oks81:
Det du spør om berører to prinsipper.
Det første du nevner kalles Bernoullis prinsipp. Det er hentet fra termodynamikken, nærmere bestemt fluiddynamikken, og varianten du sikter til er beregnet for såkalte komprimerbare medier. Hans likning er i overkant nøyaktig og variablene er mange, men man kan velge å se bort fra energiinnholdet, temeraturen osv. Det man da står igjen med er i utgangspunktet masseforflytningen, tettheten og trykket. Det er iofs riktig som du skriver, men den er gyldig langs en kontinuerlig strømningsvei. Det betyr at om man tar tverrsnittet av gassen ett sted ved tiden T1 vil de samme partiklene ha forflyttet seg til et sted lengre borte ved T2, og ved T3, T4, T5 osv har de forflyttet seg videre i samme retning. En lydbølge derimot, er ikke det samme som en luftstrøm. Noen vil da kanskje si "Ja, men det kommer jo lufstrøm ut av bassporten", men da høyner jeg med "det er riktig, men det kommer på sett og vis ikke lyd ut av bassporten, den dannes i hovedsak utenfor bassporten som en konsekvens av luftstrømmen". I fasepluggen er det fortsatt lydbølger. Man kan jo selvsagt benytte ulike definisjoner, men jeg mener det er rimelig gyldig å beholde definisjonen som lydbølger, og det fungerer best på de forklaringsmodellene jeg har sett.
Det andre du nevner er ikke mye omtalt, men det finnes noe. Jeg har ikke klart å spa opp noe dokumentasjon nå men jeg vet det finnes noe der ute. Prøv å se for deg følgende: Gjennom fasepluggen er det luft, og gjennom den luften skal det bevege seg lydbølger. Lydens hastighet ved høyt trykk er ikke den samme som lydens hastighet ved lavt trykk. Når man sender lyd gjennom en faseplugg vil jeg tro man at i ett punkt, og ett utsnitt av tiden vil kunne beregne det som skjer ved hjelp av Bournellis prinsipp. Men det vil bli et veldig komplekst regnestykke, og jeg tror ikke prinsippet vil være gyldig betraktet som flow, fordi det er bredbåndet og om bølgemodellen skal opphøre ser jeg for meg at det må skje over lydens hastighet, noe som innebærer at fasepluggen oppfører seg som en de Laval-ventil.
Uansett, når bølgene beveger seg gjennom fasepluggen, bølgelengden er tildels lang sammenliknet med lengden på fasepluggen, og lydhastigheten moduleres av trykket, så får man en effekt der bølgene forskyves litt. Trykktoppene beveger seg en anelse raskere enn trykkbunnene, og man får derfor en sinuskurve som ser ut som om den har vært utsatt for medvind og sterk sol.