Jeg skal innrømme én feil. Det er minst to og et halvt år siden jeg kjørte pfSense på CF. Etter den dårlige erfaringen med dette har jeg kun installert på disk. I følge denne:
http://doc.pfsense.org/index.php/Upgrade_Guide#Embedded
ble det mulig å oppgradere embedded versjonen uten å skrive kortet på nytt i SISTE stabile pfSense versjon. Med andre ord har du helt rett i at i den nåværende embedded løsningen støtter oppgradering uten å skrive kortet på nytt. Dette fjernet heldigvis en av de største ulempene.
I en enterprise situasjon er det en selvfølge at man installerer egne logg-servere ikke bare for pfSense men for all logging. Men er det ikke litt søkt at en privatperson skal sette opp en annen maskin for logging kun for å kjøre CF når han kan få alt dette og mer til med en ordinær harddisk. Jeg vil påstå at strømregnskapet ser ganske så annerledes ut om man tar en pfSense med embedded og legger til en loggserver.
Dette er alternativene slik jeg ser det på en PC-basert installasjon som jo er forutsetningen her (ekte embedded installasjoner er jo ikke noe som er spesielt aktuelt for en privatperson i de fleste tilfeller)
Alternativ 1:
- Installere pfSense på harddisk og få full funksjonalitet.
Strøm: En moderne harddisk, grønn eller ikke grønn, krever vel omlag 3-7W idle og fra 7-11W ved full aktivitet.
Alternativ 2:
- Installere pfSense på CF med følgende reduksjon i funksjonalitet:
1. Ingen plugins
2. Begrenset logging over tid
3. Ingen VGA eller tastaturstøtte, det vil si at man bruker COM-porten
Strøm: Uvisst. Det spørs på måten CF-kortet implementeres i PCen. Hvis man må ha et ekstra kort eller benytte USB-bussen så er nok strømforbruket omtrent tilnærmet en idle harddisk. Uansett så kan man på det beste håpe på en besparelse på et par W.
Alternativ 3.
- Samme som ovenfor, men med en loggserver med tilhørende analyseverktøy for å eliminere punkt 2.
Strøm: + en server
Jeg er som sagt veldig interessert i fordelene ved å kjøre CF som privatperson. En fordel er typisk definert slik at den må gi en merverdi kontra alternativet. Den eneste merverdien jeg kan se er at man i beste fall sparer rundt 2W på strøm. Om du regner om dette til et helt år, eller 10 år, så er dette ca ingenting. Når man også tar med at den ekstremt lille overskuddsvarmen går til oppvarming av hjemmet så blir det ca null.
Jeg er fullstendig klar over at ekte embedded system har sin plass i enterprise sammenheng, og i 99% av tilfellene faktisk er en stor fordel siden man kan utvikle hele boksen for lavere strømforbruk, forenkle installasjon av hardware kraftig samt standardisere all hardware for enklere support. DETTE er fordeler som virkelig gir merverdi som klart overgår ulempene, som uansett kan omgås på andre måter bare behovet er stort nok.
Men en kar med en gammel PC får ingen av fordelene man først ser i større installasjoner.
Strømforbruk <8W
Lydløs
Ekstremt kompakt
CF kortet skrives kun til ved oppgradering og endring i konfigurasjon, dette gir minimal "slitasje" på kortet og ingen bevegelige deler som ryker.
CF kort er billige, veier ingenting, nevnte jeg kompakt?
Dette er ikke fordeler som gjelder "gammel PC"-baserte systemer. Dette er fordeler som gjelder i systemer som er bygget som embedded systemer fra grunnen av for enterprise bruk. Det håper jeg selv du skjønner. 8W regner jeg med at gjelder for hele systemet, ikke bare CF disken, for en grønn disk bruker halvparten av dette når den idler, noe den kommer til å gjøre hele tiden, og omlag 8W når den går for fullt litt avhengig av disk.
Støynivået på en enkelt normal harddisk alene er så lavt at det er et ikke-tema i en normal PC med CPU, PSU og kabinettvifter.
Kompakt. I en vanlig PC? PCen blir da ikke noe større av å putte inn en harddisk kontra CF? Hvor fikk du denne fra? Og vekt? Seriøst?
Billige? Jeg er ganske sikker på at du enten allerede har, eller kan skaffe, en harddisk minst like billig som et CF-kort pluss en form for overgang til IDE/S-ATA.
Pålitelighet? Jeg er nærmest 100% sikker på at en harddisk eller SSD uten latente produksjonsfeil leverer akkurat like høy pålitelighet som et CF-kort uten latente produksjonsfeil. Hvis vi sier det er realistisk å anta at en slik firewall skal stå i f.eks 5 år før den blir byttet ut så mener du altså at CF-kort er bedre enn normale disker eller SSD? I såfall tror jeg du må ta en titt på MTBF tall (som selvfølgelig alltid må tas med en klype salt). CF er ikke noe bedre enn SSD og SSD er fremdeles ikke akseptert som noe mer pålitelige enn ordinære harddisker.
Jeg ønsker å vite hvordan en kar med én stk gammel PC kan oppnå merverdi (enten økonomisk, ytelsesmessig eller brukermessig) ved å gå for CF til tross for ulempene.
Jeg skal være snill og gå med på at om man bruker penger på en PC som er helt fullstendig fri for støy (inklusive passiv PSU) og den skal stå et sted hvor dette er helt ekstremt kritisk (f.eks i lytterommet?) så kan det hende at man kan oppnå fullstendig stillhet litt billigere med CF+overgang enn en av de rimeligste SSD-diskene.