken. Det overgår for meg - i godt monn - det å bare spille av rippet eller nedlastet/streamet digitallyd, selv om det er kjempebra og utrolig lettvint når man bare skal ha på noe musikk. CD-plater spiller jeg så å si aldri lenger, men har rippet dem til lokal server.

...så man kan trygt si at jeg foretrekker analog avspilling, men ikke bare fordi jeg liker bedre hvordan det låter.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Hysj, jeg ser på F1 fra Kanada...

Hör du gökorna....?

Wel min intensjon var ikke å "bashe" noen streametjenester og absolutt ikke Tidal men det er synd at LQ streametjenester evt kan ødelegge for genuine HQ Heigh End filtilbydere. SåDetSå...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12

Regner med det var meg som trigget dette, men jeg skrev det med glimt i øye og med smilefjes. Prøvde faktisk å være morsom, men ikke lett å slå gjennom her verken med ironi eller humor.;D
Apropos smilefjes: Som du ser brukte jeg det også? Da er det vel ikke større grunn til å tro at mitt innlegg var mer alvorlig ment? Prøvde faktisk å være morsom, men ikke lett å slå gjennom her verken med ironi eller humor.;D

Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13

Jeg tok den ihvertfall, etter at jeg fikk lest meg opp på tråden etter en lang biltur. :)
Hvert til sitt bruk. Som mange andre bruker jeg Tidal til å finne musikk jeg synes er bra nok til å kjøpe på vinyl. Men jeg får ikke samme roen over meg når jeg spiller T som når jeg spiller plater av vinyl.

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1

Det der er helt sant!

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Nesodden
Effektforsterkeren kan jo ikke fores med digitale signaler?
Dette er helt vanlig i proverdenen. Man kan ha lange kabelstrekk digitalt (billigere og enklere enn masse kobber) og man får bedre signal/støyforhold.

Eksempel: K Series - Powersoft Audio

Audiofilt eksempel: https://www.stereophile.com/solidpoweramps/nad_m2_direct_digital_integrated_amplifier/index.html
(Hva skjedde forresten med Zetex DDFA-teknologien..? Syntes dette virket lovende)

Om det er bedre å ha DACen integrert i kilde, effektforsterker eller frittstående i egen boks med kabler i mellom, kommer selvsagt an på hva som er tilkoblet og kvaliteten på innmaten i de forskjellige boksene. Jeg tror ikke det finnes en fasit her, det er situasjonsbetinget.

Edit: Aktive monitorer med digital input er også et annet eksempel.
Men det er uansett en DAC mellom streamer og forsterker. Det ble litt uklart i hele diskusjonen her. Så er vel spørsmålet hvordan man kontrollerer signalstyrken frem til forsterkeren; digitalt eller analogt. Slik jeg (så vidt) har skjønt det; digitalt vil kunne gå ut over 'bit-perfect', mens analogt må du via en form for 'analog struping' (les: motstand/attenuator). Begge deler vil og kan funke, men de er forskjellige. Det store mysteriet for meg er, og har alltid vært, hvor bra klarer en DAC å bevare signal-integriteten i forhold til det originale, og hvor bra gjør den dette, f.eks. sett i forhold til vinyl/tape ...?

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Nesodden
Er bare å bytte codec for avspilling av Tidal. Flere mediaplayere tilbyr dette og selv foretrekker jeg Audirvana. Med Audirvana får man en bit perfect tjeneste som også har en utmerket remote funksjon som Tidal fortsatt ikke har klart å tilby sine kunder.

En ukomprimert WAV eller AIFF fil vil vel alltid spille i 1411kbps lik en CD plate. Apple Lossless vil vel variere noe med musikkvalg (https://www.kirkville.com/an-overview-of-apple-lossless-compression-results/) men vil typisk ligge mellom 800 og 1000kbps.

Mvh
-BB-
Vet ikke om du vet allerede; men WAV og AIFF (og FLAC/ALAC) kan godt ha andre bitdybder/bitrates enn standard.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.583
Torget vurderinger
1
En DAC er som regel å anbefale om man kjører digitale kilder., om man skal få lyd ut.. :rolleyes:
Lyngdorf SDA2400 er en effekt-forsterker med digital inngang, så det finnes der ute. Den har innebyggd DAC på den ene inngangen, så kan man styre volumet med en evnt. streamer-boks om den støtter volum på den digitale utgangen noe ikke alle gjør.

Topp Bunn