Jeg ser på regnekraft i multipler av Cray X-MP, supercomputeren på Gløshaugen dengang da. Den kunne gjøre 800 MFLOPS. Det betyr at min fem år gamle stasjonære PC som kan gjøre 800 GFLOPS (CPU) + 11 TFLOPS (GPU), tilsammen ca 12 TFLOPS, tilsvarer 15000 Cray’er under skrivebordet. Mobiltelefonen min, en iPhone 12 mini, gjør ca 650 GFLOPS med 32 bits presisjon og tilsvarer over 800 Cray’er. I skjortelommen, der regnestav og kulepenn tradisjonelt holdt til.
Likevel ser det ut til at noen innbiller seg at det er noe mystisk og vanskelig med å behandle et to-kanals audiosignal med 20 kHz båndbredde, 16 bits oppløsning, 44,1 kHz samplerate. Det er 88200 16-bits integers pr sekund. Om man hiver hver sample inn i en 32-bits float og gjør en flyttallsoperasjon på hver, f eks som en digital volumkontroll, har en helt alminnelig mobiltelefon som min nok regnekraft til å håndtere mer enn sju millioner slike datastrømmer i parallell uten å forsinke eller degradere signalet. Dette er virkelig ikke veldig vanskelig lenger.