Bin Laden og Al Zawahiri er ikke lavt utdannet og fattige, tvert om er de svært ressurssterke. Ayatollah Al-Khamenei, Mahmoud Ahmadinejad og Bashar Al Assad likeså.
Men hva med maktbasen deres, folket? Jeg tror at folk som er etablert med utdanning, jobb, penger og familie ikke støtter fundamentalister, enten vi snakker kristendom eller muslimer.
Et av de aller mest fundamentalistiske landene hva angår håndhevelse av Islam er Saudi-Arabia, også et av verdens rikeste land. Der er Sharia offisiell lov, alt som strider mot islam forbudt og ytringsfrihet og politisk opposisjon helt fraværende. Samme gjelder for Kuwait, Bharain, Brunei. Hele deres kultur, fra interne forhold i familien til nasjonal og internasjonal politikk, er så totalt annerledes enn vår at noen konvergens er helt utenkelig. Som sagt, det handler om å ivareta maktbalansen.
Hva med Malaysia hvor muslimer lever under sharia, mens andre lever under andre lover? Jeg opplevde Malaysia som moderat og utviklet. Hva med alle de muslimene som lever i norge og som faktisk integreres og fungerer bra?
Vår kombinerte kristne/protestantiske og bonde-samfunn-bakgrunn er faktisk ikke så langt unna typiske muslimske samfunn som du vil ha det til, hverken i innhold eller tid. Jeg kjenner til høyst norske damer som går ut på kjøkkenet når mannen får besøk og sitter der til besøket går "fordi det er sånn det skal være". For ikke lenge siden var det å daske kone og barn slett ikke uhørt. Innbyggerne vokste opp i stamme-lignende samfunn hvor familien og ære stod sterkt, der jomfrudommen til familiens jenter ble vernet med blod om nødvendig, der medgift ble betalt, der land-herren hadde rett på første tur i senga med lokale bruder (!!!). Og så har vi kommet hit på 100 år...
Den demografiske utviklingen i Europa er dramatisk. Innvandringen fra midtøsten og øst-Afrika har vært og er svært stor og deres fødselsrater er ofte mange ganger høyere enn den til de innfødte. Det er et spørsmål om tid før islam blir en politisk maktfaktor også i Europa. Hvis utviklingen ikke snur er det muslimsk flertall i Europa innen 50-100 år.
Det samme kan sies om finmarkinger og sosialklienter (<ironi>vi bør straks innføre tvangssterilisering av sosialklienter siden de får så mange barn som statistisk sett har større sjans for å belaste samfunnet </ironi>)
Det er heller ikke til å stikke under en stol at med de ressursene de kontrollerer, så er den Arabiske Liga en svært potent politisk maktfaktor dersom de opptrer samlet. Det er viktig at vi har i hvertfall 3-4 vestlig-vennlige regjeringer i området, så de ikke får muligheten til å opptre som én samlet anti-vestlig enhet.
Min utheving. Islamske land er ikke noen koherent maktfaktor på samme måte som afrikanske land ikke makter å være koherent.
Genetisk er jeg med, men kulturelt ikke. Jeg mener den kvinneundertrykkelse, frihetsundertrykkelse og de omfattende menneskerettighetsbrudd som den islamske/arabiske kulturen er gjennomsyret av gjør det til en "dårligere" eller mindre utviklet kultur enn den vi har her i vesten. Det har ingenting med rasisme å gjøre; jeg mener at enkelt og greit at æresdrap, tvangsekteskap, diktatur, offentlige henrettelser, kvinneundertrykkelse, religiøs lovgivning og knebling av ytringsfriheten er galt. Så får de moralske relativistene være av en annen oppfatning så mye de vil for meg.
Satt på spissen (sett utenfra):
*Colombus mente også at de vantro indianerne ville ha godt av litt god gammeldags katolisme. Redde dem fra undergangen etc.
*Vestlige kvinner legger seg under kniven og risikerer vansiring for å tilfredsstille vestlige menn
*Vestlige barn blir overlatt til seg selv og blir narkomane og prostituerte fordi begge foreldrene skal gjøre karrierere
*Selvmordstall har aldri vært så høye som de er nå
*Vår livsstil kan, potensielt (alt etter hvem man spør) sette både samfunnet og livet på jorden i farei jakten på profit
Hvem er vi til å fortelle at andre er underutviklet? Jeg synes det er fantastisk navlebskuende og uhistorisk. Gå til USA og en kjerne-velger i innlandet og spør endel test-spørsmål for å fastslå graden av utviklethet. Jeg foreslår:
-er det mulig å kjøre bil til europa?
-gir gud rett til å drepe?
-tok Darwin feil?
-hva er verst av å drepe et embryo på 4 celler kontra en fullt utviklet svart veskenapper?
USA har enorm selvtillit og vil så gjerne fungere som kultureksportør i enda større grad enn nå. Sannsynligvis vil de få det til også. Men det er ikke et land med bare positive sider. Jeg vil påstå at samfunnsmodellen vi har i skandinavia fungerer vesentlig bedre:
-Jeg har ikke skytevåpen og låser ikke døra når jeg er hjemme.
-Hvis et justismord begås så risikerer jeg max 21 år i fengsel, ikke sprøyte
-USA er det vestlige landet med størst sprik mellom helse-utgifter og helse-gevinst. Altså bruker de mer penger på helsa enn noen andre, men konsentrert til rikes livsstilsykdommer, ikke distribuert fornuftig utover befolkningen
-naturfag-lærere får lov til å snakke om Darwin uten å sparkes (!)
-sosial mobilitet, et mål på om det er mulig å være "self-made-man" er faktisk utrolig dårlig i USA, og betydelig bedre i norge. Dette er ikke så unaturlig når du trenger pappas penger for å komme inn på de rette skolene...
For å balansere ting så har jeg faktisk stor tro på kapitalisme som mekanisme for å oppnå lokal optimalisering.
Knut