Fikse Thorens td 318 (Trenger sårt hjelp...!)

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Poster denne tråden her også.. står på AVforum..

Fikk en Thorens TD 318 av BGuarden på avforum, siden han skulle flytte nord over..

Mangler rem, samt en eller annen fjør? pluss L & R utgangen ikke er helt som den skal være.. Enkelt spørsmål.. Lønner det seg å fikse den, eller bør jeg se etter en annen spiller. Ønsker meg voldsomt å teste gamle vinylplater.. Har heller ikke RIAA..

Koster det mye å fikse slike ting?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Re: Fikse Thorens td 318

Poster denne tråden her også.. står på AVforum..

Fikk en Thorens TD 318 av BGuarden på avforum, siden han skulle flytte nord over..

Mangler rem, samt en eller annen fjør? pluss L & R utgangen ikke er helt som den skal være.. Enkelt spørsmål.. Lønner det seg å fikse den, eller bør jeg se etter en annen spiller. Ønsker meg voldsomt å teste gamle vinylplater.. Har heller ikke RIAA..

Koster det mye å fikse slike ting?
Fra det ene forumet til det andre.........
Råder deg også til å poste på dette forumet:http://www.alternativaudio.com/forum/portal.php

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.625
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7

Kan bli en bra spiller dette.

Reim og eventuellt pick up kan skaffes fra www.lpgear.com
Audio teknika 440mla har fått kjempe omtale på diverse nettsider
og koster bare ca 85$ på tilbud, har 2 selv.
Kan være litt myk i opphenget for armens effektive masse på 12.5 - 14gr
Finnes sikkert nærmere også.
Ta en titt på www.thorens-info.de for masse info og til
identifisering om dette er en mk1, mk2 eller mk3
Tuning tips på www.theanalogdept.com.
lykke til
Hilsen
Habicht

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Har en AT 440 ml som jeg hadde tenkt å bruke som "festpickup". Den har vært montert på armen en eneste gang, og er, bokstavelig talt, ikke innspilt.
Hvis du er interessert i å overta den, send meg en PM.
mvh

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.625
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7

Dette er en mk 1 med en tp 21 arm, effektiv masse
12,5 gr. ser ut som den har en ortofon om montert.
De billigere av disse kan oppgraderes med nåler fra de mer kostbare.
NB. AT 440ml er foregangeren til 440mla som skal vist være
en del mer homogen over hele frekvensområdet.
Noen mente 440ml kunne væer litt spiss i toppen.
Fin spiller.

mvh

habicht

K

kbwh

Gjest

Ortofon OM er blitt Super OM nå, med forbedret linearitet i spoler og slikt. Det er vel 500 kroner for selve huset i disse pickupene, så det kan jo ha noe for seg å kjøpe en ny Super OM 20 eller 30. I denne armen bør nok disse pickupene brukes uten det 2,5g loddet som man kan legge i.

Jeg får mimrefot av bildet. En studiekamerat hadde en 318 mk. I. Det er snart 20 år siden.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Dette er ett bilde hentet fra nettet, har en annen pickup på den jeg har.. skal ta bilder fra min snart..
Hvordan kan jeg laste opp bilder å legge de ut på hfs?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Hvordan er denne spilleren, kan den ha potensiale til å låte bra.. Hva slags RIAA bør jeg velge til den, som er bra men ikke dyr.. Kan godt kjøpe brukt også..

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0

Hvordan er denne spilleren, kan den ha potensiale til å låte bra.. Hva slags RIAA bør jeg velge til den, som er bra men ikke dyr.. Kan godt kjøpe brukt også..
Hvis motoren er i orden, kan du få deg en hyggelig spiller som varer lenge. Ny rem og ny kabel fra kabinettet er en fordel. TP21-armen er ikke fantastisk, men gjør en grei jobb med en rimelig MM-pickup fra f.eks Audio Technica, Ortofon eller Goldring. Jeg ville ikke spandert mer enn maks 1.000 til 1500 kroner på pickup.

Et greit, nytt RIAA-trinn fra f.eks Goldring, Vincent eller Project koster rundt en tusenlapp, styr unna de rimeligste variantene. Du kan også ha flaks å finne noe på bruktmarkedet, men det er ikke akkurat flust med rimelige RIAA-trinn til salgs brukt.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Da får man i hvert fall anbefalt en Shure pickup med en nos-nål.

Jeg synes det grenser til det ufine å anbefale et annet forum når det finnes mer enn nok kompetanse til å svare her.
Av og til så liker jeg faktisk å være i grenseland til det ufine...........

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0

Av og til så liker jeg faktisk å være i grenseland til det ufine...........
Hver sin lyst, men det virker da litt toskete å undergrave et forum hvor du har mer enn 1000 innlegg. Eller skal vi kalle det manglende folkeskikk?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Har kommet hjem, men tomt batteri på kamera.. så jeg brukte mobilen.. håper det holder.. Hadde rett ikke samme pickup, da jeg ikke har noen i det hele tatt..

To bilder.. Håper det kan bli bra engang.. Har heller ikke noe til strømmen på denne hvor kan jeg få tak i det?

og denne

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Hver sin lyst, men det virker da litt toskete å undergrave et forum hvor du har mer enn 1000 innlegg. Eller skal vi kalle det manglende folkeskikk?
Nå! Er vi i litt argh i dag?

Alternativaudio er et forum for de som er såkalte eksperter på bl.a. Thorens.
De fleste medlemmene der er vel så vidt jeg vet hyppige brukere her også. ;)
Det er vel å ta litt hardt i å si at jeg undergraver HIFISENTRALEN ved å råde en bruker til å få hjelp på AA?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4

Så,så gutter.
Kjekling er forbeholdt visse andre kategorier på Sentralen. ;D
Hær på vinylforumet vil jeg at vi skal ha det hyggelig.
Har vært positivt overaska over alle råd og tips jeg har fått hær.
Ikknoe syrlige kommentarer og personangrep hær nei.
Og sånn vil jeg det skal være. ;)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0

Nå! Er vi i litt argh i dag?

Alternativaudio er et forum for de som er såkalte eksperter på bl.a. Thorens.
De fleste medlemmene der er vel så vidt jeg vet hyppige brukere her også. ;)
Det er vel å ta litt hardt i å si at jeg undergraver HIFISENTRALEN ved å råde en bruker til å få hjelp på AA?
Hvis det ikke hadde kommet noen fornuftige svar her, er det for så vidt greit å henvise til et annet forum. Men å linke til "antikvertaudio" i den første postingen når noen kommer med et spørsmål, det mener jeg både er ufint og er med på å undergrave Hifisentralen.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Kan vi ikke holde oss til hva denne tråden skal handle om'a? Vet lite om platespillere, så hjelp kan være greit. Krig kan dere starte på annen tråd hvis dere vill...

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315

CBA må da kunne litt om denne spilleren da han tidligere har solgt disse ? eller de var kanskje i markedet før din tid, CBA?

Eller tro jeg man får helt ok vinyllyd med denne redskapen her, hvis armmassen er rundt 12-13 gram så er masse pickuper i handelen idag som burde passe selv om armen ikke er av beste kvalitet......altså, ikke bruk for mye penger å pickup til denne. Grensen går muligens i området 1K.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Spillern din skal ha en veggvorte som leverer 16AC og minimum 200 mA.

Du finner servicemanual til spilleren din her

Det er mulig Mono kan være behjelpelig med reservedeler o.l. Mono har vel uansett ei drivreim til overs.

EDIT: Manual finner du her.

mvh
KJ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70

Hva er en veggvorte?
En sånn kladask med innebygget trafo som du plugger rett i veggen. Altså en strømforsyning som har grodd sammen med kontakten du plugger i uttaket.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Hva er en veggvorte?
Strømforsyning, type transformator som er innbygd i et nettstikk.

mvh
KJ

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Hm, noen bilder så jeg kan se en slik visuelt?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4

Er vel Dalens elektronikkservice som har servicen på Thorens og dermed reservedeler.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0

Strømforsyningen ser ut som en strømforsyning, den er relativt lik f.eks laderen til en Nokia mobiltelefon. Den var i hvert fall tilgjengelig fra Mono tidligere, 15/16V AC (vekselstrøm) 2-300mV, det er ikke akkurat standardvare som man får kjøpt på Claes Olsson.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0

Er vel Dalens elektronikkservice som har servicen på Thorens og dermed reservedeler.
Det finnes ikke deler offisielt fra Thorens til denne generasjonen spillere lengre, deler bortsett fra rem er vanskelig å skaffe, det finnes noen mer obskure og dyre leverandører i Tyskland. Strømforsyningen var tilgjengelig fra Mono tidligere, men man kan for så vidt bruke en hvilken som helst strømforsyning med riktige spesifikasjoner.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Sto ikke noe om thorens hos dem så sant jeg kunne se

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Det finnes ikke deler offisielt fra Thorens til denne generasjonen spillere lengre, deler bortsett fra rem er vanskelig å skaffe, det finnes noen mer obskure og dyre leverandører i Tyskland. Strømforsyningen var tilgjengelig fra Mono tidligere, men man kan for så vidt bruke en hvilken som helst strømforsyning med riktige spesifikasjoner.
Hva gjør jeg da.. mangler en eller annen fjør ?? fikk jeg vite når jeg fikk denne.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Dersom du går etter linken jeg ga deg til service manual, og klikker på det første blidet til «assembly» så finner du veggvorta avgbildet med nr 103. Elfa leverer noen modeller fra Mascott (15V 8,5VA utgaven)  som evt. kan passe (MERK: du må kjøpe separat kontakt for tilkobling til platespilleren til disse).

mvh
KJ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70

Akkurat det med fjæra er jo litt interessant, da. Er det en av bladfjærene som mangler? Da må du få tak i reservefjær så klart. Subsjassiet som tallerkenen og armen er fast i, henger på tre bladfjærer. Hvis det er en av disse som mangler, må du få tak i den.
Om det ikke er en fjær i armen eller til armliften da, jeg kjenner ikke til TP21, dessverre.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Det er vist fjær til armen.. som mangler..
Fjær til armen? Det er vel i tilfelle enten til knappen til armløften eller til selve armløften?

Du får prøve i finne ut av om armløften virker, ev.t. finne ut av hvilken fjær som mangler hvor. Gitt at den er til armløften, så bør ikke karaktersitka på fjæren være særlig kritisk, og du bør kunne bruke fjærer fra andre kilder som passer rent fysisk; så er det bare et spørsmål om den er for stram eller slakk til at armløften virker som den skal.

mvh
KJ

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Hvor på armen sitter fjæra? hvor skal jeg lete?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Finnes det noen pickup'er som er gode men ikke så dyre.. som passer til spilleren min??

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Hvor på armen sitter fjæra? hvor skal jeg lete?
Den sitter ikke i armen pr. se, men i mekanismen til knappen som styrer armløften eller i selve mekanismen til armløften, se på pkt.ene 2.13 og 2.17 i den andre «assembly» skjemaet i servicemanualen.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Finnes det noen pickup'er som er gode men ikke så dyre.. som passer til spilleren min??
Ortofon sine billige MM PUer er OK. De importeres av Mono. Jeg har en utslitt Ortofon 540 som du evt. kan få dersom du kan hente i Oslo sentrum (akersgata); dvs. jeg tror den er utslitt, jeg har ikke sett eller hørt på den på mange år; du trenger i tilfelle ny nål fra 500-serien, nye stifter koster fra kr 350 - kr 1450 iht Mono.

mvh
KJ

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Er det forskjellige typer pickup? Eller bare pris? Altså, passer alle picuper til alle armer? Så var det det med grei RIAA til billig penge. Maks 1500,- brukt eller nytt.. Vet de selger NAD RIAA på HFK, men etter som jeg har lest så er de ikke allverden..

Topp Bunn