Favoritt bassist

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    James Jamerson, kanskje nevnt før men uansett ikke ofte nok...
    Her er basslinja isolert og grafisk fremstilt, låta er For Once in my Life . Stevie Wonder sprekt,innovativt, musikalsk og grooovy...
    Han brukte bare en finger på høyrehånd!

     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Umulig å trekke ut noen få. Her et par som kanskje ikke er blitt nevnt.

    Jeg har vært på mange konserter opp i gjennom, men å høre Richard Bona spille bass live imponerte meg veldig. Så lekende uanstrengt. Samtidig som han er en fantastisk sanger og multiinstrumentalist.

    Abraham Laboriel kunne spille alt. Utrolig funky og også så melodiøst. På liveplaten Last Nite til Larry Carlton har Laboriel en utrolig bra solo på bluessangen The BP Blues.

    Charlie Haden var jeg så heldig å oppleve live. Dave Holland. Arild Andersen. Jonas Hellborg.....Tenk at jeg glemte Stanley Clarke og ikke minst Niels Henning Ørsted Pedersen.

    Jeg var selv for ung, men jeg har drømt mange ganger om følelsen det må ha vært å komme hjem etter å ha kjøpt Abbey Road uten å ha hørt noen av sangene. Så begynner Come Together. Utrolig bra basspilling av Paul McCartney som jeg ikke tror kan gjøres bedre. Må ha vært en spesiell opplevelse.
     
    Sist redigert:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Artisten Thundercat er en habil bassist. Han har god oversikt over historiske bassister, og står på skuldrene til alle de store. Spennende soloartist, og svært ettertraktet som bidragsyter ved andres innspillinger.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Dan Berglund (E.S.T., Tonbruket, Rymden) og hans favoritt, Geddy Lee er mine topp to.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.104
    Antall liker
    9.408

    Tja, kan man alltid kalle en som spiller bassgitar for bassist? Duane Eddy på sine 6-strengers bassgitarer har utvilsomt hatt enorm innvirkning på rock`n rollens sound.
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    531
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Peter Steele må nevnes. Kanskje ikke den beste, men den største...:eek:

     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    John Paul Jones.
    En uerstattelig halvpart av historiens mektigste bass/tromme-kombo

    Mvh
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke lest gjennom hele tråden her så mulig han allerede er nevnt.

    Får liste opp han som har navn som en hel kvartett :):
    Niels Henning Ørsted Pedersen

    Fast bassist hos Oscar Peterson i en årrekke.

    Han har en egen "sound" på kontrabassen som er ganske gjenkjennelig.

    Ooops !

    Feil sjanger her ser jeg nå gitt....
    Sorry !!
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest

    Tja, kan man alltid kalle en som spiller bassgitar for bassist? Duane Eddy på sine 6-strengers bassgitarer har utvilsomt hatt enorm innvirkning på rock`n rollens sound.
    ???

    !!!
    Skjønner ikke hva du mener. Jeg Skjønner Duane Eddy, har vel noe stående i hylla om jeg ikke tar helt feil. Skjønner Peter Gunn, som har stått på 7"-innkjøpslista en stund, bare ikke somla meg så langt enda. Fett som F**!

    Men hva gjør dette i en tråd om bassister? Duane Eddy spiller gitar.
     
    Sist redigert av en moderator:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Liker: Peter Hook og mange andre.

    Liker ikke: Mike Watt og Les Claypool.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja, her er det bare å krype til korset og innrømme at man rett og slett ikke har fått det med seg. Og dermed forstår jeg spørsmålet også.

    Må jo si at for det første spiller han da med temmelig lavt nivå på grunntoneregisteret til instrumentet, og tilsvarende høyt på overtonene. For det andre at han tar en rolle i bandet som tradisjonelt er gitarens. Til og med sånn at det er en bassgitar som spiller tradisjonell bass under på Ghost riders in the sky.

    Til spørsmålet vil jeg si at han er gitarist på de aller fleste måter.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Pat Metheny, Joni Mitchell, Herbie Hancock etc - Jaco Pastorius

    Synd han ble slått ihjel alfor tidlig!


     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Og det var ikke mye sirkus ! ( som det ble hevdet over ) det var alltid i låtas tjeneste, ikke showoff.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.172
    Torget vurderinger
    2
    Er glad flere her har trukket fram Gary Thain, han var jo virkelig noe for seg selv.

    Jeg er også glad i Roscoe Beck, han har gjort mye for blant annet lydbildet til Robben Ford, og hans tapping teknikk, der han nærmest skaper en Hammond-effekt fra en 5-strengs bass, er både kreativt og elegant.

    Vil også nevne Roger Glover, mye spenstig spill også fra den karen, kanskje aller tydeligst på det fantastisk melodiøse og ekvilibristiske spillet på "No no no" fra tidlig 70-tall.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Da benytter jeg anledningen til å dele denne versjonen av No no no, eller «You don’t love me» som låta egentlig heter. tett på orginalen, og litt morsom.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.172
    Torget vurderinger
    2
    Da benytter jeg anledningen til å dele denne versjonen av No no no, eller «You don’t love me» som låta egentlig heter. tett på orginalen, og litt morsom.
    Ja... bare for å unngå misforståelser, så var det altså denne låta jeg hadde i tankene, da:

     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Haha .. her går det fort i svingene , men basspillinga på u-tubklippet er nå bra allikevel det da..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Ja, huff. Da blir man sånn håpløs sirkusbassist.... ;)
     
    Ble medlem
    12.08.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    21
    Betegnelsen «beste bassist» må etter mitt skjønn klasseinndeles. Videre synes jeg det er vanskelig i og med at mange bassister har så særegen spillestil at de passer best i sitt eget band og bare der (en kan fx vanskelig forestille seg McCartney og Entwistle bytte plass i 1965 (selv om det hadde vært innmari kult å hørt det!)), mens andre er som (j*kla) gode poteter - passer til alt. Jeg ser at mange har sine favoritter blandt rockehistoriens eminente bassister og jeg bøyer meg i hatten for alle fra Geddy Lee til John Entwistle via Shelley Burke og ikke minst Paul McCartney, men skutt fra hoften ser min liste slik ut:

    Be bop combo; Paul Chambers
    Orkesterleder, komponist og ikke minst bassist; mannen som plasserte seg selv «beneath the underdog»; Charles Mingus
    All round akustisk bass; Ron Carter
    Fusion; Jaco Pastorius
    Funk; Bootsy Collins
    R&B; Donald «Duck» Dunn
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er egentlig ikke så begeistra for å dele musikk i sjanger, blir mer og mer begeistra for musikere og band som tør og klarer en bredbeint spagat med føtter i både to og flere sjangre.

    Er heller ikke så opptatt av at sånne tråder som denne skal gi noe svar. Men namedropping er gøy, mange kjente og kjære navn her, og sikkert en drøss nye og spennende.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Pete Agnew i Nazareth bør vel gjerne nevnes...
    Og forresten; for en strålende gruppe Nazareth var særlig på 70- og begynnelsen av 80-tallet.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn