Bil, båt og motorsykkel Familiekjerre til ca 4-500 - Hva bør man prøvekjøre?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Med familieforøkning kommer fort behovet for å se seg om etter noe som kan erstatte SAAB 9-3 som er litt for trang..

Jeg har et par ønsker og et par krav:

- 4WD
- Minst 160-170 hester
- Plass til barnevogn og hundebur i bagasjerommet
- Ny eller nesten ny

Jeg er to meter høy og da byr det gjerne på et par ekstra utfordringer..

På blokka er følgende:

Skoda Superb med 190 HK, 4WD og L&K-nivå - klokker inn rett over budsjett ny, men forrige generasjon kommer med 170 HK og til rundt 400)
Ford S-Max med 180 HK, 4WD og drøyt med plass. Må prøvekjøres, bekymret for at det blir for sigen i kjøringa. Må kjøpes ny siden 4WD er kliss nytt på denne


Andre biler som står på short-listen
VW Passat (men det er i prinsippet bare en litt dyrere Superb uten at man får veldig mye mer?)
Mercedes E-klasse - Må kjøpe brukt i så fall. Kjenner ikke Mercedes veldig godt, utover at jeg vet at kjøreopplevelsen er myk og god.

Noen andre biler som bør tittes på i denne sammenheng?
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.188
Antall liker
816
Hvorfor 4WD?

Er du 2 meter kan du glemme Passat og kanskje også Superb, da huet ditt kommer til å treffe solskjermen før airbagen..
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
MB e-klasse er det all grunn til å prøve. Ikke så myke som de en gang var, de har fått et noe mer sportslig preg, men fortsatt fantastisk comfort altså. I stasjonsvogna får du et enormt bagasjerom. Brukt hadde jeg kjøpt uansett. Du burde finne noen med under 50000km til prisen du har satt. Kommer selvsagt også med 4matic.

Superben føles litt som en 2 år gammel Audi, men det trenger ikke være negativt. Mye bil for pengene.
S-Maxen er jo ganske forskjellig da, med såpass mye høyere bil blir det også andre kjøreegenskaper. Men nå har den vel mest sportslige og minst kjedelige egenskapene i familielklassen. Har kun testet den med motoren et hakk under, som ikke var ille. Vil tro 180hestern blir mer spennende ja.
Passat, sikkert grei bil, men faen meg halve befolkningen kjører jo den eller golf.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Volvo XC70 av nyere brukt modell kan fåes til prisen. God plass og comfort.

Alternativt kan du se på nye Mazda 6 AWD. Disse får du ny på budsjett i Optimum utgave. I dag ville jeg valgt denne med bensin da det er tryggere å møte fremtiden med. Forbruk på de nye Sky Active er lavt. Har du litt småkjøring og i tillegg sparer du deg bry med tett partikkelfilter. Noe som gjelder alle nyere diesel. Nye CX-5 er og en oppegående bil. Fortsatt kan du få en ny slik til budsjettet ditt.
Verdt å nevne at de nyeste 2015/2016 Mazda har mer utstyr og bedre støydempet enn tidligere.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.165
Antall liker
2.743
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg ville klart gått for en stasjonsvogn (Superb), snarere enn en "minivan" (X-Max) - om du ikke har veldig mange barn.

Skoda Superb har jeg meget god erfaring med (har leid ved to anledninger for langkjøring). Er den klart største stasjons-
vognen (og sedanen) på markedet i dag. Dette merkes særlig på bakseteplass, da Superben er bygget på et Passat-
chassis som er forlenget 15 cm. Med meg i forsetet (også 2 meter), var det fortsatt meget god benplass i baksetet til kona
eller en av ungene. Det eneste jeg hadde å utsette på Superben er; at det finnes penere biler - og at kanten på midtkonsollen
føltes litt skarp mot kneet/leggen. Prøv, det er meget mulig dette er utbedret på de årene som er gått siden jeg prøvde.

Andre store stasjonsvogner du bør sjekke ut er: Ford Mondeo og Volvo XC70 (Series 3 - fra 2008 ). Disse er bygget på
samme (Mondeo) chassiset, som kanskje er det nest største (lengste) blant bilene på markedet. Jeg ville gått for Volvoen
(kjører selv V70), på grunn av de bedre seter (de beste jeg har vært borti).
Når det gjelder hestekrefter, så leveres vel tre av fire Volvo XC70 med samme 5 sylindrede 2,4 liter rekke dieselmotor - som
yter 163 hk, 185 hk eller 220 hk avhengig av den elektroniske motorstyringen. Går du for den minste av modellene, kan du
vel alltids "chippe" den opp senere, om du ikke er fornøyd med ytelsen. Billigere på den måten. Den minste er også den eneste
modellen du får med manuell gearkasse (tror jeg).

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.106
Antall liker
8.436
Torget vurderinger
1
MB e-klasse er det all grunn til å prøve. Ikke så myke som de en gang var, de har fått et noe mer sportslig preg, men fortsatt fantastisk comfort altså..
Helt uenig. Komforten er elendig. Markedets dårligste seter.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
S-max er så nær personbil man kommer hvis man skal ha minivan.
 
A

ANM

Gjest
BMW er morsomst å kjøre, men 5 serien er for trang bak imo. E-klassen 220 dro jeg på en 500mil rundtur med familien i forrige sommer, god plass og lykkelige barn, godt drag i motoren om du skulle trenge å trekke noen kilo og overraskende god bruktpris. Det eneste, ooh så kjedelig! VW/Skoda har jeg ingen mening om. Ford støyer og knirker og er helvete på langtur.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
MB e-klasse er det all grunn til å prøve. Ikke så myke som de en gang var, de har fått et noe mer sportslig preg, men fortsatt fantastisk comfort altså..
Helt uenig. Komforten er elendig. Markedets dårligste seter.
Det burde ikke komme som en overraskelse at man får de setene man bestiller. Gnitautgaven neitakk. Comfortseter/sportsster jatakk.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.106
Antall liker
8.436
Torget vurderinger
1
Enkelte bimerker, de fleste faktisk, har gode seter som standard....
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Takker for innspillene. Tolker det til at jeg ikke er på noen form for bærtur med kommunistsleden, som visstnok da er på størrelse med en Audi A8/BMW 7-serie i følge Irlands svar på Jeremy Clarkson. Plass er digg, vi har (snart) ett barn og én bikkje, så plassen i S-Max kreves sånt sett ikke, men jeg skal prøvekjøre en S-Max før beslutningen tas.

Fruen heller mer mot Superb stv med Lava blå. Visstnok.

Så gjelder det å presse bilforhandler på finansene også. Skoda Finans har kampanje på alle modeller untatt Superb, som nå ligger på rundt 4 % nominell. Det blir litt lånefinansiering, men med dagens rentenivå er det uproblematisk. Jeg får også et visst avslag grunnet arbeidsgiver, så jeg sparer omtrent et par frognertiere der også på nyprisen.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hybrid hadde vært veldig artig!

Hører med den lokale Skoda-pusheren når den er tilgjengelig..
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.960
Antall liker
13.445
Skoda superb er et dårlig valg om man har eller har planer om tre barn. Den er lang, men ikke bred. Benplassen i baksetet er enorm, men det er ikke behagelig å sitte eksempelvis en voksen og to barn i barnesete bak, noe som fort skjer på langtur når barna kjeder seg.

Hadde smax som leiebil en gang og den er betydelig bedre på dette området. Jeg var svært fornøyd med superb som familiefrakter.

Pass på å test med stort bakovervendt barnesete bak førerplassen. Disse tar noe forjævlig med plass. Null stress i superb, men kan bli trangt i ganske mange "store" biler. Med teslaen jeg har nå går det akkurat, og jeg er kun 180 cm høy.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.588
Antall liker
7.927
Torget vurderinger
0
Har Superb og er veldig godt fornøyd med den. To meter og med avkom som også drar oppover i høyden er det vel få biler som slår denne. Uansett om jeg skal sitte foran eller bak sitter jeg behagelig. Sitter greit "bak meg selv" også, og det gjør jeg ikke i mange biler. Og ingen "standard" biler i alle fall! Plassen i kupeen kan kun matches hvis man går for A8, BMW 7 serie og MB S klasse i lang utgave.

Har muligens vært heldig men bilen har ikke hatt feil på 180.000 km. Eneste problemet er dieselvarmeren, som ikke er et Skodaprodukt. Problemet er at jeg ikke på noen som helst måte kan rasjonalisere at jeg har lyst på den nye 2016 modellen med 280Hk bensinmotor!! Behovet for ny bil føles "dessverre" ikke påtrengende! 170Hk dieselmotor er kraftig så det holder, ikke noe problem å kjøre fort hinsides "sertifikatgrensen" i alle fall. Nå har ikke jeg 4WD men DSG kasse i stedet. Da jeg kjøpte fikk man ikke begge deler, men jeg har faktisk ikke savnet 4WD.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.106
Antall liker
8.436
Torget vurderinger
1
Skoda superb er et dårlig valg om man har eller har planer om tre barn. Den er lang, men ikke bred. .
Det var forrige Superb. Dagens er noe helt annet....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.588
Antall liker
7.927
Torget vurderinger
0
Skoda superb er et dårlig valg om man har eller har planer om tre barn. Den er lang, men ikke bred. .
Det var forrige Superb. Dagens er noe helt annet....
Den jeg har er en 2008 modell og den er en 4 seter evt 4 voksne og et barn i midten bak. Vi har løst dette med å montere et kjøleskap i midten i baksetet. Da ER det en 4 seter, en meget bekvem 4 seter.

Den nye modellen som kom i høst er betydelig bredere. Dog har jeg ikke prøvd den så mye at jeg kan si noe sikkert om i hvilken grad den er en ekte 5 seter. Det er det forøvrig få biler som er i dag! Men i forsetene fikk vi en klar MB E klasse fornemmelse. Den er merkbart bredere.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.627
Antall liker
9.874
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skoda superb er et dårlig valg om man har eller har planer om tre barn. Den er lang, men ikke bred. Benplassen i baksetet er enorm, men det er ikke behagelig å sitte eksempelvis en voksen og to barn i barnesete bak, noe som fort skjer på langtur når barna kjeder seg.

Hadde smax som leiebil en gang og den er betydelig bedre på dette området. Jeg var svært fornøyd med superb som familiefrakter.

Pass på å test med stort bakovervendt barnesete bak førerplassen. Disse tar noe forjævlig med plass. Null stress i superb, men kan bli trangt i ganske mange "store" biler. Med teslaen jeg har nå går det akkurat, og jeg er kun 180 cm høy.
Den nye Superben er bredere bak enn utgående modell visstnok. Edit: som mange har påpekt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Takker for innspillene. Tolker det til at jeg ikke er på noen form for bærtur med kommunistsleden, som visstnok da er på størrelse med en Audi A8/BMW 7-serie i følge Irlands svar på Jeremy Clarkson. Plass er digg, vi har (snart) ett barn og én bikkje, så plassen i S-Max kreves sånt sett ikke, men jeg skal prøvekjøre en S-Max før beslutningen tas.

Fruen heller mer mot Superb stv med Lava blå. Visstnok.

Så gjelder det å presse bilforhandler på finansene også. Skoda Finans har kampanje på alle modeller untatt Superb, som nå ligger på rundt 4 % nominell. Det blir litt lånefinansiering, men med dagens rentenivå er det uproblematisk. Jeg får også et visst avslag grunnet arbeidsgiver, så jeg sparer omtrent et par frognertiere der også på nyprisen.
Effektiv rente blir gjerne høy uavhengig av rente grunnet gebyrer. Billigste er å ta bilen inn i boligen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.960
Antall liker
13.445
Ok skjønner Skoda har tatt til vettet og gjort den bredere. Da er det er veldig godt valg. Min var 2011 modell
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Man får, ettersigende, tre barneseter i baksetet på den nyeste generasjon Superb, men jeg har ingen planer om å få bruk for det med det første. Ett barnesete i første omgang.

Ad finansiering så er dialogen i gang med banken. Siden vi bor på bygda har vi et mildt sagt behagelig huslån, som knapt ville finansiert mer enn et sett med Nordost Valhalla. Finner ut hva banken sier på mandagen, men nominell rente er knapt annet enn lokkemiddel, selv om man betaler ned forholdsvis raskt.

Ford S-Max blir prøvekjørt i løpet av helgen, Superb er prøvekjørt, og ringer de fra Hamar blir det 280 gamp og firehjulstrekker. Siden de ikke ringer blir det ikke denne.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.147
Antall liker
5.151
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Med din høyde ville jeg tenkt utenfor boksen. Kjøpte selv en 3 år gammel Toyota Landcruiser med 8 seter -luftfjæring etc. Det gjorde jeg for 8 år siden - ikke hatt noe tull. Min sønn på 204 cm sitter godt - foran og bak. Kona som syntes mercedes A klasse var uoversiktlig - er helt frelst. Vil du ha 4WD og få turer til verkstedet og kan akseptere ikke helt ny bil så er dette et alternativ
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vent til Motorpart/motorforum får inn Renault Talisman og test den før du kjøper noe. Den fåes også med stor motor.
Merse har vert med å hjulpet de med den. Det vises og. Og det kan du lese alt om inne på Mercedes.com sine sider. langt inni nettet der en plass.
Ellers google den. :)
Og så kan du kjøpe 2 stk.


Her er Renault Talisman - Dinside

Test av cupe då.. Endelig kjørt: Renault Talisman - Dinside

frister meg litt, til å skifte ut audi quattroen :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har sendt mail med spørsmål om tilgjengelighet og priser, med mer. Får se om det kommer et svar derfra etterhvert.

Ellers er nye V90 lansert - helsikes lekker stasjonsvogn fra Volvo.. Blir antakeligvis for dyr, men det er en annen sak..
 

Kryo1

Medlem
Ble medlem
27.01.2016
Innlegg
39
Antall liker
23
Hold dere langt unna Skoda det er lavmål i pen innpakning da de ikke får bruke de bedre bitene å lage bil av ( VW Audi ) må forsvare sin egen posisjon .
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Ikke tenk på gamle typen Superb eller Passat, kjøp nye utgaven dersom du vurderer de!

Passaten er ganske mye dyrere men selges med stooore avslag om dagen så forskjellen blir ikke så stor, fikk pris på Alltrak før jul og de gav nesten 100' i avslag!

Octavia scout er jo også en grei bil og kommer greit under 500 men kanskje for liten?
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Hold dere langt unna Skoda det er lavmål i pen innpakning da de ikke får bruke de bedre bitene å lage bil av ( VW Audi ) må forsvare sin egen posisjon .
Dette er bare tull... det var kanskje slik før men er ikke slik lenger! Se på motorene, omtrent første til å ta i bruk nye 184/190 hk motoren var Skoda. Det er faktisk også mindre feil på Skoda enn VW.
 

Kryo1

Medlem
Ble medlem
27.01.2016
Innlegg
39
Antall liker
23
Til de som trur Skoda er OK saker sjekk Skoda forum ( motor trøbbel / gir er sjelden et tema på nye Skoda men alt annet du ikke vil oppleve :) )

Legger ved bare et av mange eksempler

Her er vi på innsiden av bakluka på en 2009 model hva trur dere skjer med en moderne "" bil sin elektronikk som har slike problemer ?

bakluka Superb 2010.jpg
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.314
Torget vurderinger
1
Jeg satt på en sånn i Liverpool av alle steder. Artig sak, dårlig vinterisolering kanskje.
 
Topp Bunn