Interessant og tankevekkende artikkel om blindtesting av fioliner*;
http://www.abcviolins.com/blindlistening.html
Fant linken over på asylet;
http://www.audioasylum.com/forums/critics/messages/4/40379.html
Det har (selvfølgelig?) ført til den vanlige diskusjonen/krangelen om blindtesting, men et par av innleggene er bedre enn de andre, blant annet denne;
http://www.audioasylum.com/forums/critics/messages/4/40425.html
Så kan jeg legge til min egen lille erfaring med lyttetesting av fioliner.
Min søster som er amatørmusiker, skulle ha seg en ny fiolin for 3-4 år siden, og fikk lånt hjem 3 kandidater; en ny norsk, en eldre (laget ca. 1870?) tysk etterligning av en italiensk fiolin, og en tredje som vi begge har glemt hva var. Prisklasse 50-70 kNok.
Familien ble invitert for å høre hvilke forskjeller vi kunne høre og hvilken fiolin vi likte best. Lyttepanelet var 5-6 musikkinteresserte mennesker i 40 årene, begge kjønn, men kun 1 audiofil (meg).
Min søster spilte et lite stykke (1-2 min.?) etter tur. Samme stykke for det meste. Til å begynne med var det svært vanskelig å høre forskjeller, både fordi forskjellene var små, alle fiolinene lød fint, men mest fordi det var vanskelig å huske hvordan forrige fiolin lød. Å teste A-B-C gjorde et også mye vanskeligere enn bare A mot B.
Men etter hvert som vi ble vant med lyden og klarte å henge dem på spesielle lydmessige kjennetegn, ble det lettere å få en klar oppfatning om forskjellene og hvilken vi foretrakk.
Likevel var forskjellene hele tiden lettest å høre rett etter veksling. Etter litt mer spilling ble en mer konsentrert om lyden av fiolinen som ble spilt, og en glemte lyden av forrige fiolin. Vi trengte altså god tid for å identifisere forskjellene og huske dem, men korte (ikke lange) vekslinger var mest effektive for å bekrefte disse forskjellene.
Jeg konkluderte for meg selv da det plutselig gikk opp for meg at den musikken lød vakrere og mer sjelfull (lyden en aning "mørkere") - det var ikke den jeg kanskje hadde foretrukket i begynnelsen; fiolinen med en anelse lysere og mer umiddelbar klang.
På et punkt ble den gamle billig drit fiolinen dratt fram. Det var lett å høre at den ikke holdt samme nivå som de andre tre.
Vi måtte ha to lengre seanser i løpet av en helg for å komme til en konklusjon, men til slutt var vi alle nokså enige med min søsters valg; den gamle tyske.
Det valget er hun i dag fremdeles meget komfortabel med.
Hadde vi hørt forskjell blindt? Vet ikke. Nokså sikkert ikke i begynnelsen av seansen, men kanskje mot slutten, etter tilvennings prossessen. Vi var som sagt til slutt ganske enige om at der var signifikante forskjeller, hvilke de var og hvilen fiolin vi foretrakk, men forskjellene var hele tiden små, det var ikke slik at de vokste og ble store etter hvert.
Forskjeller mellom den audiofile og almenheten? Vel, den audiofile identifiserte kanskje litt raskere forskjellene, og satte ord på dem, men det er langt fra det samme som at der faktisk er forskjell i høreevnen. Konseptet gullører er for meg ren bullshit**. Audiofile med erfaring vet kanskje bedre hva en skal lytte etter ved evaluering av lyd, men ikke-audiofile har i snitt like god hørsel og vil høre det samme. Eller kanskje mer korrekt; siden audiofile stort sett er menn, og kvinner tildels hører bedre (? - det påstås i hvert fall av mange - jeg vet ikke), vil kanskje ikke-audiofile i snitt faktisk høre bedre.
Hvorfor skrive om dette i HFS? Fordi opplevelsen var helt klin likt det å teste en HiFi komponent. Meget interessant, og vel verdt å bli med på om en får sjansen.
mvh
*ber om unnskyldning om denne har vært linket til eller diskutert tidligere på HFS
** eller er der vitenskapelige tester som beviser noe annet? Tenker ikke på vanlige hørselstester.
http://www.abcviolins.com/blindlistening.html
Fant linken over på asylet;
http://www.audioasylum.com/forums/critics/messages/4/40379.html
Det har (selvfølgelig?) ført til den vanlige diskusjonen/krangelen om blindtesting, men et par av innleggene er bedre enn de andre, blant annet denne;
http://www.audioasylum.com/forums/critics/messages/4/40425.html
Så kan jeg legge til min egen lille erfaring med lyttetesting av fioliner.
Min søster som er amatørmusiker, skulle ha seg en ny fiolin for 3-4 år siden, og fikk lånt hjem 3 kandidater; en ny norsk, en eldre (laget ca. 1870?) tysk etterligning av en italiensk fiolin, og en tredje som vi begge har glemt hva var. Prisklasse 50-70 kNok.
Familien ble invitert for å høre hvilke forskjeller vi kunne høre og hvilken fiolin vi likte best. Lyttepanelet var 5-6 musikkinteresserte mennesker i 40 årene, begge kjønn, men kun 1 audiofil (meg).
Min søster spilte et lite stykke (1-2 min.?) etter tur. Samme stykke for det meste. Til å begynne med var det svært vanskelig å høre forskjeller, både fordi forskjellene var små, alle fiolinene lød fint, men mest fordi det var vanskelig å huske hvordan forrige fiolin lød. Å teste A-B-C gjorde et også mye vanskeligere enn bare A mot B.
Men etter hvert som vi ble vant med lyden og klarte å henge dem på spesielle lydmessige kjennetegn, ble det lettere å få en klar oppfatning om forskjellene og hvilken vi foretrakk.
Likevel var forskjellene hele tiden lettest å høre rett etter veksling. Etter litt mer spilling ble en mer konsentrert om lyden av fiolinen som ble spilt, og en glemte lyden av forrige fiolin. Vi trengte altså god tid for å identifisere forskjellene og huske dem, men korte (ikke lange) vekslinger var mest effektive for å bekrefte disse forskjellene.
Jeg konkluderte for meg selv da det plutselig gikk opp for meg at den musikken lød vakrere og mer sjelfull (lyden en aning "mørkere") - det var ikke den jeg kanskje hadde foretrukket i begynnelsen; fiolinen med en anelse lysere og mer umiddelbar klang.
På et punkt ble den gamle billig drit fiolinen dratt fram. Det var lett å høre at den ikke holdt samme nivå som de andre tre.
Vi måtte ha to lengre seanser i løpet av en helg for å komme til en konklusjon, men til slutt var vi alle nokså enige med min søsters valg; den gamle tyske.
Det valget er hun i dag fremdeles meget komfortabel med.
Hadde vi hørt forskjell blindt? Vet ikke. Nokså sikkert ikke i begynnelsen av seansen, men kanskje mot slutten, etter tilvennings prossessen. Vi var som sagt til slutt ganske enige om at der var signifikante forskjeller, hvilke de var og hvilen fiolin vi foretrakk, men forskjellene var hele tiden små, det var ikke slik at de vokste og ble store etter hvert.
Forskjeller mellom den audiofile og almenheten? Vel, den audiofile identifiserte kanskje litt raskere forskjellene, og satte ord på dem, men det er langt fra det samme som at der faktisk er forskjell i høreevnen. Konseptet gullører er for meg ren bullshit**. Audiofile med erfaring vet kanskje bedre hva en skal lytte etter ved evaluering av lyd, men ikke-audiofile har i snitt like god hørsel og vil høre det samme. Eller kanskje mer korrekt; siden audiofile stort sett er menn, og kvinner tildels hører bedre (? - det påstås i hvert fall av mange - jeg vet ikke), vil kanskje ikke-audiofile i snitt faktisk høre bedre.
Hvorfor skrive om dette i HFS? Fordi opplevelsen var helt klin likt det å teste en HiFi komponent. Meget interessant, og vel verdt å bli med på om en får sjansen.
mvh
*ber om unnskyldning om denne har vært linket til eller diskutert tidligere på HFS
** eller er der vitenskapelige tester som beviser noe annet? Tenker ikke på vanlige hørselstester.