P
parafinoksen
Gjest
Må bli med knallharde sukater.....med eller uten rosiner?
Må bli med knallharde sukater.....med eller uten rosiner?
For kabelen sin del, så anbefales rosiner.......med eller uten rosiner?
Eventuelt: https://oppskrift.dagbladet.no/oppskrift/hvetekrans-med-vaniljekrem-og-sviskerFor kabelen sin del, så anbefales rosiner...
En slags aural forstoppelse.Trist at kabler skal være en slik flaskehals for å oppnå god lyd....
Fordi mindre fugtighed i luften prøver jeg å gætte på.Det er vel med kabler som med strøm.....dyrere = bedre
Sjeldent bra lyd i anlegget denne vinteren - måtte det vare i tiden framover - takk til ACER
Altså presis som pølser ........ (i enden)For kabelen sin del, så anbefales rosiner...
Jeg kjøpte instrumentkabel fra Bayou cables i 2008, bruker den fremdeles. Etter Gud vet hvor mange spillejobber. Funker upåklagelig, har aldri følt behov for å kjøpe dyre Monster-kabler eller hva det nå er enkelte vil ha.Om en nå skulle tro på det Audioquest eller andre kabelleverandører markedsfører, så tror jeg ikke at jeg ville ha handlet kinakopi.
Om en ikke tror på det som kabelfantastene markedsfører, så ville jeg heller ikke handla kinakopier av dyre merkekablet. Da ville jeg heller ha kjøpt Klotz, Belden eller for den sak budsjettkabler fra Ble Jeans eller noen av de andre.
Jeg for min del kjøper proffkabler (Klotz e.l.) med Neutrik-kontakter
Johan-Kr
Jeg mener fortsatt det stikk motsatte. Hvis anlegget er så marginalt at man begynner å høre reelle forskjeller på kabler, så er det noe seriøst feil et eller annet sted.Min mening er at der må være fejl i anlægget hvis man ikke kan høre forskel på kabler. Jeg hælder til at det skyldes for dårlig elinstallation/dårligt bygget kabinet/for højt Q/ dårlige delefilter komponenter etc.
Utroligt du kan høre så små nuancer. Var der ikke noget med du blev overrasket over, hvor dårligt din hørelse var, da du blev tjekket?Min mening er at der må være fejl i anlægget hvis man ikke kan høre forskel på kabler. Jeg hælder til at det skyldes for dårlig elinstallation/dårligt bygget kabinet/for højt Q/ dårlige delefilter komponenter etc.
Da mener du ulike kabler med samme LCR-verdier, ikke sant? Endring i disse verdiene kan jo gjøre at kabler kan til en viss grad kan brukes som tonekontroller.Jeg mener fortsatt det stikk motsatte. Hvis anlegget er så marginalt at man begynner å høre reelle forskjeller på kabler, så er det noe seriøst feil et eller annet sted.
Ja, eller kanskje heller kabler med noenlunde plausible LCR-verdier, ikke slike med mystiske bokser midt på kabelen med en fast innstilt analog equalizer inni. Da bør apparatene være robuste nok i et gjennomtenkt anlegg til at de små LCR-forskjellene mellom kabler ikke vil skape hørbare avvik. Har regnet en del på sånt.Da mener du ulike kabler med samme LCR-verdier, ikke sant? Endring i disse verdiene kan jo gjøre at kabler kan til en viss grad kan brukes som tonekontroller.
Hører ikke så godt som tidligere det er korrekt. Hælder til at hjernen delvist kompenserer for tabet. Mange af vennerne mener det samme. Jeg hører jo også stadig stor forskel på el installation, Preer også efter mods af udgangstrafoer, skift af modstande, alle forstærkere lyder forskelligt o.s.v. Vennerne som er yngre end mig hører det samme som mig. Vi er sjældent uenige.Utroligt du kan høre så små nuancer. Var der ikke noget med du blev overrasket over, hvor dårligt din hørelse var, da du blev tjekket?
Supert innlegg. Veldig interessant.Ja, eller kanskje heller kabler med noenlunde plausible LCR-verdier, ikke slike med mystiske bokser midt på kabelen med en fast innstilt analog equalizer inni. Da bør apparatene være robuste nok i et gjennomtenkt anlegg til at de små LCR-forskjellene mellom kabler ikke vil skape hørbare avvik. Har regnet en del på sånt.
Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?
Ja, men hvis kabelen er korrekt terminert i riktig impedans blir det ingen refleksjoner. [...] Ingen refleksjoner, eller så små at de ikke har (praktisk) betydning/er langt innenfor spesifikasjonene? Jeg trodde (muligens i min villfarelse) at det (nærmest) alltid oppstår en viss...www.hifisentralen.no
Mange af dine venner i jeres hifiklub kunne jo også høre forskel på kabler, som slet ikke blev skiftetHører ikke så godt som tidligere det er korrekt. Hælder til at hjernen delvist kompenserer for tabet. Mange af vennerne mener det samme. Jeg hører jo også stadig stor forskel på el installation, Preer også efter mods af udgangstrafoer, skift af modstande, alle forstærkere lyder forskelligt o.s.v. Vennerne som er yngre end mig hører det samme som mig. Vi er sjældent uenige.
Mange af dine venner i jeres hifiklub kunne jo også høre forskel på kabler, som slet ikke blev skiftet
Hvem har du henvendt dig til her?Forsterkere og høytalere som manglet noen hundre timer innspilling og mismatch mellom strømkabelen på platespilleren og forsterkeren?
Du "hører" forskjell. Det at hjernen din tolker informasjonen feil betyr ikke at det du "hører" er virkeligheten.Hører ikke så godt som tidligere det er korrekt. Hælder til at hjernen delvist kompenserer for tabet. Mange af vennerne mener det samme. Jeg hører jo også stadig stor forskel på el installation, Preer også efter mods af udgangstrafoer, skift af modstande, alle forstærkere lyder forskelligt o.s.v. Vennerne som er yngre end mig hører det samme som mig. Vi er sjældent uenige.
Ja, selvfølgelig når personen er totalt døv.Kroppen kan ikke gjenskape noe den ikke vet er der. Den kan til en viss grad kompensere når den vet hva som er der, men da gjør den feil. Forsterkningen blir ikke nødvendigvis nøyaktig og du hører det du tror du kommer til å høre.
RolleyesKroppen kan ikke gjenskape noe den ikke vet er der. Den kan til en viss grad kompensere når den vet hva som er der, men da gjør den feil. Forsterkningen blir ikke nødvendigvis nøyaktig og du hører det du tror du kommer til å høre.
Jeg tror ikke fagfolk vil hevde at kroppen "forstår" at det ligger en lyd på en bestemt frekvens når den ikke blir hørt. Det den gjør er en slags utjevning, så den tror at lyden der er lik som på frekvensene rett over og under. Det går bra hvis frekvensgangen er jevn, men den vil aldri kunne oppdaget det om det var en klar topp på akkurat den frekvensen. Den "gjetter" og gjetter ofte feil.Ja, selvfølgelig når personen er totalt døv.
Da er jo lyder helt borte.
Du snakker BS, noe helt annet en hva vi lærte av fagfolk.
Ufattelig hva som kan sies for å få egne missoppfatninger til å høres sanne ut.
Godt poeng :-DRolleyes
Det er som med sykling....har du gjort det 1 gang.....glemmer du(hjernen) det aldri....Den kan til en viss grad kompensere når den vet hva som er der, men da gjør den feil...
Hører du ikke en lyd er du stokk døv.Jeg tror ikke fagfolk vil hevde at kroppen "forstår" at det ligger en lyd på en bestemt frekvens når den ikke blir hørt. Det den gjør er en slags utjevning, så den tror at lyden der er lik som på frekvensene rett over og under. Det går bra hvis frekvensgangen er jevn, men den vil aldri kunne oppdaget det om det var en klar topp på akkurat den frekvensen. Den "gjetter" og gjetter ofte feil.