Favoritt 3" fulltone?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    hvorfor en hemmelighet?
    Fulltonene jeg tenker på er de som står i JVC høyttalere til deres minianlegg.
    De produserte små høykvalitets fulltonebaserte høyttalere i en årrekke. Elementene i disse er svært gode med sine kraftige magneter, støpte chassis og membraner i forskjellige materialer (papir, keramiske, glassfiber, plast, og tremembraner marinert i druebrennevin). Jeg har nå anskaffet meg noen forskjellige typer av disse. De har alle sine svakheter og styrker. Mine favoritter er nok glassfibermembranene.
     

    Vedlegg

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har spilt på disse en stund nå. Til å begynne med så syntes jeg det var litt lite "luft" i toppen, men etter bortimot 100 timer så har det løsnet. Superfornøyd med Scanspeak 10F/8424. Deler de 1. ordens akustisk ved ca 800hz.
    DSC_0696.JPG
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Utradisjonelt og spennende prosjekt Cbarth. (Vedr. diskant: Du har blitt 100 timer eldre :) )
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jo takk. Jeg er meget fornøyd med disse. Har aldri fått til 1. ordens akustisk deling før. Så dette er egentlig impulse/transient-perfekte diy Impulse høyttalere :giggle:
    Merker det spesielt ved avspilling av kjappe transienter i musikken. Hvis trommisen kakker på ramma rundt tromma eller i det fingerneglen treffer gitarstrengen eller ved liveinnspillinger med stort publikum som klapper så hører du klappingen veldig tydelig skilt fra hverandre.

    Låta Keith don't go er jo egentlig spilt ihjel, men den er helt rå på disse høyttalerne.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Spennende konstruksjon.

    Ser at 10F/8424 har ørlite grann bedre respons enn feks 8414 og 4424.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Cbarth1, kan du si noe om hvordan du har gjort delingen elektrisk siden du understreker at delingen er 800Hz akustisk?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    De er veldig inspirert av Xrk sine : https://www.diyaudio.com/forums/full-range/273524-10f-8424-rs225-8-fast-waw-ref-monitor.html

    Jeg har gjort noen små endringer for å tilpasse baffle step og impedanse, og jeg har fulltonen i ørehøyde så da er den flyttet bakover for kompensere for akustisk senter i stedet for montere den under bassen.

    Noe jeg har fått erfare er at 1. ordens akustiske (ikke nødvendigvis elektriske) er helt ekstremt følsomme for offset mellom elementene. Jeg har gjort noen bygg med 2. ordens akustisk filter og de er på langt nær så følsomme.

    Grunnen er pga den slake avrullingen så påvirker elementene hverandre over ett ekstremt stort frekvensområde. Både med tanke på nivå/respons og fase.

    En del design som påstår å være 1. ordens er bare det over ett relativt smalt område, men disse følger responsen 2 oktaver over og under delefrekvensen. Dvs at som i dette tilfellet hvor akustisk deling er ved ca 800hz (elektrisk er det ved ca 370hz) så må jeg ha full kontroll på fulltonen ned til 200hz og opp til over 3000hz på bassene.

    I tillegg er Impulse H2 kabinettet veldig følsomt for bassenes T/S parametere. Så i mitt tilfelle så har jeg gjort hjemmeleksa mi men jeg har hatt stor flaks på mange nivåer. Jeg hadde aldri heller fått det til uten XRK's innsats i tråden jeg linket til lengre oppe her.

    Så man kan si at de er ekstremt enkle og ekstremt avanserte på en og samme gang. De er enkle pga vanvittig mye testing, måling har funnet en vei å gjøre det enkelt på. Ikke pga flaks eller prøve/feile metoder.

    XRK's forskning kan brukes som en base for mange spennende prosjekter, det kan med små modifikasjoner brukes med en rekke forskjellige elementer.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Har avtalt et kjøp av et par små Goodmans 4" fulltoner/toveis som ble brukt av Sony i en eller annen konstruksjon. Benytter Inductive Coupling Technology.
    Noen husker kanskje GLL? Gleder meg til å teste disse. Meget spesielle høyttalerkonstruksjoner. Meg bekjent har det ikke blitt produsert noe lignende siden GLL, merkelig nok. Dette er ekte hifi-historie.

     
    Sist redigert:

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Sitter forøvrig å hører på et par Tangband 871s i Norh kabinetter/baffelstep. Spiller normalt på et par KEF LS50 Meta, men er glad i slike små fulltoner. De har noe eget over seg. Kommer til å bruke litt tid på slike fremover. De overgår ikke Meta lydmessig, men de er et hyggelig alternativ på lave lyttenivåer. Jeg senker skuldrene når jeg hører på en slik fulltone. Melodiene kommer så godt fram. Oppbrytinger og beaming er heller ikke så fremtredende i slike elementer kontra større fulltoner. Diskanten kan være ok og bassen kan duge ved rett plassering. Det blir en ganske helhetlig lyd som bare glir rett inn i øret.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sitter forøvrig å hører på et par Tangband 871s i Norh kabinetter/baffelstep. Spiller normalt på et par KEF LS50 Meta, men er glad i slike små fulltoner. De har noe eget over seg. Kommer til å bruke litt tid på slike fremover. De overgår ikke Meta lydmessig, men de er et hyggelig alternativ på lave lyttenivåer. Jeg senker skuldrene når jeg hører på en slik fulltone. Melodiene kommer så godt fram. Oppbrytinger og beaming er heller ikke så fremtredende i slike elementer kontra større fulltoner. Diskanten kan være ok og bassen kan duge ved rett plassering. Det blir en ganske helhetlig lyd som bare glir rett inn i øret.
    For ordens skyld; KEF LS50 er ikke fulltone men coax. Prøvd Seas sine store Exotic F8?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 20 stk TangBand 2" med ekstra magneter. De stammer fra ei røys med PC-høyttalere. Ikke en ren favoritt, men de hadde en plagsom god lyd i forhold til størelse og pris. De er kun på 2 ohm, så her må det grubles litt...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Finnes det noen billige og gode fulltoner som passer bra i linje? Er det bare å koble driverne vanlig mtp impedanse-last og kjøre en kanal for diskant og en for mellomtone?
     

    q77

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    4
    Jeg har 20 stk TangBand 2" med ekstra magneter. De stammer fra ei røys med PC-høyttalere. Ikke en ren favoritt, men de hadde en plagsom god lyd i forhold til størelse og pris. De er kun på 2 ohm, så her må det grubles litt...
    Jeg lå i natt og fundert på takhøyttaler med 4 små fulltoner, snabb skisset noen slik:
    Skjermbilde2.PNG
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    For ordens skyld; KEF LS50 er ikke fulltone men coax. Prøvd Seas sine store Exotic F8?
    Neida, nevnte det bare for å tilkjennegi hva som er mine primære høyttalere i hverdagen. Fulltoner er alternativet til disse.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Finnes det noen billige og gode fulltoner som passer bra i linje? Er det bare å koble driverne vanlig mtp impedanse-last og kjøre en kanal for diskant og en for mellomtone?
    Mange gode fulltoner til linjebruk der ute. Diskantreduksjon som følge av kamfiltereffekt er det første problemet du vil støte på. Hvis du ikke er klar for det dypdykket det er å sette seg inn i linjekilder vil jeg anbefale å holde deg til enkeltvise fulltoner. Det er dette som er hensikten bak denne forumtråden. Hvilke 3" fulltoner låter best? For å kunne nyte en slik fulltone må man akseptere begrensninger i frekvensrespons og lydtrykk.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Sitter her og lytter på et par små Tangband w871s i Norh kasser. Når klokken nærmer seg midnatt og familien er lagt til lading er dette noe av det beste jeg vet å koble opp. Nydelig lyd på lavt nivå om man treffer på plasseringen. Det er noe med slike filterløse fulltoner som bare gjør det godt å høre på musikk. Det er som alt fjaset blir borte og jeg fokuserer lettere på det essensielle i musikken. Veldig glad i 871s. Har hatt mye glede av disse.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Sitter her og lytter på et par små Tangband w871s i Norh kasser. Når klokken nærmer seg midnatt og familien er lagt til lading er dette noe av det beste jeg vet å koble opp. Nydelig lyd på lavt nivå om man treffer på plasseringen. Det er noe med slike filterløse fulltoner som bare gjør det godt å høre på musikk. Det er som alt fjaset blir borte og jeg fokuserer lettere på det essensielle i musikken. Veldig glad i 871s. Har hatt mye glede av disse.
    Bilder plz !
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Som noen kanskje har lest testet jeg Mark Audio sin 5.2 Gold driver i dipol. Den har 1,9 gram bevegelig masse (MMS) og den er ganske unik fordi den ikke har spider. Jeg tenker det må påvirke Impulsresponsen positivt?

    Har også laget ting med Fostex 3 tommere, låter knallbra, luftig og åpent men har ujevn respons. Tang Band 871 er kanskje den smootheste.

    Felles for tre tommerne er rundt 2 gram i bevegelig masse. En stor domediskant ligger typisk på 0,5 gram og en liten 0,3 gram.

    8 tommer fulltoner har på sin side 10-15 gram og bare det tilsier dau diskant, for ikke å snakke om beaming og aller værst oppbrytninger midt i det følsomme 3-4000 Hz området. Som en ekstrahøyttaler OK, som hovedhøyttaler så funker det ikke på sikt for de aller fleste.

    Ergo, en 3 tommer nærmer seg domediskant mtp vekt, oppbrytninger og spredningsmønster. De er nesten å anse som en fullverdig diskant. Rett implementert med passende bass som ved hjelp av høypassfilter på 3 tommern reduserer membranutslaget dramatisk, det er da det begynner å låte bra.

    Jeg og toonz fikk hakeslepp av hvor bra Mark Audio 5.2 låt i dipol delt ved 500 Hz. I en blindtest ville nok noen/mange ikke kunne skille den fra vanlige domediskanter mtp utklingning.

    OG min kjepphest, punktkilde som kanskje er siste skanse på det som man på lang sikt blir sliten av hvis det mangler i systemet (man fokuserer ofte først på frekvensrespons). Ja her har man muligheten til å smake lyden av stort horn med konstant direktivitet og med kroppen i diskanten som bare kompresjonsdrivere har.

    Har lyst til å teste Mark Audio 5.2 i lukket mellomtonekasse sammen med Seas FA22 8 tommers fulltonen i lukket kabinett delt ved 500 Hz :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Markaudio 11ms har heller ikke spider, og har en helt spesiell åpenhet i gjengivelsen. Den er dog 5,5-6" men vel verdt en lytt. Jeg veksler stadig frem og tilbake mellom disse og mine LS50 Meta.

    Har fulgt din dipolkonstruksjon med interesse. Det er mange spennende muligheter med denne type elementer.
    Som trådstarter ønsker jeg likevel å fokusere på hvilken 3" (3,5") som har de mest komplette egenskapene.

    Det er, som du sier, noen meget fasinerende sider ved slike enheter. Jeg deler din oppfatning av 871s. Det er en svært behagelig og relativt komplett variant av arten. Er det den beste totalt sett?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    871 låter supert

    Bilde nr 2 er det mer korrekt farge på. Ferrarirøde.

    954323AD-E57B-4B5C-BDE7-D61165AD60E8.jpeg


    B46E5207-0204-4094-A154-F4CA892B6398.jpeg
    EB7FC392-3663-4E94-BAE6-4224CD9F5C24.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    En kompis fikk dem i presang. Står i stua hans. Ser på dem stadig vekk. De har jeg lakkert med ørten lag sprøytesparkel, slipegrunning, rød base og 2K klarlakk. Kun spraybokser. Kan kalle det svenneprøven i smart repair :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    hei, flotte de der, er det hjemmelagde tre enheter eller noe ferdig kjøpt?
    Nei. Kjøpte dem fra en Thailandsk produsent som heter Norh. De er på markedet fremdeles.


    Det stod opprinnelig et par andre Tangband-elementer i dem, men 871s passet rett inn i utskjæringen og låter bedre.
    Kassene er dreiet ut av et stykke tre, for hånd.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Her er en liten billig en:

     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Noen som har fått med seg hvilke elementer Decware bruker i den nye høytaleren sin ?
    2 x 4tommere kjøres fullrange, skal vist stamme fra Frankrike



    7E59D152-5482-401E-A887-4BA5FCBA0B42.png
     
    Sist redigert:

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Hmm, har aldri sett noe som ligner. to fulltoner i parallel uten filter er jeg dog meget skeptisk til...
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Ja, skal bli spennende å se om det blir avslørt. Jeg tenkte kanskje det var en ny modell fra Lii Audio som han jo har benyttet en del før.
    Fransk leverandør sier du... Gruble gruble.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hmm, har aldri sett noe som ligner. to fulltoner i parallel uten filter er jeg dog meget skeptisk til...
    To firetommere gir membranareal som en 5,5 tommer, det hjelper veldig.
    Er bassreflekskabinettet tunet til 70 Hz ish med «litt ekstra» kan det låte riktig så bra.
    Firetommere har svært lav MMS så det borger for god transientrespons og god diskant.
    Om lydbildet tryner pga lobing det må vel bare testes?

    Har faktisk drodlet om å lage det samme med Tang Band 2 tommere jeg har. To i hvert kabinett for å tøye naturlovene :)
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Interessant tråd! Av 3" liker jeg nok Tang Band 3-1364 eller Fountek FR88EX/FR89EX best, men personlig føler jeg 3" er litt snaut for å gi følelsen av "skikkelig fulltone" på egenhånd (min personlige preferanse er en svakt fallende frekvensrespons og mellomtone med litt pondus, så da blir en 3" ofte litt for pinglete).

    Jeg vil påstå at en 4" fortsatt er en "liten" fulltone. Går man det lille hakket opp, er det plutselig dobbelt så mye membranareal og som regel flere ganger så mye lineær slaglengde, uten at det går mye ut over responsen i toppen. Storebroren til ovennevnte TB-driver, W4-1320, føles som en av de mest komplette fulltonene jeg har lekt med, sannsynligvis fordi mellomtonen er så innmari god i dem. Søskenbarnet W4-1337 er også veldig bra.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    To firetommere gir membranareal som en 5,5 tommer, det hjelper veldig.
    Er bassreflekskabinettet tunet til 70 Hz ish med «litt ekstra» kan det låte riktig så bra.
    Firetommere har svært lav MMS så det borger for god transientrespons og god diskant.
    Om lydbildet tryner pga lobing det må vel bare testes?

    Har faktisk drodlet om å lage det samme med Tang Band 2 tommere jeg har. To i hvert kabinett for å tøye naturlovene :)
    Ja, det er kamfiltereffekten jeg også tenker på. Det må jo nødvendigvis bli ganske galt. Om elementene har en stigende frekvensrespons kan det vel likevel bli relativt lineært på en konkret vertikalt punkt. Lytteavtstand og lyttehøyde blir sentralt. Jeg har simulert litt på linjekilder med fulltoner tidligere, både lange og kortere varianter som Bandor/Jordan feks. Jeg har vel mest tro på å kjøre en 1,5 løsning i slike tilfeller hvor man har to enheter tilgjengelige...
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Interessant tråd! Av 3" liker jeg nok Tang Band 3-1364 eller Fountek FR88EX/FR89EX best, men personlig føler jeg 3" er litt snaut for å gi følelsen av "skikkelig fulltone" på egenhånd (min personlige preferanse er en svakt fallende frekvensrespons og mellomtone med litt pondus, så da blir en 3" ofte litt for pinglete).

    Jeg vil påstå at en 4" fortsatt er en "liten" fulltone. Går man det lille hakket opp, er det plutselig dobbelt så mye membranareal og som regel flere ganger så mye lineær slaglengde, uten at det går mye ut over responsen i toppen. Storebroren til ovennevnte TB-driver, W4-1320, føles som en av de mest komplette fulltonene jeg har lekt med, sannsynligvis fordi mellomtonen er så innmari god i dem. Søskenbarnet W4-1337 er også veldig bra.
    Disse har jeg ikke kikket på før. Tangbands målinger er jo noe for seg selv. Hvordan opplevde du hevingen på 8KHz på disse w4?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    To firetommere gir membranareal som en 5,5 tommer, det hjelper veldig.
    Er bassreflekskabinettet tunet til 70 Hz ish med «litt ekstra» kan det låte riktig så bra.
    Firetommere har svært lav MMS så det borger for god transientrespons og god diskant.
    Om lydbildet tryner pga lobing det må vel bare testes?

    Har faktisk drodlet om å lage det samme med Tang Band 2 tommere jeg har. To i hvert kabinett for å tøye naturlovene :)
    Ja, jeg har doble par Tangband 871s og har lekt med samme tanken, dog i en 1,5 veis konfigurasjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn