Han har også sagt ting som er langt vigtigere efter min mening end at reklamerer for en test-metode som er besværlig langsommelig, usikker, som til tider giver fuldstændig groteske og fejlagtige resultater, og ikke mindst så er resultatet helt ligegyldigt i forhold til målet.Nei. Vi er barnehagesnille når vi unnskylder hifi-sludderet, det har konsekvenser.Selv om jeg også finner Atles ståsted litt merkelig tok du vel litt hardt i Hardingfele?
J. Gordon Holt,,grunnlegger av Stereophile, sa det hardt og treffende. Den innsikten kjemper Atle mot:
Do you see any signs of future vitality in high-end audio?
Vitality? Don't make me laugh. Audio as a hobby is dying, largely by its own hand. As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me, because I am associated by so many people with the mess my disciples made of spreading my gospel. For the record: I never, ever claimed that measurements don't matter. What I said (and very often, at that) was, they don't always tell the whole story. Not quite the same thing.
Remember those loudspeaker shoot-outs we used to have during our annual writer gatherings in Santa Fe? The frequent occasions when various reviewers would repeatedly choose the same loudspeaker as their favorite (or least-favorite) model? That was all the proof needed that [blind] testing does work, aside from the fact that it's (still) the only honest kind. It also suggested that simple ear training, with DBT confirmation, could have built the kind of listening confidence among talented reviewers that might have made a world of difference in the outcome of high-end audio.
I bedste fald kan blindtest måske fører til "McDonald Hi-Fi" eller "Sean Oliver hi-fi" hvor en Klipsch RF 35 bliver rangeret bedre/højre end end Martin Logan Vista til en 5-6 gange højre pris, resultatet af blindtest-kongens sidste højtaler-test.
Hvor han også fandt ud af at de fleste foretræk CD kvalitet fremfor MP3-128. Hurra for det, hvilket gennembrud helt fantastisk.
Men det kan lade sig gøre at lave blindtest med fornuftige resultater som svarer til en seende test hvis det er så helvedes vigtigt, det er ikke for mig selv det er fyldstændigt ligigyldigt, det er nemt at høre på samlede anlæg at der er lydforskelle som er betydlige.
Men skal man lave disse blindtest så kræver det top udstyr og rutinerede lytterer , blindtest er bare en usædvanlig dum måde at spilde tiden på, og ikke en realistisk mulighed efter min mening ved udvikling af hi-fi på højt niveau.
Jeg tør slet tænke på hvor jeg selv var havnet hvis jeg skulle have blindtestet alle mine beslutninger.
Så kommer vi til det Gordon Holt også har sagt og som jeg finder langt vigtigere , Kort siger han det er vigtigt at have et mål og en klart defineret reference:
"Do you still feel the high-end audio industry has lost its way in the manner you described 15 years ago?
Not in the same manner; there's no hope now. Audio actually used to have a goal: perfect reproduction of the sound of real music performed in a real space. That was found difficult to achieve, and it was abandoned when most music lovers, who almost never heard anything except amplified music anyway, forgot what "the real thing" had sounded like.
Today, "good" sound is whatever one likes...
Since the only measure of sound quality is that the listener likes it, that has pretty well put an end to audio advancement, because different people rarely agree about sound quality. Abandoning the acoustical-instrument standard, and the mindless acceptance of voodoo science, were not parts of my original vision."
Taget her fra:
http://www.thehouseofblogs.com/articulo/j_gordon_holt_19302009_amp_stereophile_magazine-252073.html
Her kan man sige at både kunder og producenter har et ansvar.
Sist redigert: