Jeg må innrømme at det ikke er alltid jeg får lest Fidelity fra perm til perm.
Men denne gangen kan det virke som jeg rekker akkurat det.
Gjennom alle disse Fidelity-trådene har det vært diskusjoner rundt mye og mangt, men svært sjelden rundt konklusjoner i omtaler.
(Joda, det er et par fornøyelige innslag når noen føler seg tråkket på ;D )
Denne gangen må jeg innrømme at jeg reagerer på de kraftige konklusjoner fra Torgnesskar og Vadseth "den enøyde".
Står det ikke her på trykk med to streker under at rørforsterkere er bedre til å gjengi virkeligheten enn transistorbaserte forsterkere?
For å sitere Torgnesskar: "Ikke et øyeblikk for tidlig".
Samtidig med så mange ballespark til transistorbaserte forsterkere at jeg ikke helt kan se hvordan referanseanlegget til Fidelity kan leve videre uten rørforsterker også i effektdelen.
Denne krigen mellom rør og transistor er nesten like underholdende som fotballkamper mellom nærliggende bygder i distriktsnorge. Man nekter å slå seg sammen for å lage ett godt fotballag, men spiller med det man kan raske sammen av old-boys og eldre menn...
Selv har jeg gitt opp å trekke noen konklusjoner basert på rør eller transistor, i alle fall når vi snakker om større effekttrinn. Når det gjelder laveffektsrørforsterkere parret med høyeffektive høyttalere er jeg nærmest frelst. Jeg minnes enn gruppetest for noen år siden hvor det ble ARC og EC mot resten. Altså at ARC og EC låt på en måte, mens resten låt på en annen måte. For ordens skyld: ARC er rør og EC er transistor. Men det var de som låt mest likt.
Det er lett å tro at grunnen til rørforsterkerens overlegne seier skyldes match i referanseanlegget, men med Torgnesskars og Vadseths samlede fartstid i referanseanlegget tror jeg de har mer innsyn enn som så. Nei, dette må skyldes det endelige svaret vi har ventet på!
Det er sannsynligvis få som har hørt denne Rogue og kan uttale seg med tyngde, men kanskje noe tør å gjøre nettopp det?
Det ville vært så forbannet mye mer interessant enn om posten kommer frem i rett tid eller hvor mange skrivefeil det var denne gangen.
Mine egne erfaringer med Rogue en en erfaring alene. Det var i et oppsett med Ontech DAC, TVC preamp (hvor ble det av alt fuzzet rundt disse da?) og med Duelund høyttalere (når man snakker om fuzz... ;D ). Den gangen spilte Rogue for skarpt og tynt og ble mer frempå enn hva godt var. En Mark Levinson ble da koblet opp og jeg ble sjokkert over at det da låt varmere og mer behagelig med sterile Mark Levinson! (som jeg da heller aldri hadde hørt før, men gjort meg opp en mening om etter å ha lest om dem...)
Lurer på om konklusjonen kunne blitt en annen dersom jeg hadde hørt nok med fordommer og øyne?
Nå virker dette sikkert som en intern strid i bladet og at jeg bestrider konklusjonen fra Vadseth og Torgnesskar. Men det er ikke tilfelle, jeg prøver tvert imot å få en fruktbar diskusjon rundt temaet. Det er flere ting i omtalene jeg reagerer på, men det kan vi heller komme tilbake til dersom det blir diskusjon. 8)
Jeg tenker mye: "Ja selvsagt synes dere det, når dere skriver at den låter sånn", men er spent på hva leserne tenker.....
Mvh
Rolf som tenker at siden det regner over hele landet i dag og foppalln er slutt så kanskje det er en god dag for spennende diskusjoner..?