Jeg har prøvd å lese meg opp på de krav og premisser som er satt for konkurransen, og finner egentlig ingenting som tilsier at det ikke er rom for en "superfinale". De eneste absolutter jeg kan se er "...Vi kommer til å beholde blåfargen på forumet, så det er viktig at logo'en står i stil til denne fargen. Dette er et krav." Videre er det noen "bør" med i premissene, men de ser ut til å være oppfylt av samtlige.
Demokrati er som en strikk: den bør helst ikke strekkes før man "selger" den.
Vi har 13.173 medlemmer her på forumet, hvorav 6.130 som har lagt inn ett eller flere innlegg. Av de aktive her inne er det 452 som har avlagt stemmer: mao er det 93.6 % av medlemmene som ikke har latt høre fra seg (i logo-sammenheng). Og videre:
Det står forøvrig med veldig bitteliten skrift i "logo-reglene" at Høvdingen har det siste ordet hvis avgjørelsen skulle være helt på jordet
De 3 forslagene som har fått flest stemmer har tilsammen rundt 40% av stemmene, med VU-meteret i tet, 16.6%. Jeg føler ikke at dette forslaget er en "demokratisk" vinner, iom at 84.4% av de avgitte stemmene
ikke har dette som vinner. Nå er det ikke noe krav for "demokrati" at et forslag får fx mer enn 50%. Men det ville styrke konsensusen om man kunne få en form for kvalifisert utpeking av vinnerforslaget dersom det hadde 33.3% eller mer bak seg, ergo en Superfinale med 3 "runner-ups".
Høvdingen sier videre:
Jeg har hele tiden ønsket at denne konkurransen skal være så demokratisk som mulig, og hvis det er mange som mener at en superfinale ikke er urettferdig å innføre på dette tidspunkt så er det greit for meg.
Hvis jeg kan få komme med følgende endring i den teksten:
Jeg har hele tiden ønsket at denne konkurransen skal være så demokratisk som mulig, og hvis det er få som mener at en superfinale er urettferdig å innføre på dette tidspunkt så er det greit for meg.
Dette gir lettere anledning til å få utpekt en verdig, kvalifisert
5000 kroners vinner via en Superfinale emm.
Og så til dette med at de 3 kandidater får en eventuell mulighet for å korrigere/endre sitt Superfinale-forslag. Dette er vel noe kontroversielt, iom at dette endrer en hovedpremiss for konkurransen:
Konkurransen avsluttes 15. mai 2009. (utsatt 1 måned). På den annen side: I en missekonkurranse ville det vel bli ramaskrik om ikke missene fikk anledning til å freshe opp litt på sminken
... Men helt seriøst: vinnerutkastet kan etter Høvdingens forgodtbefinnende vrakes. Eller shines up, med eller uten kunstnerens hjelp. Så hvorfor det skulle legges kjepper i veien for å innkorporere en liten touch-up i en Superfinale ser jeg ikke helt formålet med, om man da ikke rir på de prinsippielle kjepphester.
Cheers!