Diverse Finnes det korrekte og gale måter å bedrive hobbien på?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Hvordan i alle dager klarer du å tolke Asbjørn dithen at det ikke er lov å teste kabelstumper for så å dele sine erfaringer? Driver du å bevisst feilleser ting bare for å holde tråden i gang?

Han sier jo at det er helt greit. Det er all den tekniske svadaen rundt begrunnelsene han er imot. Kvantepjatt og skjinneffekter og krystaller både opp og i mente. Det er DET han kritiserer.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg tror reaksjonen mot det man kan kalle subjektivistene innen hobbyen har sitt utspring i en litt nedlatende snobbe-holdning som det såkalte audiofile miljøet etterhvert fikk rykte på seg for å ha. Mine greier er liksom mye bedre og dyrere enn den gemene hop sitt. Man trekker på nesen over plastikk anlegg fra Elkjøp, samtidig som man lovpriser overlegen teknologi og kvalitet i egne anlegg. Etterhvert har man så begynt å gå endel hifi produkter litt nærmere etter i sømmene, og en del av de viser seg altså å være keiserens nye klær. Derfor tror jeg mange egentlig godter seg en god del når keiseren faktisk viser seg å være naken.
Bare en liten fotnote:
Jeg tror du er inne på en forutinntatt holdning her, som i stor grad kan skape en irritasjon, ja (derfor mitt svar).
Så var det det man kaller 'There is a flipside to that coin'
Objektivistene mener nok i stor grad at forskjeller subjektivistene mener å kunne avdekke i sitt 'snobbe-anlegg' også kan avdekkes uten plett og lyte i sitt eget anlegg. Dette tror jeg ikke alle subjektivister er helt enig i (og det faktum irriterer sikkert objektivistene desto mer).
Er dettte tilfeldig, eller er det en rød tråd i at de som sier at utstyret ikke betyr all verden (samt at målinger understøtter dette) også er de som i stor grad innehar mid-fi anlegg, hva nå dette måtte bestå av (nå ble sikkert irritasjonen enda større, men måtte omsider bare få det sagt).
Dette er bare et tilsvar og ikke noe forsøk på å fyre oppunder i denne tråden.
Hvis jeg er alene om dette synet, så er det bare å korrigere meg - det var et spørsmål ut fra Kjetil sin innledning og ikke en vedtatt sannhet. Det er som sagt mange veier til Rom, og alle er ikke utstyrsavhengige til høy kostnad. Setter man et godt anlegg sammen på en kløktig måte spiller sikkert dette ringer rundt mangt ett snobbeanlegg.
Dette er også veldig interessant. Er det slik at man synes det er en nedverdigelse dersom noen ikke mener at man har verdens beste anlegg? Jeg mener alle har vi forskjellige preferanser og alle setter sammen sitt anlegg ut fra egne preferanser. Det er da ikke rart at man synes eget anlegg låter bra. Om man skulle være mer opptatt av målinger er det jo åpenbart at det finnes målbare forskjeller på det meste av høytalere og ellektronikk. Av den grunn er det også naturlig dersom man er i leiren der målinger betyr mest at man oppfatter forskjeller på utstyret. Da kan jo ikke alle være best uansett hvilken leier man hører hjemme i. Man må da bare akseptere at andre har avvikende syn på eget anlegg enn en selv. Det ligger ingen tapt presige i det.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hvordan i alle dager klarer du å tolke Asbjørn dithen at det ikke er lov å teste kabelstumper for så å dele sine erfaringer? Driver du å bevisst feilleser ting bare for å holde tråden i gang?

Han sier jo at det er helt greit. Det er all den tekniske svadaen rundt begrunnelsene han er imot. Kvantepjatt og skjinneffekter og krystaller både opp og i mente. Det er DET han kritiserer.
Dette begynner å bli veldig merkelig. Jeg har da aldri skrevet at Asbjørn mener noe slikt. Asbjørn henviste dog til det Kjentil skrev og fotsatte hans uttredning i en beskrivelse av holdninger han trodde fantes blant en del om de audiofile som han beskrev som middelaldrende menn som lyttet til kabelstumper osv, osv. Altså en holdning som han mente fantes, mens om ikke var hens egen. Jeg har ikke kritsert Asbjørn for at han har en slik holdning, men de som måtte ha en slik holdning.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
U

utgatt19288

Gjest
Overskriften minner meg om et mye omtalt Stereophile cover fra januar 1994.

"If either of these amplifiers is right . . . the other must be wrong."

Cary CAD 805 og Krell KSA-300s til duell. Problemstillingen reel nok for mange da – men i ettertid dog så feil. Hvordan kan det være noe rett eller galt når man oppnår de samme resultater ved å bruke teknologi fra 1930 åra eller dagens state-of art løsninger?

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det må da være et mål for oss alle å bidra til en saklig diskusjon på HFS.Jeg vet ikke hva nye medlemmer tenker når de ser hvordan diskusjonene utarter seg.Jeg
selv har et problem med å gå inn i en diskusjon der målet og meningen forsvinner.Dette er et utmerket forum for oss som er glade i musikk og anlegget vi spiller på.
Vi må prøve så godt som overhodet mulig å opptre med litt ydmykhet slik at de som er nye medlemmer våger å kaste seg inn på ulike temaer.Jeg selv har deltatt i
diskusjon hvor flere av medlemmene ytret frustrasjon over gangen i det hele.Dette gjorde flere av medlemmene ved første gangs ytring.Det er ikke slik vi vil ha det...
eller?Målet med min tilstede-værelse her på forumet er å dele med andre.Mitt andre mål er å prøve å få svar.Mitt HÅP er at de jeg diskuterer med har tilnærmet samme
mål som meg.Slik kan vi få større utbytte av tiden vi bruker her på HFS.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Dette er særdeles interessant. Jeg oppfatter det slett ikke som at det audiofile miljøet er snobbete. Jeg har vært en del av det miljøet du refererer til i en årrekke og snobberi er særdeles langt fra hvordan man kan beskrive personene som inngår i miljøet og aktivitetene blant disse.
Hvordan et miljø oppfattes som og hvordan det egentlig er, er to forskjellige ting. I utgangspunktet tror jeg alle personer eller miljøer som prøver å oppnå noe som er bedre enn det store flertall vil kunne oppleve å stemples som snobbete. Det er ikke uten grunn at premiumbiler gjerne skal ha et diskré design.

Det er ikke riktig at det har vært en generell korrekt måte å bedrive hobbyen på. Dette er en misforståelse som skyldes det samme som jeg har skrevet ovenfor. Jeg må si at jeg nærmest blir litt sjokkert over de holdningene du beskriver. Jeg forstår ikke hvorfor noen skulle fortjene dette. I min naivitet visste jeg ikke at det faktisk var slikt.
Hifi som hobby må tåle at det blir rettet et kritisk søkelys mot den. Og jeg må si det føles en smule naivt når du fremstår som uvitende ovenfor både de holdninger de såkalte audiofile kan ha overfor andre med mindre prangende anlegg, og det imaget de audiofile har skapt av seg selv. Dette handler i mine øyne om at man må være åpen for at det kan være mange måter å bedrive hobbyen på utover det å kjøpe inn dyre anlegg fra utvalgte produsenter. Hva med å kjøpe inn komponenter beregnet for proff markedet? Hva med å kjøpe inn noen klasse D moduler og skru sammen noen forsterkere selv, sammen med noen selvbygde høyttalere? Er ikke dette like så gode måter å bedrive hobbyen på?

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Er trådens intensjon å bevistgjøre den enkeltes audiofiles egne tanker om hvordan utvikle sin egen innsikt og kompentanse knyttet til denne hobbyen, kan tråden tillegges en grad av positivitet. Dog utvikler denne tråden seg, som en del andre tråder, i en retning som oppfattes i liten grad å inspirere og positivt utfordre interessen for hifi. Trådstarters intensjon er derfor vanskelig å oppfattes som interessefremmende for hobbyen. Det er synd.

mvh Olav E.

S

Syncrolux

Gjest
Det går meget vel an å drive hobbyen feil. Jeg har sett det på nært hold. Og resultatene kan få ett eller fler av følgende utfall, gjerne en kombinasjon er vanlig:
- Man har ikke noe fungerende anlegg
- Man solgte LP-samlinga, så CD-samlinga, og snart går SACD'ene ut og blir erstattet av UltraHirez downloads
- Stua ser ut som... vel, det er ryddigere på Grønmo
- Man bytter utstyr oftere enn man skifter underbukser
- Man skylder penger her og der
- Hifi-pusherne tar ikke telefon når du ringer for å mase på når produktet du har betalt penger for i fjor kommer
- Kona gikk fra deg, og du merket det ikke før etter du hadde spilt hele Ringen to ganger
- Naboene som sluttet å hilse for lenge sida har begynt å sende brev, rekommandert.
- Du er en kjenning av Politiet, spesielt etter kl 23
- Fastlegen mer enn gjerne gir deg tabletter, noe du også trenger sårt
- osv..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom noen i nabolaget hadde pimpet opp Toyota Aygoen sin med enormt beløp ved å kjøpe store brede dekker, heftige felger, chiping av motoren, rå lakkering, sportseter i fineste skinn, sportsratt osv. så hadde vel de fleste ristet på hodet og tenkt at det hadde vært langt mer fornuftig og lagt den samme kapitalen i en skikkelig sportsbil. Man hadde tenkt at det var en ufornuftig investering.

Og det samme kan man IMO si om manges audiofiles pengebruk til anlegg. Det er ikke noe som er rett og galt, men det er noe som er fornuftig og ufornuftig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dersom noen i nabolaget hadde pimpet opp Toyota Aygoen sin med enormt beløp ved å kjøpe store brede dekker, heftige felger, chiping av motoren, rå lakkering, sportseter i fineste skinn, sportsratt osv. så hadde vel de fleste ristet på hodet og tenkt at det hadde vært langt mer fornuftig og lagt den samme kapitalen i en skikkelig sportsbil. Man hadde tenkt at det var en ufornuftig investering.

Og det samme kan man IMO si om manges audiofiles pengebruk til anlegg. Det er ikke noe som er rett og galt, men det er noe som er fornuftig og ufornuftig.
det blir uansett din subjektive betraktning. det finnes så mange begrunnelser for kjøp/valg.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hifi som hobby må tåle at det blir rettet et kritisk søkelys mot den. Og jeg må si det føles en smule naivt når du fremstår som uvitende ovenfor både de holdninger de såkalte audiofile kan ha overfor andre med mindre prangende anlegg, og det imaget de audiofile har skapt av seg selv. Dette handler i mine øyne om at man må være åpen for at det kan være mange måter å bedrive hobbyen på utover det å kjøpe inn dyre anlegg fra utvalgte produsenter. Hva med å kjøpe inn komponenter beregnet for proff markedet? Hva med å kjøpe inn noen klasse D moduler og skru sammen noen forsterkere selv, sammen med noen selvbygde høyttalere? Er ikke dette like så gode måter å bedrive hobbyen på?
Du fremlegger det som om de audiofile kun mener at det er en fremgangsmåte - som er å handle inn dyrt utstyr. Det stemmer jo selvsagt ikke. Samtidig får du det til å virke som dyre produkter aldri er gode eller i hvert fall verdt pengene. Det stemmer jo heller ikke. Jeg synes det du skriver vitner om holdninger om at de audiofiles metoder ikke er aksepterbare i din verden. De strider mot det du selv anbefaler for oss - at vi skal være mer åpne for andre måter å bedrive hobbyen på. Jeg mener fremdeles at holdningene du beskriver er fullstendig feilaktige og ikke beskriver hvordan de audiofile virkelig er.
Nå omhandler ikke det du skriver meg direkte, men jeg ønsker ikke å kommentere noe slikt basert på andre enn meg selv. Det kan skape unødvendige misforståelser. Jeg vil understreke at jeg har hatt mange besøk av likesinnede opp gjennom årene. Det er folk som gjerne identifiserer seg innenfor det audiofile miljøet og folk som identifiserer seg som utenfor. Ingen av disse har hatt store innvendinger mot lydkvaliteten. Så noe riktig må det da også være vi gjør for å få til god lyd. Jeg finner de holdningen du beskriver svært naive og fordomsfulle, fulle av jantelov og særdeles triste.

Jeg fikk også kunnskap som viser at kranglene her inne aldri skyldes konflikter som er basert i personer som egentlig har de beste intensjoner i tankene. Det understreker for meg at man egentlig aldri bør vende det andre kinnet til og i stedet slå tilbake så hardt man kan. Det er i hvert fall velfortjent.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

det blir uansett din subjektive betraktning. det finnes så mange begrunnelser for kjøp/valg.
Nettopp. Dette blir jo bare Orsos meninger.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Er trådens intensjon å bevistgjøre den enkeltes audiofiles egne tanker om hvordan utvikle sin egen innsikt og kompentanse knyttet til denne hobbyen, kan tråden tillegges en grad av positivitet. Dog utvikler denne tråden seg, som en del andre tråder, i en retning som oppfattes i liten grad å inspirere og positivt utfordre interessen for hifi. Trådstarters intensjon er derfor vanskelig å oppfattes som interessefremmende for hobbyen. Det er synd.

mvh Olav E.
Det du skriver først er intensjonen med tråden, ja.

Mvh
Roysen

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Jeg tror reaksjonen mot det man kan kalle subjektivistene innen hobbyen har sitt utspring i en litt nedlatende snobbe-holdning som det såkalte audiofile miljøet etterhvert fikk rykte på seg for å ha. Mine greier er liksom mye bedre og dyrere enn den gemene hop sitt. Man trekker på nesen over plastikk anlegg fra Elkjøp, samtidig som man lovpriser overlegen teknologi og kvalitet i egne anlegg. Etterhvert har man så begynt å gå endel hifi produkter litt nærmere etter i sømmene, og en del av de viser seg altså å være keiserens nye klær. Derfor tror jeg mange egentlig godter seg en god del når keiseren faktisk viser seg å være naken.
Bare en liten fotnote:
Jeg tror du er inne på en forutinntatt holdning her, som i stor grad kan skape en irritasjon, ja (derfor mitt svar).
Objektivistene mener nok i stor grad at forskjeller subjektivistene mener å kunne avdekke i sitt 'snobbe-anlegg' også kan avdekkes uten plett og lyte i sitt eget anlegg. Dette tror jeg ikke alle subjektivister er helt enig i (og det faktum irriterer sikkert objektivistene desto mer).
Er dettte tilfeldig, eller er det en rød tråd i at de som sier at utstyret ikke betyr all verden (samt at målinger understøtter dette) også er de som i stor grad innehar mid-fi anlegg, hva nå dette måtte bestå av.
Jeg tror egentlig ikke det handler om at objektivistene har midfi anlegg som umuliggjør deteksjon av mindre forskjeller, men heller at de har valgt å gå en annen vei hvor mindre forskjeller i kabler etc. overskygges av andre mer dominerende faktorer som burde vært mer sentrale i utformingen av et hifi anlegg. Eksempler er aktiv drift og romkorreksjon.

Selv har jeg ikke valgt å gå den veien, men mener likefullt man må respektere andres valg selv om disse går litt utenfor de tradisjonelle hifi-veiene. Selv har jeg valgt den mer tradisjonelle veien, men etter KISS (keep it simple stupid) prinsippet, med DAC koblet rett i effektforsterker og avspilling fra minnepenn med Bryston BDP-2. Min erfaring er at det meste av forandring i hifi-kjeden lett lar seg detektere i et slikt anlegg, men hadde jeg f.eks hatt et anlegg hvor romkorreksjon var sentralt ville kanskje slike forskjeller blitt underordnet de større forskjellene en slik tilnærming ville utgjort. Summa summarum finnes det nok mange måter å tilnærme seg hobbyen på, og vi skal nok heller være glad for mangfoldet heller enn å krangle om hvilken som er den beste.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Bare en liten fotnote:
Er dettte tilfeldig, eller er det en rød tråd i at de som sier at utstyret ikke betyr all verden (samt at målinger understøtter dette) også er de som i stor grad innehar mid-fi anlegg, hva nå dette måtte bestå av.
Jeg tror egentlig ikke det handler om at objektivistene har midfi anlegg som umuliggjør deteksjon av mindre forskjeller, men heller at de har valgt å gå en annen vei hvor mindre forskjeller i kabler etc. overskygges av andre mer dominerende faktorer som burde vært mer sentrale i utformingen av et hifi anlegg. Eksempler er aktiv drift og romkorreksjon.

Selv har jeg ikke valgt å gå den veien, men mener likefullt man må respektere andres valg selv om disse går litt utenfor de tradisjonelle hifi-veiene. Selv har jeg valgt den mer tradisjonelle veien, men etter KISS (keep it simple stupid) prinsippet, med DAC koblet rett i effektforsterker og avspilling fra minnepenn med Bryston BDP-2. Min erfaring er at det meste av forandring i hifi-kjeden lett lar seg detektere i et slikt anlegg, men hadde jeg f.eks hatt et anlegg hvor romkorreksjon var sentralt ville kanskje slike forskjeller blitt underordnet de større forskjellene en slik tilnærming ville utgjort. Summa summarum finnes det nok mange måter å tilnærme seg hobbyen på, og vi skal nok heller være glad for mangfoldet heller enn å krangle om hvilken som er den beste.
Det er åpenbart for meg at Distinctive har helt rett. Samtidig er det jo slik at objektivistene ikke kjenner særlig godt til disse dyre produktene. De har kun lest markedsføringen som gjerne er overdrevt kreativ og testene i bladene som ikke er utført etter det objektivistene oppfatter som korrekt protokoll. Av den grunn forkaster de hele produktet. Det er det jo ikke noe grunnlag for.

Mvh
Roysen

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Du fremlegger det som om de audiofile kun mener at det er en fremgangsmåte - som er å handle inn dyrt utstyr. Det stemmer jo selvsagt ikke. Samtidig får du det til å virke som dyre produkter aldri er gode eller i hvert fall verdt pengene. Det stemmer jo heller ikke. Jeg synes det du skriver vitner om holdninger om at de audiofiles metoder ikke er aksepterbare i din verden. De strider mot det du selv anbefaler for oss - at vi skal være mer åpne for andre måter å bedrive hobbyen på. Jeg mener fremdeles at holdningene du beskriver er fullstendig feilaktige og ikke beskriver hvordan de audiofile virkelig er.
Nå omhandler ikke det du skriver meg direkte, men jeg ønsker ikke å kommentere noe slikt basert på andre enn meg selv. Det kan skape unødvendige misforståelser. Jeg vil understreke at jeg har hatt mange besøk av likesinnede opp gjennom årene. Det er folk som gjerne identifiserer seg innenfor det audiofile miljøet og folk som identifiserer seg som utenfor. Ingen av disse har hatt store innvendinger mot lydkvaliteten. Så noe riktig må det da også være vi gjør for å få til god lyd. Jeg finner de holdningen du beskriver svært naive og fordomsfulle, fulle av jantelov og særdeles triste.

Mvh
Roysen
Selvfølgelig gjør vi noe riktig, men hvis vi ønsker at hobbyen vår skal få en større utbredelse fordrer det at vi aksepterer andre og nye innfallsvinkler. Noe som eksemplifiserer tanken min er Sprout. Det er produktet til sønnen til Paul McGovan, sjef for PS Audio. Sprout er lagd ut fra tanken om hva unge menn og kvinner ønsker fra et hifi produkt. Vi må ta vel imot slike produkter som innebærer en ny innfallsvinkel til hobbyen vår, og så skal vi som har brukt noen hundretusen på den også føle oss vel med det, men innse at det nok aldri kommer til å bli noe mainstream.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
789
Torget vurderinger
5

mvh Olav E.

Mvh
Roysen
Da tillater jeg meg å trekke fram "utvikle sin egen innsikt og komeptanse".

Fint om de med god kunnskap og lang erfaring innenfor hobbyen klarer å dele sin kompetanse med mindre erfarne entusiaster på en positiv måte. De fleste av oss er på et gitt nivå, styrt av egenerfaringer og ikke minst økonomiske rammer, der gleden av å stadig utvikle eget anlegg fortjener og heies på i stedet for å duperes med kritiske holdninger til valg av komponentert og preferanser. Diskusjoner som egner seg mer for invortes bruk, egner seg nettopp til å forbli til invortes bruk, - hos en selv.

mvh Olav E.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

mvh Olav E.

Mvh
Roysen
Da tillater jeg meg å trekke fram "utvikle sin egen innsikt og komeptanse".

Fint om de med god kunnskap og lang erfaring innenfor hobbyen klarer å dele sin kompetanse med mindre erfarne entusiaster på en positiv måte. De fleste av oss er på et gitt nivå, styrt av egenerfaringer og ikke minst økonomiske rammer, der gleden av å stadig utvikle eget anlegg fortjener og heies på i stedet for å duperes med kritiske holdninger til valg av komponentert og preferanser. Diskusjoner som egner seg mer for invortes bruk, egner seg nettopp til å forbli til invortes bruk, - hos en selv.

mvh Olav E.
Kunne ikke vært mer enig i det du skriver. Du er spot on.

Mvh
Roysen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det er bare ting, det er ingenting å ta så fryktelig høytidelig.

Skal man ta alt av innvendinger personlig så har man feil forhold til hobbyen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
"Dette ble visst vanskelig,...."... Hva søker du med å si her da Roysen ? At jeg har tungt for det ? ;) .. Er særs lugn jeg ifht diskusjoner her inne. Og synes du er litt søt når du skal komme med "ditt syn" litt lenger ut i debatten... Jeg tror ikke noen bedriver sin hobby på ikke korrekt måte, bare sin egen. Har en respekt for det begge veier er det sjelden problem. Om du søker å oppnå en felles måte å "bedrive hobbyen " via innlegg her inne må jeg bare smile oppgitt av deg... Som JJ skriver i sin signatur: " ..dette er f.. ikke noe demokrati... "...

Hva søker du egentlig å oppnå med slike tråder da ? Ønsker du almengyldige svar på noe innen hobbyen finner du ikke nødvendigvis de her på HFS. Bli venn med de folka en liker, ha respekt for de en ikke kjenner og glem de som ikke svarer slik ditt verdensbilde ser ut... Enkelt å greit.
Dette gidder jeg ikke mer, HCS. Det medfører ikke noe særlig produktivt. Jeg mente slett ikke at du har vanskelig for det. Jeg mente at vi tydeligvis hadde litt problemer med å komunisere slik at vi forstod hva den andre forsøkte å si. Altså noe som var gjensidig. It takes two to tango.

Mvh
Roysen
Jepp, denne gangen var det min tur til å ikke bli forstått. Virker på meg som det er mange du ikke forstår eller vil forstå... Helt fair, men da får du ikke sutre i tråder over at folk har et annet syn enn deg selv. Og når de bes om å TOLKE det du skriver blir det bare rot...

For å avslutte kort. Gleden av hobbyen er todelt.

1. Ting jeg oppnår og får til, ikke luftslott og ting som ikke skjer. Hobbyen er fesrkvare, å skrive om ting jeg skal elelr vil ha et par år eller annet finner jeg mindre relevant

2. Dele inntrykk ,kunnskap og humor i møte med andre. Å sitte med tastatur-syflis her inne med tusenvis av innlegg uten nesten å ha møtt en kjeft er rett og slett snevert.

Enhver driver hobbyen på sin måte. Og til dette har jeg respekt og søker å lære av det som skjer NÅ. Fremtiden vet ingen av oss noe om, så derav er tiden tilbragt med andre verdifull og nyttig.
En gang var vi venner, HCS. Hva har skjedd? jeg synes du i denne tråden er dypt urettferdig og har tolket meg og tillagt meg motiver jeg slett ikke har. Det finnes ingen grunn til at jeg skal jekkes ned med uttalelser om at det jeg skriver er søtt etc Ned har jeg blitt presset så mange ganger av andre på dette forumet at jeg allerede er så langt ned man kan komme fra før.

I andre tråder bruker du knallharde uttrykk for å beskrive de meninger jeg måtte ha om f.eks. finish på høytalerne. Jeg forstår ikke hvor all denne agresjonen kommer fra eller hva jeg har gjort for at du skal snu deg mot meg på denne måten.

Jeg huskier også en gang du og et par av våre sjelefrender her på HFS hadde avtalt å komme på besøk til meg for å lytte til anlegget i forbindelse med en tur dere hadde i området for å besøke andre audiofile. Jeg hadde brukt lang tid på å forberede besøket og å gjøre besøket så hyggelig som mulig. Frøkna hadde forberedt mat og drikke, hun hadde pyntet og var også klar. Vi satt og ventet og ventet uten at noen dukket opp. Til slutt måtte vi bare pakke ned igjen. Etterpå fikk vi høre fra andre at idere ikke ønsket å besøke meg fordi et var noen blant dere som ikke likte meg. Det minste man kan gjøre er i hvert fall å si i fra. Men jeg finner mer enn det urettferdig. Hva har jeg gjort for å fortjene å bli møtt med en slik holdning. Det er ganske sterkt å mislke noen så sterkt at man ikke ønsker å komme på et hyggelig besøk for å lytte til god musikk og få servering mens man lytter til anlegget mitt. Dette gjelder spesielt når jeg aldri hadde møtt noen av de du hadde med deg personlig. Jeg synes også dette setter fingeren på at HFS kanskje er litt mer enn bare tidtrøyte og underholdning for enkelte.

Ikke at det har avgjørende betydning for meg eller min aktivitet her inne. Jeg forstår bare ingenting.

Mvh
Roysen
Ta det med ro Roysen, jeg har intet imot deg som person. Når jeg har møtt deg har du vært hyggelig på alle måter. nesten litt ydmyk. Skal ikke si noe om hvordan dette kan arte seg som et paradoks ifht måten du skriver på enkelte ganger her inne.

Sånn generelt vil jeg si at du kjemper imot vindmøller hvis du søker å få til en felles enighet for forståelse, form og innehold her inne. Intensjonen er sikkert god nok, men det hjelper så lite. Og det er , for meg, greit nok. Det er en individuell hobby som en KAN diskutere i en gruppe.

Råder deg til å oppsøke andre sine tråder, skrive litt der. Bli kjent med folk og del musikk og råd. Du har nok og ta av på begge områder.

Vedr det besøket skal jeg ikke si noe om folk som ikke kan forsvare seg, men jeg er enig med deg at det ble dumt da de trakk seg i siste liten.

Jeg er tilhenger av å drøfte det håndfaste og for meg blir det bare litt rart å snakke om ting som kanskje kommer og hvilken farge mm en søker.. Men vi er forskjellige. Og til å nesten ikke ha erfaring med rørforsterkere må jeg si du er tøff, du har en bratt læringskurve i vente. Men det regner jeg med at du takler.

Så intet vondt ment. Og knallharde ord kjenner jeg meg ikke igjen i, men det har vel sammenheng med at det er skriftlig, og ikke verbalt vi kommuniserer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis man ser på dette forumet som en del av en hobby bør man tåle kritikk av komponenter og løsninger (også egne, det er bare elektrodingser og ikke noe viktig)ellers blir dette forumet kun en pludreklubb. Jeg forbeholder meg retten til å kritisere hva som helst uavhengig hvor tynn begrunnelsen min måtte være. Noe annet ville være en "gal måte å bedrive denne hobbyen" Om jeg gidder å bruke denne "retten" er en annen sak. Jeg syntes det er helt ok at man kritiserer mine valg og ytringer.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hvis man ser på dette forumet som en del av en hobby bør man tåle kritikk av komponenter og løsninger (også egne, det er bare elektrodingser og ikke noe viktig)ellers blir dette forumet kun en pludreklubb. Jeg forbeholder meg retten til å kritisere hva som helst uavhengig hvor tynn begrunnelsen min måtte være. Noe annet ville være en "gal måte å bedrive denne hobbyen" Om jeg gidder å bruke denne "retten" er en annen sak. Jeg syntes det er helt ok at man kritiserer mine valg og ytringer.
Det er jeg helt enig i. Har ingen problemer med noe av det du skriver. Kritikk er en ting, men det handler mye om hvordan man formulerer slik kritikk.

Mvh
Roysen

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Men for han naboen noen så er dette maks innenfor hobbyen hans, og selv om andre synes det er teit så er det helt greit.
På samme måte kan det se ut som Roysen driver sin hifi-hobby. Sjeldne, vanvittig kostbare og spesielle greier som gir han glede, uten at andre trenger å synes at det er spesielt smart eller fornuftig.
Jeg leser det til og med slik at Roysen mener det er greit at tingene ikke låter mest mulig kildetro, eller ikke en gang forskjellig fra utstyr til en tiendedel av prisen, lyden er ikke det viktigste. Det er summen av placebo, bling og heldige avvik fra det optimale som gir den ultimate musikkopplevelsen.

Men jeg kan ha misforstått, selvsagt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Denne tråden har avdekket mye interessant, men temperaturen begynner å nærme seg et faretruende nivå. Jeg foreslår at den stenges nå før lokket hopper av. Jeg tar i hvert fall en pause fordi jeg ikke helt ser poenget med tråden slik den har utviklet seg.

Mvh
Roysen
Hvorfor det? ingen personangrep og ufinheter så langt. la tråden få leve og utvikle seg

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Men for han naboen noen så er dette maks innenfor hobbyen hans, og selv om andre synes det er teit så er det helt greit.
På samme måte kan det se ut som Roysen driver sin hifi-hobby. Sjeldne, vanvittig kostbare og spesielle greier som gir han glede, uten at andre trenger å synes at det er spesielt smart eller fornuftig.
Jeg leser det til og med slik at Roysen mener det er greit at tingene ikke låter mest mulig kildetro, eller ikke en gang forskjellig fra utstyr til en tiendedel av prisen, lyden er ikke det viktigste. Det er summen av placebo, bling og heldige avvik fra det optimale som gir den ultimate musikkopplevelsen.

Men jeg kan ha misforstått, selvsagt.
Du verden, RoDa. Det der var ikke særlig observant. Tror du virkelig på det du skriver?

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.203
Torget vurderinger
2
Denne tråden skaper i likhet med den andre tråden kun dårlig stemning, og jeg ser heller ingen hensikt med tråden. Jeg stenger derfor tråden.

Mvh
Høvdingen

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn