Feil og problemer med HFS3

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.380
    Loop og Signatur.

    Loop:
    Hvis jeg har skrevet et innlegg i en avdeling, lest litt videre i andre avdelinger, og ser på forumoversikten at et annet medlem har et innlegg lagt til senere enn mitt - og trykker på >> knappen til høyre for medlemsnicket, går forumet i loop. Gjelder kun dersom jeg selv har skrevet noe i den tråden.

    Signatur.
    Regner med at dette er under løsning? Ser min gamle HTML-signatur i Min Profil, så det har kanskje noe med at HTML-koding for signatur er slått av?

    Cheers!
     
    N

    nb

    Gjest
    Er klokken på serveren en time feil? Om man ser på oversikten over "siste innlegg" så står det f.eks nå "lagt inn for 1 miutt siden, 19:31" mens klokken da vitterlig er 20:32
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Er klokken på serveren en time feil? Om man ser på oversikten over "siste innlegg" så står det f.eks nå "lagt inn for 1 miutt siden, 19:31" mens klokken da vitterlig er 20:32
    Gå til "Mine instillinger" øverst til høyre på siden --> gå til Generelle innstillinger --> DST Correction Option --> DST Correction Option alwways on.

    Sørg også for at "Time Zone" rett ovenfor er satt til +1.
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å endre default på annonser til bred slik at selges nick kommer frem uten at en må markere bred for hver gang en er inne på børsen?
    I tillegg lurer jeg på, hvis en annonse endres, vil det da stå markert som edit eller endres datoen for annonsen?

    Mvh
    Gjert
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å endre default på annonser til bred slik at selges nick kommer frem uten at en må markere bred for hver gang en er inne på børsen?
    I tillegg lurer jeg på, hvis en annonse endres, vil det da stå markert som edit eller endres datoen for annonsen?

    Mvh
    Gjert
    Dette med "Bred" kommer jeg tilbake til - jeg har en annen løsning.

    De som har merket en annonse som favoritt og merket at de ønsker beskjed ved evnt. endring får beskjed hvis du endrer den -- ingenting annet indikerer at du har endret på en annonse, og sånn bør det vel nesten være.
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den er god og takk for raskt svar:)

    Mvh
    Gjert
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Meldinger -> Høyreklikk -> Open in new tab/window

    Meldinger -> Høyreklikk -> Open/Open in new tab/window gir "Subscribed Threads with New Posts" der nye poster tilsynelatende er definert som et tidsintervall på noen timer. Hva er dette og hvorfor? Det ser nærmest ut som en skjult funksjonalitet fordi det ikke er mulig bare ved å trykke på Meldinger fordi man da får en nedfallsmeny.

    Dette vinduet viser disse trådene uavhengig av om man har lest alle nye meldinger i disse trådene eller ei. Trådlisten er altså (tilsynelatende) kun styrt av en tidsseleksjon.

    Tilleggsobservasjon:
    13.05.2012 rundt kl. 13.15 og utover lugger redigering så mye at det blir meget vanskelig å skrive både i WYSIWYG- og Source Mode-modus. Jeg tror ikke jeg har opplevd dette tidligere på HFS3.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Meldinger -> Høyreklikk -> Open/Open in new tab/window gir "Subscribed Threads with New Posts" der nye poster tilsynelatende er definert som et tidsintervall på noen timer. Hva er dette og hvorfor? Det ser nærmest ut som en skjult funksjonalitet fordi det ikke er mulig bare ved å trykke på Meldinger fordi man da får en nedfallsmeny.

    Dette vinduet viser disse trådene uavhengig av om man har lest alle nye meldinger i disse trådene eller ei. Trådlisten er altså (tilsynelatende) kun styrt av en tidsseleksjon.

    Tilleggsobservasjon:
    13.05.2012 rundt kl. 13.15 og utover lugger redigering så mye at det blir meget vanskelig å skrive både i WYSIWYG- og Source Mode-modus. Jeg tror ikke jeg har opplevd dette tidligere på HFS3.
    Du har oppdaget en hemmelig vei inn til abbonerte tråder. Neida, hvis du åpner "Meldinger" i nytt vindu kommer du til samme side som hovedsiden til "Mine innstillinger". Prøv selv!

    Vi har gjort en del ting og tang på serveren dag, så det er sikkert derfor det har lugget litt. vBulletin fungerer også slik at det kjøres diverse jobber til fastsatte klokkeslett, men de fleste av disse litt tyngre jobbene er satt til nattestid, men jeg har selv opplevd litt stans rundt 13-14 tiden tidligere, så jeg skal sjekke om det er noen faste jobber som er satt til dette tidspunktet.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.752
    Antall liker
    3.384
    Funker det ikke å vise signatur i innleggene? Sikkert vært spurt om før, men det funker ikke hos meg ivertfall.
    Har huket av "Vis din signatur", men skjer ikke noe.
    Ikke på mine innlegg også - selvom "Vis din signatur" er huket av.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.380
    I HFSII var dine venner uthevet i litt kraftigere blåfarge - HFSIII har vel et +tegn ved siden. Muligheter for å få uthevet venner i fx kraftigere farge, samt få mods-fargen fx rød?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    I HFSII var dine venner uthevet i litt kraftigere blåfarge - HFSIII har vel et +tegn ved siden. Muligheter for å få uthevet venner i fx kraftigere farge, samt få mods-fargen fx rød?
    Dette skal jeg se litt nærmere på.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Til orientering: det har kommet enkelte spm om underkategorier og spm om hvorvidt vi som er moderatorer kan være behjelpelig med å flytte relevante tråder til relevante underkategorier (f.eks. rørutstyr og hodetelefoner). Vi må ta det litt etterhvert, da det pr. nå fungerer slik at for å flytte tråder til underkategorier må vi gjøre det i selve Hi-Fi Generelt-tråden - vi kan altså ikke bruke tags og søkemotoren og så flytte tråder til underkategorier. Vi er klar over behovet og ønsket og vi skal gjøre noe med det, når vi får tid og mulighet til det, men det å gå gjennom alle sidene under Hi-Fi Generelt og flytte hver enkelt tråd manuelt, blir litt vel heftig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kunne vært ønskelig med søkbare underkategorier/tags på bruktbørsen, slik at det gikk an å filtrere f.eks. forsterkere i integrert, pre. eller effekt i avansert søk. Lettere å få oversikt over aktuelle produkter da.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tagger og underkategorier

    Kunne vært ønskelig med søkbare underkategorier/tags på bruktbørsen, slik at det gikk an å filtrere f.eks. forsterkere i integrert, pre. eller effekt i avansert søk. Lettere å få oversikt over aktuelle produkter da.
    Tagger
    Vi har tagger, og jeg har skrevet om det flere ganger i denne tråden og oppfordret til dugnadsinnsats. Se f.eks. Tag Cloud som foreløbig (vel) stort sett er min fortjeneste.

    Nederst i hver tråd finner man "Tags for denne Tråden" og knappen "Legg til / Redigér Tags". Det er bare å bidra.

    Underkategorier
    I tillegg har vi underkategorier som er beskrevet i tråden "Kategorier på HFS3". Foreløbig finnes i hvert fall underkategoriene "Hodetelefoner" og "Rørutstyr". Dessverre venter vi på fylling av underkategoriene som nevnt i innlegg #379 og tråden "Kategorier på HFS3". Jeg har gjort taggeforarbeidet for underkategorien "Hodetelefoner".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje jeg var litt uklar. Det jeg sikter til er torget/bruktbørsen og kategoriseringen her:

    torget.jpg


    Her ville det vært ønskelig med mulige underkategorier slik at man kunne få opp enten 'alle forstekere' eller f.eks. 'forforsterkere'

    Ikke noe som er veldig viktig, men det hadde vært kjekt lell.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk ut Forsterkere på Torget nå.

    Jeg har delt det opp Forsterkere i 5 underkategorier, og jeg tenker også å dele opp enkelte andre kategorier.

    Det var ønskelig å se hvor hovedvekten av annonser ble lagt ut før en startet med oppdeling, og nå har vi en veldig god idé om riktig oppdeling.

    Husk at dette kun får effekt for nye annonser som legges ut, og alle de gamle annonsene vil ligge i sin respektive hovedkategori.

    Det er fullt mulig for eksisterende annonsører å gå til "Mine Annonser" på Torget --> Redigér annonse --> for å endre på kategori.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HFS3 trenger redskap for fylling av underkategorier

    Til orientering: det har kommet enkelte spm om underkategorier og spm om hvorvidt vi som er moderatorer kan være behjelpelig med å flytte relevante tråder til relevante underkategorier (f.eks. rørutstyr og hodetelefoner). Vi må ta det litt etterhvert, da det pr. nå fungerer slik at for å flytte tråder til underkategorier må vi gjøre det i selve Hi-Fi Generelt-tråden - vi kan altså ikke bruke tags og søkemotoren og så flytte tråder til underkategorier. Vi er klar over behovet og ønsket og vi skal gjøre noe med det, når vi får tid og mulighet til det, men det å gå gjennom alle sidene under Hi-Fi Generelt og flytte hver enkelt tråd manuelt, blir litt vel heftig.
    EarthMover7.jpg


    Redskap for flytting av store volumer

    HFS3 mangler ifølge Mbare et effektivt redskap for fylling av underkategorier. vBulletin benytter MySQL som database. En slik flytting kan dermed gjennomføres med et ganske enkelt UPDATE-uttrykk á la nedenfølgende.

    Dette UPDATE-uttrykket er basert på kvalifisert gjetning (og lite MySQL-kunnskap (det lukter antagelig Oracle)) og benytter ikke join direkte i hoveddelen av UPDATE-uttrykket fordi det varierer mellom relasjonsdatabasesystemer hvordan og om join støttes i UPDATE. Jeg har benyttet en subquery med IN, bl.a. p.g.a. logikkleselighet, men det kan godt hende at man isteden bør benytte en subquery med EXISTS p.g.a. kjøreeffektivitet. Det avhenger bl.a. av MySQLs "query optimizer". Man må dessuten i tillegg ta hensyn til noen faktorer jeg har spørt Høvdingen om.

    Kode:
    /*
    || Forfatter: CDWMcInSpots
    ||
    || Formål: Flytte hodetelefonrelaterte tråder til underkategorien "Hodetelefoner"
    ||         Kan med enkel tilpasning benyttes for andre underkategorier eller parameterstyres
    ||
    || Firma: Hifisentralen
    ||
    || Avhengig av: 
    ||    hfs3.traader - 
    ||    hfs3.traadtagger - 
    ||    hfs3.tagger - 
    ||
    || Endringer (når, hvem, hva): 
    ||    14052012.1243 - CDW - Laget SQL
    */
    
    UPDATE TABLE hfs3.traader T
       SET T.underkategorinr = 2     /* Underkategorien "Hodetelefoner" jfr. verdi i URL */
     WHERE T.traadnr IN (SELECT DISTINCT
                                TT.traadnr
                           FROM hfs3.traadtagger TT
                                INNER JOIN hfs3.tagger TA
                                   ON (TT.tagnr = TA.tagnr)
                                /* Tagger jfr. innlegg #10 i tråden "Kategorier på HFS3" */
                          WHERE TA.tagnavn IN ("akg",
                                               "audez'e",
                                               "audio-technica",
                                               "beyerdynamic",
                                               "crossfeed",
                                               "grace design",
                                               "grado",
                                               "headset",
                                               "hifiman",
                                               "hodetelefon",
                                               "hodetelefonforsterker",
                                               "hodetelefonstativ",
                                               "koss",
                                               "lehmannaudio",
                                               "little dot amplifiers",
                                               "phiaton",
                                               "schiit audio",
                                               "sennheiser",
                                               "spl sound performance lab",
                                               "stax",
                                               "ultrasone",
                                               "victor/jvc",
                                               "wesc",
                                               "woo audio"
                                              )
                        );
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Linken til Ønskes kjøpt-annonser på forsiden blir feil (feil kodning av ø) (http://www.hifisentralen.no/forumet/Ønskes-kjøpt/1050/Akershus/NAC-202.html)
    Linken i listen fra torget fungerer som den skal (Torget)
    Takker for tipset, og det er nå rettet på.

    Jeg har også fullført ny underkategorisering på brukbørsen for enklere oversikt. Det blir litt flere kategorier å velge mellom når en skal "legge ut ny annonse", men håper dette blir til det bedre. Jeg har også fjernet et par hovedkategorier som det ikke var noe behov for.

    Til orientering - jeg har lagt til Dataustyr, Foto og konsertbilletter under Diverse, og de som ønsker å avertere for sjampoo, bmw'er og samuraisverd oppfordres til å benytte Finn.no. ;)

    Det kan nevnes at vi har nå har et arkiv for alle solgte annonser - det som er solgt blir tatt vare på for all tid, og annonser som utgår på dato (uten å være solgt) vil tas vare på i 3mnd. Dette er kun tilgjengelig for moderatorer og admin, men det kan være greit å vite at vi på nye HFS tar vare på eldre annonser hvis det skulle bli en disputt eller lignende.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Avansert søk -> Sort Results by: Virker ikke

    Avansert søk -> Sort Results by ser ut til å gi samme resultat (stigende) uavhengig av om man velger "in Ascending/Descending Order".
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Avansert søk -> Sort Results by ser ut til å gi samme resultat (stigende) uavhengig av om man velger "in Ascending/Descending Order".
    Ikke hvis du velger "overskrift" - da vil du se forskjell på ascending og descending order.

    Mvh
    Høvdingen
     
    M

    musicus

    Gjest
    Bare som en observasjon, forsiden oppleves nu mer ryddig og oversiktlig enn tidligere, det går seg til, dette kan man like

    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Avansert søk: Datosortering av innlegg etter innleggsdato

    Avansert søk -> Sort Results by ser ut til å gi samme resultat (stigende) uavhengig av om man velger "in Ascending/Descending Order".
    Ikke hvis du velger "overskrift" - da vil du se forskjell på ascending og descending order.

    Mvh
    Høvdingen
    Jeg synes det virker naturlig å kunne sortere etter innleggsdato, og jeg formoder at standardverdien "Last Posting Date" er nettopp det.

    Man (i hvert fall jeg) forventer at "Sort Results by: Last Posting Date in Ascending/Descending Order" skal gi (innleggs)datosortering, mens "Sort Results by: Overskrift in Ascending/Descending Order" skal gi alfabetisk (innleggs)tittelsortering. Ditto for de øvrige valgmulighetene.
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Det virker som signatur ikke fungerer

    Edit: Ok, allerede tatt opp ser jeg
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lenkeproblemer

    Innlegg fra HFS2 inneholder ofte lenker både internt på HFS og eksternt. Dessverre er lenkene ofte skadet etter overføringen til HFS3.

    Innlegg #51 i tråden "Beste DAC under 15k kr?":
    • Lenker til hvor sitatene stammet fra er forsvunnet
    • Lenke til "det stemmer fremdeles" og "kun drivere for Windows og Apple OSX" virker
    • Lenke til "M2Tech hiFace" er nå "http:///" og virker dermed ikke
    • Lenke til "Usb 24 192khz M2tech Hiface" og "HiFace, sensitive information" virker
    • Lenke til "M2Tech: Et lite firma i oppstartsfasen som ikke mestrer oppgavene?" peker til en side som forteller at "HFS2 forum er midlertidig stengt!". Den burde pekt til korrekt tråd på HFS3

    Innlegg #2522 i tråden "Egen tråd for Hodetelefonoppsett?":
    • Lenker til hvor sitatene stammet fra er forsvunnet
    • Lenke til "M2Tech hiFace" er nå "http:///" og virker dermed ikke
    • Lenke til "Usb 24 192khz M2tech Hiface" og "HiFace, sensitive information" virker
    • Lenke til "M2Tech: Et lite firma i oppstartsfasen som ikke mestrer oppgavene?" peker til en side som forteller at "HFS2 forum er midlertidig stengt!". Den burde pekt til korrekt tråd på HFS3
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Strikethrough

    Editoren mangler en knapp for Strikethrough. Det hadde HFS2. Den er fin å benytte ved små korreksjoner i innlegg der man ønsker å vise hva man rettet fra og hvor.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Editoren mangler en knapp for Strikethrough. Det hadde HFS2. Den er fin å benytte ved små korreksjoner i innlegg der man ønsker å vise hva man rettet fra og hvor.
    Vi har ingen mulighet til å gjøre endringer på editoren som benyttes av vBulletin - den ligger dessverre utenfor vår kontroll, og vi kan bare oppdatere etterhvert som vBulletin selv foretar endringer og rettelser.

    Angående linker - det er litt beklagelig at enkelte linker ikke fungerer normalt. Hvis det er veldig viktig linker, så kan vi manuelt gå inn å endre på dem.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Editorønsker

    Vi har ingen mulighet til å gjøre endringer på editoren som benyttes av vBulletin - den ligger dessverre utenfor vår kontroll, og vi kan bare oppdatere etterhvert som vBulletin selv foretar endringer og rettelser.
    Det er mulig at jeg tidligere har blingset, men jeg savnet knapp for "Horisontal line", meldte det i denne tråden, og en stund senere var den på plass til høyre i nederste knapperad.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lenkefeil

    Angående linker - det er litt beklagelig at enkelte linker ikke fungerer normalt. Hvis det er veldig viktig linker, så kan vi manuelt gå inn å endre på dem.
    Er det et system i lenkefeilene? Det var ikke opplagt utfra de lenkefeilene jeg foreløbig har sett nærmere på.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.920
    Antall liker
    5.952
    Torget vurderinger
    2
    Er det et system i lenkefeilene? Det var ikke opplagt utfra de lenkefeilene jeg foreløbig har sett nærmere på.
    Jeg ser på saken, og jeg har ikke kommet til noen entydig forklaring ennå, men dette er helt sikkert logisk når jeg først skjønner hva som har skjedd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.571
    Antall liker
    37.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle legge inn tre smileys av typen "shocked" under et bilde. Valgte smileyene fra menyen, slik: :eek::eek::eek:
    Lagret innlegget, og oppdaget at de hadde blitt til typen "embarrassed" i det viste innlegget.
    Gikk inn for å redigere, og det så riktig ut i editoren, både i hurtigsvar og avansert modus.
    Prøvde å skrive inn smileyene for hånd, kolon og liten bokstav o, slik: :eek: :eek: :eek:
    Lagret igjen, og de ble fortsatt til "embarrassed". Hvis jeg velger "Svar med sitat" blir de vist riktig i editoren igjen.

    Jupp, eksakt det samme skjer med dette innlegget...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn