Dazed
Æresmedlem
Mistenker at det blir flere treff på "dubstep".hel skrev:Gutta spiller dupstep (google det)
Mistenker at det blir flere treff på "dubstep".hel skrev:Gutta spiller dupstep (google det)
Ca kr 2000,-kaap skrev:Har du noe tall på byggkostnaden for et par slike...? ca-ish
Infralyd. Det er sånn elefantene kommuniserer over savannene. Ekstrem rekkevidde ;DBrasse skrev:Trudde dubstep-gutta ville ha høgtalere som gikk til minus 10.000 hz? ;D
Du bør ha litt avstand til veggen bak, helst 70-80 cm eller mer. Ellers er OB svært tilgivende mtp refleksjoner og bølger. Noe av poenget med OB er at de spiller med rommet.kaap skrev:Bonus spm; Hvordan tror du slike hadde funket i et hjemmekinorom? For eks 3 slike i front, med sub-avlastning helt i bunn...
Kjøp 8" Seasene på Dynabel. De låter knallbra. De koster mellom 700 og 1200 pr stk avhengig av hvor mye tilbud de har.nysjerrigper skrev:kult. fikk inntrykk av at bassen var bra, selv i den improviserte videoen din.
tror jeg må bygge meg et par lignende baffler neste sommer, da med 2 par Alpha og større fulltone (f.eks visaton b200)
tror både seas og visaton elementene er gode valg, og til rimelig lik pris (kjøpte b200 fra thomann.de), men ser for meg at seas'en er hakket enklere å kombinere med alpha 15a elementene grunnet lavere følsomhet og 8ohm impedanse.hel skrev:Kjøp 8" Seasene på Dynabel. De låter knallbra. De koster mellom 700 og 1200 pr stk avhengig av hvor mye tilbud de har.nysjerrigper skrev:kult. fikk inntrykk av at bassen var bra, selv i den improviserte videoen din.
tror jeg må bygge meg et par lignende baffler neste sommer, da med 2 par Alpha og større fulltone (f.eks visaton b200)
Trøbbel med impedanser? Prøv å parallellkoble mange store motstander, f.eks 4 stk. 47uF i parallell med fulltone-elementet. Dette glatter sånn tålig ut resonanspeaken og stigende impedans pga. induktansen i spolen. Da oppfører filteret seg litt mer optimalt også. Skal du ikke spille grisehøyt, kan du gjøre tilsvarende metode på basselementet.hel skrev:DELEFILTER:
Følgende har jeg lært etter å ha studert M J Kings artikkel nøye. Jfr innlegg #6.
Delingen blir ca rundt 200 hz.
Dette er etter min mening en stor fordel. Øret er mest følsomt mellom 1000 og 5000 hz. Min kjepphest er at man skal holde seg laaaaaaaaaangt unna dette området med delefilter.
Nå spiller jeg med dette provisoriske filteret:
Uploaded with ImageShack.us
Det er et førsteordens filter. 6db, som er veldig slakt.
Low pass til bassen har en spole på 8,2 mH. Det vil si at den deler ved ca 160 hz. I praksis deler den mye høyere på grunn av:
1) impedansen stiger fra 100-150 hz og oppover, pga det slakke filteret så vil nivået oppover øke mens filteret reduserer. I sum blir delingen kanskje opp til 300 hz??
2) baffelen lager en peak i området 200-400 hz
High pass til fulltonen har en kondensator (jeg har 2 i parallell fordi jeg manglet rett verdi) på 52 uH noe som gir en deling på ca 400 hz. Her stiger også impedansen fra 400 hz og nedover som gir samme effekt som nevnt om bassen.
Ergo, det må være et solid sprik mellom high- og low pass spesielt pga baffelens peak i området 200-400 hz
M J King anbefaler et 2 ordens filter (12 db). Det er det jeg går for på det endelige filteret, men her trenger jeg hjelp.
Ellers kan det nevnes at på en åpen baffel så trenger bassen minst 6 db høyere følsomhet fordi bassfrekvensene kanselleres fra baksiden rundt baffelen (det er jo ingen lukket boks)
Jo smalere baffelen er jo større utslag får man av denne kanselleringen. Forskjellen mellom Eminence 97 db og Tang Band er på 8 db noe jeg synes er akkurat passe.
Har sittet og lyttet ca en time nå og det låter flott, fyldig og åpent. Perspektivet på åpen baffel er i særklasse. Lyden er åpen og kasseresonans...........hva er det? 8) 8) 8)