Ferietips, Balkan.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Planleggingen av sommerferien 2010 er så smått igang, og jeg håper på å kunne dra veksler på andres erfaringer og vil gjerne høre forskjellige meninger om temaet.

Vi har lyst på en rundtur på Balkan, kombinert med noen dagers (1 uke?) rolig strandliv. Planen er å ta fly ned og så leie bil. Nøyaktig hvor vi så vil fly er blandt annet avhengig av prisen på flybillettene, men foreløpig tenker vi oss området fra Sofia og ut mot Adriaterhavet.

Området rundt Ohrid-sjøen på grensa mellom Makedonia og Albania ser spennende ut, og den Albanske kyststripa høster lovord, og frister for de rolige dagene.

Det kunne vært spennende å prøve privat innkvartering (om det finnes mulighet for slikt?) noen netter, og gjerne hotell eller ferieleilighet der det måtte passe.

Vi er to voksne og to tenåringsdøtre, og tenker oss en ferie på 2-3 uker rett etter skoleslutt 2010.

Alle synspunkter mottas med takk.

Mvh

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Noen dager i Montenegro. Start i Kotor, Budva, Herceg Novi. Fine byer med bademuligheter og strender. Billig og bra. Mye russere til tider.

Noen dager i Kroatia. Start i Dubrovnik. Så noen dager på den flotte øya Sipan (http://www.hotel-bozica.hr/index.php?jezik=en

Så en uke på Korcula.

Da får alle en fin blanding av by og badeliv.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Takker, dette så spennende ut. Er overnattingskapasiteten så stor at det er tilrådelig å reise uten å ha forhåndsbestilt overnatting?

Det hotellet så kjekt ut, men det var vel egentlig ganske dyrt, eller?

Mvh

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Vi reiste uten å bestille noe på forhånd men da må du gamble litt på å bo hjemme hos folk. Dette er veldig vanlig der nede. På buss-stasjoner og togstasjoner står husfruene klare.

Hotellferie er dyrt så ett alternativ kan være å leie leilighet som du finner på finn.no

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Flotte bilder. Vet du hvordan kollektivtrafikken er; gode bussforbindelser etc.?

Noen som har erfaringer fra Sosialismens Fyrtårn?

Mvh

N

nb

Gjest
    Dubrovnik er veldig flott, men prøv å bomme på verste høyseongen, det er mye folk der da. Jeg var i Kroatia for en del år siden, da var det gode bussforbindelser - har neppe blitt dårligere med årene. Også en mulighet å reise med ferge mellom byene langs kysten, men det fant jeg betydelig kjedeligere enn det først hørtest ut. Jeg hadde tenkt å reise litt rundt i Kroatia, men kom meg kanpt lengre enn Dubrovnik - dro bare til Split fordi jeg hadde fly hjem derfra. Bra muligheter for dagsturer til øyer rundt Dubrovnik med flotte strender, så man er ikke stuck i byen hele tiden om man vil ha litt variasjon. Og jeg håper alle i familien spiser fisk....

Har også vært en oval weekend på guttetur i Beograd - DET var morro det. Mye bare jazz/bluesklubber og skikkelig bra uteliv, så kanskje ikke helt optimalt med to tenåringsdøtre;)

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Vi spiser fisk ja; og prøver gladelig nye retter. Leverpostei får vi saktens nok av i vinterhalvåret.

Noen som har prøvd seg på leiebil i området?

Mvh

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Sjekk ut den lille byen Cavtat, bare en halv times båt-/buss-tur sør for Dubrovnik, vakkert sted å tilbringe late dager, og greit utgangspunkt for utflukter.
    På det lokale reisebyrået fikser de guidet busstur til f.eks Mostar i Bosnia (ca 4 timer hver vei) og til Montenegro.

Ole G :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn