Fidelity 34

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Du bor i Bærum, KW? Vi finner et sted å møtes, så skal jeg ha med et eksemplar til deg.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Impulse har PM!

Mvh.KW

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    2
    Dette må da være tidenes mest forhåndsdebatterte utgave. Hele 46 sider før jeg fikk bladet forleden. :eek:
    Kan det ha noe med forhåndsannonsert kabeltesting å gjøre ??? ::)

Må lese litt for å se om det faktisk er så mye å debattere der. :-\

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Bladet kom til Asker i går :)
    Etter mine vurderinger ser det ut til å være et av de mest interessante numrene så langt ;D

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Ja hver sin mening, jeg har hatt bladet i snart en uke og enda ikke klart å lese det ferdig.

Bladet tar mer og mer form som eventyrfortelling, er det snart mulig å få kjøpt musikkomtalen separat?

Mvh Roald

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å leser litt i Fidelity 34. Leser testen av Rouge Audio M-150. Jeg frustreres litt av at testen egentlig omhandler "rørbytte". Misforstå meg rett: det i seg selv er helt greit. Men det kludrer det litt til. Det burde omhandlet M-150 slik den er fra butikk. Rørbytte burde vært en oppfølgingsartikkel, etter mitt syn. Fordi vi ikke lengre snakker om produktet slik jeg får det hjem. Men hva tweaking fører til, lydmessig. Og da snakker vi om en helt annen kostnad enn det M-150 koster fra butikk.

Mvh. Bjørn

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Roald skrev:
    Ja hver sin mening, jeg har hatt bladet i snart en uke og enda ikke klart å lese det ferdig.

Bladet tar mer og mer form som eventyrfortelling, er det snart mulig å få kjøpt musikkomtalen separat?

Mvh Roald

Det kunne jo vært interessant å vite hvorfor du mener dette er eventyr da, Roald......

U

utgatt60135

Gjest
    bjornh skrev:
    Sitter å leser litt i Fidelity 34. Leser testen av Rouge Audio M-150. Jeg frustreres litt av at testen egentlig omhandler "rørbytte". Misforstå meg rett: det i seg selv er helt greit. Men det kludrer det litt til. Det burde omhandlet M-150 slik den er fra butikk. Rørbytte burde vært en oppfølgingsartikkel, etter mitt syn. Fordi vi ikke lengre snakker om produktet slik jeg får det hjem. Men hva tweaking fører til, lydmessig. Og da snakker vi om en helt annen kostnad enn det M-150 koster fra butikk.

Mvh. Bjørn
    Reagerte på det samme selv. Er ikke første gang det skjer. De burde heller lage et avsnitt om rørbytte i tillegg og også oppgitt pris med rørbytte. Men det er jo bare et underholdningsblad så pytt pytt... :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Det er rett og slett uryddig, for her snakker vi om to forsterkere, egentlig: en du får i butikk, og en som er tweaket, og det er litt lite konsistent å gjøre det på den måten.

Mvh. Bjørn

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.229
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Minner meg om omtalen av B&O Beolab3 (glemt hvilket nummer den sto i) der 1/3 av teksten omhandlet å få laget seg kabler som kunne brukes i stedet for B&Os standard.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Valentino skrev:
    Minner meg om omtalen av B&O Beolab3 (glemt hvilket nummer den sto i) der 1/3 av teksten omhandlet å få laget seg kabler som kunne brukes i stedet for B&Os standard.
    Men det var jo svært relevant. B&O diskvalifiseres av mange hififolk som designtant. Trøbbel med pluggstandard bidrar jo bare til en dypere grøft der. At B&Os nyere ting kan skape mye glede hos mange hifinerder er det etter hvert flere bevis på. Men direkte spennende og inspererende lesning husker jeg det ikke som. Men lyst på lekkerriene det fikk jeg.

Må Inntømme at jeg datt litt av den Rougesaken. Vekket ikke særskilt interesse.

Mvh
    Sniff

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.229
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var altså B&Os RCA/DIN-kabel som ikke falt i omtalers smak. Kompatibelt var det altså, helt uten loddebolt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    Valentino skrev:
    Men det var jo svært relevant. B&O diskvalifiseres av mange hififolk som designtant. Trøbbel med pluggstandard bidrar jo bare til en dypere grøft der. At B&Os nyere ting kan skape mye glede hos mange hifinerder er det etter hvert flere bevis på. Men direkte spennende og inspererende lesning husker jeg det ikke som. Men lyst på lekkerriene det fikk jeg.

Må Inntømme at jeg datt litt av den Rougesaken. Vekket ikke særskilt interesse.

Mvh
    Sniff
    Og det ødelegger litt for produktet. Ble sittende igjen med en følelse av at M-150 ikke var "godt nok" slik den kommer.

Forøvrig en brukbar kabeltest i svenske Hifi & Musik nå.

Mvh. Bjørn

K

KindOfBlue

Gjest
    Valentino skrev:
    Det var altså B&Os RCA/DIN-kabel som ikke falt i omtalers smak. Kompatibelt var det altså, helt uten loddebolt.
    Den kabelen er altfor tynn, og så koster den bare 250 kroner.

Jeg kjøper mine hos Flashbacksales, bare for å få den gode high-end følelsen. De leverer til NAIM og Quad eiere, så da må det jo være bra!
    Faktisk kan jeg absolutt anbefale Davids produkter, selv til den lave prisen er de fullkomment gjennomførte.
    http://www.flashbacksales.co.uk/

===

Noen ganger er det litt utydelig hva Fidelity egentlig anmelder, grunnet alskens tweaks og annet i oppsettene.
    Er kablene brent inn med VIDAR, eller ikke?
    Ligger de på kabelløftere, eller ikke?

Kanskje vil de en dag skjønne at dette tweakhysteriet bare gjør det veldig vanskelig å forstå hva som egentlig anmeldes når en komponent vurderes.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Valentino skrev:
    Var vel Beolab 9?
    De hadde nok ikke riktig kabel i Fidelity.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    KindOfBlue skrev:
    Valentino skrev:
    Den kabelen er altfor tynn, og så koster den bare 250 kroner.

Jeg kjøper mine hos Flashbacksales, bare for å få den gode high-end følelsen. De leverer til NAIM og Quad eiere, så da må det jo være bra!
    Faktisk kan jeg absolutt anbefale Davids produkter, selv til den lave prisen er de fullkomment gjennomførte.
    http://www.flashbacksales.co.uk/
    Kan ikke bruke kablene herfra til Beolab 3 eller 9.
    Må ha 7-din plugg med sammenloddet signal og forsterkerjord for å få det helt støyfritt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Roald skrev:

Mvh Roald

Det kunne jo vært interessant å vite hvorfor du mener dette er eventyr da, Roald......

Vi kan starte med språkbruken som er så malerisk og alltid i store bokstaver, det er i tillegg så fullt av metaforer at man kan lure på om det er hifi-komponenter som blir omtalt.

Så kan man lure på om hifi innehar en lurium-komponent som opphever kjent vitenskap, da denne ofte blir oversett.

Så har vi dette med kabler og betydningen av dem, det er så jeg nesten ikke tror mine egne øyne når jeg ser hva som skrives. Om dere ikke vet det så er det en stående belønning på 1mill $ for personer som kan høre det som ikke kan måles.

En hifi-blekke bør også se seg for god til å drive med hersketeknikker.

Når det hele legges sammen så er det nesten så jeg blir litt lei, lei på vegne av de som er i startgropen når det gjelder musikk og lydkvalitet. Det er alt for få av oss som driver med dette, de fleste med egne surt tjente penger.

At etablerte ”hifi guruer” driver og legitimerer kabelskjarletanner og andre luriumprodukter skuffer alltid like mye.

Mvh Roald

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    At du ikke mener det er forskjell på kabler, får så være. Da kan jeg forstå at et nummer såpass viet kabler er litt i overkant for deg. Min og resten av redaksjonens erfaring er motsatt, som du vel har sett av siste nummer. Men at Fidelity lefler med hersketeknikker, synes jeg er en svært drøy påstand.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Fikk Fidelity i går, har lest gjennom mesteparten. Etter å ha bare å ha forholdt seg til denne tråden om Fidelity, ble jeg ganske positivt overrasket, for å være ærlig. Litt mye om kabler, for all del, men det var jo spesialnummer om kabler, så what the hell. Det er tross alt de som bestemmer hva de vil skrive om. :)

Syns forøvrig det var mindre svulstig språk enn jeg er vant til og syns det var gode artikler. Men, YMMV, for all del.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kjære Impulse, kommer det spesialnummer om rørforsterkere snart?

8)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.229
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva med et nummer helt uten rørforsterkere?

(Valentino tar dekning til folket slutter å lempe KT88 og 300B i hans generelle retning.)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.229
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (Dere kan jo ikke kaste rørgranater! Pingler! ;D)

Hagto skrev:
    Valentino skrev:
    Var vel Beolab 9?
    De hadde nok ikke riktig kabel i Fidelity.
    Kan ha vært Bl9, ja. Jeg ga bladet til min svoger. Om det så var Beolab 9: Hvordan redde den høyttalerens grunnleggende mellomtoneproblemer med en ledning? Beats me.

Nuvel. Det sto ikke i F34.

O

O J

Gjest
    Valentino skrev:

(Valentino tar dekning til folket slutter å lempe KT88 og 300B i hans generelle retning.)

Edit; kommer nok skal du se..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.297
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    O J skrev:
    Valentino skrev:

Edit; kommer nok skal du se..
    Kva med å dedikere eit nummer til 845 og EL34? Då vert det andre bollar, tenkjer eg!

P

Parelius

Gjest
    Valentino skrev:

Må jeg få anbefale Norsk Landbrukstidene!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ikke nødvendigvis null forskjell på kabler, men det er null sammenheng med pris og hva som kan låte best.
    Og uansett er forskjellen så små at det burde være et ikke tema.

Hva kalles dette…?

Selvbestaltende hifi guruer har det til felles med jentefuter at de overdriver egne erfaringer og opplevelser…..

Er det en egen hifi guru skole, eller får dere erfaring på samme måte som oss andre entusiaster.

Eller hva med dette: Vi har i praksis erfart at kabler er like viktig for totallyden i anlegget.... –Om dette gjelder like mye uansett kvalitetsnivå på resten av anlegget….

Alle som ikke hører forskjell har enten dårlig anlegg eventuelt dårlig hørsel.

Så er det stander uttalelsen med målemafiaen, når noen stiller spørsmål med usannsynlige påstander.

Ser at en av testkablene gir en utrolig dybde i musikken…..
    Har test panelet reflektert over hva som skaper illusjonen av dybde i musikken før man skriver noe slikt?

Mvh Roald

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Dette er dine påstander og tolkninger, Roald. Noen er sikkert helt enige. Andre, som meg, har andre erfaringer og andre oppfatninger . Å påstå at mennesker som mener noe annet enn du selv gjør bruker hersketeknikker, er ganske søkt, spør du meg. Jeg kjenner ingen hifi-guruer, så der kan jeg ikke uttale meg.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Skal ikke legge ut kabeltesten igjen (høytalerkabler), men vil gjerne få presisere at Kimber XL og Monocle spillte dårlig sammen med Electrocompaniet sine produkter.

Har også påpekt dette ovenfor Eltek.

Har prøvd de samme kablene her hjemme, og her oppførte de seg helt annerledes. Faktisk, så var de meget bra.

Dette viser vel også hvor viktig parring av kabler og andre produkter kan være/er.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Vel nå er dette hentet rett fra siste nr av Fidelity

Selvbestaltende hifi guruer har det til felles med jentefuter at de overdriver egne erfaringer og opplevelser…..
    Eller hva med dette: Vi har i praksis erfart at kabler er like viktig for totallyden i anlegget...Om dette gjelder like mye uansett kvalitetsnivå på resten av anlegget….

Hva relevans dette har utenom å sette på plass personer som ikke deler deres synspunkt, kan jeg ikke se

Mvh Roald

K

KindOfBlue

Gjest
    Det blir temmelig feil å uttale seg om kabler når lyttingen foregår i to ulike rom, eller? Forskjellene du hørte kan like gjerne skyldes ht/rom.

U

utgatt60135

Gjest
    bjornh skrev:
    [

Mvh. Bjørn
    Brukbar?

Jeg synes det var veldig interessant å lese deres test i forhold til Fidelity sine tester. HiFi & Musik skriver veldig fornuftig og reflektert etter mitt syn. Som de skriver i ingressen om debatten;

"Som alltid ligger sanningen nog mitt emellan.."

Og de skriver;

"Kabelbyte handlar nämlingen mer om att påverka mer finstilta egenskaper som detaljopplösning och mikrodynamikk snarare änn tydlig klangpåverkan. Men allt måste sättas i perspektiv och skillnadar mellan ulika kablar handlar snarere om hundradelar änn de tiondelar av ljudet du kan påverka med att byta signalkälla , ändra högtalarplacering eller byta lysningsrom."

Heia Sverige! Og gleder meg til helgen i Göteborg.

Jeg hadde skrevet testen om mine egne Audience Au 24 slik Fidelity gjorde om jeg hadde vært dritafull 8).

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.659
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    Fint at Fidelity har sjølironi.... ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja, hvems meninger teller til syvende og sist? ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    KindOfBlue skrev:
    Det blir temmelig feil å uttale seg om kabler når lyttingen foregår i to ulike rom, eller? Forskjellene du hørte kan like gjerne skyldes ht/rom.

Ja det kan vi være enige om. Rommet og eventuellt høytaler plasseringen ( innhold i rommet) har mye mere og si, enn eventuellt forskjeller i kabler!

Men her var forskjellen så "enorm" at kablene kom mye bedre til sin rette. Har som sagt tatt dette opp med Eltek, og håper de kjører sølv kabler mot produktene til Electrocompaniet i fremtiden

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.229
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Hehe. Ja, hvems meninger teller til syvende og sist? ;)
    Mine.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

(Følte et steeeerkt behov for litt Spiralis-aksentuering nå, gitt!)

M

musicus

Gjest
    Roald skrev:
    Vel nå er dette hentet rett fra siste nr av Fidelity

Eller hva med dette: Vi har i praksis erfart at kabler er like viktig for totallyden i anlegget...Om dette gjelder like mye uansett kvalitetsnivå på resten av anlegget….

Hva relevans dette har utenom å sette på plass personer som ikke deler deres synspunkt, kan jeg ikke se

Mvh Roald

Synes sammenligningen jentefuter vs hifi guruer var bra jeg...
    Det kan jo kanskje tolkes som en kommentar til personene som alltid vil sette F på plass fordi F ikke alltid deler deres syn på saken igjen, og det er mang en selvbestaltet hifi "guru" her inne som tror mer enn han vet (man har da lest, vettu), i betydningen erfaring og mengde testet utstyr, ikke alltid selvsagt, men gjengs her inne synes å være at jo mindre man faktisk har testet, jo mer og sikrere er man...muligens, ikke!....

mvh

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.659
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Det kan kanskje tolkes som en kommentar til personene som alltid vil sette F på plass fordi F ikke alltid deler deres syn på saken igjen, og det er mang en selvbestaltet hifi "guru" her inne som tror mer enn han vet (man har da lest, vettu), i betydningen erfaring og mengde testet utstyr, ikke alltid selvsagt, men gjengs her inne synes å være at jo mindre man faktisk har testet, jo mer og sikrere er man...muligens, ikke!....

mvh

Men Fidelityfolkene er da selvbestaltede Hi-Fi guruer som god som noen så utsagnet er rimelig tåpelig dersom det ikke skal tas bokstavelig.

M

musicus

Gjest
    Lyngen skrev:
    bjornh skrev:
    [

Mvh. Bjørn
    Brukbar?

Jeg synes det var veldig interessant å lese deres test i forhold til Fidelity sine tester. HiFi & Musik skriver veldig fornuftig og reflektert etter mitt syn. Som de skriver i ingressen om debatten;

"Som alltid ligger sanningen nog mitt emellan.."

Og de skriver;

"Kabelbyte handlar nämlingen mer om att påverka mer finstilta egenskaper som detaljopplösning och mikrodynamikk snarare änn tydlig klangpåverkan. Men allt måste sättas i perspektiv och skillnadar mellan ulika kablar handlar snarere om hundradelar änn de tiondelar av ljudet du kan påverka med att byta signalkälla , ändra högtalarplacering eller byta lysningsrom."

Heia Sverige! Og gleder meg til helgen i Göteborg.

Jeg hadde skrevet testen om mine egne Audience Au 24 slik Fidelity gjorde om jeg hadde vært dritafull 8).
    HiFi & Musik "fornuftig og reflektert"? der fikk jeg problemer med å drikke teen min.....

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.229
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke Hifi & Musik som har powercuber*? Det er da i det minste konkret.

Går det bra med te og åndedrett og slikt, musicus?

*Ikke på kabler altså. Effektforsterkere.

M

musicus

Gjest
    Voff skrev:
    musicus skrev:
    Det kan kanskje tolkes som en kommentar til personene som alltid vil sette F på plass fordi F ikke alltid deler deres syn på saken igjen, og det er mang en selvbestaltet hifi "guru" her inne som tror mer enn han vet (man har da lest, vettu), i betydningen erfaring og mengde testet utstyr, ikke alltid selvsagt, men gjengs her inne synes å være at jo mindre man faktisk har testet, jo mer og sikrere er man...muligens, ikke!....

mvh

Men Fidelityfolkene er da selvbestaltede Hi-Fi guruer som god som noen så utsagnet er rimelig tåpelig dersom det ikke skal tas bokstavelig.
    Er de? har ikke fått den oppfattningen etter å ha lest de fleste av dem fast siden Audio #22. Om ikke du har opphøyd de til det da, selv oppfatter jeg de som en gjeng glade, mer eller mindre, amatører som skriver om sine opplevelser og erfaringer.
    Skulle man tatt alt bokstavelig som skrives, ville man vel hatt større problemer om man tok alt det som skrives på hfs bokstavelig, imho.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn