På tur og reise Ferieturen går til Bergen i sommer.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Har vært i Bergen sånn litt kort tidligere, men er overhodet ikke kjent....... denne gangen skal vi ha 3 overnattinger og jeg lurte på om det var noe vi MÅ få med oss foruten det vanlige med Fløibanen, Ulriken, fisketorget, akvariet ?. F.eks.....Hvor får man kjøpt den beste kebaben...... ha ha ?...... den beste ostekaken eler andre spesielt gode konditorelle ting og stappe i grevet ?......kanskje finnes det supergod iskrem i Bergen ?.. vi skal bo i sentrum ved byparken uten at det sier meg et døyt om hvorhen det ligger........ Rennisance audio må vel nesten på lista over ting man må få med seg....... andre tips og forslag ?
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.521
Antall liker
888
Torget vurderinger
1
Har vært i Bergen sånn litt kort tidligere, men er overhodet ikke kjent....... denne gangen skal vi ha 3 overnattinger og jeg lurte på om det var noe vi MÅ få med oss foruten det vanlige med Fløibanen, Ulriken, fisketorget, akvariet ?. F.eks.....Hvor får man kjøpt den beste kebaben...... ha ha ?...... den beste ostekaken eler andre spesielt gode konditorelle ting og stappe i grevet ?......kanskje finnes det supergod iskrem i Bergen ?.. vi skal bo i sentrum ved byparken uten at det sier meg et døyt om hvorhen det ligger........ Rennisance audio må vel nesten på lista over ting man må få med seg....... andre tips og forslag ?
Fiskemiddag på Enhjørningen og skalldyr på Cornelius.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Takk for tips, men hverken jeg eller resten av familien er noe for sjømat........ vi er ihuga kjøttetere.

På veien hjemover skal vi stoppe på Gol for og kjøpe spekepølse også skal vi innom håndverksbakeriet på glassverket for og kjøpe en stabel med grove rundstykker ala slartibartifest........ må passe på og få med de få spesialitetene vi vet om når vi først drar nord-vestover.

Kanskje blir det med en platespiller og et sett vintage JBL hjemover også........ må passe på nå, er ikke ofte vi er så langt hjemmefra :)
 
Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.304
Sted
Bartistan
Om du ikke vil ha sjømat så tar du fiskemiddagen på Trekroneren :p
Roald og Rennaisance er et møst, en kort og fin spasertur fra svært sentrale strøk!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Tok og googlet "Trekroneren" og fikk opp en pølsekiosk......... hvis de har noen spesialiteter blir det helt klart en stopp der ja.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anbefaler Brasilia, der er det kjøtt servert på brasiliansk vis!
Det koster litt mer enn Egon, men til gjengjeld kan du/dere spise så mye du/dere orker.

Brasilia i Bergen

Troldhaugen er vel obligatorisk, eller Lysøen, der Ole Bull bodde.
Trekroneren er stedet der du spiser pølse, den er verdenskjent.

Om dere bor på Scandic Byparken eller Scandic Hotel Norge, så er Brasilia i kort avstand fra det.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Vi skal bo på Scandic Byparken.

Vi kan koste på oss EN dag med dyr mat, så Brasilia er oppført på listen (y)(y)(y)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fjelltur? Bergen har jo 7 byfjell. 2 av de kommer du deg opp på uten å måtte gå.....😁
Arboreet på Milde kan jo være noe, hvis planter og likndende er givende.....
Vandring med guide på Bryggen?
Mariakirken?

mvh
Proffen
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Båten til "Guttungen" er stasjonert på Haakonsvern, så det er egentlig han og hans nye kjæreste vi skal hilse på for første gang........ de er et sprekt par så jeg har hørt om turene deres opp på toppen av et av fjellene en tur som tar 7 timer sa han..... 3,5 - 4 timer opp, en time pause på toppen og et par timer ned igjen......... er fristende....... MEN hos meg er nok lysten til og være med på en slik tur høyere enn den aktuelle tilstanden på fysikken..... er jo ikke lenger 25 selvom jeg er i relativt god form for tiden........ og ikke minst er dette en tur hvor minsta og kona er med også......... så vi får nok holde oss til litt mer flatlandsbonde opplegg........ men det hadde vært gøy og litt utfordring og tatt en slik tur oppover til toppen av et av fjellene ja.

Jentene er veldig glade i iskrem og ostekaker og den slags, så sattser på at dere har et skikkelig konditori der borte.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Finnes INGEN byfjell det tar 7 timer å komme seg opp på og ned fra, ikke engang for undertegnede, som er 2 26-åringer.... Sikker på at han ikke snakket om turen over Vidden? Det er en litt lengre og fysisk mer utfordrende tur.
Finnes jo ellers et fuglereservat på Herdla, en øy helt lengst ute på tuppen av Askøy.
Men Fløyen eller Ulriken bør jo være innafor - går jo bane til begge!
Støtter ellers forslaget om Brasilia, men etter et besøk der, er faren for at fysiske utskeielser/overdreven gåing blir "tungt" - du kommer til å være mer enn mett.....😁

mvh
Proffen
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er enig med Proffen angående byfjell her i Bergen, vi har ingen byfjell det tar timevis å bestige.
Et alternativ angående Ulriken, byens høyeste fjell, så er det å ta bussen til Montana, linje nummer 12.
Der kan du gå opp trapper til toppen, som sherpaer har lagt, som så mange andre steder i Norge.

Ellers er vel det meste nevnt her nå, av det som er verdt å få med seg.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Både Duet, Hifi-Klubben og Soundgarden ligger bare korte spaserturer fra hverandre, så her går det an å ta en tur på den lokale hifi-lysløypen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hotte steder å spise er Allmuen, Kranen og Hoggorm.
Steder å besøke... Bøkeskogen på Seim (krever Bil), Musehagen, Arboretet, Kaffe og Car Boot Sale på Bergen Kaffebrenneri (søndager),
En øl ute på Dr.Wiesener, kjøpe en flaske vin eller en sixpack og nyt den på en benk i byparken, på fløyen, eller i Nygårdsparken, eller gå på pub som på Folk og Røvere (Skostredet er en herlig gate med mye moro) eller Apollon (platebar og pub).
Kjør en tur med Beffen, spis en is på Hallaisen, snop noe god sjokolade på Descalides i Galleriet, en kaffe på Dromedaren i Gågaten, eller Kaffemisjonen, kjøp noen småkaker på Sweet Rain eller en god sigar fra Sørensen om det er noe du liker.

Dette er alle ting jeg som bor i nærheten nyter med byen.

Kos deg masse uansett og ikke løp etter turistfellene...
 
Sist redigert av en moderator:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Vedr den turen jeg snakket om så gikk den opp Ulriken mot vidden og ned Fløyen, han påstod at det tok 6 timer, men de hadde matpause og litt slikt...... så kanskje de somlet eller ikke er så spreke som de påstår........ skjønt jeg har litt vanskelig med og forstå det også fordi han løper 10 km 5 ganger i uka som kondisjonstrening når de er på land. ......... men jeg har ikke peiling i det hele tatt....... my knowledge om Bergen by er litt at jeg vet noenlunde hvor togstasjonen og bryggen ligger.


Takk for mange forslag.......... men dere tar ikke hensyn til at vi overhodet ikke er lokalkjent....... så det meste av stedene dere snakker om er ganske gresk for meg er jeg redd............ men hvis dere har konkrete forslag til konditori og eller iskrembar med gode varer blir vi veldig glade for slike tipps. Foreløpig er Brasilia og pølsekiosken på lista vår ;);)
 
Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Nå lager dere nok muligens bedre asiatisk mat hjemme, men hvis det er et alternativ, så ligger Asian Street Food i Chr. Michelsens gate, på nedsiden av tinghuset, ned bakken mot strandgaten. Det er omtrent som et gatekjøkken, men jeg synes det var god mat og ganske rimelig. Ellers er jo trekroners pølsekiosken nevnt...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Vi var på Akvariet for 10-12 år siden, like etter TV-serien derfra (?) En gedigen nedtur. Lite, trangt og en fryktelig stank fra pingvinene.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
ostekake Italianis.png

Bergens beste slike finner vi hvorhen ?......... den på bildet fant vi i Manila på en italiensk resturant........ og den var aaaaaaltfor god for livvidden min.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vedr den turen jeg snakket om så gikk den opp Ulriken mot vidden og ned Fløyen, han påstod at det tok 6 timer, men de hadde matpause og litt slikt...... så kanskje de somlet eller ikke er så spreke som de påstår........ skjønt jeg har litt vanskelig med og forstå det også fordi han løper 10 km 5 ganger i uka som kondisjonstrening når de er på land. ......... men jeg har ikke peiling i det hele tatt....... my knowledge om Bergen by er litt at jeg vet noenlunde hvor togstasjonen og bryggen ligger.


Takk for mange forslag.......... men dere tar ikke hensyn til at vi overhodet ikke er lokalkjent....... så det meste av stedene dere snakker om er ganske gresk for meg er jeg redd............ men hvis dere har konkrete forslag til konditori og eller iskrembar med gode varer blir vi veldig glade for slike tipps. Foreløpig er Brasilia og pølsekiosken på lista vår ;);)
Å gå over vidden er ikke bare en tur på en av fjelltoppene, det er en tur på ca 13 km.....og da kommer turen opp og ned i tillegg!

mvh
Proffen
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Betyr det at når de har brukt 6 timer at de er noenlunde spreke da eller ?........ eller er 6 timer et bedagelig tempo ?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Han bor på Gyldenpris og sa at de startet derfra kl 9 på morgenen og var tilbake kl 15, han mente at det var overraskende slitsomt.......... jeg tror ikke jeg tør og prøve meg på en slik tur medmindre jeg får et sterkt ønske om og sjekke ut legevakt responstiden i Bergen :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Han bor på Gyldenpris og sa at de startet derfra kl 9 på morgenen og var tilbake kl 15, han mente at det var overraskende slitsomt.......... jeg tror ikke jeg tør og prøve meg på en slik tur medmindre jeg får et sterkt ønske om og sjekke ut legevakt responstiden i Bergen :)
Ikke bruk opp en hel dag på Vidden. Om du absolutt skal ut og traske, ta av fra RV 555 etter Loddefjord, kjør ut til Herdla på nordenden av Askøy og ta en runde rundt den nedlagte flyplassen der. Paddeflatt og med flott utsikt, og turen dit er ganske så pittoresk.

Jeg mente forøvrig det jeg sa:

I år har du en gyllen anledning til å nyte Bergen uten å dele byen med x tusen cruise- og andre turister! Flaner rundt Vågen, besøk Bergenhus og Rosenkrantztårnet, ta deg en tur gjennom Vågsbunnen og Sandviken, spis en is i Nordnesparken. Besøk Trollhaugen, Fantoft Kirke, Gamlehaugen. Vær skikkelig turist!

Mvh tkr (som bor rett utenfor Bergens kommunegrense)
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Enig med forgående. Med 3 netter i Bergen vil en tur over vidden ta for mye tid og fort skape støle bein dagen derpå. Mange andre alternativer for kortere turer som f.eks gå opp Ulriken (kan ta bane ned igjen), gå opp Fløyen, eller opp bratte Stoltzekleiven, andre byfjell eller kjør til Unneland (parkering ved Osavatnet) og gå opp til redningshytten eller videre derfra til Gullfjellstoppen i flotte omgivelser.

Er det fint vær så kan tur til Aboretet kombineres med bading i Grønneviken.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke bruk opp en hel dag på Vidden. Om du absolutt skal ut og traske, ta av fra RV 555 etter Loddefjord, kjør ut til Herdla på nordenden av Askøy og ta en runde rundt den nedlagte flyplassen der. Paddeflatt og med flott utsikt, og turen dit er ganske så pittoresk.
Herdla er en fin plass, men ..den beste biten er ikke å traske på flyplassen utover Hvalen ... gå heller opp til flymuseet og gå den runden. Skog, krig, hav, rasteplasser.. all there. Kom tilbake bak kirken og tilbake til parkeringsplassen. Kjøp med noen reker eller noe og ta en pause underveis.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal man bruke en hel dag på fjellet i Bergen og omegn ville jeg heller satset på fulldagstur til Trolltunga ved Odda enn byfjellene i Bergen. Evnt Ulriksbanen opp, tur over vidda og ned Fløibanen - en tur som er bedagelig og ca 3-4 timer.
Planlegging av fjelltur i Bergen må sees i sammenheng med at det er 85% sannsynlig at det er lavt skydekke med 0 utsikt.

Både Duet Audio og Renaissance Audio bør besøkes om vær, lyst og tid tillater det. Anbefaler å ta kontakt på forhånd for demo av noe du har lyst å høre på da begge steder rullerer veldig på hva som står oppsatt. Det er ca 20-30 min å rusle rolig fra den ene til den andre.

Arboretet er en hyggelig plass å besøke ved fint vær, det samme er Ole Bulls palass ved Lysefjorden. Hanseatiske museum kan være interessant, det samme er selvsagt Bergen hus festning. Har man god økonomi og vil se mest mulig kan man ta en sightseeing tur med helikopter rett utenfor sentrum med Fonnafly.

Parken på Nordnes ved Akvariet er verdt en spasertur om været er fint, der kan man også både ved Nordnes sjøbad hvis det er interessant.
Et spennende alternativ ved fint vær kan være å ta en guidet tur med kajakk for å se Bergen fra sin vakreste side?

Jeg er på ingen måte en bevandret restaurant-fantast, men Brasilia er bra. Personlig er jeg enkel i matveien og har funnet meg en liten favoritt hos Naboen med deres enkle plankebiff til 200 kr midt i byen.
Rett bortenfor den er det en BBQ restaurant med veldig god grillmat dersom det er tingen, men Brasilia er hakket over dersom man er fan av buffét. Også koselig på Bryggeloftet som holder god mat til ok priser på den ikoniske Bryggen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Parken på Nordnes ved Akvariet er verdt en spasertur om været er fint, der kan man også både ved Nordnes sjøbad hvis det er interessant.
Et spennende alternativ ved fint vær kan være å ta en guidet tur med kajakk for å se Bergen fra sin vakreste side?
Ja, og ta med badetøy for en dukkert i Nordnesbadet, enten i bassenget eller i fjorden...

Jeg er på ingen måte en bevandret restaurant-fantast, men Brasilia er bra. Personlig er jeg enkel i matveien og har funnet meg en liten favoritt hos Naboen med deres enkle plankebiff til 200 kr midt i byen.
Brasilia er bra om man liker mye kjøtt, og man kan få smake picanha. Naboen er en plass jeg liker og for noen år siden smakte jeg meg gjennom hele menyen... eneste plassen i Bergen hvor man kan spise på hvit duk for 200 kroner.. (om ikke noe er forandret.. en stund siden jeg var der) .. ok pub i kjelleren også.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.513
Antall liker
7.550
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Mange fine forslag...... alt skrives ned og taes i mot med takk. Tar med listen og ser hva Bergens dama til sønnen sier...... kanskje hun har noen forslag også og guttungen påstår at han begynner og bli litt bergensk han også....... detta blir bra.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Var i Bergen i helgen. Tilbake til byen vi bodde i 11 år, for første gang på 17 år. (Ikke mye som var endret).
Fantastisk heldige med været.
Traktøren bak på Bergen brygge anbefales på det sterkeste.
Tidligere evnte «pølsebu» likeså. Husk at de flest seriøse restaurantene nå opererer med bordbestilling i disse Korona tider. (Gjorde ihvertfall det denne godværsbelgen).
Akvariet er et must. Fint å spasere ut til Nordens og rundt parken. Last ned appen «byvenn» så får du 25% rabatt på billettene 😉
Var også og tok en sein lunsj med jentungen på TGI Fridays. Ikke dum den ribba med signatur glace heller. Ikke på gourmetnivå, men dog... 😎

Platebaren Apollon med godt øl, og vinyl er også et must ved et besøk i byen. 😊

6B2F3C68-975F-4B44-A296-F286415759D3.jpeg B8B3069B-5A32-403A-8079-4D71639F651E.jpeg A6EFFD76-E08E-4A7D-829C-EFC0CCFC470B.jpeg 3578401E-CA44-48B8-B08E-E97252DD8CAD.jpeg F85FB270-0273-48D5-841C-79D58A61EFDD.jpeg
 
Sist redigert:
Topp Bunn