Noen her med cs-100a som kan gi en liten review? Spesielt hvis de kom fra transistor, som jeg gjør. Hvor bra er den? Jeg har hatt en Line Magnetic 805ia med nos rør, som jeg ikke helt klarte å få til, låt "ikke nok som en rørforsterker"
Hei
Har hatt en CS-100A siden juni 2020. Hos meg erstattet den et langvarig forhold med Audionet. Først SAM V2 og deretter SAM G2.
Tror jeg hadde SAM i 13 år! Innimellom en NAD M3.
Kjøpte Cayin på grunn av at jeg hadde lyst å teste rør og hadde siktet meg inn på CS-88A. Men da en CS-100A dukket opp på brukten så ble det den.
Angrer ikke. Hvor mye rørmagi det finnes i denne kan sikkert diskuteres. Jeg mener denne har mye liv og trøkk i, som gjør musikken mer spennende å høre på.
Sannsynligvis er det litt farget, men de rette fargene. Jeg synes det høres ekte ut.
Rørene i min er etterhvert psvane hifi series UK KT88, Raytheon 12BH7, psvane 12AU7 og et gromt gammelt RCA side getter D getter og noe greier jeg ikke husker 6SN7. Bedre, ja, men jeg likte den veldig godt med kun originalrør også.
Cayin har blitt et slags nav i lyden fra anlegget her. Den setter på et vis sitt merke på hvordan anlegget låter og gir det karakter. Spesielt nederst er denne forsterkeren ganske så deilig, herlig trøkk som klarte å løfte bassgjengivelsen fra stativhøyttalerne mine også før subwooferen kom.
Bassen er fyldig, stor og kraftig og kanskje ikke det strammeste, men etter min mening både stram, detaljert og hurtig nok.
Noe av det samme følger med oppover i mellomtonen, fyldig, varmt og tilstedeværende. Det er oppløst nok og kan vise frem både nerve og intensitet når det er påkrevd av musikken. Det skal mye til, og fæle innspillinger med, før det kan låte hardt eller skarpt.
Jeg hadde den ute av huset en stund for feilsøking av noe jeg trodde var gærnt, men som viste seg å bare være utslitte rør. I den perioden lånte jeg en NAD M2.
Da skjønte jeg hvor tilvent jeg hadde blitt rørforsterker, for den NADn låt så flatt og kjedelig at jeg nesten trodde den var ødelagt.
Kreftene til CS.100A gjør at den låter godt også på lavt kveldslyttevolum når resten av huset sover. Den klarer liksom å skape et musikalsk fundament som får musikken til å gynge selv om det er lavt.
Den kan spilles på i triodemodus også, som skal gjøre lyden mer "rørete". Ja, det blir større mellomtonefokus og kan sikkert passe til sitt bruk. Men jeg ender stort sett opp med at det er for snilt, for bløtt i bassen og generelt for avrundet i topp og bunn til at jeg gidder det særlig lenge.
Jeg hørte LM 805IA hos HCS, men det var for mye ukjent til å kunne si så mye vettugt om dens lydegenskaper alene.
Hjemme her har jeg kun hørt en LM 501IA, den gangen jeg hadde Vienna Acoustics Mozart SE høyttalere. Ble usedvanlig skuffet, hadde forventet at det skulle være trøkk i 100 rørwatt, men det funker i alle fall ikke med høyttalerne den gangen. Audionet SAM G2 virker mye sterkere, tross ca samme watt oppgitt.
Vet ikke hva du har av høyttalere og kraftbehov, men dersom du ikke trenger alle kreftene til CS-100A så kan kanskje en CS-88A fungere veldig godt.
Jeg er i alle fall veldig godt fornøyd etter tre år med Cayin CS-100A og har ingen umiddelbare byttetanker. Skal jeg tilbake til transistor så må det være noe varmt noe, klasse A eller lignende.
Synes denne omtalen beskriver det bra. (tror den er på tysk, men google translate er din venn)
Der Cayin klingt frisch ausgepackt schon so feinsinnig, dass sich das Verbesserungspotenzial bei der Röhrenbestückung in Geschmacksfragen erschöpfen dürfte.
www.fidelity-online.de
mvh