FAKE vs OEM och lite annat...
Hej!
Det är skillnad mellan FAKE och OEM.. För att ett rör skall vara FAKE är det väl så att någon måste relablat eller/och efterguldplätterat tex röret utanför företaget på labeln? Eller hur?
Att ett Mazda rör kan vara tillverkat av Ei, kan jag inte säga om det är fake eller inte, men jag vet (och jag har sådana rör hemma) typ alla Siemensrör signalrör som är tillverkade på 80-90-talet, tillverkades av Ei i Jugoslavien. FAKE? Nä absolut inte, Siemens beställde dessa omärkta och lablade dem med Siemens och sålde under Siemens..
Vidare tillverkade Siemens aldrig några egna EL34 ever, utan de allra flesta Siemens EL34 är tillverkade i Heerlen av Philips. FAKE? Naturligtvis inte..
VALVO,SIEMENS,MULLARD rör kan vara tillverkade lite var som, gäller att titta på fabrikskodsmärkningen(som även innehåller datum) för att veta i vilken
fabrik de var tillverkade i. Mullard hade tex två fabriken i England.
Har ett par VALVO ECC81 från 50-talet tillverkade i Heerlen, och även ett par från VALVOs egen fabrik, men PhilipsVALVONa är helt överlägsa ljudmässigt.
Om Telefunken använde RTF är jag osäker på , men Telefunken SKALL ju bara ha "<>" i botten annars är det inte ett riktigt TELEFUNKEN rör..
Just TELEFUNKEN och MULLARD bör man vara extra noga med att kolla, där finns det ekonomiska intressen, att sälja ett billigt rör för 1500-2000kr..
MULLARD - kolla den etsade märkningen, kan skicka er eller länka en "kod-tabell" för dessa.. Etsad kod är sällan förfalskad..
TELEFUNKEN - kolla att röret har "<>" i glaset i botten, omöjligt att förfalska
.
Ett enkelt sätt att misstänka att det är nyproduktion som är fake är ofta att toppen är helt symetriskt rund, äldre rör är den aldrig helt rund på utan lite nedsjunken innan toppen. Kolla runt lite på JACMUSICs hemsida. En mycket kunnig herre, om än något dyr tyvärr..
Ang. Philips och Amperex, så är köpte Philips Amperex(en am rörtillverkare från New York) 1955, så vad i ligger konstigheten där?
Mer än att ett och samma rör kan ha två olika namn utan att för den skull vara fake. Vidare är just den märkningen väldigt tydlig,
Philps ECG märkta rör är väl alla tillverkade i USA?
Mitt råd är följande, skall ni köpa DYRA sk NOS-rör, då det finns risk för att de inte är äkta/de rör ni trott/säljaren utgett för att vara,
så ta reda på så mycket fakta ni kan, se till att får returrätt, köp inte ouppmätta rör, utan bara uppmätta rör, man blir förbannad när man får ett sk NOS rör som inte har mycket livslängd kvar har hänt mig flertalet gånger... det går inte att se utan man måste mäta upp röret i rörprovare..
RÖR VÄRMER I MÖRKRET!!
GOD JUL alla rörvänner!!
Matts