Ferrum OOR med HYPSOS

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
112
Vurderte denne og dro for å lytte.

Den var satt opp med en Aavik DAC til 120k.

Lyttet til en rekke forskjellige hodetelefoner. Det som var felles trekk var ett ekstremt lite lydbilde og en veldig fremtredende diskant som var på grensen til å være ubehagelig. Detaljenivået var veldig høyt men virket unaturlig, liksom 'skarphets enhancement som på tver' var skrudd opp til 100.

Når jeg snakket med representanten i butikken, så mente han at jeg kanskje ikke satte pris på dyr 'high-end' kvalitet, og det var noe man måtte venne seg til, og at dyr high-end ikke er for alle (enig i det, en dac til 120k som låter slik, nei takk). Representanten virket urutinert med begrenset kunnskap da han ble utfordret på kunnskap. Påsto at inntrykket mitt var slikk fordi jeg hadde hørt på High Gain, noe som ikke skulle ha noe negativ påvirkning, og hvis det så er den feil-konstruert.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.513
Sted
Under stjernene
Bruker nevnte Ferrum OOR sammen med Hypsos og med spesialkabelen mellom de to enhetene.
Har koblet ut volumkontrollen, sånn at volumet styres fra forsterkeren Mola Mola Makua (installert med Tambaqui DAC og Lupe RIAA).
Bruker Focal Utopia hodetelefoner sammen med Forza sih ht. kabel.
Det låter fantastisk😊

Kjenner ikke igjen din lytteopplevelse.

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
112
Bruker nevnte Ferrum OOR sammen med Hypsos og med spesialkabelen mellom de to enhetene.
Har koblet ut volumkontrollen, sånn at volumet styres fra forsterkeren Mola Mola Makua (installert med Tambaqui DAC og Lupe RIAA).
Bruker Focal Utopia hodetelefoner sammen med Forza sih ht. kabel.
Det låter fantastisk😊

Kjenner ikke igjen din lytteopplevelse.

Bra du liker den.

Min erfaring var ganske annerledes. Har brukt og hørt på mange oppsett. Det jeg hørte var ikke bra.

Bare det at man skal kjøpe en 15k strømforsyning til en 20k hodetelefonforsterker får meg til ane ugler i mosen.

Men som sagt utelukker ikke at de i butikken har gjort noe merkelig.

YesJens

Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.513
Sted
Under stjernene
Er ikke i tvil om ldine ytterfaringer😊
Kjenner ikke til Aavik sine produkter.

Mitt oppsett er det beste jeg noen gang har hørt. Jeg er jeg mål.
Går 100% over til hodetelefoner. Mest på grunn av elendig akustikk, til tross for en god del akustikktilpasninger.

Ferrum OOR leveres med en enkel strømforsyning i alle fall den jeg har.

Har ikke helt sans for produkter som leveres med veggvorte.
Bruker Hypsos også til Roon Nucleus+

Makua med innebygd DAC og RIAA i referanseklassen leveres med strømforsyning i kabinettet, så det går an.

Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
Ref: Svein Erik Børja

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
112
Går 100% over til hodetelefoner. Mest på grunn av elendig akustikk, til tross for en god del akustikktilpasninger.
Forstår den.

Har begge deler selv. Men bruker hodetelefoner mest. Synes det er mange fordeler, også lydmessig. Dynamikk og upåvirket av rom blant annet. Etter mye prøving så har jeg funnet ett oppsett som jeg får godt fysikalt trøkk i mellom-bass og sub-bass også. Bruker hodetelefoner også mye til tv-serier og filmer også.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.231
Torget vurderinger
32
Uten at det trenger å være noen fasit, så kan det ha med lydpreferanser å gjøre.

Jeg husker da jeg for rundt 20 år siden besøkte en kompis med et veldig flott highend-anlegg. Jeg ble sittende med akkurat samme inntrykk av anlegget hans som det jeg synes trådstarter beskriver her.

Selv hadde jeg et oppsett bestående av Conrad Johnson forsterkersett, Audio Aero cd-spiller og Magnepan MG3,6R høyttalere som jeg personlig synes låt langt bedre enn hans oppsett. Da jeg satt i bilen på vei hjem, begynte jeg å tenke på hva jeg hadde hørt. Alle detaljene som stod så klart frem, kom helt i veien for musikkopplevelsen min. Det ble detaljer ikke musikk.
Men så snudde jeg litt på tankegangen og spurte meg selv: Hva ville kompisen min tenkt om han hadde hørt mitt oppsett? Han ville trolig savnet detaljene han var vant til, og ment at de manglende detaljene ødela for musikkopplevelsen fordi han bare ble sittende og lure på hvor de detaljene ble av.

En del oppsett krever tilvenning over tid, slik at man blir "avkalibrert" det egne ører lytter til vanligvis. Om det er slik med det head-fi-oppsettet du hørte, vet jeg selvsagt ikke, men det KAN være en faktor.

Så betyr selvsagt ikke dette at det oppsettet du hørte nødvendigvis er det riktige for deg selv etter lang tids tilvenning. Det kan tenkes du bare liker en annen type lyd, uten at den trenger å være noe mer objektivt sett riktig (selv om den kan være det) enn det du hørte nylig.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.287
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Jeg er enig i at et er mye man kan venne seg til, men skarp diskant som er på grensen til ubehagelig er ikke en av dem.
Det går fint ann å ha detaljene på plass uten at man trenger en hørselskade for å nyte dem.

Ganske spesiell oppførsel av selger når kunden ikke liker lyden også😕

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
112
Uten at det trenger å være noen fasit, så kan det ha med lydpreferanser å gjøre.

Jeg husker da jeg for rundt 20 år siden besøkte en kompis med et veldig flott highend-anlegg. Jeg ble sittende med akkurat samme inntrykk av anlegget hans som det jeg synes trådstarter beskriver her.

Selv hadde jeg et oppsett bestående av Conrad Johnson forsterkersett, Audio Aero cd-spiller og Magnepan MG3,6R høyttalere som jeg personlig synes låt langt bedre enn hans oppsett. Da jeg satt i bilen på vei hjem, begynte jeg å tenke på hva jeg hadde hørt. Alle detaljene som stod så klart frem, kom helt i veien for musikkopplevelsen min. Det ble detaljer ikke musikk.
Men så snudde jeg litt på tankegangen og spurte meg selv: Hva ville kompisen min tenkt om han hadde hørt mitt oppsett? Han ville trolig savnet detaljene han var vant til, og ment at de manglende detaljene ødela for musikkopplevelsen fordi han bare ble sittende og lure på hvor de detaljene ble av.

En del oppsett krever tilvenning over tid, slik at man blir "avkalibrert" det egne ører lytter til vanligvis. Om det er slik med det head-fi-oppsettet du hørte, vet jeg selvsagt ikke, men det KAN være en faktor.

Så betyr selvsagt ikke dette at det oppsettet du hørte nødvendigvis er det riktige for deg selv etter lang tids tilvenning. Det kan tenkes du bare liker en annen type lyd, uten at den trenger å være noe mer objektivt sett riktig (selv om den kan være det) enn det du hørte nylig.

Har ganske lang erfaring fra hifi (startet tidlig på 80-tallet). Har god erfaring fra alle segmenter i dette markedet. Det jeg hørte var ikke bra, spesielt diskanten. Hva som var kilden/årsaken til at det ble sånn er usikkert.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.700
Sted
Sætre
This Ferrum actually performs worse in virtually every metric and performs even worse in some circumstances with the overpriced PSU addon. It cannot even outperform a cheap $200-300 Chinese product in any metric except power output.

Hadde vært skeptisk til alt fra ferrum. Hvem er konstruktøren og hvor lang erfaring har ferreum? Overpriset , latterlig .

Sist redigert:

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Antall liker
887
Sted
Ulsteinvik
Mala Audio skriver på sine hjemmesider:

"Ferrum Audio er en spennende merkevare under det polske selskapet HEM. Dette selskapet er ansett som en kvalitetsleverandør og produsent for OEM- og ODM-kunder. Ferrum Audio er ekte vare, og leverer utsøkt kvalitet."

Og litt mer info fra Headfonia.com:

"HEM / Ferrum Audio

Founded more than 20 years ago in Warsaw, Poland by Marcin Hamerla, HEM set out to operate at the forefront of audio technology. Having done several projects for the Polish government, HEM’s focus shifted to industry leading digital technology in collaborating with Mytek Digital. Experimenting with hi-res audio and Master Quality Authenticated files in particular, HEM manufactured the finest Digital to Analogue converters in the world under the Mytek brand. Apart from being responsible for manufacturing Mytek, HEM distributed the brand in European and Far Eastern markets. Another brand in HEM distribution is Clarus Cable. HEM recently introduced a new and completely in-house developed brand of hifi products under the name Ferrum, which HEM will be distributing as well. Because of HEM’s in-house Research & Development and Software Programming Division, fields of expertise also include the manufacturing of original electronic equipment (OEM) and electronic designs (ODM)."

Sist redigert:

YesJens

Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.513
Sted
Under stjernene
Husker at SEB svarte på et brev ang platespiller en gang mellom 68 og 70.
Han anbefalte ERA drivverk med Rabco arm.
PU klaret jeg ikke å huske.

Når man opplever å høre på musikk og ikke på plater eller digital så må man være fornøyd.

20240805202556.JPG

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
112
Har mistet litt troen på mange av de dyre high-end audio produktene. De virker latterlig overpriset, ofte dårligere konstruksjonsløsninger og mange ganger ikke noe bedre ytelse enn langt billigere produkter. Som Shakespeare sa allerede på 1600-tallet: "There is something rotten in the Kingdom of Denmark".

Hadde blant annet en Vioelectric V590, den svarte ikke til forventningene. En så dyr sak, så har dem laget bytte av gain-settinger med bittesmå plast dip-switcher på baksiden, helt håpløst.

Var egentlig villig til å betale mye for en hodetelefonforsterker som er god i både ytelse og funksjonalitet, samtidig som den hadde nok effekt til å drive krevende hodetelefoner til deres maksimale potensiale. Der sviktet blant annet Vioelectric.

Har blant annet en RME ADI-2 FS som jeg har vært svært fornøyd med, men den har ikke nok effekt til å maksimere ytelse på krevende hodetelefoner.

Kjøpte en Topping A90 Discrete fra Hifisentralen Butikk. Den har høy effekt og svært god ytelse, den løftet ytelsen på mine Hifiman HE1000se til ett helt annet nivå enn feks Vioelectric V590 var istand til. Topping'en kostet 7k, så man kan jo lure for hva man får for å kjøpe disse andre ekstremt dyre high-end produktene.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.147
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis du fremdeles savner krefter, så er vel Topping A70 Pro neste og aller siste steg.

Topp Bunn