Mener ikke du, Kvålsvoll,at det ikke er forskjell på forsterkere? Jeg bare lurer.
Det er selvsagt forskjell på forsterkere.
Men det viser seg at det er veldig vanskelig å skille mellom forsterkere som har god kvalitet og brukes godt innenfor grensene for ytelsen effektmessig.
Det skyldes at alle bidrag til lyden er så små at de faller utenfor det som er mulig å registrere med hørselen.
Jeg gjorde en test for å påvise forskjeller relatert til forvrengningen i forsterkere.
Jeg klarer å høre forskjell på forsterkerene ved å bruke testtoner som signal, men med musikk så ble det verre.
Musikk inneholder allerede overtoner og har innhold over et bredt frekvensspekter, slik at veldig små bidrag blir maskert.
Med enkle testtoner så er det mye lettere å avsløre ulyder, fordi disse ikke er maskert av andre lyder, og testtoner har ikke overtoner.
Når forsterkeren presses utover sin yteevne og klipper, så er det imidlertid lett å høre at noe skjer med lyden.
Og her er det også forskjell på hvordan forsterkere høres ut - noen klipper veldig soft, og gir kanskje mer et slags bidrag som kan oppfattes som mere snert og dynamikk i lyden, mens andre klipper skarpt og gir veldig hørbare ulyder som ikke låter fint.