Kan egentlig ikke skjønne annet enn at det må være en risikosport for forhandler som selger utstyr, å også selge haifai-super-kabler+++ som skal forbedre lyden.
For om jeg kjøper en flott forsterker hos en forhandler, så får jeg jo en komplett forsterker med alt som skal til for å få den til å virke 100% og oppfylle alle spesifikasjoner fra produsenten.
-Strømkabel, fjernkontroll ++ er jo oftest standard med i esken fra produsent. Produsenten går altså god for at det som er med er godt nok, står ikke noe som helst i manualen om krav/anbefaling å bruke annet spesifikt tilbehør.
Så kommer forhandleren drassende med en custom super haifai-strømkabel med påstander om mere bass, trøkk i mellomtone og fantastisk diskant.
Jeg lar meg overtale av argumentene, og kjøper en sånn custom haifai-strømkabel i tillegg. For hvem vil ikke ha bedre lyd?
Kobler så opp dette hjemme og sammenligner, og hører det forhandler sa ville skje: mere bass, trøkk i mellomtone og bedre diskant med haifai-strømkabel.
OK, alt vel. Men er det virkelig det?
For det må jo da bety at det utstyret som kom med fra produsenten er dårlig/defekt, og ikke gir meg alt det som det skal. Altså en åpenbar grunn for reklamasjon.
Jeg vil jo da selvsagt starte med å reklamere til forhandler på dårlig original strømkabel. Forhandler må være enig i dette siden han jo selv går god for hvor mye bedre den haifai-strømkabelen er, og kan da tilby bytte denne originale for utbedring.
-Dette hjelper jo sannsunligvis ikke, forhandler vet jo selv godt/har argumentert for at den haifai-strømkabelen gir bedre lyd.
For om det ikke blir likt som haifai-strømkabel, så er det neste selvsagt reklamasjon på selve forsterker som da åpenbart ikke holder det produsenten lover.
Hvem vil ha et defekt produkt eller betalt for noe man ikke fikk?
Eller så kan jeg jo selvsagt som en løsningsorientert kunde, godta å få den haifai-strømkabelen gratis som plaster på såret.
(Det er jo 5 års reklamasjonsrett i Norge på typiske haifai-ting, så eksemplet vil gjelde selv om man kjøper strømkabel i etterkant/lenge etter kjøpet av selve forsterker)