First watt F5 T justering tips and triks

Mr Vinyl

Medlem
Ble medlem
20.11.2017
Innlegg
47
Antall liker
10
Sted
Søre Øyane ( Bjørnefjorden )
Torget vurderinger
1
Har handlet meg et par monoblokker og er nybegynner på diy. Er det noen som har en oppskrift for justering av f5 som er dummet litt ned? Har lest meg litt på et par plasser men henger ikke helt med. Har litt hum i høytallerene cornwall 3. når jeg målte spenningen på utgangs kortene så var ene 50v og andre 25v legger ved bilde. Alle tips and triks taes imot med stort takk, men husk forklar det som at jeg er en liten unge 😉😁
 

Vedlegg

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Henger meg på her da jeg venter på en f5 i posten. (Ser forøvrig ut at den har forsvunnet i post systemet)
 

Torvbakkane

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
844
Antall liker
916
Sted
Alver
F5 Manual
Sjekk ut denne om det gir noen hjelp 🤔

Alternativ send en PM med info med email-adresse så kan PDF dok fås.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Har handlet meg et par monoblokker og er nybegynner på diy. Er det noen som har en oppskrift for justering av f5 som er dummet litt ned? Har lest meg litt på et par plasser men henger ikke helt med. Har litt hum i høytallerene cornwall 3. når jeg målte spenningen på utgangs kortene så var ene 50v og andre 25v legger ved bilde. Alle tips and triks taes imot med stort takk, men husk forklar det som at jeg er en liten unge 😉😁
Forsterkeren på bildet har 12 utgangstransistorer. F5 har 2 pr kanal. Kan du skrible ned teksten som står på kretskortene, slik som "F5 turbo" osv.
Dessuten -- hum, eller brum som det heter på norsk, er helt vanlig i en diy forsterker. Jeg tipper årsaken til dette er ugunstig valg av måten jord er sammenkoblet.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Nå kjenner jeg ikke F5, men Pass bruker ofte + 24 Volt og - 24 Volt på forsterkerne sine. ( sånn circa ). Kan det være at din 50 volt måling er mellom minus og plus?
VH. Bernt
 

Mr Vinyl

Medlem
Ble medlem
20.11.2017
Innlegg
47
Antall liker
10
Sted
Søre Øyane ( Bjørnefjorden )
Torget vurderinger
1
F5 Manual
Sjekk ut denne om det gir noen hjelp 🤔

Alternativ send en PM med info med email-adresse så kan PDF dok fås.
Ja den har jeg, skal jobbe meg ut ifra den, hadde jobbet med den 2 uker før innlegg ;) Min versjon er F5 turbo V3
Fant noe på youtube ange bias så skal begynne der, har også snakket med en på jobben min som sier at stråling ut av trafo er vanlig og en kobberkappe rundt den kan være en god ide :D
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
"Stråling" fra trafo er et mulig problem i småsignal, dvs forsforsterkere... i effektforsterkere er brum oftest et resultat av jordsløyfer, enten internt eller via tilkoblet utstyr.. enklest er å kortslutte inngangene og se om brummet forsvinner...
 

Mr Vinyl

Medlem
Ble medlem
20.11.2017
Innlegg
47
Antall liker
10
Sted
Søre Øyane ( Bjørnefjorden )
Torget vurderinger
1
Er kun lyd fra selve F5 monoblokkene, skal sjekke joringene. Men hvordan kortslutter man inngangene ?


"Stråling" fra trafo er et mulig problem i småsignal, dvs forsforsterkere... i effektforsterkere er brum oftest et resultat av jordsløyfer, enten internt eller via tilkoblet utstyr.. enklest er å kortslutte inngangene og se om brummet forsvinner...
 

Mr Vinyl

Medlem
Ble medlem
20.11.2017
Innlegg
47
Antall liker
10
Sted
Søre Øyane ( Bjørnefjorden )
Torget vurderinger
1
ja har lest bruksanvisningen, men jeg er rett og slett ikke flink nok til å tyde de. Det er grunnen for at jeg ber noen stave det ut for meg, der av siste linje i første innlegg.

F5 finnes i flere utgaver, Turbo v.1,2,3... avbildet forsterker har 3+3 pr kanal... alle versjonene er beskrevet i F5 turbo tråden på DIYAudio
 
Topp Bunn