Fidelity nr. 18 er kommet

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Ja snakk om å ta den helt ut.Men jeg forstår ikke hvorfor han må dele lytterom med det lokale trelastlager :)
Slike omgivelser er det vel ingen som vil ha i sin stue, i alle fall ikke den bedre halvdel.I det "ultimative" lytterom finnes det etter hva jeg kan se ingen tepper på gulvene, men i taket derimot...... Dette er stikk motsatt av hva min guru anbefaler... ???

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Med et sånt aktiv filter forsvinner vel det største problemet med å bygge sin egen perfekte high-end høttaler, eller?

Tom-Erik
Det eneste sted hvor man trenger et elektronisk delefiler til den "perfekte" høyttaler er i delingen sub/sidesystem ved ca 80hz. Igjen kan det ikke påpekes nok at da MÅ konstruktøren vite hva han holder på med. ;D

R

Rojoh

Gjest
Jeg prøvde aktiv deling av sub/satelitt for første gang tidlig på 90-tallet. Nå er jeg tilbake i det sporet - ikke uten grunn... ;)

Vi får se om det ikke kan bli en liten "artikkel" etter nyttår, hvor prinsippet blir demonstrert for nøytrale ører.

Mvh. Johan.

R

Rojoh

Gjest
For min egen del har jeg gjort meg opp en mening ang. aktiv deling av satelitt i et sub/satelitt-system. Jeg kommer til å satse på en slik løsning. Jeg er desverre ikke i mål med anlegget ennå: Det gjenstår å finne en passende satelitthøyttaler, og matchende elektronikk. Videre gjenstår det litt arbeid med basskassene. Av den grunn vil nok det aktive delefilteret bli liggende ubrukt de nærmeste dagene/ukene.

Derfor: Hvis det er noen som har lyst til å prøve dette filteret i anlegget, og finne ut av hva all den ståheien gjelder: Send en PM, og et lite utlån kan sikkert ordnes. :)

Som gjennytelse krever jeg at det lages en kort tilbakemelding (gjerne fulgt av noen bilder) av opplevelsen her på HFS.

Ideelt sett har du en ubalansert preamp og effektforsterker. (Evt. en integrert forsterker hvor for- og effektdel kan splittes) Videre har du en brukbar subwoofer og noen greie sidehøyttalere. Anlegget bør helst være sånn noenlunde "tunet" - dvs. at det spiller sånn noenlunde greit slik det står.

Kan selvsagt ikke sende dette filteret rundt i tusen hjem, da jeg før eller siden vil bruke det i mitt eget anlegg. Men at en eller to "utvalgte" får låne det, det går greit. ;)

Hvorfor gjøre dette? Fordi jeg har slik tro på denne måten å sette sammen anlegg på, og kanskje få noen produsenter til å lage litt alternative løsninger...

Som sagt: Er du nysgjerrig på dette, og har et anlegg som passer som forsøkskanin, så send en PM! Filteret veier ikke mye, så jeg kan selvsagt sende det pr. post.

Mvh. Johan.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
1
Hvilket filter er det snakk om? Selvlaget?

Mvh
Karl Erik

R

Rojoh

Gjest
Det er snakk om et LC-Audio delefilter. Selges som "halvveis" selvbygg hos Norsk Audio Teknikk. Koster vel ca. 2000,- hvis jeg ikke husker helt feil.

Mitt filter har delefrekvens ved 100Hz, og det deles med 24dB/oktav.

Derfor er det viktig at aktuelle subwoofere har mulighet til å deles ved 100Hz! Hvis noen er interesserte, så oppgi hvilke utganger/utstyr en har til rådighet. Clouet med dette, er å oppdage effekten av High-Pass deling av satelitt - dvs. å filtrere vekk frekvenser under 100Hz fra sidehøyttaler. Og; det trenger ikke nødvendigvis være snakk om knøttsmå høyttalere... ;D

Mvh. Johan.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Må bare få kommentere ett par småting i det nyeste Fidelity som irriterer meg som analogmann en aldri så liten tanke.

- To forskjellige steder i bladet (og til og med på forsiden!) henvises det til noen digitale dubeditter (les: cd-spillere) som kalles platespiller.
En platespiller er i den alminnelige oppfatningen av ordet en dubeditt som avspiller vinylplater og IKKE 10100011001 (les: cd-plater).

- KV og PDjr hevder også med stor intensitet hatt deres digitale dubetitter er lysår (mitt uttrykk) bedre enn selve det beste som finnes av platespillere  ???
Mulig det, men hvordan kan de vite det når de vitterlig aldri har prøvd det som i dag regnes som det ypperste som finnes innen analogt.

- I tillegg er det jo også et blad totalt blottet for noen som helst artikkler om vinylrelatert stoff.
Det nærmeste man kommer er to bilder av platespillere.....

Til sammen gjør dette at man kan spørre seg om Fidelity har en slags konspirasjon mot analogt gående  ???
Mulig at jeg bare maler fanden på veggen her, men etter å ha registrert ovenstående punkter er det all grunn til å spørre seg om ovenstående bare er tilfeldigheter eller om bladet Fidelity rett og slett har sett seg lei på at enkelte stabeiser fortsatt lever i den "villfarelse" og tror at det analoge medie fortsatt kan konkurrere lydmessig side om side med digitalt.
PDjr sitt syn på platespillere har vel lenge vært kjent for mange av oss (men sikkert ikke for nye lesere av Fidelity), men at KV som redaktør av bladet nå også hiver seg på finner undertegnede aldri så lite betenkelig.
Hva ønsker man å oppnå  ???

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Jens;

- ikke første gangen det annonseres "verdens beste" og perfekt lyd fra den kanten. Bare å antyde verdens beste etter kun å ha spilt over Flatline-kabler er også noe tynt spør du meg.
Men vi får vel gi dem litt slakk og ikke lese som..

Mvh. RS

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Antall liker
90
Med unntagelse for en berettiget klask på lanken for dårlig husk på grunn av høyt fremskredet alderdom (Stavangermesse på Quality Airport), så er jeg stolt over siste nummer av Fidelity. Og takknemlig for at entusiasten RS ikke ruller oss i tjære og aske ved bruk av de fomastelige Vallhalla kablene istedenfor varianter fra Biltema, med eller uten silkestrømper.
Religion; det er hi-fi det!
mvh. KV   ;D
PS: En maskin som avspiller plater må da kunne kalles en platespiller?
DS
PS2: Og hvem er egentlig Gary G? DS2

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
man bruker vel utrykket "verdens beste platespiller" om en cd spiller for å si at denne også er bedre enn de vinylriggene de har hørt? sånn forstod jeg det.

men hva vet vel jeg.

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Antall liker
90
Jeg vil heller si "på nivå med", men samtidig med langt bedre tilførsel av programmateriale pluss muligheter for multikanal. jeg vil for orden skyld nevne at Fidelity har hatt analogstoff i alle minus ett nummer tildligere og at årsaken til at vi ikke hadda noe i nr. 18, simpelthen skyldtes at Gunnar Brekke ikke ble ferdig med sin SME platespiller pluss diverse pickup-tester tidsnok. Hverken redaktøren eller Fidelity har noen religiøs/poltisk agenda når det gjelder signalkilde, kabler, fortserkerteknologi eller andre ting. Vi beskriver bare etter beste evne det vi selv hører i en mest mulig relevant sammenheng.
KV

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Jo da, det har kommet.
Og jo mer jeg leser i det lille som egentlig står, jo sikrere blir jeg på at dette skvaldret ikke er noe for meg.

Det -- er nå min personlige mening da.
Enig med deg! Det blir veldig mye bla, bla, og jeg er også enig med Paal Sveum som med sitt leserbrev i bladet kom med betraktninger som jeg kjenner meg igjen i.
Savner også artikler som engasjerer og som gjør at jeg får lyst til å lese bladet flere ganger. Syns også PS beskrev godt det om stimulans og å tilføre virkelige ideer.
Etter hvert kjenner vi smaken og interessen til skribentene i bladet. Og begeistringen er jo også der, særlig etter alt skrytet de får, velfortjent.
Men, nå vet jeg at jeg tramper i salaten (igjen), men det blir litt som en gjeng med unger som får julepresanger 8 ganger i året.

Syns at artikkelen om elektronisk delefilter er bra, men det må da gå an å lage en slags oversikt over hva som fins. Ikke alle, noen og hvor de er å få tak, hva som passer til hvilke høyttaler(typer), osv. Det at Petter Dale jr. har et filter til NOK 45.000,- er greitt. Han har pengene. Men hva med oss som hele tiden må vurdere hva vi skal investere i neste gang. Det fins en del byggesett, hvilke er bra og hva skal en se etter og hva skal en unngå.

Når det gjelder høyttalere: veldig gode beskrivelser av lyd og inntrykk. Men savner mye mer konkret på HVA som kan gjøres bedre. Forventer ikke at Fidelity skal plukke ut delefilteret til hvert eksemplar. Men jeg regner med at de har så mye ballast og teori innabords at de kan komme med ting vi amatører også kan bruke i det vi pusler med.

Ok, skal slutte nå. Regner med å få 'kjeft' igjen av Knut V. Men, tro meg, jeg sier dissen tingene i beste mening og i ren fortvilelse fordi jeg så gjerne vil at Fidelity skal være et blad som ikke bare tar seg pent ut og som en ikke blir lei bare etter noen minutters lesing.

Hilsen
PeterD

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Sammenlignet med den sjikane og (noen ganger berettiget) kritikk som John Atkinson & co i Stereophile blir utsatt for på Audio Asylum - Critic's Corner, sover nok Knut & co godt om natten med den flaue vinden her på sentralen.

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Antall liker
90
Kjeft? hva, hvem, hvor? :eek:

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Flau vind?
Høres ut som om du syns det er for mildt her borte?

Trodde det var et av poengene i en forholdsvis sivilisert verden at vi kunne bruke utrykk som dekket saken men ikke dro opp hele grasrota. Og som forhåpentlig var konstuktive? Eller har jeg misforstått noe?

Hadde vært fint å høre om andres mening så vi kom videre.......... (ellers er jeg redd vi blir gående rundt grøten).

Hilsen
PeterD

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Ja, det er en flau vind sammenlignet med debattene om Stereophile på Audio Asylum, for det var den jeg sammenlignet, men nå blander ikke Knut politikk og hifi slik John Atkinson gjorde.

Jeg har ikke skrevet at kritikken mot Fidelity ikke er konstruktiv. Det er den ofte.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.258
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg måtte bare kjøpe fidelity denne gangen. Petter Dale
skriver interessant og begripelig. Ellers er det mye som før. Et merkelig språk og mye feil. Er det forbud mot
stavekontroll i redaksjonen? Jeg savner fortsatt mer teknisk informasjon om produktene som omtales. Sett av noen linjer til dette på bekostning av ubegripelig snikk-snakk.

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Jeg måtte bare kjøpe fidelity denne gangen. Petter Dale
skriver interessant og begripelig. Ellers er det mye som før. .
Det var sånn jeg følte det også, 'bare må ha det'! Men så blir jeg litt skuffet da. De siste sidene i bladet lover så godt, og så detter det litt sammen liksom.
Hadde store forventninger til aktiv deling siden jeg har tenkt på det samme lenge og skal gjøre noe med det i nærmeste framtid.
Men hva med bruk av andre medier som lydkilde? Slik som mange her på HS har vært inne på: (HT)PC, lydkort, (trådløs) overføring, flere råd om akustikk (som sannsynligvis er den den faktoren som har størst påvirkning på lytteforholdene). Begynte å kjøpe HF igjen da de tok opp dette.
Danske HF har turt å gå inn på bruk av PC i HiFi-sammenheng, enda den satt langt inne. Tenk om alle begynte å bruke med lagring på harddisken! Plutselig forsvant alle CD/DVD og HD-DVD/BlueRay var noe vi bare leste om og aldri så noe til.

Jeg vet at det er mange ønsker og tanker Fidelity må og skal ta hensyn til. Vi er en sammensatt gruppe individer som varierer våre ønsker i tråd med det som opptar oss mest akkurat nå. Men tror det er viktig at Fidelity forsøker å kikke litt inn i glasskula, og ikke bare konsentrerer seg om det som er aktuelt her og nå.

Kanskje Fidelity trenger en forslagskasse (kan jo legges i HS som en egen rubrikk under Forum)?

howie

Medlem
Ble medlem
13.12.2002
Antall liker
0
Morsom artikkel fra Petter Dale Jr., kan dette trigge tester av flere aktive høyttalere?

ATC scm150 pro fikk jo glitrende omtaler i for eksempel HiFi Choice (selv om disse gutta nok er minst like vennlig innstilt overfor britisk utstyr som norsk hifi-presse er for norske produkter).

HiFi-julehilsner fra lykkelig aktiv eier.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
PS: En maskin som avspiller plater må da kunne kalles en platespiller?
Tja, mulig du har rett men synes allikevel det er svært betenkelig at Fidelity som et fagblad skal gå foran og utvanne betydningen av innarbeidede ord og uttrykk.

Hvis man skal fortsette tankegangen din her så kan man da også kalle en laserdiskspiller en platespiller.
Og hva med en harddisk. Den spiller vel også av plater?

Og hva ender man så opp?
Jo at ordet platespiller helt mister sin betydning ettersom man ikke lenger aner hva det refereres til.
Er dette et ønske fra Fidelity redaksjonen?

Ber derfor om forståelse for at jeg tar opp denne saken som i første omgang nok kan oppleves som rent flisespikkeri.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg savner fortsatt mer teknisk informasjon om produktene som omtales. Sett av noen linjer til dette på bekostning av ubegripelig snikk-snakk.
Henger meg på denne.
Hva med ett par små bokser i hver test hvor den ene tar for seg tekniske spesifikasjoner og den andre hvilke utstyr "dingsen" ble testet sammen med?

P

Petter_Dale_jr

Gjest
Vi følger opp temaet med aktiv drift i kommende Fidelity utgivelser, med bl.a. test av aktive høyttalere fra Linn.

Personlig har jeg også klokketro på HD basert avspilling av CD. Da kan vi VIRKELIG ta ut potensialet i Red book standarden, og det til en brøkdel av prisen på dagens high-end CD-kombinasjoner. (Det blir trolig en high-end revolusjon på linje med hva mp3/iPod har gjort for massemarkedet). -Skal være med på et prosjekt sammen med Leif Christensen nå i vinter. Forhåpentligvis kan det ende i en artikkel i Fidelity.

Romjulshilsen
Petter

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.258
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Siden Petter Dale har fått fortjent oppmerksomhet og har lovet å fortsette, har jeg et ønske: Skriv litt mer om hvordan denne delingen foregår. Så skal jeg være litt stygg: Hvordan kan en slik liten "blikk-box" gjøre susen? Som ikke veier til mer enn 12.50 i porto? Ofte trekkes kilo fram i omtaler som det mest vesentlige. Jeg bare undrer.......

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.476
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei igjen!
Siden Petter har meldt seg på denne tråden, så:

Petter har du hatt EMM LABS riggen hjemme...?

Mvh
OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
box med tekniske facts og resten av testsystemet er en glitrende ide.
kanskje en slags mal for ingredienser som MÅ være med i alle testene.
mine språk-kommentarer er vel kjent.
IMO
Mvh
Leif

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Med et sånt aktiv filter forsvinner vel det største problemet med å bygge sin egen perfekte high-end høttaler, eller?

Tom-Erik
Nei, også her må filteret spesifiseres til den aktuelle konstruksjonen. Et delefilter gjør i de fleste tilfeller andre ting i tillegg til den rene delingen. Det vil som regel også fungere som en equalizer i forhold til baffelstep og ulinjær frekvensgang på elementene, samt være dimensjonert i forhold til disses naturlige fall feks 6.5" enhetenes fall over 3-4KHz.

Å tro at man uten videre kan erstatte et vanlig delefilter med et aktivt filter er en utopi. G. Brekke er vel innom dette temaet i den 2.5 veis aktive konstruksjonen han presenterte for en stund siden. Kanskje P. Dale kunne problematisert artikkelen sin litt mer?

A

Affa

Gjest
Dette ble mitt siste Fidelity. Bladet  har blitt så forutsigbart at man like gjerne kan lese gamle blader om og om igjen.  Like spennende som Martin Kolberg, like faktaorientert som Øystein Djupedal.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
En av de beste utgavene på lenge. Stor spennvidde i testene (litt lite vinyl, men la gå), gode artikler og ikke minst: meget, meget bra musikkstoff! Portrettintervjuet med Leven var velskrevet og interessant, motiverte meg til å dykke dypere i mannens produksjon. Go Myrvold!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Dette ble mitt siste Fidelity. Bladet  har blitt så forutsigbart at man like gjerne kan lese gamle blader om og om igjen.  Like spennende som Martin Kolberg, like faktaorientert som Øystein Djupedal.
tilbøyelig til å være enig.
satt på jobben og kjedet meg i romjula: måtte bare ha et eller annet å lese på og kjøpte i ren desperasjon Fidelity i narvesen her på brygga.Underholdningverdien holdt meg untatt musikkdelen opptatt i 20 25min.har ikke engang giddet å ta det med hjem.
sukk!
IMO
Mvh
Leif

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Antall liker
90
Det beste som har stått i Fidelity, kanskje det eneste virkelig bra, er vel artikkelen om han Trykk-Leif i nr. 1. ;D
KV

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Dette ble mitt siste Fidelity. Bladet har blitt så forutsigbart at man like gjerne kan lese gamle blader om og om igjen. Like spennende som Martin Kolberg, like faktaorientert som Øystein Djupedal.
Til Affa og andre som mener Fidelity er blitt så forutsigbart, kan dere ikke komme med tips til hvordan dere helst ville sett innholdsfortegnelsen i en vellykket utgave? Kanskje redaksjonen kan få noen ideer av det...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.258
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dersom redaktøren gjør en enkel sortering og prioritering ut i fra alle innlegg som angår fidelity, blir det fort mye bedre. Lovte han ikke å gjøre det for noen utgaver siden?
Forklaringen på en stor del av misnøyen og kritikken kan være ganske enkel: fidelity har ikke noe med selve teknikken å gjøre. Kun lyden. Dersom min antagelse er rett, er innholdet helt i tråd med forutsetningene. Det blir bare så drepende kjedelig, uinteressant og ofte ubegripelig. I for stor grad. Noen vil ha det slik. Andre ikke. Flertallet vinner. Helt rettferdig egentlig.

B

bamsemann

Gjest
Fidelity nr 18 er ganske kjedelig... Syns Petter Dale skulle hørt på kameraten sin, så hadde han sluppet unna masse frustrerende timer og kunne spillt god musikk isteden.

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Antall liker
90
FIDELITY og hifisentralen

Hvis man mener at jeg har lovet å ta hensyn til ALLE innlegg på hi-fi sentralen, må vel det være en misforståelse. Jeg har derimot lovet i størst mulig grad å vurdere innleggene på disse sider for å skape et best mulig blad, og har   i betydelig grad gjort nettopp dette.

Vær likevel klar over at den sedvanlige kritikken på disse lenkene kommer på tampen av en stort sett entuasiastisk mottagelse og representerer etter det jeg kan se svært få personer. At enkelte supertekniske high-endere opplever at bladet ikke er spesiallaget for dem, burde ikke sjokkere noen. Det markedet er altfor smalt selv i betydelig større markeder enn vårt.
At noen ikke synes Fidelity er godt nok, må vi selvsagt tåle.  :eek:
Til alle ønsker jeg uansett et Godt Nytt År, med eller uten Fidelity!
mvh
Knut Vadseth,red.
;D

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
354
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Fidelity nr 18 er ganske kjedelig... Syns Petter Dale skulle hørt på kameraten sin, så hadde han sluppet unna masse frustrerende timer og kunne spillt god musikk isteden.

Rollingonthefloorlaughingmyassof! ;D
Men da hadde vi ikke fått den siste artikkelen fra ham.
Og han hadde vel blitt sprø av bare å ha justert på tømmeret i veggen siden 2003?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Og endt opp med et dårligere resultat enn det han har nå!

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Dersom redaktøren gjør en enkel sortering og prioritering ut i fra alle innlegg som angår fidelity, blir det fort mye bedre. Lovte han ikke å gjøre det for noen utgaver siden?
Forklaringen på en stor del av misnøyen og kritikken kan være ganske enkel: fidelity har ikke noe med selve teknikken å gjøre. Kun lyden. Dersom min antagelse er rett, er innholdet helt i tråd med forutsetningene. Det blir bare så drepende kjedelig, uinteressant og ofte ubegripelig. I for stor grad. Noen vil ha det slik. Andre ikke. Flertallet vinner. Helt rettferdig egentlig.

Men representerer de få kritiske innleggene på dette forum et gjennomsnitt av flertallets meninger om bladet?

Er nok mange som er fornøyd med fidelity som ikke bruker tid på å skrive leserinnlegg her...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.253
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
FIDELITY og hifisentralen

Hvis man mener at jeg har lovet å ta hensyn til ALLE innlegg på hi-fi sentralen, må vel det være en misforståelse. Jeg har derimot lovet i størst mulig grad å vurdere innleggene på disse sider for å skape et best mulig blad, og har   i betydelig grad gjort nettopp dette.

Vær likevel klar over at den sedvanlige kritikken på disse lenkene kommer på tampen av en stort sett entuasiastisk mottagelse og representerer etter det jeg kan se svært få personer. At enkelte supertekniske high-endere opplever at bladet ikke er spesiallaget for dem, burde ikke sjokkere noen. Det markedet er altfor smalt selv i betydelig større markeder enn vårt.
At noen ikke synes Fidelity er godt nok, må vi selvsagt tåle.  :eek:
Til alle ønsker jeg uansett et Godt Nytt År, med eller uten Fidelity!
mvh
Knut Vadseth,red.
;D
Jeg for min del gjentar mine betraktninger og ønsker i forbindelse med Fidelity no17, da ingen endring er å spore:

Her kommer noen greie og redelige innspill fra meg:

1. Mindre ”billedporno”
2. Mer målinger (*)
3. Flere ”hjemme hos” reportasjer
4. Flere lærerike DIY-prosjekter gjerne som går over flere numre
5. Være mer etterrettelige når det fastslåes at akkurat denne modellen er mye bedre enn forrige modell (hva eksakt er forbedret)
6. Minimaliser ”keiserens nye klær” effekten

* Målinger gir ikke nødvendigvis direkte info om lydkvalitet. Men som et viktig supplement til kvalifisert synsning vil målinger gi info om hvilket utstyr som kan passe sammen. Det vil også langt på vei kunne forklare hvorfor for eksempel en forsterker spiller supert på en type høyttalere men elendig på en annen høyttaler. Målinger av høyttalere vil også gi viktig info om hvilke høyttalere som passer til forskjellige lytte-rom osv. Målinger vil også i en viss grad avsløre produsenter som ikke holder hva de lover!

Jeg skjønner at balansegangen mellom å omtale produkter fra forhandlere på en respektfull måte – og det å måtte ”slakte” et produkt uten å miste kontakten med forhandleren, kan være vanskelig. Med mer måling og objektiv testing vil evt. en ”slakt” lettere kunne forsvares…
En siste bønn: Tvihold på ”-Hauk” og gi vedkommende lønnspålegg!

Kabeldrageren

Topp Bunn