Finnes det "OK" aukustiske tiltake en kan gjøre i stuen ved bygging av nytt hus?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei!

5cm var utrolig lite. Da tror jeg at jeg hadde skrudd opp 4 lag med gipsplater, og brukt rikelig med akryl i alle skjøter og kanter.

Har du litt mer å gå på - hadde jeg skrudd opp to lag med gips, lydbøyler og 2 lag til.

Mvh
OMF
Første alternativ er det jeg hadde tenkt, bortsett fra at jeg har tenkt å lime noen av lagene. Hvor lite kan lydbøyler bygge ned?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.394
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvordan er taket i dag....?

Mvh
OMF

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
:)
En takplate og rett på bjelkelag.
Vil nødig forstyrre tråden til Della. Kan vi fortsette i "Trompetnerds nye stue.." OMF?

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Har sendt mail til Glava med et hav av vanskelige spørsmål nå. Dersiom noen flere har konkrete navn på produsenter/leverandører i Norge av slike produkt så mottas allså disse med stor takk :)

Mitt hus er en enebolig på en ganske stor tomt, jeg gir 100% blaffen i alt som heter støyisolering (det er i kinoen jeg har slike problemstillinger..), og tenker KUN på ting som kan gjøre lyden bedre og mer behagelig. Problemstillingen er som sagt at dette også er stuen, så det må være litt (les; veldig) estetisk.. :p

Ellers er det ingen problem for min del om det kommer folk inn i tråden som lurer på tilsvarende ting som meg. Plutselig dukker det opp noe jeg har bruk for jeg også, "grunnforskning" er veldig viktig for all forskning :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Thauglang trelast har god kompetanse. Kan både svare og foreslå.

Som porøs dempemateriale over himlingsplatene kan nok "Rockfon flexi A" benyttes, men ville ventet på svar fra OMF/BX.

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Vil bare nevne at jeg har vært i kontakt med Glava Norge, og de har kjempegod service!!

De skal sernde meg manualer og instruksjonsbøker som jeg kan ta med til byggmesteren og vise hva jeg mener med aukustisk himling/tak. Siden jeg skal bygge på Jæren (vigrestad) så er husbygger mest vant til romantiske Jær-hus, og ikke slike fancy funkisboliger med aukustisk takhimling ;) .

Satser på å ta turen innom noen steder som fører Glava-produkter i morgen når jeg skal hjem til rette siden av fjellene :rolleyes: .

Topp Bunn