First watt F5 T justering tips and triks

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2017
Antall liker
13
Sted
Søre Øyane ( Bjørnefjorden )
Torget vurderinger
2
Har handlet meg et par monoblokker og er nybegynner på diy. Er det noen som har en oppskrift for justering av f5 som er dummet litt ned? Har lest meg litt på et par plasser men henger ikke helt med. Har litt hum i høytallerene cornwall 3. når jeg målte spenningen på utgangs kortene så var ene 50v og andre 25v legger ved bilde. Alle tips and triks taes imot med stort takk, men husk forklar det som at jeg er en liten unge 😉😁

Vedlegg

S

Slettet medlem 32125

Gjest
Henger meg på her da jeg venter på en f5 i posten. (Ser forøvrig ut at den har forsvunnet i post systemet)

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218
Har handlet meg et par monoblokker og er nybegynner på diy. Er det noen som har en oppskrift for justering av f5 som er dummet litt ned? Har lest meg litt på et par plasser men henger ikke helt med. Har litt hum i høytallerene cornwall 3. når jeg målte spenningen på utgangs kortene så var ene 50v og andre 25v legger ved bilde. Alle tips and triks taes imot med stort takk, men husk forklar det som at jeg er en liten unge 😉😁
Forsterkeren på bildet har 12 utgangstransistorer. F5 har 2 pr kanal. Kan du skrible ned teksten som står på kretskortene, slik som "F5 turbo" osv.
Dessuten -- hum, eller brum som det heter på norsk, er helt vanlig i en diy forsterker. Jeg tipper årsaken til dette er ugunstig valg av måten jord er sammenkoblet.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Nå kjenner jeg ikke F5, men Pass bruker ofte + 24 Volt og - 24 Volt på forsterkerne sine. ( sånn circa ). Kan det være at din 50 volt måling er mellom minus og plus?
VH. Bernt

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2017
Antall liker
13
Sted
Torget vurderinger
2
F5 Manual
Sjekk ut denne om det gir noen hjelp 🤔

Alternativ send en PM med info med email-adresse så kan PDF dok fås.
Ja den har jeg, skal jobbe meg ut ifra den, hadde jobbet med den 2 uker før innlegg ;) Min versjon er F5 turbo V3
Fant noe på youtube ange bias så skal begynne der, har også snakket med en på jobben min som sier at stråling ut av trafo er vanlig og en kobberkappe rundt den kan være en god ide :D

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.782
Sted
Ytterst i havgapet...
"Stråling" fra trafo er et mulig problem i småsignal, dvs forsforsterkere... i effektforsterkere er brum oftest et resultat av jordsløyfer, enten internt eller via tilkoblet utstyr.. enklest er å kortslutte inngangene og se om brummet forsvinner...

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2017
Antall liker
13
Sted
Torget vurderinger
2
Er kun lyd fra selve F5 monoblokkene, skal sjekke joringene. Men hvordan kortslutter man inngangene ?

"Stråling" fra trafo er et mulig problem i småsignal, dvs forsforsterkere... i effektforsterkere er brum oftest et resultat av jordsløyfer, enten internt eller via tilkoblet utstyr.. enklest er å kortslutte inngangene og se om brummet forsvinner...

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2017
Antall liker
13
Sted
Torget vurderinger
2
ja har lest bruksanvisningen, men jeg er rett og slett ikke flink nok til å tyde de. Det er grunnen for at jeg ber noen stave det ut for meg, der av siste linje i første innlegg.

F5 finnes i flere utgaver, Turbo v.1,2,3... avbildet forsterker har 3+3 pr kanal... alle versjonene er beskrevet i F5 turbo tråden på DIYAudio

gwrskien

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.05.2014
Antall liker
46
Sted
skien
Hallo, du kan google «F5 turbo builders tread» så kommer du til DiyAudio.com forumet. Der finner du info om forsterkeren. Misstenker at printkorta dine er de piratkorta som kommer fra e-bay. F5turbo har 16 utgangstransistorer totalt fordelt på 8 stk printkort, 4 i hver monoblokk. Ta og skriv/ ta bilde av den vite skrifta på det lille kortet og de store, det vil gi litt mere info.

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2017
Antall liker
13
Sted
Torget vurderinger
2
Jobber fortsatt med saken her:

Her er printkortet som er monter på front end: https://diyaudiostore.com/products/burning-amplifier-gain-stage-for-ba-3

Fant en video på F5T :

Det er jeg har problemer med er hvor jeg skal måle på front end BA-3 , jeg har koblet opp et DMM på R10, R11 og R12 ( offsett ) Der måler jeg nå 22.3V på R10 og R11 og 0V på R12. Har lagt ved bilde av oppkobling av DMM kan være litt vanskelig å se med har koblet opp etter R10 og R11 der går det inn på transistor.
Andre tilkobling har jeg på miterste bein på transistor som går til R13. Er dette riktig for justering ?

Når jeg leser oppskriften på DIYaudio står det:

Det er best å øke biased litt, og deretter nullstille offset. Når du nullstiller offsetet, vil du redusere noe av bias, så det vil være to skritt fremover og ett tilbake. Slik framgang er normal.

Når du øker biased og nullstiller offsetet, må du huske å alltid holde offsetet nær null. Hvis du går tom for tur på potensiometrene, bestem den maksimale biasen din, med null offset. (Det er nyttig for feilsøking.)

Fortsett iterativt med potensiometrene mens du justerer - si - 75% av ønsket bias, med null offset. Husk, full bias er 1V over R10 og R11, med null offset FØR kondensatoren. Hvis du måler etter kondensatoren, bør det alltid være ingen DC.

1- Når jeg leser dette så så blir jeg ganske usikker, på front end kortet mitt ser det ut som det er 2 deler men jeg har monoblokker så er vel kun ene delen som er i drift. Avviker min forsterker ifra oppskriften?

2- Siden det står full bias er 1V så må jeg jo måle på feilt punkt, det står måle over R10 med ene og over R11 på andre. Jeg har samme måling om jeg kobler til på R13 eller på kondensatorbein C3.

Vedlegg

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.804
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er kun lyd fra selve F5 monoblokkene, skal sjekke joringene. Men hvordan kortslutter man inngangene ?
En leder mellom pluss og minus på inngangen så er den kortsluttet og du kan starte feilsøkingen. Så kan du måle dc over pluss og minus på høyttalerterminalene. Den skal selvsagt være så nær null som mulig. Mye dc forteller at her må du få justert ting opp ved å justere på de små trimpoter som er på selve kortet. Kan være gunstig med flere multimeter koblet til samtidig. Pass på at du holder deg under maks verdiene for ellers brenner ting fort opp. Byggetråder på dit audio bør forstås før du går i gang sånn at du er trygg på metoden. Der finner du normalt også de rette verdiene for å lykkes.

Dersom alt er som det skal og det fremdeles støyer så må du gå over kabling og se om det er noen kabler som medfører innstrålt støy, at trafo sitter fast osv.

Topp Bunn