Firmabil

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
På fredag fikk min samboer drømmejobben. Masse ulike ordninger, og såkalte goder som telefon pc firmabil osv. Vi er begge helt grønne på slike ting, men har fått med meg at disse godene koster en del i form av tilleggsskatt. Vi har heller aldri eid en bil før (hun har forsåvidt ikke lappen heller hehe ;D). Hun kan velge å lease en firmabil opp til 270000 (9000kr i måneden med forsikring og alt), eller få godtgjørelse på 7000 kr i måneden hvis hun har egen bil. Bensin betaler bedriften.

Er det da noen her som kan komme med en anbefaling til hva hun bør velge?
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
innbefatter jobben mye kjøring, samt at dere benytter firmabilen på fritiden så kan det vel lønne seg.
Jeg har ikke veldig mye peil, men det er jo rimelig greit med firmabil, med tanke på at det er bare å kjøre.
Å ha det greit, koster litt, som kjent.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En gammel Volvo til 10.000kr som holder et par år.



7000kr * 12 = 84.000kr - 10.000kr - 4000kr i reparasjoner i året = 70.000kr ++ i året i ekstra lønn...

Med disse pengene kan man handle mye bra hifi ,eller få en drømmeferie hvor som helst i verden hver sommer. Det må da være mye kulere enn litt ekstra status i form av en penere bil?

 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Gjestemedlem: den der er for ny!
:)
75' her i gården, burde egentlig hatt 74' eller dratt til med en amazon, men da hadde jeg ikke hatt samvittighet til daglig bruk
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Siden dere per i dag ikke har eid eller hun engang har lappen tyder det på at dere ikke har stort behov for bilen privat. Med lite privatkjøring og lite behov / ønske om å kunne flashe nybil vil det nesten sikkert lønne seg med godtgjørelse. Hun vil vel da likevel bare skatte for den private kjørelengden ?

På den annen side er det jo veldig komfortabelt med firmabil når det behov for service eller andre behov for verkstedsbesøk etc.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Det er en del aspekter rundt dette med bilhold og firmabil. Så langt jeg kjenner regelverket, er det noså gunstig å ha firmabil dersom man kjører en god del i jobben, ikke kjører så mye privat, og ikke bor for langt unna arbeidsstedet.

I motsatt fall blir man skattet hardere. (slik var det i alle fall for en del år siden når jeg hadde firmabil). Er det slik ennå?

En annen sak; Er dette relevant for dere? Jeg er ikke sikker på om en person uten lappen får leaset en bil? Det er jo som en langtids leieavtale.

Siden arbeidsgiver legger til rette for bilhold/bilgodtgjørelse er det vel sannsynlig at de forventer at den ansatte er i stand til å transportere seg selv i forbindelse med arbeid? Kanskje den den lykkelige nyansatte burde komme seg på kjøreskolen?

Litt på siden;

Personlig verdsetter jeg å ha en trygg og god bil. Ikke nødvendigvis noen glitrende statussymbol, men en som jeg kan stole på. Kanskje spesielt fordi min kone bruker bilen mer enn meg, og at mine to døtre er passasjerer. At de skulle transporteres rundt i et kjøretøy som koster mindre enn kablene i stereoanlegget, blir helt feil.
Hifi er for meg en hobby, og det er helt utenkelig å prioritere denne foran familiens sikkerhet.

Man har veldig lite nytte av et gromt hifi-anlegg dersom man sitter med en 20-30 år gammel rattstamme gjennom brystkassa!

Men det skjer da aldri meg........det tenkte sikkert de som får navnet sitt i små rubrikker med kors i avisen også!
 
J

Jurassic

Gjest
Har bare et forslag jeg men det er til gjengjeld veldig bra.
Ford Sierra, får et godt eksemplar til 10k, strålende design og enormt mye kjøreglede vinterstid ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Erland skrev:
Det er en del aspekter rundt dette med bilhold og firmabil. Så langt jeg kjenner regelverket, er det noså gunstig å ha firmabil dersom man kjører en god del i jobben, ikke kjører så mye privat, og ikke bor for langt unna arbeidsstedet.

I motsatt fall blir man skattet hardere. (slik var det i alle fall for en del år siden når jeg hadde firmabil). Er det slik ennå?

En annen sak; Er dette relevant for dere? Jeg er ikke sikker på om en person uten lappen får leaset en bil? Det er jo som en langtids leieavtale.

Siden arbeidsgiver legger til rette for bilhold/bilgodtgjørelse er det vel sannsynlig at de forventer at den ansatte er i stand til å transportere seg selv i forbindelse med arbeid? Kanskje den den lykkelige nyansatte burde komme seg på kjøreskolen?

Litt på siden;

Personlig verdsetter jeg å ha en trygg og god bil. Ikke nødvendigvis noen glitrende statussymbol, men en som jeg kan stole på. Kanskje spesielt fordi min kone bruker bilen mer enn meg, og at mine to døtre er passasjerer. At de skulle transporteres rundt i et kjøretøy som koster mindre enn kablene i stereoanlegget, blir helt feil.
Hifi er for meg en hobby, og det er helt utenkelig å prioritere denne foran familiens sikkerhet.

Man har veldig lite nytte av et gromt hifi-anlegg dersom man sitter med en 20-30 år gammel rattstamme gjennom brystkassa!

Men det skjer da aldri meg........det tenkte sikkert de som får navnet sitt i små rubrikker med kors i avisen også!
Skulle man bli utsatt for en bilulykker har det mye å si hvilken bil du sitter it. Spesielt gjelder dette kolisjoner med andre biler. Det er viktig å ha en sikker bil, men en stor tung Volvo eller Saab er nok langt å foretrekke fremfor nyere dukkebiler fra Japan, Korea eller Frankrike, selv om modellen er eldre. En litt eldre bil trenger slett ikke være en usikker bil, men den kan være det om man velger feil.

En litt større bil uten for voldsom motorkraft inviterer også mer til sikker kjøring enn en mindre og mer sportslig bil.

Det vil være naivt å tro at en bil blir sikrere jo dyrere den er også, selv om dette sikkert er et besnærende argument om man sikler etter noe staseig fremkomstmiddel. Man trenger kanskje ikke velge en så gammel model som jeg foreslo, men jeg ser på det som bortkastede penger å bruke alt for mye for å komme seg til og fra jobben.

Det er vel heller ingen som forlanger at man skal kjøre til jobben selv om man har ordning med firmabil/godtgjørelse. Kjøp en skrothaug som alibi og parker den en plass den ikke står i veien. Cash ut 7k i måneden og ta bussen eller bruk sykkel/scooter til jobb hvis dette lar seg gjøre. Og ta drosje de gangene det er nødvendig. Siden dere ikke er vant med å ha bil, er det vel ikke så vanskelig å leve uten? Har man først begynt med bil, så er det som med røyking ... ofte vanskelig å slutte igjen.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jurassic skrev:
Har bare et forslag jeg men det er til gjengjeld veldig bra.
Ford Sierra, får et godt eksemplar til 10k, strålende design og enormt mye kjøreglede vinterstid ;D
Men trafikksikkerhet var nok et fremmedord da denne forlot tegnebrettet. Har hatt to selv og bøyde den ene, men var svært heldig. Anbefales IKKE.
 
J

Jurassic

Gjest
Trafikksikkerhet er oppskrytt.
De som fokuserer mest på trafikksikkerhet er de som føler et stort behov for å ha en stor statusbil men gjerne kjører motorsykkel ved siden av. Hvor er den helhetlige tankegangen da?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Sjekk om firmabilordningen er forankret i et reelt behov for bruk av bil. Hvis så, send dama sporensreks på kjøreskole. Hvis ikke, og dere så langt har klart dere uten bil, fortsett med det. ;)

Jurassic, "Tåler du ikke bråstoppen bør du ikke kjøre bil" og "Bilbelte er for pyser". Gamle Stutum sitater som man ikke bør ta alvorlig. :eek:

Folksam i Sverige har utarbeidet en oversikt ver hvilke biler man bør sitte i om det smeller, skal man kjøper bil kan det være lurt å lese denne først. Det hjelper nemlig ikke alltid å "kjøre forsiktig". Volvo og SAAB, samt Mercedes er vel noe av det bedre når det gjelder slikt. BMW henger ikke med like bra som MB på dette feltet. Har selv overlevd et par gedigne stjernesmeller fordi jeg satt i en SAAB. Hadde jeg kjørt samme årgang japsebil til 0,5 liter på mila ville jeg vært dau nå. Det er ikke alltid at den største og tyngste bilen er det smarteste valget heller. Broderen kjørte av veien i for tre uker siden i en stor Caddilac STS i en bagatell av 57km/t, det overlevde han ikke, selv om han brukte bilbelte. Bilens tyngde gjorde at taket ble trykket inn da den rullet over. Har gjort noe tilsvarende selv i en SAAB i 100kmt + og krabbet helt uskadd ut av vraket. Taket på SAABen var trykket inn knapt 5 cm, på Caddilacen 25-30cm.
 
J

Jurassic

Gjest
Uff det var skikkelig trist å høre Spiralis. Du har min medfølelse.

Jurassic, "Tåler du ikke bråstoppen bør du ikke kjøre bil" og "Bilbelte er for pyser". Gamle Stutum sitater som man ikke bør ta alvorlig. Sjokkert

Du misforstod nok poenget mitt. Hvis du leser hele innlegget en gang til så ser du kanskje hva jeg mente med trafikksikker bil + motorsykkel. For meg blir ikke det helhetlig tankegang.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Spiralis; Det var fryktelig leit å høre. Denne tråden ble i det hele tatt mye mer dramatisk enn jeg hadde forespeilt meg. Jeg har en far som i jobben ser disse sidene av trafikken, det går knapt en dag og aldri en uke uten en ulykke. Jeg har derfor fått prentet inn dette med sikkerhet fra tidlig av. Når vi ikke har hatt bil til nå, er det mest av prinsipielle grunner, i tillegg til at jeg er så heldig å kunne gå til jobben og hun har tatt buss. Begrepet firmabil har for oss begge en fjern, nesten eksotisk-kapitalistisk klang. Når dette har kommet inn i vårt liv, er det fordi hun i denne jobben skal reise rundt på universiteter og høyskoler rundt i landet for å drive opplæring i nye molekylærbiologiske redskaper (så var det sagt). Lappen er hun i gang med ja Erland. Håper bare hun greier det innen oppsigelsestiden på 3 mnd.

Håpet mitt her var egentlig bare at noen av dere kunne gi noen råd og vink rundt denne ordningen. Selv om "firmabil" - ihvertfall for meg bringer assosiasjoner til velstand og overflod, er faktisk ikke lønnen hennes større enn en lærer på barneskolen, heller ikke min. Jeg skulle selvfølgelig sett at budsjettet gikk til golyd fremfor bil, men her har vi altså ikke stort valg. Jeg fant en firmabilkalkulator som vist at det koster omlag 35000 kr i ekstra skatt, noe som bringer den reelle lønna ned på førskolelærernivå. Jeg skal ikke klage på at pengene går til staten - for det er bra! Det er bare det at når lånekassa skal ha igjen for tilsammen 12 års utdannelse, begynner hver krone å telle litt :eek: Og bil er vel kjent for å være en belasting både for miljø, helse og privatøkonomi. Og som tråden viser, også for menneksers liv og helbred. En real styggdom. Dessverre innhentet bilen også oss.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Tar poenget ditt Jurassic, men det går da an å ha to eller flere tanker i hodet på samme tid ?? ::)

Kjører selv MC, av og til. Ikke mye og ikke ofte, hvilket i seg selv er uheldig i forhold til sikkerhet. Men jeg er veldig oppmerksom på at MC er en risikosport og at gamle gubber som meg selv helt klart er i høyrisikogruppen. Derfor kjører jeg utrolig defensivt og veldig forsiktig når jeg kjører MC og kun i godt vær for å kose meg. Skal jeg noen steder og tiden er en faktor kjører jeg bil. Feige MCførere har en tendens til å kunne bli gamle! ;D

Tilbake til topic. Har en kamerat som kjører firmabil. Han synes det er veldig greit, bensinprisen plager ikke ham og er det noe galt med bilen, det blir det etterhvert med alle biler, er det bare å sette den på verksted uten å bekymre seg over hva det koster. ;D Om det er billigere enn mitt bilhold som består i bruktbiler som jeg for det meste skrur på selv kan vel diskuteres, men hvis man ikke lider av autofilia og synes bil er gøy er det sikkert greit å kunne overlate slik til de som lever av å skru på biler. Jeg betaler ikke mye pr år for å ha mine biler, men det går jo noen kroner til spesialverktøy nå og da. ;D Men det er jo mere investeringer enn driftskostnader. Et argument som kan brukes i HiFi sammenheng også! ;D ;D

Hvis min arbeidsgiver tilbød meg bilordning tror jeg at jeg ville ha valgt en eller annen klassiker med veteranstatus. Sikkert en tørst faen med STOOR V8 motor! ;D
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Erland skrev:
Det er en del aspekter rundt dette med bilhold og firmabil. Så langt jeg kjenner regelverket, er det noså gunstig å ha firmabil dersom man kjører en god del i jobben, ikke kjører så mye privat, og ikke bor for langt unna arbeidsstedet.

I motsatt fall blir man skattet hardere. (slik var det i alle fall for en del år siden når jeg hadde firmabil). Er det slik ennå?
Firmabilskatten er lagt om slik at man blir skattlagt sjablongmessig ut fra hva bilen koster ny og alder på bilen. Litt avhengig av lønn vil en bil til kr 270.000,- koste ca kr 3.500,- kroner i ekstra skatt pr måned. Bruker man bilen en del privat og ønsker seg en nyere bil, er det for så vidt gunstig. Har man ikke dette behovet, er det jo bare å ta den faste kjøregodtgjørelse og bruke pengene på noe annet, men man må også betale full skatt av differansen på det man faktisk kjører i embets medfør og det man får fast.
 
Topp Bunn