Jepp!For meg er det vanskelig å komme utenom John Bonham
Vis vedlegget 356490
Ikke først og fremst pga hans showoff-opptredener (a la Buddy Rich), man pga hans fenomenale timing. Det er vel ikke så ofte man direkte legger merke til en trommis utenom eventuelle soli, men Bonzo er et unntak etter min oppfatning. Hans inntreden i Stairway to Heaven er et case in point i så måte. Men ikke det eneste!
Støtter påstanden om at det var mange bra trommiser rundt FZ. Og særlig Vinnie Colaiuta er jo still going i mange sammenhenger. Spilt sammen m Herbie Hancock og Jeff Beck for å nevne et par andre karer fra ulike sjangere de senere år. Jeg stemmer på VCZappa hadde alltid topp trommiser Som Vinnie Colaiuta, Tery Bozzio, Ralph Humphrey, Chad Wackermann osv.
Av de som er mer aktuelle nå er Mastodons Brann Dailor fabelaktig. Han sies å være "A jazz drummer in The Metalworld".
Helt umulig å si, og det er jo morsomt at det finnes mange dyktige med ulike stiler.
Bra vi slipper Ringo og Ulrich i alle komp!
Med tanke på at det finnes en hel haug med norske metalband som turnerer over hele verden både titt og ofte, så er det nok mer enn en norsk trommis som er litt kjent utenlands.Det er vel bare en norsk trommis som er litt kjent utenlands, pga ECM antagelig.
Edit: ser noen kom meg i forkjøpet her ....
Ja, noen av de er det jo absolutt verdensklasse på, og er velkjente "trommenavn" innenfor metalmiljøet. Nevner i fleng Jan Axel Blomberg, Carl Michael Eide, Kjetil Haraldstad, mfl. Drar du på de største metallfestivalene med titusenvis av publikum, så har "alle" kjennskap til disse gutta.Det er mange som turnerer over alt. Men er man kjent når man "bare" sitter bak trommene, eller spiller bass?
Blomberg og Haraldstad er vel bedre kjent som Hellhammer og Frost. Eide har jeg pratet litt med. Han har til og med brukt mine trommer ved en anledning. Alle disse har selvfølgelig en høy stjerne i metalmiljøet internasjonalt.Ja, noen av de er det jo absolutt verdensklasse på, og er velkjente "trommenavn" innenfor metalmiljøet. Nevner i fleng Jan Axel Blomberg, Carl Michael Eide, Kjetil Haraldstad, mfl. Drar du på de største metallfestivalene med titusenvis av publikum, så har "alle" kjennskap til disse gutta.Det er mange som turnerer over alt. Men er man kjent når man "bare" sitter bak trommene, eller spiller bass?
Har faktisk spilt litt sammen med Jan, et par konserter med Nidingr da jeg spilte bass for dem. Utrolig hvordan han spiller, mannen er en maskin!Blomberg og Haraldstad er vel bedre kjent som Hellhammer og Frost. Eide har jeg pratet litt med. Han har til og med brukt mine trommer ved en anledning. Alle disse har selvfølgelig en høy stjerne i metalmiljøet internasjonalt.Ja, noen av de er det jo absolutt verdensklasse på, og er velkjente "trommenavn" innenfor metalmiljøet. Nevner i fleng Jan Axel Blomberg, Carl Michael Eide, Kjetil Haraldstad, mfl. Drar du på de største metallfestivalene med titusenvis av publikum, så har "alle" kjennskap til disse gutta.Det er mange som turnerer over alt. Men er man kjent når man "bare" sitter bak trommene, eller spiller bass?