Fidelity...tilbake i mai!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har sjølvsagt rett, Hufsefrukt. Agnostikk er eit standpunkt som går på at du ikkje uttalar deg om ting som ikkje kan sansast/erfarast.
Men det må også tenkjast på korrelasjon og signifikans, så vel som placebo og faktiske sanseinntrykk.
Ting er ikkje enkle. Sjølv om dei burde vere det....

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.604
...
Jeg var vel ikke spesielt komfortabel under den omtalen du siterer heller, men akter ikke gå mer i detalj omkring det der.

Jeg lover med dette at dersom jeg skulle komme til å mene noe på trykk om kabler heretter, så skal jeg f... meg ha noe rimelig håndfast å hekte det på. Men igjen, jeg har ingen holdninger til hva andre medlemmer av redaksjonen måtte mene om temaet, det er trykkefrihet i dette landet.

Mvh
Håkon Rognlien
Fair enough og velkommen til virkelighetens verden...

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Denne tråden begynte med en god nyhet og forfriskende, positiv forventning. Audioentusiaster med bred erfaring vil nysatse i full skala på å skrive om lydprodukter og musikk. Siden HFS av redaktøren er definert som "et audiofilt samlingspunkt", skulle en tro at både tema og budskap skulle være midt i blinken.

Meningsmangfold er bra. Skribentene i Fidelity støtter dette prinsippet fullt ut, det jeg vet, og noen av dem har praktisert det på HFS. Sammen med andre entusiaster har de vært med på å skape betydelig HFS-trivsel gjennom mange år. Så langt i denne tråden tegner det til at nye og kreative audiofile krefter kan få mer spalteplass: DIY-lokomotivene flytter grenser ved å gjøre, dele og hjelpe.

Derfor synes jeg alle som skriver her, bør besinne seg på å støtte og styrke entusiasmen. Ut med skral folkeskikk og surmuling, inn med noe konstruktivt.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
Her er eksempel på objektiv testing:
Ern?ringstest: Det sunneste sjokoladep?legget - tema - Dagbladet.no

Overført til rørforsterkere, vil man altså sjekke utgangseffekt og forvrengning, og dermed er saken avgjort.

Audio Note Meishu: Lav utgangseffekt, mye forvrengning, terningkast 1

Rogue Audio M-180: Høy utgangseffekt, moderat forvrengning, terningkast 4

Tru'kke det der er hele sannheten, egentlig. ;)

Mvh
Håkon Rognlien

A

ANM

Gjest
Ern�ringstest: Det sunneste sjokoladep�legget - tema - Dagbladet.no

Overført til rørforsterkere, vil man altså sjekke utgangseffekt og forvrengning, og dermed er saken avgjort.

Mvh
Håkon Rognlien
Ja, du er nå en skøyer Håkon! Sikker på at du syntes den vitsen virket morsommere før du så den ferdig forfattet. O0

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.154
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Blir som å si at alkoholfri vin ALLTID er beste alternativ uansett om man må velge med eller uten, da du ikke blir drita og får hengehue dagen etter.:cool:

Forøvrig gleder jeg meg til å se skribleriet til guttaboys igjen, lystig lesning på sene kvelder.
Håper det varer en stund.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Blir spennende når dere kommer ut med stoffet. Leserne av gamle Fidelity har endret seg en smule siden bladet var i papirformat. Gleder meg til å se det første nummeret i mai.

8

8x12_TOM

Gjest
Enig med HCS her. Var også en tid tilbake en ivrig leser av Fidelity. Håper innholdet følger tiden.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Med fare for å stille et spørsmål hvor jeg lett kan få helt forskjellige svar fra alle jeg spør, hvordan mener dere ting har forandret seg?
Og hva legger du i å "følge tiden", 8x12?

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Evidens /empirisk basert entusiasme blir aldri feil. Så enkelt. Så får en lese, når tiden er der, om dette etterfølges. Eller det blir det ene.

8

8x12_TOM

Gjest
Med fare for å stille et spørsmål hvor jeg lett kan få helt forskjellige svar fra alle jeg spør, hvordan mener dere ting har forandret seg?
Stikkord som DSP akustikk,diy og aktiv deling er områder som har utviklet seg vesentlig siden Fidelity sluttet. Tror det er viktig å få med en god slump med dette også, hvis dere vil spenne vidt - la oss si 30%:)
Dere har jo alltid vist interesse for top notch, og det er faktisk mye av det i oppsett basert på stikkordene mine.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
Stikkord som DSP akustikk,diy og aktiv deling er områder som har utviklet seg vesentlig siden Fidelity sluttet. Tror det er viktig å få med en god slump med dette også, hvis dere vil spenne vidt - la oss si 30%:)
Dere har jo alltid vist interesse for top notch, og det er faktisk mye av det i oppsett basert på stikkordene mine.

Artig å lese om dette og har hatt en del DIY selv, men det blir nok for de få og sære da det er vanskelig for folk flest å få til mye bra her. Aktiv deling er også interessant, men er vel fortsatt forbeholdt datanerder. Om det kommer en "plug and play" boks som kan settes inn i systemet så er jeg med, om jeg får råd til en DP ekstra

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
Ern�ringstest: Det sunneste sjokoladep�legget - tema - Dagbladet.no

Mvh
Håkon Rognlien
Ja, du er nå en skøyer Håkon! Sikker på at du syntes den vitsen virket morsommere før du så den ferdig forfattet. O0

Ha, ha! Du er en artig og positiv skrue

8

8x12_TOM

Gjest

Artig å lese om dette og har hatt en del DIY selv, men det blir nok for de få og sære da det er vanskelig for folk flest å få til mye bra her. Aktiv deling er også interessant, men er vel fortsatt forbeholdt datanerder. Om det kommer en "plug and play" boks som kan settes inn i systemet så er jeg med, om jeg får råd til en DP ekstra
Jeg har holdt på med aktiv deling i noen år nå og må vel regnes for kanskje en av de ti dummeste på data her til lands.
Tok vel litt godt i med 30% men det hadde vært hyggelig med noe innhold som omhandlet slike oppsett og så sære folk

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hovedpoenget er vel at den jevne leser har et høyere kunnskapsnivå ifht ulike løsninger i dag enn for bare noen få år siden. Dette da det leses mer på nett ifht ulike kombinasjoner av løsninger. Slik sett kreves det mer av skribent enn en forlengelse av markedsføring fra produsenten. Noe som og er temmelig kjedelig. Så håper Fidelity ikke bare vil si "hva" produktet er med passende ord-sminke, men og kan si noe om "hvorfor". Noe jeg velger å tro, til det motsatte er bevist, at de er kapable til.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850

Jeg har holdt på med aktiv deling i noen år nå og må vel regnes for kanskje en av de ti dummeste på data her til lands.
Tok vel litt godt i med 30% men det hadde vært hyggelig med noe innhold som omhandlet slike oppsett og så sære folk
Det kan jo slås sammen med hjemmebesøk til de som har slike system

• Liker
Reaksjoner: HCS

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Rent generelt; Når det gjelder forslag til innholdsfordeling så blir alltid dette en balansegang mellom egoer som skal tilfredstilles/kjepphester man skal ri) og hva som fenger den gemene hop.
Det vil alltid være slik at når man har sett den eneste sanne vei, så blir det uforståelig at andre ikke har oppdaget det samme :rolleyes:
Jeg er selvsagt unntaket som bekrefter regelen.....:cool:

M

MusicBear

Gjest
Jeg er ikke bare i samme gruppe - de ti dummeste i landet på data - men hater maskiner laget med utgangspunkt i operativsystemer som fordrer personlig interesse av bruker fremfor at de hjelper en stakkar. Nok om det...

Elektronisk deling. Noen mener jo det ikke låter bedre med dette. Et intervju (besøk?) med en fra hver leir hadde vært interessant. Før man evt. konstaterer at eletronisk deling er så mye bedre.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Jeg er ikke bare i samme gruppe - de ti dummeste i landet på data - men hater maskiner laget med utgangspunkt i operativsystemer som fordrer personlig interesse av bruker fremfor at de hjelper en stakkar. Nok om det...
Jeg mener å ha en del peiling på 'data' men er like forbannet som deg mhp. mangler og problemer relatert til PC-basert musikk!
Håper det var en form for trøst, så får vi se hvordan Fidelity redaksjonen håndterer strømming.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Det ville overraske meg om plutselig fokuset skulle endres til måleteknikk, specs, mm.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.604
Du kan jo begynne her:

Øyvind Kvålsvoll (Norsk versjon): Lyd i 2015 - En oppsummering av trender
En grei oppsummering det der. Det finnes fortsatt en og annen løk som prøver å gjøre lyd så mystisk som mulig, som i fullt alvor mener at det er viktig å fokusere på passive komponenter og har angst for alt som er oppfunnet etter 1990. Det er dog en utdøende rase takket være Internett.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
For noen en grei forklaring, for andre en overforenkling så det holder ;)
Du kan jo begynne her:

Øyvind Kvålsvoll (Norsk versjon): Lyd i 2015 - En oppsummering av trender
En grei oppsummering det der. Det finnes fortsatt en og annen løk som prøver å gjøre lyd så mystisk som mulig, som i fullt alvor mener at det er viktig å fokusere på passive komponenter og har angst for alt som er oppfunnet etter 1990. Det er dog en utdøende rase takket være Internett.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.154
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

Nå må du f.. mæ ta deg en bolle;)
Kan ikke en dritt (i forhold til de fleste) om data, men jeg har visselig en av de mest avanserte dsp boksene som finnes i racket hjemme. Og den blir værende for å si det sånn. At folk ikke skjønner viktigheten av å kunne kontrollere/temme/stemme systemet sitt får stå for demses regning:)

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Mener ikke du, Kvålsvoll,at det ikke er forskjell på forsterkere? Jeg bare lurer.
Det er selvsagt forskjell på forsterkere.
Men det viser seg at det er veldig vanskelig å skille mellom forsterkere som har god kvalitet og brukes godt innenfor grensene for ytelsen effektmessig.
Det skyldes at alle bidrag til lyden er så små at de faller utenfor det som er mulig å registrere med hørselen.

Jeg gjorde en test for å påvise forskjeller relatert til forvrengningen i forsterkere.
Jeg klarer å høre forskjell på forsterkerene ved å bruke testtoner som signal, men med musikk så ble det verre.
Musikk inneholder allerede overtoner og har innhold over et bredt frekvensspekter, slik at veldig små bidrag blir maskert.
Med enkle testtoner så er det mye lettere å avsløre ulyder, fordi disse ikke er maskert av andre lyder, og testtoner har ikke overtoner.

Når forsterkeren presses utover sin yteevne og klipper, så er det imidlertid lett å høre at noe skjer med lyden.
Og her er det også forskjell på hvordan forsterkere høres ut - noen klipper veldig soft, og gir kanskje mer et slags bidrag som kan oppfattes som mere snert og dynamikk i lyden, mens andre klipper skarpt og gir veldig hørbare ulyder som ikke låter fint.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.586
Torget vurderinger
23

Elektronisk deling. Noen mener jo det ikke låter bedre med dette. Et intervju (besøk?) med en fra hver leir hadde vært interessant. Før man evt. konstaterer at eletronisk deling er så mye bedre.
Aktive systemer med elektronisk deling er ikke så mye bedre - det er en helt annen idrettsgren dersom en er ute etter mest mulig troverdighet og tilnærmet realistisk kapasitet. Bare det å avlaste i bassen utgjør en kollosal forskjell. Dersom det gjøres riktig selvsagt. Alt kan jo kåles til.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Så du mener at om ikke du hører forskell på forsterkere, eller finner det vanskelig, så er det altså ikke forskjell??

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.604
De slemmeste ordenei fidelitys og lignende blekkers vokabular er "ingen hørbar forskjell". Ord så stygge at de aldri har blitt ytret.

Forslag til øvelse: les en oppgraderingsvisrorie baklengs. Vurder så sannsynligheten for at anlegget i det hele spilte noe som var gjennkjennbart som musikk i utgangspunktet dersom beskrivelsen av oppgraderingene var korrekte.

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Den jevne entusiast med kun Fidelity ol som kunnskapsballast tror det hviler noe magisk over disse forskjellige boksene og at det kun er øret som kan bedømme dette. De av oss med litt dypere forståelse kan forutse egenskapene basert på noen nøkkelparametere. Ingen magi!

Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
De slemmeste ordenei fidelitys og lignende blekkers vokabular er "ingen hørbar forskjell". Ord så stygge at de aldri har blitt ytret.

Forslag til øvelse: les en oppgraderingsvisrorie baklengs. Vurder så sannsynligheten for at anlegget i det hele spilte noe som var gjennkjennbart som musikk i utgangspunktet dersom beskrivelsen av oppgraderingene var korrekte.
I noen leire er annerledes alltid bedre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa. Ordene har vært ytret. Jeg mener å huske at Vidar Mørch skrev akkurat det om Shaktisteiner eller hva de het, sånne dingser til å legge oppå CD-spillere og forsterkere i alle fall.

Men et visst underforbuk? Det mistenker jeg. :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hvilke nøkkelparametre er dette? Jeg har lyttet og testet enormt mye utstyr gjennom årene og har ennå til gode å se at forskjeller/likheter kan kokes ned til noen få nøkkelparametre...
Den jevne entusiast med kun Fidelity ol som kunnskapsballast tror det hviler noe magisk over disse forskjellige boksene og at det kun er øret som kan bedømme dette. De av oss med litt dypere forståelse kan forutse egenskapene basert på noen nøkkelparametere. Ingen magi!

Topp Bunn