Til Rognlien:
Er det ikke snart på tide å kvitte seg med krell KAV 400i forsterkeren som et referansepunkt? Det er greit med et referansepunkt, men av og til blir det feil. F.eks. i second Opinion" ang. DCS P8i. Skjønner godt at ikke det kan bli en god match, fordi KAV 400i sannsynligvis spiller "HiFi", og DCS produktene tenderer svakt mot en analytisk spillestil, og da blir det feil. Har ikke hørt KAV 400, men forgjengeren. Men har oppfattet at de fleste som har hørt, syns Hegel H200 forsterkeren er bedre enn KAV 400. Vel...H200 er en forsterker som, i mine ører, definitivt spiller "HiFi".
Krellen blir nok byttet ut etter hvert, men jeg ser jo ut i fra det du skriver at den virket og fikk frem nettopp det den skulle i denne sammenhengen. Videre fikk jeg formidlet det. Poenget med å ha så forskjelleige referanser som f.eks Aduio Note rør og Krell transistor er jo akkurat det å sette fingeren på slike poenger. Så rent prinsippielt ser jeg ingen gode grunner for å bytte ut Krell'en. Har du en god grunn?
Dessuten..for hver gang du trekker frem disse AN produktene som et slags referansepunkt, sitter jeg igjen med en underliggende følelse av at:"..nå får vi se om produktet kan spille opp mot Audio Note nivå..". Så kan du jo tolke det dit du vil.
Audio Note lager en meget konsistent signatur på sine produkter, og tilfeldigvis tangerer de mine preferanser på det aller meste. Ergo er ikke den ovenstående antakelsen så veldig feil. Og legg merke til at mange produkter faktisk er like gode eller bedre enn mitt referansepunkt. Jeg etterstreber også å få fram hvorfor de aktuelle testobjekter er bedre/like gode/dårligere enn referansen. Uten et referansepunkt blir det meget vanskelig å finne ut hvor bra en komponent egentlig er. Det må alltid relateres til et eller annet, om ikke annet et prisområde og vår generelle kunnskap.
Mvh
Håkon
Mvh
Espen