Fantastiske album fra 60- og 70-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Steinar - er det lydfila eller video du er ute etter??
    Bytta til meg en god del filer for et par år siden, men det er mest mp3......
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.994
    Antall liker
    11.901
    Sted
    Hus
    CD`n ble ikke digitalisert fra 1. generasjonsmaster, men er senere master pga den ble visstnok ødelagt. Står en epistel om det på Wikipedia. Har førstepressen på LP :)

    Steinar - er det lydfila eller video du er ute etter??
    Bytta til meg en god del filer for et par år siden, men det er mest mp3......
    Hvis det er Nights in white satin du tenker på, er det lydfilen jeg er ute etter.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.266
    Antall liker
    23.292
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er sikkert litt yngre enn de fleste i tråden her, men min interesse for musikk startet på slutten av 70-tallet. For meg så var Kiss og Ac/Dc de største på den tid. Alive II med Kiss og Highway To Hell med Ac/Dc var vel kanskje de platene som ble spilt mest. Highway To Hell var jo også siste platen til Bon Scott. For meg er dette to fantastiske album som bidro til starten på hele lyd og bilde karusellen.



     

    Vedlegg

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.682
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Bergen
    Television - Marquee Moon (1977)


    Allerede i 74 ble det gjort demoer med Brian Eno som produsent, men perfeksjonisten Tom Verlaine likte
    visstnok hverken Eno eller resultatet.
    Television var blandt de første som spilte på legendariske CBGB i NYC - siden fulgte Ramones, Talking Heads osv.
    Skulle drøye helt til midten av punkens gullalder før debutalbum skulle bli innspilt - nå med Andy Johns
    (kjent for flere Stones album) som produsent.
    Ikkje helt enkelt å genrebestemme musikken - ofte omtalt som new wawe/gitar-rock kunne vært like passende.
    Bildet på coveret er gjort av Robert Mapplethorpe - som også stod bak det ikoniske fotoet på Patti Smiths Horses.


    Spiller den melankolske avslutningen på et album helt uten svake låter.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ett par - tre til..





    Det albumet fra Doobie Brothers, The Captain And Me, kan anbefales ut fra lyden. Jeg må innrømme at jeg er litt svak for partylåten Long Train Runnin', bl.a. med de litt spennende harmoniene i vokalen. Og på dette albumet synes jeg dette kommer ganske godt fram.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Noen har hevdet at dette var starten på den "moderne" Chicago-bluesen.

    Helt fantastisk plate, og lett inne på min Topp10 all time. Men når det gjelder disse "noen"; "starten" er vel å ta i for ei plate som kom i 1965, nesten 20 år etter at Muddy og andre plugget i gitarene sine i denne byen. Nå husker eg ikkje helt nøyaktig men eg mener at Muddy gjorde sine tidligste innspillinger for Chess brødrene i 46, mens labelen het Aristocrat.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    It's all meat - It's all meat (Columbia, 1970)



    Eneste langpsiller denne gjengen fra Toronto rakk å gi ut, den er til gjengjeld avsindig bra. Gav også ut noen barske singler, bl.a. den steintøffe 7" "Feel it" som er inkludert på spotyutgava av denne skiva.

    Dette er psykedelia, garage, blues/hard rock og protometal i ei salig smørje - kun egenkomponert materiale, signert trommis og keyboardist av alle ting! Fuzz, farfisa, rått og ekte. Sjeldent eg liker låter som strekker seg over 3 minutter, men de lengre kutta her funker fan meg.


     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    136 innlegg, og ingen har nevnt Kate & Anna McGarrigle! Her er deres 2 første album (fra 1975 og 1977):



    2 fantastiske album. Det er vanskelig å beskrive hvorfor de er så gode, men stemmene, harmoniene, instrumenteringen bare fungerer. Nevnte jeg at sangene er flotte?

    Høydepunkter på det første albumet: My town, Heart like a wheel, Talk to me of Mendocino, Jigsaw puzzle of life
    På "Dancer": First born, Blanche comme la neige, Walking song, Kitty come home, Come a long way

    men resten av sangene er like fine...
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    136 innlegg, og ingen har nevnt Kate & Anna McGarrigle! Her er deres 2 første album (fra 1975 og 1977):



    2 fantastiske album. Det er vanskelig å beskrive hvorfor de er så gode, men stemmene, harmoniene, instrumenteringen bare fungerer. Nevnte jeg at sangene er flotte?
    Ah, det er jo de som har originalen til Marie Bergmans megahit "Ingen kommer undan politiken". Originalen er MYE bedre, og jeg tillater meg å legge den ut her:

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    1969 - It's a beautiful day:



    Kanskje ikke fantastisk, men supert første album, deretter dabbet det av. White bird er vel det mest kjente sporet, men Bombay calling er jo interessant...
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487


    Odyssey an oracle med The Zombies. Et meget godt album som viser at The Zombies var mer enn She`s not there. Det er først i den senere tid albumet har fått den anerkjennelsen det fortjener. Noe av grunnen til at det har blitt litt glemt er at det er litt mer stillferdig enn andre store utgivelser fra 1967/1968
     

    Vedlegg

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.606
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Oslo

    Gasoline sitt album supermix .

    Kim larsen var en pioner
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Steinar - er det lydfila eller video du er ute etter??
    Bytta til meg en god del filer for et par år siden, men det er mest mp3......
    Hvis det er Nights in white satin du tenker på, er det lydfilen jeg er ute etter.
    Jeg har tilgang på følgende utgivelser av albumet den låta finnes på:
    1967 - Deram / SML 707 / First UK Pressing (Black Text) / Vinyl
    1986 - Deram Records / 820 006-2 / CD
    1989 - Mobile Fidelity Sound Lab / UDCD 512 / CD
    2001 - 5.1 DTS surround sound edition / SACD ??? Usikker på denne
    2006 - Deram / 983 215-0 / SACD, Hybrid, Multichannel / SACD
    2006 - Deram / 983 215-0 / SACD, Hybrid, Stereo / SACD
    2008 - Deram Records / Universal Music / 530 663-1 / Stereo Remaster from Master Tapes / CD
    2011 - Deram / Remastered / WEB

    Gi meg en lyd hvis du vil ha en eller flere av de (digitalt selvsagt). :)
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    City Boy - Book Early


    Et av de første favorittbandene...flere veldig bra skiver som "The day the earth caught fire", "Heads are rolling" og "it's personal".

    Og til selve favorittbandet fra 70-tallet, Thin Lizzy, med fantastiske Phil Lynott som bassist, låtskriver og vokalist og en hel rekke utrolige gitarister ved siden av Scott Gorham som var med hele veien. Her er det bare å velge og vrake blant skivene, men denne med Gary Moore er ikke den verste av de..

    Thin Lizzy - Black Rose
     

    Vedlegg

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    DÆVEN STEIKE! DETTE VAR BÆLTØFT!

    Hvis dette er en av dine favoritter tar jeg veldig gjerne i mot flere tips...

    Alright.

    Siden det er fritt fram :)

    Og siden det sikkert blir nedsnødd med giganter ala hendrix, stones, beatles, the who, zeppelin, flink poyd etc. etc. så får mine (evt mitt) bidrag bli fra det som kanskje ikkje er allemanseie, men som eg personlig likevel mener fortjener merkelappen "fantastisk".

    Fraction - Moon blood (1971)



    Tar denne som første. Litt fordi bakteppet for denne tråden trolig er den tråden der the doors fikk åpne ballet. Fraction kan tidvis minne litt om the doors nemlig, men det er såklart himla mye bedre :cool:

    Ikkje bare var vokalistene navnebrørdre, men Jim Beach i Fraction hadde noe av den samme karakteren i stemmen som Morrison. Musikalsk er vi vel i psykedelia-landskapet her også, men Fraction har tidvis en intensitet og en nerve eg aldri har hørt i the doors platene. Litt mer fuzz og litt mindre orgel hos Fraction dog, men det er no sånn eg engang liker det.

    Skiva kom ut i beskjedne 200 eks, i 1971 og sist eg såg den på Discogs lå den til USD 4000. Tipper at dersom opplaget hadde vært "normalt" og med riktig dose pr og sånt, så hadde denne nådd et betydelig større publik - musikken er nemlig fullstendig strøken. En perle av et album.


     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    McGarrigleskivene nevnt ovenfor er jo suverene, men denne synes jeg er fullstendig oversett og bedre enn Dancer........:

    K & A McGarrigle - Pronto Monto (WB, 1978 )



    Ikke et dårlig kutt (som vanlig). Bare vakkert, vakkert og suverent spilt. Ikke utgitt på CD. ;) Før i 2016. Efter denne utgivelsen ble de faktisk kastet ut av WB.
     

    Vedlegg

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Norsk småprog av godt kaliber:

    Junipher Greene - Friendship (Sonet, 1971)



    Norges første dobbeltalbum stappet med musikk som fortsatt holder seg godt. Kanskje litt gammeldags drag over dette, men spillingen er det intet å utsette på. Heller ikke melodiene. Denne har jeg ikke på vinyl og det er en stor synd. Coveret, av Nerdrum, er bare dritt på CD. Produsert av bl.a. Harald Are Lund.
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    DÆVEN STEIKE! DETTE VAR BÆLTØFT!

    Hvis dette er en av dine favoritter tar jeg veldig gjerne i mot flere tips...

    Alright.

    Siden det er fritt fram :)

    Og siden det sikkert blir nedsnødd med giganter ala hendrix, stones, beatles, the who, zeppelin, flink poyd etc. etc. så får mine (evt mitt) bidrag bli fra det som kanskje ikkje er allemanseie, men som eg personlig likevel mener fortjener merkelappen "fantastisk".

    Fraction - Moon blood (1971)



    Tar denne som første. Litt fordi bakteppet for denne tråden trolig er den tråden der the doors fikk åpne ballet. Fraction kan tidvis minne litt om the doors nemlig, men det er såklart himla mye bedre :cool:

    Ikkje bare var vokalistene navnebrørdre, men Jim Beach i Fraction hadde noe av den samme karakteren i stemmen som Morrison. Musikalsk er vi vel i psykedelia-landskapet her også, men Fraction har tidvis en intensitet og en nerve eg aldri har hørt i the doors platene. Litt mer fuzz og litt mindre orgel hos Fraction dog, men det er no sånn eg engang liker det.

    Skiva kom ut i beskjedne 200 eks, i 1971 og sist eg såg den på Discogs lå den til USD 4000. Tipper at dersom opplaget hadde vært "normalt" og med riktig dose pr og sånt, så hadde denne nådd et betydelig større publik - musikken er nemlig fullstendig strøken. En perle av et album.


    For meg er dette det viktgste med denne flotte tråden, nemlig at man får kjennskap til musikk man aldri hadde hørt om. Det er bare å suge til seg inntrykk og evt skaffe seg det man fatter særlig interesse for. Jeg håper tråden får et langt liv.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    TX i 1980, surret og rotet rundt i Austin med alt hva det kan medføre av dævelskap, men jeg fikk med meg én sak:

    Jerry Jeff - S/T (MCA, 1972)



    Og denne utgivelsen førte til det meste de kommende årene: Guy Clark, Townes, Shaver osv. Før dette var jeg hengt opp i Jethro, King Cr., Doors m.fl. Jeg vil rett og slett si at min musikkverden ble snudd på huet. Og det til det bedre. Spekteret ble betraktelig utvidet.

    Suveren video:

     

    Vedlegg

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Black Merda - Black Merda (Chess, 1970)



    Gikk litt i glemmboka denne tråden, ble litt opptatt med moderne musikk noen dager :)

    MEN....DETTE er ei skive som står høgt på lista mi. Black Merda (som vel var sånn de på coveret uttalte Murder) var fra Seattle - samme tid og sted som Hendrix altså. Og DET høres. Mye fete fuzza gitarer, groove, rytmer og til og med vokaler kan sende Hendrix-vibber herfra til månen. På en god måte. Dette er funky, rocka psykedelia/bluesrock med tivdis krasse politiske tekster og et realt ballespark til det meste. Steintøff plate!


     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Tar litt til før hodet er på puten. Et band som er lite kjent, men med topp musikere:

    Tempest - S/T (Bronze Rec., 1972)





    Tempest - Living in Fear (Bronze, 1974)




    Det ble med disse to albumene. Jon Hiseman, på trommer, var leder. Mark Clarke på bass. De tauet inn Allan Holdsworth og da ble det fart i sakene. Det er ganske beinhardt, men de viser at de styrer bra i retning av et strøkent progalbum. Pluss et flott cover til å delvis brette ut.

    Så dukker gitaristen Ollie Halsall opp, Holdsworth får en konkurrent, liker ikke det og stikker når det hele er ferdiginnspilt på sisteplaten. Finito.

    Som med så mange andre band som hadde berømte og dyktige musikere i besetningen, men som glemte hvem som var personalsjef, og, ikke minst sjef.

    Uansett, fete skiver disse to.
     

    Vedlegg

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Saluki (1976)



    Freddy Dahl: Vokal, Gitar
    Peter Berg Nilsen: Vokal, Sax, Rytme
    Kjell Rønningsen: Tangenter
    Bjørn Jensen: Trommer, Rytme
    Sverre Beyer: Bass.

    Come Down
    Autumn
    The Awakening
    Love To The Sun
    Uranus In The Cancer
    Fantasy Suns
    Hidden Path III
    Take The Road Across The Bridge.

    Strålende album. Flott produsert, dog litt naivt ift dagens standarder. Men dette er rene lyder, enkelt og greit. Stram og flott bass velkomponert sammen med Bjørn Jensens (Bodø-gutt, senere Dance w/Stranger) presise slagverk og Freddy Ds gitarriff som slynger seg i og rundt det hele:). Norsk 70-talls på sitt absolutt beste:cool:
     

    Vedlegg

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1


    Freefall
    Supertwister
    Nimrodel:
    -The Procession
    -The White Rider
    Earthrise
    Lady Fantasy:
    -Encounter
    -Smiles For You
    -Lady Fantasy.

    Progrock på sitt beste. Husker ennå jeg satt i Fram kino i Bodø og hørte på cover-versjoner. Live. Husker ikke lenger hva bandet kalte seg, men det var Finn Robert Olsen (FRO) på lead guitar, tror det var Rune Mathisen på slagverk, Geir Sørensen på bass, var det Jan Gunnar Hoff på tangenter? Husk at dette var vel i '75-'76. Noen uklarheter kan eksistere;-). June Korneliussen og Birger Michalsen vocal.

    STORT var det i hvertfall;).
     

    Vedlegg

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Rare saker dette. Helt klart for spesielt interesserte. Men, sjarmerende, hvis det kan omtales på den måten:

    Liverpool Scene - Amazing Adventures of ......... (RCA Victor, 1968 )



    Deres andre utgivelse. Da jeg hørte denne første gang, gliste jeg, men så stivnet smilet. Hvis man hører efter, så er dette bra saker. Og ihvertfall originalt.


    Liverpool Scene - Bread on the Night (RCA, 1969)



    Adrian Henri i front.

    RCA angret seg en god del for å ha inngått avtale med disse folkene. De solgte ikke en dritt og forble kun et kultband. Frontmannen, Adrian Henri, døde i 2000, 68 år gammel. Jeg drar frem disse skivene en gang i blandt for å minnes alt det merkelige som ble utgitt av disse folkene.
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.119
    Antall liker
    34.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En stor del av hyllene mine er fylt med fantastiske 60 og særlig 70 talls album - det var jo da det skjedde. Ingen periode har vært mere kreativ og nyskapende.

    Blir alt for mye å liste opp , men nevner noe av det som har hatt stor betydning og lang spilletid for min del.

    Det hele startet med denne. OK, Beatles og Stones var liksom kult det , men første gang jeg Hørte Hey Joe på radioen vekket det noe i meg som jeg aldri hadde kjent på før. Dette var spennende og nesten litt for personlig - så man kan si at dette var starten på min virkelige passion for musikk:

    are you experienced s.jpg


    Slutten av 60 tallet var jo en eksplosiv utvikling inne pop/rock - og det ville bli alt for mye å ta med alt , men i tillegg til Deep Purple , Black Sabbath m.flere så stod Led Zeppelin frem som noe av det beste innen sjangeren . Mest minner har jeg nok fra denne:

    71sPdiAuDrL._SL1200_.jpg


    Så kom jo progrocken da - er nok der jeg virkelig ble oppslukt. Starten på det hele var jo blant annet denne:

    819r21xjxaL._SL1040_.jpg


    King Crimson lå nok høyt på spillelista gjennom hele 70 tallet - og mye lenger. Disse to må også med.

    61AafkoFYPL._SL1069_.jpg
    71wODJ-bG9L._SL1062_.jpg


    Et mindre kjent album kanskje , med folk fra tidlig King Crimson - et album jeg alltid har likt.

    71+6yjDbg9L._SL1088_.jpg
    510QWrjD7VL.jpg


    Gentle Giant ble også spilt daglig i mange år - kunne tatt med de fleste egentlig , men får begrense meg her:

    61Pu3qCKaXL.jpg
    81WXFX+oMPL._SL1500_.jpg


    Husker også første gang jeg hørte Genesis. Hadde truffet en kompis som delte mye av musikkinteressen , og han hadde med en bunke plater - blant annet Genesis.
    Det gjorde solid inntrykk - og her er det nok 1970-1975 som gjelder for min del. Alt her blir spilt enda her i huset , men nøyer meg med et par eksempler:

    81vtvEh-b+L._SL1300_.jpg
    51BdkIuV2jL.jpg


    Jethro Tull kommer jeg ikke utenom - her igjen for mange til å liste opp alt , men disse må med:

    81-q1S2BxlL._SL1425_.jpg
    518goMDM4-L.jpg


    Så var det Frank Zappa da. Blanding av musikalsk genialitet og masse humor. Musikken hans spenner over et vidt spekter egentlig , selv om det umiskjennelig er hans signatur hele veien. Tidlig 70 tall er nok den perioden jeg elsker høyest fra den kanten også:

    61UmtLQTWjL.jpg
    51e5hfwK49L.jpg


    Må jo ikke glemme Pink Floyd. Fra 60 talls psychedelica - til noen av de mest episke albumene fra 70 tallet - får igjen begrense meg:

    812wGeRhaAL._SL1500_.jpg
    51OUJ5t549L._SL1200_.jpg


    Holdt nesten på å glemme Yes - også et band som ble spilt mye , og som holder mål i dag også. Et par av de beste her:

    61Qdbl8QsdL.jpg
    51IRx0LCLrL.jpg


    Merker jeg kunne holdt på et par dager med dette , og det kommer nok til å surre minst 100 album i hodet mitt en stund som skulle vært med på listen :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Det der er jo tatt rett fra min platesamling. Jeg har alltid likt den McDonald and Giles-platen. Ian McDonald og Michael Giles var jo med i det opprinnelige King Crimson - ikke rart det ble bra da :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en smak som lignet veldig på min ja, jeg tror jeg har alle albumene der unntatt McDonald and Giles, og de aller fleste kjøpt på vinyl omtrent rundt tiden da de utkom eller litt etterpå.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    En stor del av hyllene mine er fylt med fantastiske 60 og særlig 70 talls album - det var jo da det skjedde. Ingen periode har vært mere kreativ og nyskapende.

    Blir alt for mye å liste opp , men nevner noe av det som har hatt stor betydning og lang spilletid for min del.

    Det hele startet med denne. OK, Beatles og Stones var liksom kult det , men første gang jeg Hørte Hey Joe på radioen vekket det noe i meg som jeg aldri hadde kjent på før. Dette var spennende og nesten litt for personlig - så man kan si at dette var starten på min virkelige passion for musikk:



    Slutten av 60 tallet var jo en eksplosiv utvikling inne pop/rock - og det ville bli alt for mye å ta med alt , men i tillegg til Deep Purple , Black Sabbath m.flere så stod Led Zeppelin frem som noe av det beste innen sjangeren . Mest minner har jeg nok fra denne:



    Så kom jo progrocken da - er nok der jeg virkelig ble oppslukt. Starten på det hele var jo blant annet denne:



    King Crimson lå nok høyt på spillelista gjennom hele 70 tallet - og mye lenger. Disse to må også med.



    Et mindre kjent album kanskje , med folk fra tidlig King Crimson - et album jeg alltid har likt.



    Gentle Giant ble også spilt daglig i mange år - kunne tatt med de fleste egentlig , men får begrense meg her:



    Husker også første gang jeg hørte Genesis. Hadde truffet en kompis som delte mye av musikkinteressen , og han hadde med en bunke plater - blant annet Genesis.
    Det gjorde solid inntrykk - og her er det nok 1970-1975 som gjelder for min del. Alt her blir spilt enda her i huset , men nøyer meg med et par eksempler:



    Jethro Tull kommer jeg ikke utenom - her igjen for mange til å liste opp alt , men disse må med:



    Så var det Frank Zappa da. Blanding av musikalsk genialitet og masse humor. Musikken hans spenner over et vidt spekter egentlig , selv om det umiskjennelig er hans signatur hele veien. Tidlig 70 tall er nok den perioden jeg elsker høyest fra den kanten også:



    Må jo ikke glemme Pink Floyd. Fra 60 talls psychedelica - til noen av de mest episke albumene fra 70 tallet - får igjen begrense meg:



    Holdt nesten på å glemme Yes - også et band som ble spilt mye , og som holder mål i dag også. Et par av de beste her:



    Merker jeg kunne holdt på et par dager med dette , og det kommer nok til å surre minst 100 album i hodet mitt en stund som skulle vært med på listen :)
    En utrolig liste, med supre kommentarer. Dette jo musikkhistorie; både for oss som opplevde det, og for dem som har kommet etter
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn