Fidelity 30

O

OivindJ

Gjest
AN dac test: :D

AN ht test: :D

Abrahamsen`s (opplagte ifra første stund) "revange" over Xindak i budsjettanlegget: :-\ :-\ :-\
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.501
Antall liker
11.461
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja ser interessant ut. Og enig i det 3. punktet ditt. Kanskje de "endelig" har funnet en match med Abrahamsen forsterkeren der den eksellerer iforhold til sin "konkurrent".......
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
OivindJ skrev:
Abrahamsen`s (opplagte ifra første stund) "revange" over Xindak i budsjettanlegget: :-\ :-\ :-\
Dette er faktisk meget interessant!
Skal ikke røpe noe utfall eller brodere noe her......
Men har selv tenkt tanker om politikk og andre stygge tanker FØR jeg selv hørte på dem........... ;)
 
E

Element

Gjest
HAR KLIPSCH RF-83 BLITT TESTET I FIDELITY? OG HVIS S¨, KUNNE NOEN VÆRT SÅ VENNLIGE Å SCANNET DEN TESTEN FOR SÅ Å SENDE DEN TIL MEG, VILLE JEG VÆRT OVERLYKKELIG!

on topic:
stor kabeltest...

hvilke kabler, fortell, kem!?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.047
Antall liker
2.154
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Skjønte ikke helt kommentarene på AN høyttalerne jeg.
Disse er jo blitt lovprist her på sentralen og under Horten messa, men i omtale i Fidelity er de heller lunkne. Det står "Men magien fra Horten messa uteble sammenliknet med dyrere og mer moderne høyttelere". " Men det låt da veldig fint på et lite hotellrom i Horten?".

Dette er ikke noen test av høyttalerne, men heller en kort omtale. Jeg skjønner ikke hvorfor de skriver dette. Vitterlig har de hørt høyttalerne spille magisk, men det de fant ikke magien igjen. Er det da høyttalerne som er problemet? Eller?

Håvard
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Haavard skrev:
Skjønte ikke helt kommentarene på AN høyttalerne jeg.
Disse er jo blitt lovprist her på sentralen og under Horten messa, men i omtale i Fidelity er de heller lunkne. Det står "Men magien fra Horten messa uteble sammenliknet med dyrere og mer moderne høyttelere". " Men det låt da veldig fint på et lite hotellrom i Horten?".

Dette er ikke noen test av høyttalerne, men heller en kort omtale. Jeg skjønner ikke hvorfor de skriver dette. Vitterlig har de hørt høyttalerne spille magisk, men det de fant ikke magien igjen. Er det da høyttalerne som er problemet? Eller?

Håvard

Har ikke sett bladet enda, men AN låt virkelig bra i Horten. Kanskje det har noe med alle de dårlige høytalerne på messa. I samme rom som AN høytalerne ble det også spilt på Spendor, samma størrelse, men dyrere. De spilte veldig dårlig.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sprang rundt på ulike Narvesen-kiosker idag (Trondheim),men fant ikke utgave nr. 30, Fant dog haugevis av nr. 29.

mvh
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Haavard skrev:
Skjønte ikke helt kommentarene på AN høyttalerne jeg.
Disse er jo blitt lovprist her på sentralen og under Horten messa, men i omtale i Fidelity er de heller lunkne. Det står "Men magien fra Horten messa uteble sammenliknet med dyrere og mer moderne høyttelere". " Men det låt da veldig fint på et lite hotellrom i Horten?".

Dette er ikke noen test av høyttalerne, men heller en kort omtale. Jeg skjønner ikke hvorfor de skriver dette. Vitterlig har de hørt høyttalerne spille magisk, men det de fant ikke magien igjen. Er det da høyttalerne som er problemet? Eller?

Håvard
Det er mye jeg ikke skjønte i denne utgaven. Xindak forsterkeren har plutselig mistet mye av det gode.( ja jeg har denne selv, men det blåser jeg i. Denne fikk jeg så billig at det i seg selv forsvarer kjøpet ;D ) Abrahamsen V2 har nesten blitt en high-end forsterker.
At V2 plutselig har blitt så bra, er jo at den første Fidelity testet visstnok ikke var klar for markedet enda. Hvorfor testet de den da?? :eek:
Dette får meg jo nesten til å tro at det er 2 versjoner av V2 på markedet. Eller står V2 for "versjon 2"?

Og så fortsetter de med en mini-test/omtale av XTZ 99.26 som ikke er innspillt. Som de selv skriver så er dette en høyttaler med påkostede elementer og kabinett, men med ett bortimot elendig resultat.
Jeg vet det er mange som leser akkurat det de vil ut i fra en sånn omtale, og det syns jeg ikke er rettferdig over for produsenten.

Jeg mener at uansett hva man skal teste, så la utstyret være innspillt, og la de få det de fortjener av elektronikk, omgivelser osv.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Først klager vi fordi alle testene er positive, når det nå kommer negative kommentarer blir også dette galt :D

Lf
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Kan ikke vinne serru LF ;)
Nesten svinge innom narvesen i dag jeg da.

/jan
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ELEL6200 skrev:
Først klager vi fordi alle testene er positive, når det nå kommer negative kommentarer blir også dette galt :D

Lf

Så sant, så sant..En får ta det som det bladet er, ren underholdning... Og hvis testene også består av uinnspilte høytalere og overfladiske detaljer så er jo det en del av det hele det også... En abbonerer evt kjøper bladet av egen fri vilje... :D
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvem i fidelity har omtalt AX2 ?
Det jeg tenker på er, de fleste i fidelity sitter jo "en mil unna" høyttalerene og hvis man ser på siden om denne høyttaleren står det vitterligen skrevet at den har "Near Field monitor design".





Uansett, hvor "magisk" kan en slik sak bli med tanke på de elementene som blir benyttet?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.047
Antall liker
2.154
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Uansett, hvor "magisk" kan en slik sak bli med tanke på de elementene som blir benyttet?
Det finnes flere veier til magi, jeg har valgt min med papir og titan elementer.
Syns du kunne satt et smilefjes bak påstanden din, tviler på at du er så enspora som det virker her. Jeg tror du skjønner at andre har andre veier til magi enn du.

Håvard
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Valentino skrev:
90 dB/W/m? Hah! Like troverdig som AN/E's 98 dB/W/m.
Peter Qvortrup
Dear Openbaffle!
First of all we do not use the method that John Atkinson uses to measure efficiency (1 meter on axis 2.83 volt pink noise, free field semi anachoic, using a zero impedance amplifier or similar), as R C Daniels correctly says in another post, this type of standardized measurement technique completely fails to take many aspects of speaker behaviour and design into consideration and as result is just as misleading as we are accused of being with our efficiency figures.

Before I start, let me say that the audio industry has become and is now obsessed with simplistic ways of showing off “improved” or "comparable" performance and John Atkinson’s methodology is a fine example of that, the belief that a single “simple” figure like harmonic distortion, damping factor, efficiency etc. etc. gives us any insight whatsoever into issues as complex and three dimensional as speaker design and performance is just plain ridiculous, the fact that anyone even takes this serious shows how far down the blind alley the combined marketing and lack of education of an industry more concerned with selling product than offering long term quality has lead us.

I think it is relevant to remind ourselves also that a speaker's dispersion affects the total energy presented to the room, the AN-E has exceptionally wide and even dispersion and although standardised measurements have been introduced with good intentions, these measurements are so simplified that they no longer represent reality in a meaningful way. For example, a measurement of two loudspeakers at 1m in an anechoic environment takes no account at all of the power response of the two systems. If, say, both were converting overall 1W
of electrical power into acoustic power, but one were omnidirectional and the other had a tightly constrained beamed output, the omnidirectional speaker would measure as being less efficient, a lot of its output would disappear off the horizon. However, unless you live in a field, this is not the case.

By the way, Martin Colloms asked me the exact same question when he reviewed the AN system 3 - 4 years ago, as he also had difficulty believing the efficiency rating, I showed a quick if somewhat simplified example of how we arrive at the stated efficiency ratings, which is done by combining 2 far field sound pressure measurements to get a room power response which is then used to calculate the efficiency, backwards so to speak.

Martin clearly agreed with the published 96dB/watt efficiency figure having tested the AN-E/SEC Silver, as he does mention in the review.

So here is a brief outline of the procedure, using the highly sensitive system we also use to match the drivers to the crossover and the reference, to get a near perfect match within pairs and to the reference,

1.) With the speakers in the correct corner loaded position, we take two sound pressure measurements at two different output power levels in two positions, using a broadband complex waveform (music), plus a series of sweep tones 15Hz to 25kHz, why use two different powe levels you may ask?

The reason for this is that I have found that many speakers appear to have an optimised behaviour at 2.83 volt input and their efficiency drops disproportionally if presented with less and in some cases more power, why this is, is a whole different question.

2.) We repeat this procedure at 3, 4 and 5 meters, using two speakers and a 2A3 or 45 and a 300B SET amplifier, each time noting the voltage output power from the amplifier and the corresponding sound pressure level.

We then compare to two reference speakers of "known" efficiency, measured the traditional way (as JA did with ours), then repeat the way we measured our speakers, compare the difference in efficiency at listening distance, average for distance and then work their room energy efficiency backwards so to speak.

We add/subtract the difference between these reference speakers and ours to get the figure we publish.

Inconvenient?

Yes, but it gives a far better and more accurate measure of what the real power transfer and equivalent sound pressure level is, and therefore closed to what the actual efficiency of the speaker is likely to be in situ in room, because if you take a 1.5 watt amplifier and you can get 100dB plus out of a speaker measured at 1 meter before audible clipping, then the speaker must be more than 92dB efficient, wouldn't you say, or perhaps it is just the way we measure the amplifier's power that is not correct, it may in reality be more powerful than the measurement shows??

Hope this help a little.

Sincerely,
Peter

Lf
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.833
Antall liker
39.556
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg personlig driter i hva "testene" konkluderer med.. Leser bladet slik jeg vil, d.v.s en avkobling fra hverdagen, synes Fidelity er meget bra blad jeg, de skriver godt og med "følelser". Tester tar jeg meg av selv, da det er jeg som bestemer hva jeg liker eller ikke liker, og ikke noen karakterer eller gode omtaler i et blad!
 
K

kbwh

Gjest
Ja, jeg har lest det der, Lf. Egne regler for AN. De om det.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
AN sine data er totalt meningsløse. Hvorfor publisere måledata som ikke er sammenlignbare med andre produsenters målinger. Helt borti natta. PQ kunne like godt latt være.
 
O

omholt

Gjest
Poenget må vel være at Audio Note AX-2 låter meget bra til prisen. Det kan jeg skrive under på at de gjør.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
[sukk]

Synes det nye fontvalget i bladet er for jæ.... Primitivt, noe TNR lignende. Synes det var bedre lesbart før.

Og igjen, "kavalkade" ? Vanskelig å få inn nok NYTT utstyr til tester, folkens?

[/sukk]
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Haavard skrev:
el_mariachi skrev:
Uansett, hvor "magisk" kan en slik sak bli med tanke på de elementene som blir benyttet?
Det finnes flere veier til magi, jeg har valgt min med papir og titan elementer.
Syns du kunne satt et smilefjes bak påstanden din, tviler på at du er så enspora som det virker her. Jeg tror du skjønner at andre har andre veier til magi enn du.

Håvard
Du har helt rett i det, papir låter fint det men den diskanten ser veldig sørgelig ut.

Men er det ingen som reagerer på att denne høyttaleren skal være designet som en nærfeltsmonitor? Ergo kan man ikke sitte flere meter unna og lytte.
 
K

kbwh

Gjest
RoDa skrev:
Valentino skrev:
RoDa er vel nærfeltsmann?
Dersom ca 1,70 er nært nok så...ja.
Nært nok for de lettskremte vil jeg tro. ;D
theStig har vel skrevet at man bør ned på 120, men da tror jeg han mente ubehandlede rom. De minste proffDynaudioene er vel anbefalt brukt med opp til 2m lytteavstand.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Valentino skrev:
RoDa er vel nærfeltsmann?
Han er kanskje det, har ikke sett artikkelen jeg men har sett hvor langt unna ht noen av skribentene i fidelity sitter.

RoDa skrev:
Valentino skrev:
RoDa er vel nærfeltsmann?
Dersom ca 1,70 er nært nok så...ja.
Ikke helt.


Det som forundrer meg mest er at prisen kan være så lav på et produkt fra AN.

En annen ting er at porten fyrer bakover, ikke noe godt tegn slik jeg ser det.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Har til nå vært av den oppfatning at Fidelity, jo det skal jeg kjøpe, litt pga. at det er det eneste norske ekte hifi-blad, god underholdning osv osv. Men, nå må jeg si jeg er så fed up av alle disse repriser, kavalkader ol at jeg orker ikke å fornye abonnementet lenger. Synes jeg har lest om det samme i et års tid nå, det går i jorma og abrahamsen osv hele tiden. Dette er jeg ikke villig til å finansiere lenger. Beklager utbruddet, men nå må de virkelig se å øke lista litt, de har holdt på lenge nok til å kunne innse dette.
 
O

omholt

Gjest
Har en avstand på 2,40 m mellom høyttalerne (baffel), og fra ørene til høyttalerne er det 2,27 m. Har sitter noe nærmere også. Det gir større mellomtone, men diskanten kommer mer i bakgrunnen. Med akustiske tiltak selvfølgelig, musikken skal jo låte bra!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
MaHa skrev:
Har til nå vært av den oppfatning at Fidelity, jo det skal jeg kjøpe, litt pga. at det er det eneste norske ekte hifi-blad, god underholdning osv osv. Men, nå må jeg si jeg er så fed up av alle disse repriser, kavalkader ol at jeg orker ikke å fornye abonnementet lenger. Synes jeg har lest om det samme i et års tid nå, det går i jorma og abrahamsen osv hele tiden. Dette er jeg ikke villig til å finansiere lenger. Beklager utbruddet, men nå må de virkelig se å øke lista litt, de har holdt på lenge nok til å kunne innse dette.
Enig. Fikk ny giro til fornyelse idag, skal tenke over om jeg skal betale for ett år til.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
grrrrrrrrrrrr, ikke noe Fidelity 30 i butikkene i stavanger enda :mad: :mad: :mad: :mad:
må vente til neste uke får eg beskjed om... :'( :'( :'( :'(
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Redaktørens B&W 801D er forresten til salgs i siste nummer.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Outlawbamse skrev:
Redaktørens B&W 801D er forresten til salgs i siste nummer.
Er det Quad som flytter inn? Virket som om han var fornøyd med dem. Satt og leste bladet i lunsjen. Men så ikke at B&W var til salgs.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Soundproof skrev:
Er det Quad som flytter inn? Virket som om han var fornøyd med dem. Satt og leste bladet i lunsjen. Men så ikke at B&W var til salgs.
En av de siste sidene. Flere ting som skal byttes ut ser det ut for og det er forsåvidt en grei policy for et blad som Fidelity. Fine høyttalere for øyet, men dessverre passer de ikke mine ører :p

edit: Hva som har flyttet inn vet jeg ikke.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Kjøpte det på Narvesen i dag. Bestandig et høydepunkt! :)
 
K

kathrine

Gjest
Outlawbamse skrev:
Soundproof skrev:
Er det Quad som flytter inn? Virket som om han var fornøyd med dem. Satt og leste bladet i lunsjen. Men så ikke at B&W var til salgs.
En av de siste sidene. Flere ting som skal byttes ut ser det ut for og det er forsåvidt en grei policy for et blad som Fidelity. Fine høyttalere for øyet, men dessverre passer de ikke mine ører :p

edit: Hva som har flyttet inn vet jeg ikke.
Hm, tror du han får Quadene av Quad....;-)
Vh
S

PS det var slemt av meg og skrive, men er i dårlig humør.......
 
O

omholt

Gjest
Soundproof skrev:
Outlawbamse skrev:
Redaktørens B&W 801D er forresten til salgs i siste nummer.
Er det Quad som flytter inn? Virket som om han var fornøyd med dem. Satt og leste bladet i lunsjen. Men så ikke at B&W var til salgs.
Vil tippe han skal bytte til B&W Signature Diamond.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.093
Torget vurderinger
1
Denne tråden vil holdes under oppsikt.

bjornh, moderator
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hvordan kan det egentlig ha seg at Fidelity mener at McIntosh 275 er beste high-end rørforsterkerkjøp, men ikke har den på listen over anbefalte produkter i nummer 24? Har den plutselig blitt bedre?
 
Topp Bunn