Hi-Fi akustikk
Hi-Fi freak
Ja dette er humbug fra ende til ende. Kunne like godt satt opp mormors gamle kakefat. Omtrent samme effekt.
Det var vel ikke mye bedre for 20-30år siden? Tror ikke snakeoilbransjen skal ha skylden i at audiofilbransjen er i ferd med å miste luften, tror nok snarere teknologien har kommet så langt at det er vanskelig å legitimere prisene bransjen forlanger for de forskjellige boksene vi pynter hyllene med. (jmf klasse D debatten)Så må det ha en overflate som faktisk gjør noe fornuftig med lyden. Dette er selvsagt bare tull og snakeoil. Uavhengig av hva noen måtte oppleve. At slikt får god omtale er bare skremmende og viser dessverre hvor far out den audiofile bransjen har kommet. Ikke rart bransjen er i ferd med å dø ut. Slikt er bare trist.
Antar at du hadde rynket litt på nesen om en selger prøvde å prakke på deg firkantede hjul til bilen? Hadde ikke trengt å prøve for å avfeie ideen? På samme måte kan det hende at fagfolk innen akustikk rynker på nesa når noen prøver å overbevise verden at et par fruktfat og noen tekopper vil fungere som rombehandling...Jeg kan jo ta feil nå, men jeg føler det er mye forhåndsdømming/fordommer på mye av utstyr, tweaks, som mange aldri engang har sett, langt mindre hørt effekten av i rom.
Nå har ikke noen prøvd å prakke på meg noe som helst og jeg eier selv ikke disse. Det er heller ikke fruktfat eller tekopperheller for den saks skyld og hvordan de fungerer kan jeg som sagt ikke forklare, med mindre jeg viser til beskrivelser av akustiske resonatorer i seg selv på nettet, der står det egentlig veldig greit forklart. Poenget er, jeg har hørt dem, og likte effekten av dem, uten derved si at de hadde gjort noe mer i mitt anlegg. Har du hørt dem? Eller har du satt opp tekopper nå, for å se hvordan lyden eventuelt forbedres? Forøvrig har svært mange hørt dem, uavhengige og nøytrale kritikere, vanlige lyttere og det er faktisk en overveldende majoritet av disse som også hører en merkbar, positiv forbedringAntar at du hadde rynket litt på nesen om en selger prøvde å prakke på deg firkantede hjul til bilen? Hadde ikke trengt å prøve for å avfeie ideen? På samme måte kan det hende at fagfolk innen akustikk rynker på nesa når noen prøver å overbevise verden at et par fruktfat og noen tekopper vil fungere som rombehandling...Jeg kan jo ta feil nå, men jeg føler det er mye forhåndsdømming/fordommer på mye av utstyr, tweaks, som mange aldri engang har sett, langt mindre hørt effekten av i rom.
hadde slike små resonnatorer hatt stor effekt på akustikken, så ville det vært målbart, og da hadde produsentene publisert måledata for å legitimere produktene. når en amatør som aldri har målt før kan gjøre akustiske målinger iløpet av en kveld etter en investering på mellom 1000 til 2000 kroner, så kan produsenter som påstår å levere high tech produkter i multitusenkronersklassen klare det samme.Jeg kan jo ta feil nå, men jeg føler det er mye forhåndsdømming/fordommer på mye av utstyr, tweaks, som mange aldri engang har sett, langt mindre hørt effekten av i rom. Det er som å beskrive smaken av en banan, uten noensinne å faktisk ha smakt en.
Jeg ante ikke prisen på disse da jeg hørte dem i Munchen ifjor og var like skeptisk som dere. Men jeg må innrømme at de hadde en merkbar forbedring i lyden generelt, som endret seg etter hvor de ble plassert. Mulig dere mener det aldri kan funke og er svada, men da utfordrer jeg dere uansett til selv å ta en lytt i et rom disse er, for deretter å si hva dere synes.
Men jeg tror jeg ikke de passer i alle anlegg og rom, da de i likhet med alt annet vi kjøper, må testes og høres for å se om det faller ismak
takk for det. og jeg er helt enig med deg i at vi kan aldri vite om slikt lurium blir brukt, og det er derfor dokumentasjon av effekten bør legges frem også. ikke bare av produsenten selv, men av uavhengige kilder også.Godt og fornuftig svar, som jeg er enig med på de aller fleste områder. Om det er skjulte små dsp enheter, kan jo jeg eller alle andre som hører forskjeller på disse, aldri vite, så da er vi jo like langt. Til den dag jeg eventuelt leser om skjulte Dsp enheter som er oppdaget i lytterom, må jeg jo forholde meg til at det er den tweak som er foran meg, som faktisk utgjør en forskjell eller ikke?
Men man kan jo ikke sammenligne akustiske resonatorer mot alminnelige akustiske produkter som eks diffusor eller absorbert, de skal jo i utgangspunktet gjøre helt forskjellige og spesifikke ting. Men glem nå ikke dette er produkter som er testet av flere, som sagt uavhengige og nøytrale kritikere, som har lånt disse med hjem. Disse hører da også nesten utelukkende positive opplevelser på lyden, så noen effekt må de da ha
Jeg ble selvfølgelig ikke kontaktet. Bombe.........hi-fi akustikk her på forumet har tilgang til fasiliteter som kan fastslå om det foreligger objektive effekter av produktet, og norsk importør ble tilbudt å sende inn produktet for måling til ham i samme diskusjon, men jeg vet ikke om det ble noe av. det kan han kanskje svare for selv.
En annen ting som er påfallende er at de eneste bransjeaktørene som deltar aktivt i slike tråder er de som selger eller produserer gjenstander med dokumenterbar effekt. Skulle tro at tilbehørsbransjen hadde forsvart sine produkter med nebb og klør om det hadde vært noe å forsvare, gitt all negativ omtale. Isteden holder de kortene sine tett til brystet, hodene lavt og lar menighetene gjøre jobben.Jeg ble selvfølgelig ikke kontaktet. Bombe.........
-Tim
Dette er ikke en resonator. Den har selvsagt en egen resonans, men en resonator er et akustisk produkt som brukes til å resonnere ved problemfrekvenser og da for lave frekvenser. Det har lite for seg å bruke en resonator til høyere frekvenser fordi båndbredden er så begrenset og effekten til en absorbent (porøs materiale) eller diffusor da er langt langt bedre.Men man kan jo ikke sammenligne akustiske resonatorer mot alminnelige akustiske produkter som eks diffusor eller absorbert, de skal jo i utgangspunktet gjøre helt forskjellige og spesifikke ting.
Nøytrale kritikere? Det forteller derimot hvor viktig det er at vi får faktiske uavhengige og seriøse tester som utelukker bias og placebo. For dette er virkelig på bærtur. Hvis dette får fantastiske omtaler, så kan hva som helst få det.Men glem nå ikke dette er produkter som er testet av flere, som sagt uavhengige og nøytrale kritikere, som har lånt disse med hjem. Disse hører da også nesten utelukkende positive opplevelser på lyden, så noen effekt må de da ha
Bortsett fra en høy pris (sammenlignet med andre bronsebjeller) skjønner jeg ikke helt hva som er galt med produktet du sikter til. Skulle gjerne hatt en slik selv.Veldig interessant link og godt innlegg AtleT. Skal lese på linken skikkelig imorgen, er trøtt nå. Det er slike svar som du og hutsefruts ga, som er givende i tråder og som bør strebes etter
Nå er jo forsåvidt feks Harbeth, designetfor å synge med, resonnere som et musikalsk instrument og de låter ikke akkurat dårlig.
Sammenligningen med grønt filter hvis en skulle like det, er bare dumt, jeg fokuserer på lyden og ingen frekvenser stikker seg ut, med mindre rommet de er i foretrekker visse frekvenser.
Tango spiller, hvis det er brukt tid på rett plassering, som alle høytalere behøver, utrolig bra, resonator bak eller ikke. Er det ikke det vi er ute etter?
Tror du må lese deg opp på harbeths "thin-wall cabinets"Nå er jo forsåvidt feks Harbeth, designetfor å synge med, resonnere som et musikalsk instrument og de låter ikke akkurat dårlig.
Sammenligningen med grønt filter hvis en skulle like det, er bare dumt, jeg fokuserer på lyden og ingen frekvenser stikker seg ut, med mindre rommet de er i foretrekker visse frekvenser.
Tango spiller, hvis det er brukt tid på rett plassering, som alle høytalere behøver, utrolig bra, resonator bak eller ikke. Er det ikke det vi er ute etter?
Hæ? Harbeth designet for å synge med? I hvilke frekvensområdet, hvilke volumer eller under hvilken spredningskontroll? Alldeles amazing tullete bullshit!
Det har man da forlengst gjort, og poenget er ikke at kabinettet "skal synge med", som Virgolate påstår, men at eventuelle resonnanser skal sendes ned i styrke i slik utstrekning at de legges under musikken, og ikke registreres av lytter. Det er noe helt annet enn "å synge med", skulle jeg tro.Tror du må lese deg opp på harbeths "thin-wall cabinets"Nå er jo forsåvidt feks Harbeth, designetfor å synge med, resonnere som et musikalsk instrument og de låter ikke akkurat dårlig.
Sammenligningen med grønt filter hvis en skulle like det, er bare dumt, jeg fokuserer på lyden og ingen frekvenser stikker seg ut, med mindre rommet de er i foretrekker visse frekvenser.
Tango spiller, hvis det er brukt tid på rett plassering, som alle høytalere behøver, utrolig bra, resonator bak eller ikke. Er det ikke det vi er ute etter?
Hæ? Harbeth designet for å synge med? I hvilke frekvensområdet, hvilke volumer eller under hvilken spredningskontroll? Alldeles amazing tullete bullshit!
Selvsagt, men det er stikk motsatt av "moderne" høyttalerkonstruksjoner med tjukke vegger og matrixDet har man da forlengst gjort, og poenget er ikke at kabinettet "skal synge med", som Virgolate påstår, men at eventuelle resonnanser skal sendes ned i styrke i slik utstrekning at de legges under musikken, og ikke registreres av lytter. Det er noe helt annet enn "å synge med", skulle jeg tro.Tror du må lese deg opp på harbeths "thin-wall cabinets"Nå er jo forsåvidt feks Harbeth, designetfor å synge med, resonnere som et musikalsk instrument og de låter ikke akkurat dårlig.
Sammenligningen med grønt filter hvis en skulle like det, er bare dumt, jeg fokuserer på lyden og ingen frekvenser stikker seg ut, med mindre rommet de er i foretrekker visse frekvenser.
Tango spiller, hvis det er brukt tid på rett plassering, som alle høytalere behøver, utrolig bra, resonator bak eller ikke. Er det ikke det vi er ute etter?
Hæ? Harbeth designet for å synge med? I hvilke frekvensområdet, hvilke volumer eller under hvilken spredningskontroll? Alldeles amazing tullete bullshit!
Klirr i lytterommet er noe jævlig tøys.
Alan Shaw om dette. Han vet litt.
What underpins the BBC's thin-wall cabinet philosophy (and I was surprised to read that exact word in one of Harwood's papers recently) is the observation that a perfectly cast bell will ring on for many seconds. Conversely, a bell with a hairline crack will sound leaden and hardly ring at all. It's the same with cabinets: if the panels are all rigidly glued together then at some critical frequency or other a note or notes in the music will trigger the cabinet's natural structural resonance. In such a rigid structure, there is nothing that can be done to suppress the ringing - and each time that note reappears, it tops up the ringing which then becomes a permanent drone underneath the music.
Conversely, in a thin-wall cabinet, the lossy joints (i.e. removable baffle/back and the generally 9-12mm thin panels used throughout the box) each act as an acoustic hairline crack. They inhibit the build-up of resonance. Simple as that really!
Now, let's not kid ourself that it is possible to kill cabinet resonance stone dead. It isn't. Not with any approach to cabinet design because the sound pressure inside the cabinet is huge. What the thin-wall approach does is to move unwanted resonances downwards in amplitude and frequency so that they are adequately buried below the music and then pushed down in pitch. Note that I said adequately. Providing that the resonance, be it from the cone, cabinet or even recording - whatever the source - is x dBs below the fundamental, the BBC proved that it was completely inaudible. Once inaudible to trained listeners on all types of music/speech, that is the end of the matter. Inaudible to the trained listener is as good as the solution needs to be. It is neither necessary nor cost effective (nor good engineering) to continue pushing for a degree of theoretical excellence that nobody can appreciate but everyone must pay for. That pragmatism keeps our speaker affordable - and sounding natural.
What we seem to be lacking in the industry today is the good old fashioned common sense that was abundant when serious researchers with zero commercial interest (i.e. the BBC) had their hands on the tiller. Thank goodness that they thoroughly documented their efforts for posterity since physics, acoustics and our hearing are the same now as fifty years ago. Now it seems we are all conditioned by marketeers to chase theoretical perfection which is far, far beyond what our ears can reliably resolve.Alan A. Shaw
Designer, owner
Harbeth Audio UK
Det er det. Samtidig er det tvilsomt at det i det hele tatt er hørbart med en slik plassert delvis bak høyttalerne i et stort rom. Jeg hadde i alle fall ikke veddet på at noen hadde klart å høre det blindt.Litt underholdende at man har fjernet bass- og diskantstyring fra "high-end" forsterkere, men nå driver og leter etter parabolcymbaler med magiske egenskaper som skal gi en spiss. Eller setter opp fingerbøl rundt omkring i lytterommet, for å styre bassen.
Poenget var vel at det ikke er noen konsensus rundt "thin-wal cabinets", da hadde alle brukt dem^Hva?
Jeg blåste rosignal på høyttalerjakten etter at jeg lyttet til disse under et besøk i Finland.
Vis vedlegget 382764
Det kan bli virkelig spennende når du skal akustikk behandle rommet til Sluket!Bortsett fra en høy pris (sammenlignet med andre bronsebjeller) skjønner jeg ikke helt hva som er galt med produktet du sikter til. Skulle gjerne hatt en slik selv.
Det går bra, alltid glad for tips jeg Orso!Det kan bli virkelig spennende når du skal akustikk behandle rommet til Sluket!Bortsett fra en høy pris (sammenlignet med andre bronsebjeller) skjønner jeg ikke helt hva som er galt med produktet du sikter til. Skulle gjerne hatt en slik selv.
Bjeller, cymbaler, messing kobber og polyer? Og kanskje spredningsenheter basert på CATT simuleringer.
Håper Sluket får et ord med i laget.
Sorry, kunne ikke dy meg!
Her er enda litt mer informasjon, om noen gidder. Dette er helt klart noe som skal skape resonans og etterklang...