Finnes det muligheter for batteridrift av mindre HiFi anlegg?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.628
Antall liker
795
Torget vurderinger
8
1723940746176.png


Har slitt med strømmen i 20 år der jeg bor, og prøvd det meste. Nå er jeg gått helt over til hodetelefon anlegg, både portabelt og et godt stasjonært anlegg. Det jeg opplever er at lydopplevelsen når det gjelder ro i lydbildet, detaljnivå og dynamikk er mye bedre der jeg bruker batteridrift, slik som på mobile enheter. Lyden i det stasjonære banlegget varierer voldsomt, og det er nok grunnet strømkvalteten som bare blir verre og verre som årene går. Har tenkt på batteridrift, trafoer og andre strømforsynings systemer tidligere i hifianlegget, men med svære rørforsterkere var dette utenkelig. Nå, med ca.300w effektbehov stiller saken seg anderledes vil jeg tro.
Så, da er spørsmålet til de som kunnskapen og erfaringer, hva finnes av betalbare løsninger? Er Kinaboksen jeg viser bilde av over noe som kan brukes? Det ultimate er jo Stromtank, men selv den minste utgaven koster vel vanvittige 185k, og det er hinsides...
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.628
Antall liker
795
Torget vurderinger
8
Her samme type unit for salg på norske nettsider :

 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.840
Antall liker
22.587
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det ultimate er jo Stromtank, men selv den minste utgaven koster vel vanvittige 185k, og det er hinsides...
Stromtank er ikke annet enn en helt alm. UPS i "Hifi"-innpakning.
UPS er helt alm. "must" i data/server-sammenheng.
Om utseendet er uten betydning får du runnt reknet den doppelte power av "Stromtank" til
1/10-del av prisen. Resultatet er helt det samme.
Eks. på en 3000W fra Ali.....

UPS på Aliexpress

Prinsippet i UPS er, at den generer ren 230V sinus ut fra sin egen innebyggde batteripakke,
samtidig med at den fortsetter å generere strøm, hvis din 230V i veggen får svikt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.703
Antall liker
10.102
Torget vurderinger
2
Har du du bedt E-verket sjekke kvaliteten hos deg? Spenningsnivå etc
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.628
Antall liker
795
Torget vurderinger
8
Har du du bedt E-verket sjekke kvaliteten hos deg? Spenningsnivå etc
Jepp. Kraftverket har vert her. Post og teletilsynet har vert her og målt. En finner støy, og noe er gjort, men dette er et problem som finnes over alt. Jeg hører det når jeg er rundt og hører på hifi anlegg hos kjente også. Når en lytter over noen timer så varierer kvaliteten mye.
Det er ikke noe problem å høre hva batteridrift gjør med lyden ved å bruke gode portable lydanlegg, og kvaliteten der er helt stabil, og med et detaljnivå jeg aldri har hørt på noe større hifi anlegg. Rett og slett fortryllende, og nå vil jeg prøve å få dette i det stasjonære hodetelefon anlegget....
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.041
Antall liker
7.318
Sted
Kongsberg
Når denne boksen lager 230V AC fra batteridrift så gjør den det ved å switche store store transistorer på utgangen litt som en klasse D forsterker. Dette lager støy, og det kommer man ikke unna. Spørsmålet blir dermed: hvor mye støy blir liggende på utgangen fra denne, ved hvilken frekvens, og er dette noe som påvirker utstyret ditt?

Det er krav til filtrene som skal filtrere bort støyen på utgangen fra slike konvertere, og selges den i norge så må man jo regne med at dette er innenfor kravene.
Jeg er ikke sikker på hva som er kravet, men det er nok ikke så lavt som vi Hi-Fi nerder ønsker oss.

Det er nok ikke lett å si hvordan dette vil virke hos deg på ditt utstyr. Du må nesten bare prøve å se (høre). Det går an å sette på et ekstra støyfilter mellom denne boksen og anlegget ditt også, men da må man vite litt mer om hvordan støyen ser ut før man designer noe.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.628
Antall liker
795
Torget vurderinger
8
Når denne boksen lager 230V AC fra batteridrift så gjør den det ved å switche store store transistorer på utgangen litt som en klasse D forsterker. Dette lager støy, og det kommer man ikke unna. Spørsmålet blir dermed: hvor mye støy blir liggende på utgangen fra denne, ved hvilken frekvens, og er dette noe som påvirker utstyret ditt?

Det er krav til filtrene som skal filtrere bort støyen på utgangen fra slike konvertere, og selges den i norge så må man jo regne med at dette er innenfor kravene.
Jeg er ikke sikker på hva som er kravet, men det er nok ikke så lavt som vi Hi-Fi nerder ønsker oss.

Det er nok ikke lett å si hvordan dette vil virke hos deg på ditt utstyr. Du må nesten bare prøve å se (høre). Det går an å sette på et ekstra støyfilter mellom denne boksen og anlegget ditt også, men da må man vite litt mer om hvordan støyen ser ut før man designer noe.
Ja switche støy har jeg erfart både innen hifi og i arbeid, og er noe dritt. På UPSer og rene regeneratorer er dette potensielt et stort problem, men, dette er ren batteridrift, og med de gode erfaringene jeg har med batteridrift på hodetelefon/Dongle/portabel forsterker/DAC/telefon, som bruker switch mode lading og tilnærmet samme type batteri, ble håpet tent at det finnes betalbare løsninger.

Når jeg bruker det portable hodetelefonanlegget som består av Sony telefon, Fiio Q15 og Hifiman HE-10D er lydbildet av en slik kvalitet, og dønn stabilt, som jeg aldri har hørt fra et stasjonært anlegg, når en ser bort fra den fysiske delen som en får fra et vanlig hifi anlegg. Selv noen skarve Bose hodetelefoner koblet med en Cayin Dongle/telefon blir lyden svært så detaljert og oppløst, med masse mikrodetaljer som er avhengigskapende:)

I det stasjonære anlegget et potensialet mange ganger større med mye bedre komponenter og bedre hodetelefoner. Og når en er nede på 300W driftseffekt er det mulig med batteridrift, og det er forunderlig at dette ikke er mer utbredt?

Jeg kommer til å prøve dette visst det ikke kommer innspill fra noen som har prøvd dette, og det ikke fungerer, men jeg er er usikker på hvor stor jeg skal kjøpe dette batteriet...
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.628
Antall liker
795
Torget vurderinger
8
Stromtank er ikke annet enn en helt alm. UPS i "Hifi"-innpakning.
UPS er helt alm. "must" i data/server-sammenheng.
Om utseendet er uten betydning får du runnt reknet den doppelte power av "Stromtank" til
1/10-del av prisen. Resultatet er helt det samme.
Eks. på en 3000W fra Ali.....

UPS på Aliexpress

Prinsippet i UPS er, at den generer ren 230V sinus ut fra sin egen innebyggde batteripakke,
samtidig med at den fortsetter å generere strøm, hvis din 230V i veggen får svikt.
I prinsippet er UPSer beregnet for å stå "online" med strømforsyning rett gjennom, og med en batteri backup. Dette er ikke ideelt i hifi sammenheng.

Disse nye "batteriene" kan en lade opp og koble fra nettet, så de er designet på en annen måte og mer i tråd det vi trenger til hifi.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.525
Antall liker
2.751
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Dessuten, ratingen til UPS'er er hva de maksimalt kan belastes med, det sier ingenting om hvor lenge en kan opprettholde drift via batteriene.
Typisk for en slik liten UPS er i minutt området. Som regel oppgir de batterikapasiteten, og da en enkelt regne ut hvor lenge en kan kjøre batteridrift med en gitt belastning.
 

Vossingen

Medlem
Ble medlem
30.11.2017
Innlegg
13
Antall liker
12
VICTRON PHOENIX 12/3000 SMART 230V er DC-AC omformeren eg bruker. Den er trafo basert. Kommer også i mindre modeller.
Batteripakke: for eksempel fire AGM batterier, = ca 1000AH til ca 20000 kr.
Lades via solcellepaneler eller ein dedikert lader. Eg bruka solcellepaneler og ein ladar frå Raimund Mundorf.
Batteridrift av stereo anlegg anbefales av ein som både et og anbefaler vossafår😊
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.041
Antall liker
7.318
Sted
Kongsberg
Ja switche støy har jeg erfart både innen hifi og i arbeid, og er noe dritt. På UPSer og rene regeneratorer er dette potensielt et stort problem, men, dette er ren batteridrift, og med de gode erfaringene jeg har med batteridrift på hodetelefon/Dongle/portabel forsterker/DAC/telefon, som bruker switch mode lading og tilnærmet samme type batteri, ble håpet tent at det finnes betalbare løsninger.

Når jeg bruker det portable hodetelefonanlegget som består av Sony telefon, Fiio Q15 og Hifiman HE-10D er lydbildet av en slik kvalitet, og dønn stabilt, som jeg aldri har hørt fra et stasjonært anlegg, når en ser bort fra den fysiske delen som en får fra et vanlig hifi anlegg. Selv noen skarve Bose hodetelefoner koblet med en Cayin Dongle/telefon blir lyden svært så detaljert og oppløst, med masse mikrodetaljer som er avhengigskapende:)

I det stasjonære anlegget et potensialet mange ganger større med mye bedre komponenter og bedre hodetelefoner. Og når en er nede på 300W driftseffekt er det mulig med batteridrift, og det er forunderlig at dette ikke er mer utbredt?

Jeg kommer til å prøve dette visst det ikke kommer innspill fra noen som har prøvd dette, og det ikke fungerer, men jeg er er usikker på hvor stor jeg skal kjøpe dette batteriet...
Når du skal bestemme batterikapasitet så er det en fordel hvis du måler strømforbruket til riggen din først. Mest sannsynlig er det nok ikke så mye som 300W med mindre du har lite effektive forsterkere.
Men hvis man sier at det er 300W, så vil du med 3kWh batterikapasitet og en virkningsgrad på 92% klare ca. 3000/300 * 0.92 = 9,2 timer.
Det kan potensielt funke bra det der, men jeg er spent på hva reststøyen fra switchingen er. Selv om det er "ren" batteridrift så må man switche for å lage 230 volt AC.
1724008419373.png
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.936
Antall liker
39.422
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Når man først er så nøye på det, hvorfor ikke slite ut trafoer og gå over til ren dc drift? 😁
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.840
Antall liker
22.587
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
I prinsippet er UPSer beregnet for å stå "online" med strømforsyning rett gjennom, og med en batteri backup. Dette er ikke ideelt i hifi sammenheng.

Disse nye "batteriene" kan en lade opp og koble fra nettet, så de er designet på en annen måte og mer i tråd det vi trenger til hifi.
Feil......
En UPS har (normalt) IKKE nettspenningen "rett igjennem". Den er (normalt) isolert fra strømnettet.
Den har en strømforsyning, som konstant holder batteriene oppladede.
Strømuttak på UPS´n er en 230V, den selv genererer fra batteriene.
Det er ikke sånn, at den bare switcher seg in ved nedbrudd. Det virker som om, at du tror det.
Dette er ikke korrekt ;)
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.471
Antall liker
3.063
Som @MakkinTosken sier ville jeg gått for ren DC batteridrift om dette er et faktisk problem.

Om du ikke kan modifisere eller betale noen for å koble ifra transformator i appratene finnes det i dag et utall DAC og forsterkere som benytter DC strømvorter og som da selv regenererer nødvendige DC spenninger innternt i appratet.

Ellers om man skal ha litt mer omf i en A/B utgangstrinn har flere produsenter av eletroverktøy nå batteripakker med spenning høy nok til å lage masse lyd i noen timer mellom hver lading.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.123
Antall liker
6.669
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Med så mange batteripakker som er lette å få fatt i fra elbiler så kan man jo sette sammen et batteri for alle behov relativt rimelig.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
117
Antall liker
64
Sted
Risør
Det er i prinsippet to varianter av UPS, den billigste kjører nettspenningen rett igjennom og har ved spenningsutfall typisk 10ms omkoblingstid til batterier.
Så har du avbruddsfri UPS som forsyner vekselretteren kontinuerlig fra batteriene.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
117
Antall liker
64
Sted
Risør
Av erfaring fra yrkeslivet kan mye utstyr med elektroniske spenningsforsyninger (switch mode) likegodt forsynes med DC som AC
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.041
Antall liker
7.318
Sted
Kongsberg
Av erfaring fra yrkeslivet kan mye utstyr med elektroniske spenningsforsyninger (switch mode) likegodt forsynes med DC som AC
Ja, det første som skjer i en switch mode power supply er at vekselspenningen likerettes til likespenning og "glattes ut". D3 og C2 på skjema under.
1724083247207.png


Men som man ser på skjema så sitter det en god del elektronikk etterpå som gjør dette om til den ønskede likespenningen. Dette er elektronikk som lager mye elektronisk støy og derfor er konstruksjonen av dette kritisk i Hi.Fi utstyr. Skal slike løsninger brukes i Hi-Fi sammenheng kreves det en del tiltak for å redusere støyen til akseptable nivåer.
Det er nettopp derfor jeg er litt skeptisk til disse DC/AC løsningene trådstarter foreslår. Det kan hende at det ligger rester av støy som vil påvirke audioutstyr negativt, og det kommer også helt an på konstruksjonen av audioutstyret. Men det er verdt å prøve.

Det optimale er selvfølgelig å bygge om alle apparatene til ren batteridrift med tilpassede spenningsnivåer, men det vil jo bli dyrt....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.518
Antall liker
12.112
Sted
Ytterst i havgapet...
En enkel tommelfingerregel for UPS drift er strømtrekk i KVA, omgjort til ca ampertimer ned 230V - og sett mot batterikapasitet i Ah... regn med rundt 90% virkningsgrad...
Hva er egentlig poenget med å gjøre DC om til AC, og så til DC igjen..?? Alle (?) forsterkere drives da av likespenning???
Mange nyere D-forsterkere bruker vel 48V ???
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.041
Antall liker
7.318
Sted
Kongsberg
En enkel tommelfingerregel for UPS drift er strømtrekk i KVA, omgjort til ca ampertimer ned 230V - og sett mot batterikapasitet i Ah... regn med rundt 90% virkningsgrad...
Hva er egentlig poenget med å gjøre DC om til AC, og så til DC igjen..?? Alle (?) forsterkere drives da av likespenning???
Mange nyere D-forsterkere bruker vel 48V ???
Som du sikkert allerede vet Aurora, så MÅ man gjøre om DC til AC hvis man skal endre spenningen. Jeg ville bare påpeke det.
Det optimale ville jo være å bruke batterier på alt av elektronikken i hele Hi-Fi riggen, men da må i så fall alle apparater bygges om slik de får den spenningen de skal ha, og man må bruke en drøss med batterier i serie.
Dvs. typisk +/- 15V til for-forsterkere og +/- 70V til effektforsterkere. Mao. dyrt og lite fleksibelt.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.471
Antall liker
3.063
Man kan jo også angripe "problemet" litt fleksibelt. F.eks. ser jeg egentlig ikke behovet for høye spenninger annet enn til de lavere frekvenser som er mest strømkrevende. Så langt jeg har tilegnet meg av kunnskap på AC>DC likeretting har vi rett god kontroll på 50Hz og påfølgende oktaver. Dette gir rom for å kjøre bassene fra nettstrøm uten at skal gi ubehag :)

Som en kuriositet kan det nevnes at jeg fått til greit lyttevolum med RD-75 ribbon panelene* ned til 200Hz drevet av enkle T-amp chiper forsynt med 12 volt DC.
1724415725459.png

*) Senitivity, equivalent to 1W/1m, (measured at 2m) 88 dB
 
Topp Bunn