Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    To all of the Synergistic Research naysayers & haters out there, after much defense of Synergistic Research products, and truly enjoying their performance in our audio system, I finally have several of their products that I would not recommend; and that do not work well for us in our system. Their router & switch combination. Both are deceptively attractively priced but after the required cables and antenna, are quite expensive (the router with cables & antenna cost us $6,900; and the switch another $3000). After receiving these, I saw little value in their performance and intended to return them to Scott Walker Audio but Josh Doyle insisted that we give them more time. Well, it's now six months and they add virtually nothing; in fact, the music sounds better with them removed.
    The other issue we had with these was that we had frequent dropouts from Roon with them in place. Roon would not respond to our prompts for a desired tune and would require a re-boot of our Antipodes streamer to reconnect. I tried different locations of the Synergistic router and its antenna; tried angling them to other positions, to no avail. These frustrating interruptions to our service occurred every time we had our system playing. Now that we have removed them from our system, the problems are gone. We'd mistakenly thought the problem was with Roon but the problems were obviously due to the Synergistic Research router & switch. BTW, Josh & Scott Walker now refuse to take them back, in any way, even as used items at a reduced price. If they suspect there is a defect with these, they are right down the road from Synergistic Research and can easily have them checked out. But... they say they have too many in stock. Before anyone else gets stung with these items, you've been warned.
    Good one!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.944
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det vel strangt tatt ikke så rart at mange(?) tror på mer eller mindre spinnville og tildels latterlige påstander om teknologi... det holder vel å se på tilstrømmingen til alternativmesser, omfang og omsetning av naturmedisin som ikke virker, og alskens snåle kjerringråd mot alskens plager og problemer....
    Det er jo det som er det fine, dersom man tror på det så funker det. Så jeg tenker egentlig at det er helt fint jeg, alt sitter i hodet vårt. Og så lenge man bygger anlegg for seg selv så gjør det ikke noe.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det er jo det som er det fine, dersom man tror på det så funker det. Så jeg tenker egentlig at det er helt fint jeg, alt sitter i hodet vårt. Og så lenge man bygger anlegg for seg selv så gjør det ikke noe.
    I medisinenes verden har vi et klart dokumentert behov for ekte medisiner med dokumentert effekt. Dette er derfor en separat økonomi som er delvis offentlig finansiert gjennom forskningsstøtte og gjennom tilskudd til pasienter, og delvis privat finansiert via pasientbetaling, forsikringer osv. Snakeoil-bransjen får nesten utelukkende ingen del av denne kaka. De som lures er ofte "pasienter" som ikke har behov for medisinering, eller det brukes som tilleggs "medisinering". Det er et fåtall som dessverre slutter på medisiner for å ta slike jukseprodukter, da dessverre med dødelig utfall og beinhard fornektelse, men de utgjør en så marginal del av dette at det kan vi omtrent se vekk fra i et økonomisk perspektiv.

    I audiobransjen hentes pengene i utgangspunktet fra samme kilde. Vi har ingen separat økonomi for seriøse produkter. Når en bruker, eksempelvis den @bambadoo siterer over, søker forbedret lyd og er villig til å betale 2 millioner for det, så kan dette gå både til en seriøs produsent som driver innovasjon, eller til en kvakksalver som utvikler nye farger på klistremerkene som settes på sikringene for å opprettholde kjøpelysten. Når vedkommende lures i en sånn ekstrem grad så er dette penger som ikke går til et foretak som driver seriøs utvikling.

    Dette går faktisk ut over alle som bryr seg om musikk og god lyd, altså vi som gjerne skulle ignorert denne bransjen blir til en viss grad offere for en potensielt gedigen lekkasje til freeloadere som denne Denney og hans like. Så der det ikke utvikles mindre ekte medisiner som følge av kvakksalverbransjen utvikles det mindre hifi som følge av bransjen for juksetweaks.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.944
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke helt enig, dersom noen bruker 1million på kabler så betyr ikke det at samme sum feks hadde blitt brukt på nye høyttalere. Og uansett hvis så hadde skjedd så er jo høyttalere i millionklassen ikke akkurat noe enhver kjøper. Eneste argumentet jeg kan se er at dersom høyttaler produsent får 1mill mer i omsetning så ville noe av dette gått til videre utvikling.
    Forhandlerleddet får samme omsetning og marginene er jo gjerne bedre på "useriøse" ting.
    Dersom det er slik at bransjen lurer folk til å kjøpe useriøse ting i form av at de konstruerer et behov som ikke er der så er det jo på mange måter slik all reklame er.
    Det handler om å skape behov og mersalg.
    Strengt talt så trenger ikke vi mennesker egentlig noe særlig annet enn mat, drikke og tak over hodet. Alt annet er noe vi innbiller oss at vi trenger og som vi tenker at gjør oss mer lykkelige /bedre liv.
    Dersom man oppe i sitt eget hode tror man blir mer lykkelig med dyre kabler og man faktisk blir det så har jo produktet livets rett.

    Når det er sagt så er det vel ingen materielle goder som egentlig gjør oss mer lykkelig, det er bare noe vi innbiller oss og ofte så gir det heller motsatt effekt, vi blir mer ulykkelige og får mer bekymringer.

    Er ikke noe snakeoil fantast selv, men bruker allikevel penger på kabler etc men da først og fremst pga utseende. I mitt hode er HiFi også visuellt viktig. Slik tror jeg det er for mange.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En pen kabelstrømpe får du for noen tikroner. Fortsatt forfengelighet oppnådd. Brukte det selv til mine HT kabler :) kan se ut som om de koster alt fra 200NOK til 500kNOK
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.575
    Antall liker
    13.955
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Har man OCD så blir man vel tilfredsstilt av audiofile kabler med retningsstyring.. Jeg har piler på mine kabler, vet utmerket godt at det ikke har noen ting å si hvilken vei de står, men allikevel står de med pilene "rett vei".. Hjelper faktisk litt rett vei mtp. Bøyingen av kablene ved terminalene da kablene naturlig har formet seg litt etter bøyene om man tar de av og setter de på igjen.
    Tweakeriene er nok mer trigging av tvangslidelser enn noe annet, samme farge på kabler, symmetri, "demping" av elektroner etc.. hvor i all verden spiller dette inn for lyden? Når ble blå en annen hørbar frekvens enn rød?
    Om ein har laga til pseudobalanserte kablar, så kan det vere ein forskjell kva veg kablane er kopla (om det er innstrålt støy i nærleiken).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Er ikke helt enig, dersom noen bruker 1million på kabler så betyr ikke det at samme sum feks hadde blitt brukt på nye høyttalere. Og uansett hvis så hadde skjedd så er jo høyttalere i millionklassen ikke akkurat noe enhver kjøper. Eneste argumentet jeg kan se er at dersom høyttaler produsent får 1mill mer i omsetning så ville noe av dette gått til videre utvikling.
    Forhandlerleddet får samme omsetning og marginene er jo gjerne bedre på "useriøse" ting.
    Dersom det er slik at bransjen lurer folk til å kjøpe useriøse ting i form av at de konstruerer et behov som ikke er der så er det jo på mange måter slik all reklame er.
    Det handler om å skape behov og mersalg.
    Strengt talt så trenger ikke vi mennesker egentlig noe særlig annet enn mat, drikke og tak over hodet. Alt annet er noe vi innbiller oss at vi trenger og som vi tenker at gjør oss mer lykkelige /bedre liv.
    Dersom man oppe i sitt eget hode tror man blir mer lykkelig med dyre kabler og man faktisk blir det så har jo produktet livets rett.

    Når det er sagt så er det vel ingen materielle goder som egentlig gjør oss mer lykkelig, det er bare noe vi innbiller oss og ofte så gir det heller motsatt effekt, vi blir mer ulykkelige og får mer bekymringer.

    Er ikke noe snakeoil fantast selv, men bruker allikevel penger på kabler etc men da først og fremst pga utseende. I mitt hode er HiFi også visuellt viktig. Slik tror jeg det er for mange.
    Disse fantasihistoriene bidrar også til å sette dagsorden i bransjen, også hos en del anmeldere. Det påvirker ikke bare fordelingen av pengene, men også for eksempel hva folk ser etter når de kjøper høyttalere. Man kan i dag få kjøpt en stativhøyttaler til over en million, med denne frekvensresponsen:

    1714042014285.png


    Hvis slikt selger så er det for meg en god indikasjon på hvor effektive slike skyggeleggings og desinformasjonskampanjer faktisk er.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Fra den polske hi-fi siden jeg alltid glemmer adressen til,,, kan du hjelpe
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    mikrohøyttalere til 1mil som ikke klarer i nærheten av det en billig cerwin vega klarer lol
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.028
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Dette går faktisk ut over alle som bryr seg om musikk og god lyd, altså vi som gjerne skulle ignorert denne bransjen blir til en viss grad offere for en potensielt gedigen lekkasje til freeloadere som denne Denney og hans like. Så der det ikke utvikles mindre ekte medisiner som følge av kvakksalverbransjen utvikles det mindre hifi som følge av bransjen for juksetweaks.
    Riktig. Det gjelder også de som forhandler driten. Jeg vil aldri handle hos noen som pusher Ansuz eller noe annet fra Danish audio group (markedets mest kyniske). Det er rent bondefangeri....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Benchmark har skrevet en artikkel om snakeoil:
    Noen prøvde å dele i en audiofil FB gruppe.

    Screenshot 2024-04-25 at 18.27.53.png


    Så da ble den artikkelen parkert
     

    Engel

    Fersking
    Ble medlem
    09.01.2024
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Sted
    Romerike
    Disse fantasihistoriene bidrar også til å sette dagsorden i bransjen, også hos en del anmeldere. Det påvirker ikke bare fordelingen av pengene, men også for eksempel hva folk ser etter når de kjøper høyttalere. Man kan i dag få kjøpt en stativhøyttaler til over en million, med denne frekvensresponsen:

    Vis vedlegget 1018338

    Hvis slikt selger så er det for meg en god indikasjon på hvor effektive slike skyggeleggings og desinformasjonskampanjer faktisk er.
    Jeg vet ikke hva din polske "venn" har av måleutstyr eller hvordan han måler men jeg hadde ikke kjøpt høyttalere kun basert på det han legger ut av målinger;)

    Måtte sjekke et par andre tester.. just for fun:

    Audiovector MI1 Signature:
    1714064921343.png


    Piega TC10X
    1714065159970.png


    PCM Twenty.24
    1714065256562.png
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    804
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Ehh ok?
    Hva er spesielt med den der?
    Gleder meg til målingene med og uten på adi-2-serien, regner ikke med at det kommer til å være enorm forskjell kontra medfølgende psu. Dog må man vel høre og ikke måle (y)


    men det er sikkert mange som kjøper fra gruppen med golden ears vil jeg tro
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    804
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Tviler ikke på produktet er ok, mer om det er nødvendig. tipper det har nada å si for lyden
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.944
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De planetene i midten der var jo kule
    Jeg har en tweak som jeg syns funker veldig bra
    906_3a5e90a6-43d0-4cc9-ae66-60f5525f65d5.jpg

    plasserer en sånn bak hver høyttaler og for kritisk lytting plasserer jeg et gjøkur midt i mellom, dette gir en luftig presentasjon og resonansene som oppstår harmoniserer med månefasen og de magnetiske bølgene som kommer ved hvert trommeslag.
    For blåsere gir den store mengden messing en mer livaktig presentasjon
    I tillegg hjelper det meg å ta pauser for å unngå lyttetretthet, når klokka slår tar jeg pause og lufter rommet for oppbygde lydbølger, også tømmer jeg sofaputene for oppbygd energi ved å ta de foran ansiktet og skrike så høyt jeg kan inn i de. Da skremmes energien ut på baksiden og putene er klare for å absorbere ny energi ved neste lyttøkt
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg vet ikke hva din polske "venn" har av måleutstyr eller hvordan han måler men jeg hadde ikke kjøpt høyttalere kun basert på det han legger ut av målinger;)

    Måtte sjekke et par andre tester.. just for fun:

    Audiovector MI1 Signature:
    Vis vedlegget 1018437

    Piega TC10X
    Vis vedlegget 1018438

    PCM Twenty.24
    Vis vedlegget 1018440
    Man skal selvsagt ikke ta en måling alene for god fisk, det er jeg jo i høyeste grad ambassadør for selv også. Men det er enkelte ting man ikke uten videre kan feile på, for de har jo lagt ut flere målinger. For eksempel ser vi at porten og driveren peaker energien rundt samme frekvens her:

    1714074283781.png


    Men impedansen er betydelig mer avslørende, her med porten åpen og lukket:

    1714074308137.png


    Det vi kan si med sikkerhet er at Helmholzresonansen ligger rundt 64Hz, men også at driveren har sinnssykt høy Q, eller svak motor som det også heter. I tillegg er den tunet over Fb (for lukket kasse), en kombinasjon som gir noen litt spesielle effekter. Den ene er en enorm peak, som også målingene klart bekrefter. Dette er nok ikke uvanlig på enkelte små høyttalere men dette var uvanlig mye. Det vi ser er for eksempel at impedansbunnen ikke er "ren" men i stedet preget av at den egentlige tuningen er noe ineffektiv, mens man får en reaktiv effekt litt lenger opp der porten og driveren havner i fase mens driveren fortsatt har noe output. Dette gir både veldig mye energi, og veldig bratt avrulling under tuning, som da i praksis blir ved 70-80 en plass.

    Piegaen virker å være målt bare tett på driverne, og ikke ved porten. Den har en tuning på rundt 50Hz, og dette er omtrent responsen man forventer å få fra driveren med en slik tuning. Det er trolig det samme vi ser på Audiovectoren. Ingen av de to har måling av porten, men det har man på M1. Det står også litt om dette i beskrivelsen.

    PMC-en har nok mange av de karakteristikkene vi ser på målingene, det er tross alt en TL-høyttaler og i den modellen tror jeg ikke det er plass til kanselleringskanal heller.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Det har du nok rett i, men tingen gjør nok eksakt det den påstås å gjøre. Med stor presisjon.
    Disse påkostede strømforsyningene til RME blir leveringsklare i juli. Det skal bli interessant å registrere mottakelsen i markedet. Om de bidrar til bedre lydkvalitet.
    Men det har jo formodningen mot seg, da RME sine DACer er testet med SINAD = 115dB eller bedre, og befinner seg i det øvre blå sjktet til ASR. Altså DACer med så gode målinger at Asbjørn erklærer de for «transparente» i lyden. »Transparent» er i denne sammenheng en absolutt verdi. En transparent DAC låter med andre ord perfekt, slik jeg har forstått på Asbjørn. Og sammenligner man 2 slike «Transparente» (perfekte) DACer, så kan de ikke skilles fra hverandre. Det er et enkelt og logisk resonement. Og hvis man allikevel hører forskjell, så er det innbilning (psykologi), ifølge Asbjørn. Har jeg oppfattet deg korrekt her, @Asbjørn ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.518
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du har vel det. Jeg ville ikke forvente noen hørbar eller målbar forskjell fra min RME ADI-2 Pro om jeg brukte en slik strømforsyning i stedet for den jeg har. Den oppfatningen er også basert på mine egne tidligere erfaringer med oppgraderte strømforsyninger for lignende komponenter (da Musical Fidelity X-Cans). Ingen hørbar forskjell. Dessuten er oppfatningen basert på Armands målinger av støy og forvrenging ut av gode forsterkere med ulike strømforsyninger. Ingen forskjell der heller. Så jeg tenker å stå over denne strømforsyningen, selv om den utvilsomt gjør eksakt det den lover å gjøre - leverer godt filtrert 12 V DC med minimal støy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn