Fasepenn - funksjon og alternativer?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hei.

Har akkurat skrudd sammen noen skjermede apparatkabler, og synes det kunne være interessant å måle utstrålingen på disse i forhold til standardkablene.

Ser at Supra har en fasepenn som gjør at man kan "måle" dette:
http://www.jenving.se/loradset.htm

Noen som vet hvordan denne fungerer?

Er det mulig å måle dette feltet med et vanlig multimeter på noe vis (f.eks. med en AC-spenningsmåling på en liten spole inntil kabelen eller lignende?)
 
O

om.s

Gjest
Hei.

Har akkurat skrudd sammen noen skjermede apparatkabler, og synes det kunne være interessant å måle utstrålingen på disse i forhold til standardkablene.

Ser at Supra har en fasepenn som gjør at man kan "måle" dette:
http://www.jenving.se/loradset.htm

Noen som vet hvordan denne fungerer?

Er det mulig å måle dette feltet med et vanlig multimeter på noe vis (f.eks. med en AC-spenningsmåling på en liten spole inntil kabelen eller lignende?)
Den funker som det er illustert på deres hjemside, om du setter "nesen" på pennen i en, eller på en kabel, med "utstråling", lyser tuppen på pennen rødt.
Idiot sikkert og praktisk.

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Joda, skjønner det. Men det gir jo et enten/eller-signal. Ikke en kvantitativ måling av feltstyrken.

Jeg spør egentlig etter hva som skjer inne i pennen. Er det en liten spole som fanger opp feltet og når AC-spenningen i spolen går over et visst nivå så lyser det, eller...?
 
K

knutinh

Gjest
Spørsmålet er hvor nært kabelen du finner "terskelen", og om denne er vinkelavhengig. Må du holde pennen normalt på kabelen, langs kabelen eller hva?

Virker på meg som et tulle-produkt...

Det finnes utstyr for proff kalibrert emi/emc målinger, men det blir fort dyrt...

-k
 
O

om.s

Gjest
Joda, skjønner det.  Men det gir jo et enten/eller-signal.  Ikke en kvantitativ måling av feltstyrken.

Jeg spør egentlig etter hva som skjer inne i pennen.  Er det en liten spole som fanger opp feltet og når AC-spenningen i spolen går over et visst nivå så lyser det, eller...?

De skulle hatt premie for å ha funnet opp noe så enkelt, at selv slike som meg kan anvende det, den tekniske forklaringen vet jeg ikke noe om, derav ordbruken "idiot" sikker ;)

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Joda, proffutstyr er sikkert kjekt.  Men siden dette er et billigprodukt, så må det jo være en billig måte å gjøre en slik måling på.  Snakker ikke om å finne tall for publisering i vitenskapelige avhandlinger, men hvis man måler på samme måte i eget oppsett, så kan man ihvertfall finne ut av hvor mye feltet reduseres med skjerming, relativt sett.  Dette er også nyttig hvis man ønsker å sammenligne ulike skjermede kabler.

om.s: Det er en grunn til at jeg postet dette i Tech-hjørnet. ;)
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Enkelt, genialt produkt, men fungerer det i Norge med flytende jord ?

Testet en slik penn for noen år siden, men den lyste med like stor styrke uansett retning.
 
K

knutinh

Gjest
Å koble en eller annen probe til multimeter burde ikke være så dyrt...

http://www.lessemf.com/probe.html

Spørsmålet er om du skal måle magnetfelt eller e-felt og om du bare vil ha relative målinger, eller også absolutte kalibrerte målinger.

-k
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Relative målinger holder for min del.  Måltall er jo uansett bedre enn av/på lyset i pennen.  Såvidt jeg skjønner dreier det seg om elektriske felter ut fra Supras beskrivelse av pennen: "Supra AC Sensor Pen - The pen lights up in proximity to an electric alternating field."

Finnes det noen beskrivelse av DIY-probe for noe slikt?  Ikke at det var så dyrt, men det er sannsynligvis raskere å lage noe selv enn å bestille via Posten.

Har tittet litt på denne, som er litt mer avansert enn jeg hadde tenkt:
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Testgear/emmeter.htm

Ser for meg at den evt. kan forenkles noe hvis man bruker et Voltmeter som kan måle vekselspenning direkte.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.175
Antall liker
5.087
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Om dette virker er vel et spørsmål om hve en egentlig måler. Er det 50/60 Hz eller støy som det sies i annonsen. Hva er støy? Alt uønsket?
Tulleprodukt?
Ikke for produsenten!
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Det aller billigste måen å sjekke på er kan hende om du kjenner en elektriker med en kabelsøker (induktiv giver og mottager) . Langtifra noen nøyaktig test, men meget billig og ihvertfall mer nøyaktig enn en "fasepenn"
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ja, jeg har sett akkurat den kretsen, Knut. Den går igjen i en haug av linkene man får opp. Ser for meg at den evt kan forenkles noe ved bruk av voltmeter med måling av vekselspenning. Mitt enkle multimeter har som laveste måleområde 0-4V, men er usikker på hva som er laveste måleverdi. Uansett er det nok lurt å ta med en op-amp i kretsen, selv om multimeterets inngangsimpedans er hele 10Mohm. Eller går det å sette en spole rett på inngangen her, mon tro... Får eksperimentere litt. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.175
Antall liker
5.087
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hva er det som måles med denne pennen?
Jeg har en mistanke om at den senser feltet rundt kabelen. Men har det noen verdi?
Så har produsenten av denne pennen også kabel på programmet. Som er laget slik at pennen ikke vil registrere noe felt. Da er beviset klart: Kun vår kabel duger.
Apropos multimetere og inngangsimpedans......... Standard er 10 Mohm på DC og 1 Mohm på AC. Det kan selvfølgelig være avvik. Les spec.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Testet litt med mitt multimeter i går, og det viser seg at mitt billigmeter har en maks oppløsning på 1mV, og da uten videre desimaler. Surret meg en liten spole, koblet rett på probene og løp rundt og sjekket på ulike kabler, men fikk ingen signifikante utslag, uansett retning på spolen i forhold til kabelen, så sensoren trenger definitivt en forsterker. Trenger egentlig også litt spesifikasjon på hvordan probespolen best kan konstrueres.

Nåvel... skal sjekke videre når jeg får tid. Men liten luftspole rett på billig multimeter fungerer altså dårlig.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Hvor lange er kablene dine og hvor nøyaktig vil du måle ?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kabellengden er vel ikke så vesentlig, men la oss si 1-2 meter.  Jeg ønsker å måle det samme som pennen til Supra, altså elektrisk støyfelt rundt en nettstrømskabel, men ønsker en mer kvantitativt oppløst måling enn det binære lys på eller lys av.  Nøyaktigheten er ikke SÅ viktig, men det bør være nøyaktig nok til å gi grunnlag for relative sammenligninger mellom kabler, spesielt med og uten skjerming, men hvis det er nøyaktig nok for å skille mellom ulik skjerming så er jo det spesielt bra.  

Målet er å oppnå gode nok målinger til å si noe om hvilke kabler som har best skjerming, og om forskjellene er små eller store.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Grunnen til at jeg lurte på kabellengden var for å se om du kunne benytte en kabelfinner. Der setter du på en sender som induserer et signal på kabelen og en mottaker som snapper opp feltet og varsler med lyd. Jo bedre skjerming, jo lavere lyd (Enkelt, billig og alle elektrikere har det) Den korte kabellengden vil derimot vanskeliggjøre dette, du vil snappe opp signalet fra kabelendene. Du bør nok heller gå for måleutstyr , ja
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.294
Antall liker
550
En slik sak er helt grei for å finne ut om det er strøm i en kabel. Og er den skjermet vil den ikke virke til fomålet, det vil si at det er akkurat det den gjør i dette tilfellet :)

Men hvorfor en skal ta bryet med å skjerme en strømforsyningskabel skjønner ikke jeg. Kablene i veggen stråler jo like villig. Det er lenge siden en sluttet å bruke metallrør i skjlte anlegg ;)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
En slik sak er helt grei for å finne ut om det er strøm i en kabel. Og er den skjermet vil den ikke virke til fomålet, det vil si at det er akkurat det den gjør i dette tilfellet :)

Men hvorfor en skal ta bryet med å skjerme en strømforsyningskabel skjønner ikke jeg. Kablene i veggen stråler jo like villig. Det er lenge siden en sluttet å bruke metallrør ;)
Fordi rett bak elektronikken er det ofte ca 0-10cm mellom strømkabelen og signalkabelen.  Støyfeltene avtar med avstand.  Kabelen i veggen er lenger unna og feltet fra denne er minimal til sammenligning.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.294
Antall liker
550
Fordi rett bak elektronikken er det ofte ca 0-10cm mellom strømkabelen og signalkabelen.  Støyfeltene avtar med avstand.  Kabelen i veggen er lenger unna og feltet fra denne er minimal til sammenligning.
Ja, feltet avtar eksponensielt med avstanden. Men en har da en skjerm rundt signalkablene? Og har du ikke hørbar eller målbar brum så har du ikke brum og trenger ikke å skjerme noe mer.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Har hørbar brum. Svak, men hørbar med øret inntil. Vet ikke om det kommer av kablingen, men dette er for meg et "better safe than sorry"-prosjekt.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.294
Antall liker
550
Om du har brum vil jeg først og fremst foreslå at du kopler stereoen helt uten nettjord.

Ved mistanke til at brummen har opphav i strømkabelen (som jeg da sterkt betviler ;) ) vil jeg foreslå følgende:

-Kople stereoen uten nettjord
-La skjermen på nettkabelen ligg åpen i apparatenden og kople den til jord i veggkontaktenden.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Dette er OT i tråden, michell.  Sikkert fornuftig det du sier, men jeg er altså ute etter hvordan man kan måle effekten av skjerming av støyfelter fra kabler.  Brum kan jeg jakte på siden.

Skjermen er for øvrig koblet slik du foreslår, både i signalkabler og nå i strømkabler.
 
Topp Bunn