Ønsker anbefaling Finnes det et støyfritt aktivt delefilter?

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Takk for info Grelv, tror det er løsningen ja - en DCN28. Skal se om ikke jeg kan få tak i en. Er lydkvaliteten på topp så er jo dette en utrolig fleksibel boks! Er brukerterskelen på software'n høy? Har sett på webben til Groundsound, og den ser forholdsvis kompleks ut.

jan
Jeg synes lydkvaliteten er svært bra. Savner ingenting.
Softwaren er kompleks, men det er svært mye denne enheten kan gjøre - så det er egentlig ikke så rart.
Brukergrensesnittet er ok. Manualen er ikke veldig bra. Men er du vant med softwaren på dbx, vil du ikke ha særlige problemer.

Husk at her er det målesoftware også.

mvh e
 

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
232
Antall liker
7
@grelv: har du noen erfaring med tidligere nevnte miniDPS 4x10HD; har den samme funksjoner som DCN28? Har selv hørt ULN-8 i 2 ulike oppsett, og den har imponert (men har en drøy prislapp)
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Jeg har ikke tatt meg tid til å lese hele tråden som du har startet her. Jeg har hatt DCX 2496 i et par tre år nå, uten de problemene du nevner. I det digitale inngangstrinnet sitter CS8420 (IC1). Det er en kjent sak, noe til og med produsenten innrømmer, at denne kretsen tidvis lager problemer som:
1. "Fried eggs", støy i det høyfrekente område.
2. "Dull" dvs at deler av det høyfrekvente område forsvinner periodevis.

Løsningen er å erstatte det digitale inngangstrinnet som benytter etterfølgeren til CS8420.

Jeg har innført denne modifikasjionen sammen med ny strømforsyning og nytt analogtrinn på utgangen (Jannerman)

Som sagt, jeg plages overhodet ikke av noen form for støy. Det må understrekes at jeg ikke benytter høyttalere med høy følsomhet (horn). Om en modifisert DCX oppfører seg anderledes i en slik kombinasjon, har jeg ingen egen-erfraring med.

Mvh.

Eivind Stillingen
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jan Diddens mod av DCX2496 er grei. Og dyr. Men fixer problemet med ny, mer følsom inngang, ny analog-utgang, OG fjernbetjent volum som styrer alle utgangene.
Dermed beholdes max signal INN til prosesseringen.
miniDSP & Groundsound er alternativer jeg skal teste ved neste anledning...
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
@grelv: har du noen erfaring med tidligere nevnte miniDPS 4x10HD; har den samme funksjoner som DCN28? Har selv hørt ULN-8 i 2 ulike oppsett, og den har imponert (men har en drøy prislapp)
Jeg har ingen spesifikk erfaring med 4x10HD, men har endel erfaring med den mindre 2 inn 4 ut. Men det ser for meg ut til at 4x10 er samme teknologi, bare i større "pakke".

MiniDSP er ok, og vil nok i de fleste tilfelle kunne gi bedre resultater enn f eks dbx DR260. Men den har digital volumkontroll, noe som kanske ikke er det beste. Softwaren er veldig brukbar, men har langt færre korreksjonsmuligheter enn DCN28: bare 5 PEQ per kabal (DCN28 har 20).

Hos meg virket miniDSP ok, men DCN28 var et reellt løft: både praktisk og i forhold til lydkvalitet.
Men til gjengjeld koster jo miniDSP'n omtrent ikkeno'...:p
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
MiniDSP 4x10 Hd er ikke samme som de mindre modellene. 4x10 Hd har høyere SNR. Kan være andre forskjeller også.
Min subjektive erfaring er at 4x10 Hd er minst et hestohode foran DCN28 rent lydmessig. Åpnere lyd oppover i frekvens og homogen hele veien. DCN28 opplevde jeg som å legge noe til i bassen og var noe litt innelukket i toppregisteret. Det er 6 PEQ i 4x10 Hd. Ellers har miniDSP et nytt produkt på vei som vil ha større prosessorkraft (miniSHARC). Og Hypex sin DLCP skal slippes før jul. Begge disse sistnevnte krever en del DIY kunnskap og er ikke ferdige bokser.
Summary Table | miniDSP
miniDSP - December 2012 Newsletter | miniDSP
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg kom til å tenke på en ting...
Et multifunksjons kontrollsenter.

Onkyo | TX-NR1010#

Onkyo TX-NR1010 | Lyd & Bilde

Onkyo has applied its formidable audio knowledge and solved the problem with its Digital Processing Crossover Network. It’s now possible to divide low and high/middle-high frequencies inside the receiver using sophisticated DSP (Digital Signal Processing) technology.

The technology on board selected Onkyo network receivers allows the speakers to produce exceptionally pure and natural sound by directly supplying each driver with the appropriate frequency, instead of passing a combined signal though less precise speaker crossovers. In particular, the overlap zone between high and low frequencies is narrowed thanks to the sharp cutoff capability unique to DSP.
This results in transparent sound reproduction from your front channels—which are not only important for music, but for movies as well.

Digital Processing Crossover Network | ONKYO

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
...
Mest fordi når jeg kjører gain i bunn på A60 så må jeg over kl 12 på preamp for å komme opp i greit niva.... Og da er det fortsatt ikke støyfritt....
Vi er sannsynlig vis litt ulikt skrudd, men jeg foretrekker å ha normalnivået omkring kl 12, litt høyt omkring kl 3 og litt for høyt partynivå omkring kl 5. Frågan er om hvor mye det støyer med normalnivå og om det er muligheter for nivåtilpassinger for å gjøre normalnivået mindre støyfullt.

mvh
KJ
 
N

nysjerrigper

Gjest
selv den rimeligste minidsp måler bedre enn behringer dcx. (er en tråd om det på diyaudio) de dyrere apparatene er enda en klasse over. bra greier, moderne enkelt og teknisk bra.
 

Rajapruk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2012
Innlegg
110
Antall liker
29
Sted
Göteborg
Hva er følsomheten på ht? Rundt 100 dB eller mindre?
På JBL 4365 er det vel 94db og på JBL4645C er det vel 99db...
Trodde jeg skulle klare meg uten subber, men 4365 ruller av jævlig tidlig i mitt rom og plassering. Prøvde noen små subber med svære smultringbasser men det låt jævlig. 4645C derimot ;)

Vis vedlegget 171218
Rullar dina 4365 fortfarande av tidigt? Jag har upplevt dramatiska förändringar av basen i mina 4365 efter 3 månaders inspelning. Nu spelar de bättre bas än mina tidigare subwoofers (1500 Array och TiK-sub).
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hei, ja de ruller forsatt av tidlig, men grunnen er plasseringen i rommet. Tror de står ca 1.8 meter ut fra frontvegg, og da blir det mindre rom-støtte i bassen.
 

Rajapruk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2012
Innlegg
110
Antall liker
29
Sted
Göteborg
Ok. Ja, de är ju designade för att stå mot vägg (japanska marknaden), därför de har basreflexportarna på framsidan.
 
Topp Bunn