Jeg siterer meg selv, og setter det enda litt mer på spissen:Dette er spørsmål jeg også stiller meg. Er det ingen grense for hvor bra lyden kan bli? Ser vi dette i relasjon til mange tråder på dette forum som setter søkelys på elendig innspillingskvalitet på mange cd-er, blir det hele ganske underlig. Jeg trodde en god cd-spiller da bare ville avsløre enda mer av elendigheten fra innspillingen :
I artiklene om disse dyre cd-spillere, virker det som om lydkvaliteten kommer fra spilleren og ikke fra innspillingen..
Jo, det er akkurat det det blir. Et godt anlegg lar deg skille mellom gode og dårlige opptak mye bedre enn et dårlig et.Jeg siterer meg selv, og setter det enda litt mer på spissen:
Dersom vi tar en av dagens cd-utgivelser, som samtidig henges ut i en annen tråd på dette forum for sin elendige lyd, og avspiller den med en spiller til 500000kr, da blir lyden himmelsk?
Poenget mitt er at er det ikke selve innspillingskvaliteten som er hovedproblemet med cd-mediet? Hvordan kan det da bli bedre med en dyr spiller? Blir det ikke heller enda verre?
Det er ikke den erfaringen jeg har gjort meg, nei. Det finnes spillere som kan få tilsynelatende halvdårlige innspillinger til å låte betydelig mer harmoniske, dynamiske og naturlige, fullstendig uten at det låter som "sminke".Jo, det er akkurat det det blir. Et godt anlegg lar deg skille mellom gode og dårlige opptak mye bedre enn et dårlig et.
mvh
I beg to differ, men det har kanskje noe med hver enkelts definisjon på et godt anlegg å gjøre.Det er ikke den erfaringen jeg har gjort meg, nei. Det finnes spillere som kan få tilsynelatende halvdårlige innspillinger til å låte betydelig mer harmoniske, dynamiske og naturlige, fullstendig uten at det låter som "sminke".
Mvh
Håkon Rognlien
Ja, en test mot Linn Sondek LP12Nei, dette nummeret ble så bra at jeg nesten ikke savner vinylstoff. Terningkast femogenhalv, og neste gang ønsker vi oss en anmeldelse av Opus Continuo!