Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Kunne vært interessant om du sier litt mer om hva du liker så godt med darTZeel. Har jo skjønt at at den oppleves som endestasjonen for deg. Ekstra spennende siden jeg mener å huske at den måler dårlig, men ettersigende låter supert. Ikke ment som et spørsmål du trenger å forsvare. Bare nysjerrig på hva det er med lydsignaturen som tiltaler deg?
    Det med målinger er fullstendig uinteressant.
    Det er en diskusjon jeg ikke engang gidder gå inn på. Ser litt rødt når den kommer opp....
    En hifi komponent skal spille sammen med andre komponenter og ikke med et oscilloskop. Jeg er elektroingeniør av utdannelse men jeg bruker ørene til å lytte på musikk med og ikke et måleinstrument. Ferdig snakka.

Hifi handler om matching. Det er ikke problem å få en hifikomponent til å låte dårlig, det som er kunsten er å sette sammen et godt anlegg til en viss prisramme.
    Jeg har valgt Marten høyttalere. Marten er etter min erfaring så oppløst at lyden gjenspeiler elektronikken den er blitt koblet opp på. Finnes det noe rusk et sted så hører man det. Derfor fungerer rør best i kombinasjon med Marten etter min erfaring. Men har funnet et unntak. Og det er darTZeel CTH-8550. Jeg har før nevnt hvordan darTZeel fungerte i sammenligning med Audio Research Reference 5 og McIntosh 275R monoblokker. Like musikalsk men med mer dynamikk. Og så er den så oppløst at man hører godt forskjell om man bytter høyttalere. Har prøvd forskjellig, men finner ingen som låter så bra sammen med darTZeel som Marten. Nye Dynaudio Contour 20 er det nærmeste. Supre høyttalere, men selv med den fantastiske Esotar diskanten, så blir den hakket mer safe med en litt avrundet diskant sammenlignet med Marten. Men så er jo prisen mye lavere. Og bassen er jo helt utrolig. Skulle ikke tro det var mulig fra en stativhøyttaler.

Jeg var litt skeptisk før jeg prøvde ut darTZeel første gang, Hadde vel fordommer mot integrerte forsterkere. Kunne umulig låte så bra. Men stolte på Knut Vadset sine skriblerier i Fidelity så mye at jeg kjøpte den uten å ha testet i eget oppsett.
    Og så manglet den rør....Etter å ha gått over til rør for ca 20 år siden, har jeg hatt problemer med å finne noe som mangler rør som låter musikalsk tilfredsstillende over tid. (Det største mageplasket var vel Jeff Rowland 201 ICE monoblokker). Men så feil kunne man ta. DarTZeel er for meg endestasjonen.

Men darTZeel er dyr, så hadde det ikke vært fordi det er praktisk med få bokser og ingen rør siden anlegget skal brukes i stua, så hadde jeg vel spart pengene og fortsatt sittet med McIntosh og Hegel P30. Mye lavere pris og nesten like god lyd.

Siden du har Marten du også, burde du gitt den en sjanse. Hvis man synes en integrert forsterker er greit da. Og ikke har for stort rom og liker å spille veldig høyt. For det er det eneste ankepunktet mitt, det finnes forsterkere som spiller høyere. I et større rom enn mitt fungerer Marten Django XL bedre enn Getz II siden de er har høyere følsomhet og har større trøkk i bassen. Har ikke vært så heldig å ha hørt dine Bird, men de er vel like følsomme som Django XL og har sannsynligvis samme finesse som mine Getz.... da kan jeg ikke tenke meg annet enn at darTZeel kunne gjort en god jobb i ditt oppsett også....
    Takk for skikkelig tilbakemelding! Følger deg på det du skriver. For min egen del opplever jeg Bird 2 litt mer tilgivende i toppen, sammenlignet med Miles 3 som jeg har hatt tidligere. Jeg tror derfor Bird 2 er litt lettere å få til med transistor enn en del av de andre modellene, men en optimal rocke-høyttaler blir det nok aldri. Forøvrig en uttalelse på litt sviktende grunnlag da Karan-forsterkeren min spiller i klasse A på alle mine lydtrykk i stuen.

Jeg er vel i ferd med å orientere meg vekk fra Marten da jeg opplever at lydfilosofien deres går mer mot den moderne litt kliniske og høyeoppløste hifi-lyden. Dette gjelder muligens ikke Django. Django-modellene har jeg hørt et par ganger i demo. Det gav ikke mersmak hos meg (uten at jeg husker detaljer), men begge rommene jeg har hørt dem i var veeeeldig langt fra optimale. Jeg har mitt oppsett i stuen. Stuen er på vel 60 kvm, så jeg kommer nok alltid til å ha høyttalere av en viss størrelse. Jeg kommer nok etter hvert også til å gå mot en integrert forsterker. Jeg kommer muligens til å angre kraftig hvis jeg selger Karan-ampene mine, men det hadde vært praktisk med noe mindre. Hva jeg ender opp med får tiden vise. Kanskje darTZeel :)
    Har som sagt aldri hørt Bird II, men hvis de har omtrent samme lydfilosofi som Getz II så vil aldri lyden bli klinisk om man velger darTZeel som forsterker. Du får uansett ha lykke til på veien videre!

Når det gjelder Django så føler jeg at XL var litt rå i lyden. Føler at L var den mest vellykkede av de to.

PS: oppdaget salgsannonsen din med bilde. En mulig grunn til at du opplever klinisk lyd er kanskje glassflatene til høyre....? Hva om du prøver å plassere noe i 1. Refleksjonsområdet? For å teste, ta en madrass og sett på høyden foran glassdøren så kan du finne ut om det har en effekt. Alternativt: flytt høyttalerne lenger frem i rommet slik at det er vegg og ikke glass til siden for høyttaleren. Lyttestolen flyttes selvsagt tilsvarende. Men siden dette er i stua så er vel permanent flytting er problem, det samme er vel lengden på høyttalerkablene.....

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har på mange måter samme oppfatning som deg, Finn. Rør er for meg faktisk et budsjettvalg. Det hevdes at rør er dyrt, men skal du ha nerve i musikken og ikke betale det hvite ut av øynene så må du ty til rør og passende høyttalere. Er budsjettet mer romslig finnes det andre løsninger som tilfredsstiller også uten rør. Det eneste som er dyrt med rør er at skal du ha kvalitet så må du litt høyere opp i minstepris enn med SS. Til gjengjeld låter minstekvalitet rør betydelig mye bedre enn tilsvarende priset SS i mine ører.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har på mange måter samme oppfatning som deg, Finn. Rør er for meg faktisk et budsjettvalg. Det hevdes at rør er dyrt, men skal du ha nerve i musikken og ikke betale det hvite ut av øynene så må du ty til rør og passende høyttalere. Er budsjettet mer romslig finnes det andre løsninger som tilfredsstiller også uten rør. Det eneste som er dyrt med rør er at skal du ha kvalitet så må du litt høyere opp i minstepris enn med SS. Til gjengjeld låter minstekvalitet rør betydelig mye bedre enn tilsvarende priset SS i mine ører.
    Til lavere man går ned i pris, til større kompromisser må man gjerne inngå lydmessig. Men likevel kan man finne godt utstyr som kan levere musikk. Det som jeg oppfatter som bra med rørutstyr er at musikalitet blir prioritert, at det skal være vakkert å lytte på. Det finnes selvsagt transistorutstyr med samme filosofi, F.eks har jeg gode minner tilbake på 90-tallet om Audiolab 8000S sammen med Dynaudio Contour 1,1. Og Doxa som var min første riktige entusiastforsterker tilbake den gang galskapen startet i 1990. Gøy å mimre.....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til lavere man går ned i pris, til større kompromisser må man gjerne inngå lydmessig. Men likevel kan man finne godt utstyr som kan levere musikk. Det som jeg oppfatter som bra med rørutstyr er at musikalitet blir prioritert, at det skal være vakkert å lytte på. Det finnes selvsagt transistorutstyr med samme filosofi, F.eks har jeg gode minner tilbake på 90-tallet om Audiolab 8000S sammen med Dynaudio Contour 1,1. Og Doxa som var min første riktige entusiastforsterker tilbake den gang galskapen startet i 1990. Gøy å mimre.....
    Joda, fikk ikke rør i hjemmet før på totusentallet selv. Og jeg har hatt noen lett magiske transistorforsterkere innom før det, for eksempel GAS Thalia sammen med Bedini 25.25. Akkurat Bedini-en er den effektforsterkeren jeg har levd lengst med. Og lengst i det hele tatt har jeg levd med en Sansui AU907 fra midten av nittitallet. Men det var strengt tatt dyrere utstyr enn det rørforsterkersettet jeg bruker i dag, inflasjon tatt med i betraktningen. Men med de rette høyttalerne synes jeg til og med min lille MingDa MC84C (reserven) låter bedre enn det meste jeg har hørt av SS innenfor "rimelighetens grenser".

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Okei, kanskje på tide med en liten rapport.....
    Noen har kanskje sett mine salgsannonser der jeg en tid vurderte å selge hele anlegget. Noen av dere har sikkert ristet oppgitt på hodet, men dette er faktisk noe som flere burde ha gjort fra tid til annen. Resultatet av det hele var nemlig at jeg fikk meg en stor lærepenge og samtidig fikk igjen gleden ved å spille musikk! :)

Det hele startet med at jeg hadde planer om å gå til innkjøp av en skikkelig Blu-Ray spiller. Anlegget står i stua og vi er glad i å se på film og konsertopptak på Blu-Ray. Oppdaget at toppmodellen til Oppo i tillegg spilte SACD og hadde balanserte innganger. Siden Oppo flere ganger, bla i Stereophile, har fått gode omtaler, kom tanken snikende.... Siden jeg har anlegget i stua er det greit med minst mulig bokser og kabler. Hva da om jeg byttet ut både nåværende Blu-Ray spiller og Lindemann SACD med Oppo.....? Det burde da gå bra? Og hvis jeg ikke syntes det fungerte 100% så kunne jeg jo bytte ut Marten Getz med de billigere Django L (det finnes et sett til salgs på Finn) som ikke er så oppløst og er mer avrundet og tilgivende i toppen. Jeg hadde jo ikke brukt anlegget så mye de siste månedene så da fikk jeg litt grunker tilbake også. Det var altså tanken....

Slik såg det altså ut i stua for et par dager siden. Oppo UDP-205 hadde tatt plassen til Lindemann:
    hifi2018-1.jpg

Dette gikk bra et par dager, helt til jeg en kveld satte på Dire Straits sitt debutalbum fra 1977. Dette albumet er stappfullt av spilleglede og har vært helt magisk på mitt Marten/darTZeel/Lindemann-oppsett. Men ikke denne kvelden. Hva er det som skjer? Det låt smått, småkornete med smårusk i øvre mellomtone som i tillegg var svært fremhevet og en tilbaketrukket bass. Dette var så lite engasjerende å høre på at jeg ble sittende å skippe fra en låt til den neste. Skiftet så over til Cowboy Junkies: Trinity Session for å sjekke at det ikke bare var en innbilning. Etter et par minutter var det bare å ta ut plata og skru av spilleren. Hvis det var slik musikk skulle låte så var ikke jeg interessert lenger. Kunne bare kaste de 800 CDene på søpla og selge hele anlegget....

Men det var ikke min plan. Neste morgen koblet jeg Lindemann 822 SACD tilbake i anlegget:
    hifi2018-2.jpg

Og for en forskjell! Selv rett ut av boksen uten oppvarming, Lindemann hadde stått nedkoblet i over en uke, var forskjellene enorme: Dire Straits satt som en påla igjen. Lyden var glatt og rommet stort, detaljene gnistret med masser av spilleglede. Kunne ikke tro at det skulle være så stor forskjell på to spillere! Satte så inn Brandi Carlile sitt nye album: "By the way, I forgive you" som jeg nettopp hadde kjøpt fra hennes hjemmeside. Hadde vært skuffet over lyden på den plata. Men det var med Oppo og ikke med Lindemann....
    Jeg (vi) ble sittende å spille musikk til langt på natt. Denne kvelden gjenoppdaget jeg hvor mye musikk betyr. Du verden så bra Kari Bremnes siste plate er forresten. Man snakker om Suzanne Sundfør, men at ikke Kari fikk Spelemannsprisen i år var en kjempeflause. Kommer aldri til å se programmet igjen!

brandi_carlile-album.jpg

Dette endte altså opp med å bli en kjærlighetserklæring til Lindemann 822 SACD. Dette er en utrolig god (SA)CD-spiller. Joda, jeg har prøvd alternativer før. Både spillere fra Electrocompaniet og Hegel har vært innom. Begge gangene foretrakk jeg Lindemann, men forskjellene var ikke så store som nå. Noe som sikkert skyldes at rasehestene Marten Getz II nå står i stua og virkelig skiller klinten fra hveten. Beste høyttalerne jeg noengang har hørt faktisk.

Har lest på forumet at enkelte ikke har 100% sansen for Marten at de er litt for mye flinkiser og litt for lite musikalske. Nå tror jeg at jeg vet grunnen: man må ha gode komponenter hele veien: forsterker, kabler og kilde. Og både Lindemann og darTZeel hører med i den klubben.
    Faktisk har jeg fått så mye blod på tann at jeg har lyst til å prøve ut MBL Noble Line N31. Men prisen er meget høy, ca kr 100 tusen. Og jeg vet ikke om den er noe bedre enn det jeg har i dag. Så bra er Lindemann.

Så nå er alt bare fryd og gammen. Og i mai kommer Loreena McKennitt ut med nye plate. første studioplata på 10 år! :cool:

mbl.jpg

MBL Noble Line N31

Lindemann (1).jpg

Lindemann 822 SACD

marten1.jpg

Marten Getz II

Vedlegg

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Takk for tips vedr McKennitt.:)
    Kan bestilles fra hennes hjemmeside: https://www.shoploreenamckennitt.com/
    Husk at bestillinger under kr 350 er moms- og tollfritt.
    Prisene er i Canadiske Dollar som er betydelig lavere enn USD (1 Canadisk Dollar = kr 5,90)
    Billigere enn å kjøpe i Norske nettbutikker, og så går pengene til artisten.... greit å støtte sine favorittartister... :)

loreena.jpg

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.889
    Det flotte skapet med digitale ølbrikker i unge mann, er det bestillingsvare eller får man kjøpt det i en pent møblert forretning?
    Hva rommer skapet av sølvskiver?

Meget interessante observasjoner angående angående Oppo UDP-205 og Lindemann 822 SACD.
    Jeg tror faktisk ikke det er spesielt DACtisk å ha x-antall DACer i ETT produkt som skal spille ALT!

Men der fikk jeg på plass en puslespill brikke til hva lydgjengivelsen fra et annet anlegg angår.
    Ikke selg anlegget, men fortsett å hige.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Takker for det, Power!
    Kjekt å høre fra en veteran, vi har vel begge to vært med her på Sentralen siden tidenes morgen, nærmere bestemt siden oppstarten i mars/april 2003 (selv om det på min nick står 2008 ).

Skapet til sølvbrikkene kjøpte jeg fra et firma som het Draken Treskjærerverksted som holdt til på Romerike tror jeg, for ca 15 år siden. Ble laget etter mål, men var ikke så dyrt. Rommer ca 450 CDer. Er vel nedlagt nå. Man kan se annonsene i gode gamle Audio.

Ja, når det gjelder kilde så fikk jeg denne gang en stor aha opplevelse, må innrømme det. Trodde ikke det skulle være så store forskjeller. Ser at flere produsenter, bla Audio Research og Hegel satser på rene CD-spillere og skriver at det nettopp er pga lydkvalitet. Kunne kanskje vært interessant å teste ut Hegel Mohican for å sjekke...
    For ølbrikkene, som du kaller det, blir hovedkilden til musikk her i huset en god stund til fremover. Mye musikk som ikke er å finne på Spotify, så jeg gjør ikke samme feilen som i 1990 da jeg kvittet jeg meg med alt av vinyl....

Det flotte skapet med digitale ølbrikker i unge mann, er det bestillingsvare eller får man kjøpt det i en pent møblert forretning?
    Hva rommer skapet av sølvskiver?

Meget interessante observasjoner angående angående Oppo UDP-205 og Lindemann 822 SACD.
    Jeg tror faktisk ikke det er spesielt DACtisk å ha x-antall DACer i ETT produkt som skal spille ALT!

Men der fikk jeg på plass en puslespill brikke til hva lydgjengivelsen fra et annet anlegg angår.
    Ikke selg anlegget, men fortsett å hige.

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.889
    Sånn var det hang sammen ja. Husker den annonsen faktisk, men fikk jo aldri ut finger`n.

Og ikke nok med at vi har hengt med siden starten, men før HFS så var det AUDIO.nos sin heimeside. Artig!

Rene linjer/produkter har jeg mer tro på enn putt alt i en boks teorien. Hegels CD4 (eller hva det nå var) er vel heller ikke noe dumt kjøp. Nylig lå det jo ute en Denon DCD S1 CD-panservogn. En slik en koblet opp med en DP DAC 8.01 eller Hegel H30 kan vise seg å gi glede i maaaange år til, og det til godt under 100 Frognertiere. Men om du absolutt skal svi av +100 Frognertiere tror jeg at jeg ville tatt en telefon til SAL og forhørt meg om det APL settet.

Uff a meg, kvitte seg med all vinylen sånn plutselig.
    Det lukter tung neddpoing og innleggelse lang vei for egen del om så skulle skje.
    Nei, her er det meste i hus ennå, heldigvis.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Audio.no sitt forum ja... det hadde jeg glemt. Brukte mye tid foran PCen da i opphetede diskusjoner.... Løkken, Grace og oppblåste sperreballonger....;)

Når det gjelder salget av LPene så klarte jeg etter noen år (solgte hele samlingen + platespiller til en kompis) å kjøpe tilbake de 100 viktigste platene. Har siden den gang skaffet omtrent 100 plater til og har en okei samling bla med diverse signerte plater fra mine favorittartister. Rundt 2010 kjøpte jeg så vinylspiller, en Avid Diva, men det ble ikke det helt store. Det låt helt okei, helt til jeg spilte samme skiva på Lindemann spilleren. CD knuste LP men så var det jo mye høyere pris på Lindemann da. Men har etter det satset på et medium, nemlig CD.
    Så føler selvsagt jeg går litt mot strømmen (bokstavelig talt), men er passert 50 så er vel blitt litt gammel og sta.... :)

Joda, jeg har prøvd ut Hegel CDP4A mk.II. Hadde også Electrcompaniet EMC1 innom. Men foretrakk Lindemann i begge tilfellene. APL hadde vel vært drømmen, men når man passerer et par hundre tusen så blir det dessverre langt over det skjorta koster. For, etter det jeg skjønner, koster ikke APL bare en Frognertier, det går vel med minst et par tre stykker.... Som sagt, Hegel Mohican hadde vært aktuell å prøve ut på sikt, det samme hadde MBL Noble Line N31.....

Sånn var det hang sammen ja. Husker den annonsen faktisk, men fikk jo aldri ut finger`n.

Og ikke nok med at vi har hengt med siden starten, men før HFS så var det AUDIO.nos sin heimeside. Artig!

Rene linjer/produkter har jeg mer tro på enn putt alt i en boks teorien. Hegels CD4 (eller hva det nå var) er vel heller ikke noe dumt kjøp. Nylig lå det jo ute en Denon DCD S1 CD-panservogn. En slik en koblet opp med en DP DAC 8.01 eller Hegel H30 kan vise seg å gi glede i maaaange år til, og det til godt under 100 Frognertiere. Men om du absolutt skal svi av +100 Frognertiere tror jeg at jeg ville tatt en telefon til SAL og forhørt meg om det APL settet.

Uff a meg, kvitte seg med all vinylen sånn plutselig.
    Det lukter tung neddpoing og innleggelse lang vei for egen del om så skulle skje.
    Nei, her er det meste i hus ennå, heldigvis.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Må ikke glemme nicket "knutih".. :). God påske.
    Stod nicket virkelig for det jeg tror...? I tilfelle er det ikke noe jeg trykker liker på akkurat.....

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.889
    Stod nicket virkelig for det jeg tror...? I tilfelle er det ikke noe jeg trykker liker på akkurat.....
    Ja, det var tider FinnM.
    Du milde som man "slåss" mot vindmøller, og fikk sitt skrev påpasset.
    De nevnte herrer har jo beklageligvis vært fødelseshjelp for et knippe nye Gremlins her på HighFartSodoma :cool:
    Jeg vokter meg som regel vel for hva jeg deltar i av debatter og leppeslenging.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Vindmøller ja... mange minner som dukker opp da.... :( :mad: :confused: :rolleyes: ;)

Veldig enig med deg. Det er akkurat som med hobbyen. Ikke noe problem å få en komponent til å låte dårlig, det som er kunsten er å matche riktig og få ting til å låte bra. Slik er det også med forumet. Det er så utrolig lett å slenge med leppa og skape dårlig stemning. Har etterhvert stilt meg selv spørsmålet: Hvorfor kaste bort tiden med noe som bare får en i dårlig humør? Jeg er blitt for gammel til å kaste bort tiden på slikt. Holder meg derfor til vennetråder og bildetråder.

Jeg må da nevne at jeg for 5 år siden (du verden som tiden flyr) var på besøk hos Knut Vadseth som bor i den gamle kunstnerboligene til Johan Halvorsen. Pianoet hans står faktisk i stua fortsatt. Må bare si at Knut V er en utrolig hyggelig kar. Kunnskapsrik, masse erfaring og så har vi utrolig sammenfallende meninger når det gjelder hifi. Fikk også høre på referanseoppsettet med Marten Coltrane oppkoblet på noen utrolig lekre forsterkere fra Dan D Agostino.... Men også utrolig kostbare....

Kjempehyggelig som sagt. Og som takk for besøket så fikk jeg med meg darTZeel hjem.... :cool:

E335C8C9-DD20-4FF5-A801-8A9AEE797ABE.jpeg

Ja, det var tider FinnM.
    Du milde som man "slåss" mot vindmøller, og fikk sitt skrev påpasset.
    De nevnte herrer har jo beklageligvis vært fødelseshjelp for et knippe nye Gremlins her på HighFartSodoma :cool:
    Jeg vokter meg som regel vel for hva jeg deltar i av debatter og leppeslenging.

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Fantastisk god innspilling på SACD hybrid som kom med Posten i dag. Ikke bare lydmessig er denne et kvantesprang fra min gamle favoritt-Vivaldi-innspilling med Monica Huggett på tidlig 90-tall. Denne plata med Australian Chamber Orchestra er et eneste stort fyrverkeri! :cool:

Vivaldi - The four seasons

Anbefales!

D2A9CE27-24E0-426D-BB5E-2CFA6B371F62.png

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tidlig nittitall? Da er det vel nestor selv, Brian Couzens, som står som produsent. Jeg har fått sitte ved hans side under mikrofonjustering og øving forut for opptak, og hans purisme og minimalisme har inspirert meg som lydtekniker i etterkant.

Litt unntak for at dette er tatt opp i Australia. Den eneste CD fra Naxos som er tatt opp i Australia i min samling har ikke Couzens som produsent.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, gamle audio.no, ja. Husker vi hadde en PC på deling mellom åtte personer på kontoret. Fikk kjeft av de andre siden jeg stort sett la beslag på vidunderet. Det var en ny verden som åpenbarte seg, ikke minst bruktbørsen var noe helt annet enn å lese annonser i bladene/avisene. Gode minner :)

Ellers interessant å få litt innblikk i hifilivet ditt i det siste, FinnM. Masse godsaker! Deler forøvrig ditt og balubas syn på SS vs rør.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Siden jeg oppgraderte høyttalere fra Marten Django XL til Marten Getz 2 har det sakte kommet snikende en tanke om at alt ikke er som det burde være. Og det på det området hvor jeg er mest følsom: musikalitet og spilleglede SKAL nemlig stå i første rekke. Imponatorfakter og detaljer er greit, men det hjelper så lite hvis det ikke er vakkert å høre på. Selv på dårlige innspillinger.
    På enkelte innspillinger er det nemlig som om det blir overfokusert på detaljer, spesielt i øvre mellomtone.... eller lyden av knust glass som kjære Knut Vadseth ville ha sagt. Eller er det rett og slett forvrengning?

Må innrømme at jeg har vært på nippet til å legge høyttalerne ut på brukten. Opptil flere ganger. Men som et siste forsøk fikk jeg for noen dager siden låne et sett med både Transparent Reference MM2 og Transparent Ultra MM2 høyttaler- og XLR-kabler. Ultra kjenner jeg fra før fra den tiden jeg hadde røroppsett, Reference er et hakk opp på stigen og dobbelt så dyre.... Svindyre nye, men hadde muligheten til å gjøre et ok bruktkjøp.

Så da så. Klar for test!
    .... eller nesten. For det første er jeg ikke hjemme igjen før i neste uke. Og i mellomtiden lar jeg Reference få en omgang med innspilling.
    Men klarte ikke å holde meg, måtte bare ta en lytt etter et par timer. Og foreløpig virker det lovende. Tror jeg har meget spennende ting i vente....

transparent1.jpeg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Den problemstillingen du nevner her Finn Magne, er klassisk. Er et anlegg som avslører dårlige innspillinger er i mine ører et anlegg som faktisk gjør jobben sin. Uten å ha hørt dine Getz, men andre typer Marten, er jeg tilbøyelig til å mene at dette merket ikke koster noe under teppet og må matches nøye opp mot resten. Når en lykkes med dette viser det seg at mange innspillinger ikke er så gærne likevel. Transparent og Getz funker nok gull sammen.

Det at du ikke beholdt Valhalla høytt kablene forstår jeg godt, men på mine jbl og ikke minst Mcintosh funker de veldig bra.

MoonDust

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du har ikke tenkt på å forandre underlag til høyttalere? Spikes og cones rett på tregulv kan fort bidra til å øke "knust glass" effekt imho.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Hadde gode erfaringer med dempeputer på Avalon høyttalere for en 15 år siden, takk for tipset!
    Men jeg tror nok det må kraftigere lut til.
    Men som sagt, skal ta opp den hansken etter hvert.

Du har ikke tenkt på å forandre underlag til høyttalere? Spikes og cones rett på tregulv kan fort bidra til å øke "knust glass" effekt imho.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Bra oppsummert Tommy, godt sagt! Det er vel min erfaring også. :)
    Hadde en gang et oppsett der alt låt som smør. Nydelig uansett. Men ble etterhvert lei da alt låt likt. Er for all del ikke ut etter det.
    Og det man selvsagt ikke skal gjøre er å velge F.eks kabler som skal kamuflere over feil som finnes ellers i oppsettet. For at ting skal bli mer spiselig. Noen onde tunger mener at Transparent gjør dette. Dersom det er tilfelle, så bytter jeg selvsagt høyttalerne og ikke kablene. Men har en følelse av at det ikke er nødvendig....

Mitt største problem nå er faktisk tid. Tid til å hifi. Om sommeren har jeg egentlig annet å gjøre.... men dette MÅ jeg bare finne ut av! ;)

Den problemstillingen du nevner her Finn Magne, er klassisk. Er et anlegg som avslører dårlige innspillinger er i mine ører et anlegg som faktisk gjør jobben sin. Uten å ha hørt dine Getz, men andre typer Marten, er jeg tilbøyelig til å mene at dette merket ikke koster noe under teppet og må matches nøye opp mot resten. Når en lykkes med dette viser det seg at mange innspillinger ikke er så gærne likevel. Transparent og Getz funker nok gull sammen.

Det at du ikke beholdt Valhalla høytt kablene forstår jeg godt, men på mine jbl og ikke minst Mcintosh funker de veldig bra.

Sist redigert:

haifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    93
    Sted
    Ås
    Hei, ser du bruker Au24SE høyttalerkabler. Min erfaring er at de er nøytral og veldig åpen uten skarphet. Tror du de er for avslørende hos deg?

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Hei,
    I direkte sammenligning i mitt oppsett for ca 5 år siden foretrakk jeg høyttalerkablene til Au24e fremfor Valhalla (jeg har i ettertid oppgradert Au24 til SE-utgaven).

Anlegget var dengang var et helt annet: Rogue M180 rørmonoblokker, Audio Research Reference 3 rør pre og Dali Euphonia MS4 høyttalere, men signalkablene var de samme, nemlig Valhalla.

Ja, Au24 var mer avslappet i spillestilen og mindre skarp som du sier.

Den gang foretrakk jeg kombinasjonen Au24/Valhalla XLR også foran et komplett sett Transparent Ultra. Dette skyldes nok spesielt ARC Ref. som hellet godt imot en litt mørk og avslappet spillestil.

Så får vi se denne gang når anlegget har en helt annen oppløsning enn sist:
    - Dali MS4 låter nemlig.... Dali. Uansett hva som kobles til. Det er min erfaring ihvertfall. Marten er et helt annet rasedyr: gjennomsiktig og oppløst.
    - darTZeel har også en helt annen verden enn kombinasjonen Rogue/Audio Research. Spesielt gjelder det ARC Ref.3. Rogue M180 monoblokkene har jeg derimot bare gode minner om... :)

Hei, ser du bruker Au24SE høyttalerkabler. Min erfaring er at de er nøytral og veldig åpen uten skarphet. Tror du de er for avslørende hos deg?

• Liker
    Reaksjoner: nat

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    En liten rapport fra dagens utprøving kabler. Transparent Reference (XLR og høyttalerkabler) hadde nå fått litt over en uke på seg før jeg igjen var hjemom og tok en lytt. Var inntrykkene like positive nå som sist? Jo, så absolutt!

Koblet så tilbake til Au24 høyttalerkabler, men satte ikke Valhalla tilbake, det var ingen vits, vet hvordan det ville låte, men brukte isteden et sett Transparent Ultra MM2 som er den billigere modellen og koster omtrent det halve av Reference:
    Joda, låt absolutt både pent og naturlig. Kunne fint ha levd med denne kombinasjonen. Låt likevel noe mindre enn med Reference og bassen var helt klart mindre mektig. Men kanskje jeg kunne spare meg en masse penger ved å kun skifte signalkabler til Ultra...?

Koblet derfor tilbake til full oppsett Transparent Reference. CD: Eivør: Room
    Det tok ikke mange sekundene før jeg hørte at dette var en helt annen verden. Større lydbilde og mer oppløst. Det var som om masse støy hadde blitt fjernet og at mange fine nyanser og musikalsk krydder dukket opp, spesielt i det området der øret har best oppløsning: øvre mellomtone. Utrolig vakkert og engasjerende! Og som sagt ble bassen mektigere. Ikke nødvendigvis i mellombassen, men helt nederst. Husk at mine høyttalere går ned til 27Hz uten hjelp av bassrefleks.

En skikkelig øyeåpner altså. Det var først nå darTZeel fikk vist hvor god den egentlig er.
    Saken var helt klar: skulle jeg fortsatt ha så god forsterker og høyttalere, så var disse kablene helt nødvendig. Ikke mer å tenke på!

Men jeg vil til slutt si at Au24 SE er fantastisk gode høyttalerkabler når man tenker på den lave prisen disse har i forhold til Reference MM2. I et mer vanlig oppsett vil jeg tro Au24 ville være beste kjøpet. Men med den store oppløsningen min elektronikk og høyttalere har, får man stor effekt av det jeg ikke kan forklare på annen måte enn at Reference fjerner en masse støy som fjerner lyttetretthet og gjør musikken mer oppløst og engasjerende. På gode konsertopptak hører man nye detaljer bakover i lydbildet, man får mer dybde.

haifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    93
    Sted
    Ås
    FinnM dette er jo sørgelig lesing for meg som sitter her med Au24SE "skjære tenner"....og superoppløste høyttalere..

Trygve

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.705
    Takk for en fin beskrivelse. Har selv Ref mm2 høyttaler og signalkabler. Disse er svært gode! Har inntil nå ikke kommet over noe som har truet disse i mitt oppsett. Au24se har jeg også lang erfaring med. I forhold til pris er nok disse noe av det beste etter min mening. Takk igjen for spennende lesning. :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Takk for det nlykke!
    Ser at du har Rogue Apollo monoblokker. Hadde selv de mindre Rogue M-180. Utrolig fornøyd med de, meget bra saker! :)

Takk for en fin beskrivelse. Har selv Ref mm2 høyttaler og signalkabler. Disse er svært gode! Har inntil nå ikke kommet over noe som har truet disse i mitt oppsett. Au24se har jeg også lang erfaring med. I forhold til pris er nok disse noe av det beste etter min mening. Takk igjen for spennende lesning. :)

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Har fått litt blod på tann nå som det låter så bra.
    Sommerens prosjekt blir dermed rack:

For, ærlig talt: Det kan nå ikke se sånn ut!?
    To Lack plater fra Ikea under forsterkeren!?
    SACD-spilleren er også for stor og tung for hylla den står i.
    Hmm....

hifi2018-2.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.889
    Har fått litt blod på tann nå som det låter så bra.
    Sommerens prosjekt blir dermed rack:

For, ærlig talt: Det kan nå ikke se sånn ut!?
    To Lack plater fra Ikea under forsterkeren!?
    SACD-spilleren er også for stor og tung for hylla den står i.
    Hmm....

Vis vedlegget 497145
    Ja, nå må du pinadø skjerpe deg gutt :cool:
    IKEA ræll som underlag for slike gullegode komponenter passer seg ikke for en herre i et velsituert hjem.
    Skjerpings....

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Genesis er alltid kjekt å høre på for å høre om anlegget tåler God Musikk!

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    LPen Trick of the tail ble innkjøpt i 1979 og satt med en gang som en påla og har fulgt meg siden.
    Beste plata til Genesis (kanskje sammen med The lamb lies down on Broadway), ble utgitt i 1975 rett etter at Peter Gabriel forlot gruppa. Men ånden til Peter G. var med i studio når plata ble laget, det er tydelig.

Da platene til Genesis for en 10-15 år siden kom ut på SACD ble alt remixet av Nick Davis, noe som resulterte i at diskanten ble noe mer fremtredende. Dermed er det å sette på denne plata en rask måte å avsløre aggressiv lyd. Men ikke bare det: sitter "Ripples" og "Dance on a volcano" så er anlegget godkjent. :)

trick.jpg

Torsdag 4. oktober skal jeg forresten på konsert med Steve Hackett i Royal Festival Hall i London.
    Det blir en stor opplevelse.
    Har opplevd han i London en gang før. Som gammel Genesis-fan var jeg på forhånd mildt sagt meget skeptisk. Men så feil man skulle ta, det låt faktisk bedre enn originalen!
    Nå som en Genesis reunion virker fjernere enn noengang, Phil Collins ikke kan stå på scena lenger - langt mindre behandle trommene, er det en mann som ihvertfall lever i beste velgående. Jeg vil påstå at Steve Hackett i dag er en bedre musiker enn han var på 70-tallet. Å oppleve han på konsert anbefales derfor på det sterkeste!

genesis.jpg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Var hjemom i går og pakket opp et par esker:

basso1.jpg

basso2.jpg