Alt til hus og bolig Finnes det en 15.5 Ampere sikring?

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei,
Vet det er betydelig med elektrokompetanse her, så håper noen kan peke meg mot en fornuftig løsning her.

Rigger opp en ny "snekkerbod" i en liten garasje. Har en 16A krets, brukes til 2 lyspærer og garasjeport. Sikringsskapet til garasjen står krøkkete til på utsiden av garasjeanelgget, og der det måkes opp absolutt mest snø om vinteren. Jeg har tatt sikringen et par ganger når sirkelsaga har kjørt seg fast.

Jeg tenker å legge opp et provisorisk elektrisk anlegg med fastmonterte veggkontakter, men som avsluttes med en ledning med støpsel inn i eksisterede kontakt, slik at jeg kan koble helt vekk når jeg ikke er der. Slik kan jeg ha et opplegg med lys,varme, opplegg for elektroverktøy, ladere etc som jeg snurrer i gang ved å sette inn støpselet.

Ønsker en sikring som går FØR sikringen ute i snøhaugen går. Dvs på litt under 16A. Annet strømbruk er begrenset til to LED lyspærer (ca 20W).Finnes det en variant av en standard 16Amp sikring som kan justeres noe ned?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.278
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Bruk rask sikring der du vil den skal gå først og treg det andre stedet

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Bruk rask sikring der du vil den skal gå først og treg det andre stedet
Den var lovende:) Er det grunn til å anta at et sikringsskap for et frittstående garasjeanlegg har treg sikring? (Det er en 16A krets per garasje, satt opp for drøyt 10 år siden)
Hvordan ser jeg evt om det er rask/treg sikring?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.335
Er det ikke ett eller annet krav om en sikring som står etter en annen sikring skal ha lavere ampere-rating?

Snekkeringsene dine vil uasett ikke ta sikringen - spesielt om du har en treg sikring, de kjører typisk ganske kort tid om gangen. Du kan putte på en 13A, det finnes i alle fall. Om det er i henhold til noe regelverk aner jeg ikke, det er ikke mitt felt.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.607
Sted
Ytterst i havgapet...
Står mest sannsynlig en 16A B-karakterstikk i hovedskapet ... du kan jo sjekker før snøhaugen er på plass.. bør være C-karakterstikk alle steder hvor man skal bruke maskiner av litt størrelse.. Riktig som det blir påstått at ved flere sikringer i serie skal det ned en størrelse ....
Du kan få laget et lite fordelerskap i garasjen med et par tre sikringer, og feks en 13A-C til sag og annet...jeg ville nok få bytta den andre til en 16 A-C...
Det finnes også 15A automater, men sikringer er ikke så nøyaktige, så det blir legio hvem av de to som løser ut først.. ei bygningssag som kiler seg drad godt med strøm...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.292
Sted
Holmestrand
Saga kan ha ganske heftig startstrøm, og spesielt hvis det blir litt lengde på ledninga så kan det fungere dårlig med rask sikring.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.607
Sted
Ytterst i havgapet...
Lang ledning vil faktisk redusere startsjokket da den blir å se på som en liten seriemotstand.... hvis ikke ledninga er oppkveilet på en rull...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.292
Sted
Holmestrand
Lang ledning vil faktisk redusere startsjokket da den blir å se på som en liten seriemotstand.... hvis ikke ledninga er oppkveilet på en rull...
Jeg plages litt med dette ... og bruker av og til skjøteledning på rull....
😂

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
De to gangene sikringen har gått er det opp-ned Bosch sirkelsag (enkel bordsag:) som har kjørt seg fast. Dette er ikke vanlig, og man kan bare kjøre så mange verktøy samtidig:)

Sjekket litt, og ser ut som A-Kar sikring ikke er så lett å få tak i. 13A B-Kar er kanskje det letteste, vil neppe utfordre den særlig ofte. Kan starte der, og se etter en 16A A-Kar på sikt om 13 blir snaut.

Skal få meg en skikkelig bordsag og, så går det gjerne bra. Har en gammel Freud/Casals fres som er helt brutal, mistenker at den sammen med støvsuger kan utfordre grensene, men hei, kanskje en mulighet til å kjøpe en ny blank fres:p

Ser for meg å montere fast led-lys, IR varmer, ladestasjoner for batterier, og terminere i et lite skap med sikring. Bedre med ledning på vegg og fastskrudde kontakter enn skjøteledninger på kryss og tvers. Kort skjøteledning til stikk, som tas ut når ikke i bruk.

Det er et litt avslappet forhold til NEK-400 der ute i garasjen, vil fysisk koble vekk greiene når jeg ikke er der, så det er grenser for hvor galt det kan gå. Er mest redd for snøhaugen:)
Og for at folk skal forstå at det er viktig å få dette på plass; første prosjekt er ferdigstillelse av en Dynabel Arges sub som har ligget i deler i pappesken sin i minst 15år, tar tid å planlegge alle detaljene:) (Første eier av delekassen kom heller ikke i mål:)

Takk for hjelpen(y):)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.607
Sted
Ytterst i havgapet...
A--karakterstikk er det omtrent ingen som bruker den utløser svært raskt, det vil du nok ikke ha..... B-type er det som er mest vanlig i boliginstallasjoner, men når man vet at man skal bruke maskiner som typisk er sånn 1500W eller deromkrng er det C.karakterstikk som gjelder... sjekk den sikringa som går og se hva den er....
Om du skal ha et lite underskap, så bruk en 10A til lys etc, og en 13 C til sag og slikt.... så blir det ikke mørkt om saga får hikke....

Topp Bunn